ΝΣΚ/429/2011
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αποσβέσεις παγίων στοιχείων από κοινωνία αστικού δικαίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η κοινωνία αστικού δικαίου δεν μπορεί η ίδια στο όνομά της, κατ’ εφαρμογή των οριζομένων στην περ.στ’ της παρ.1 του άρθρου 31 του Ν. 2238/1994, να διενεργήσει αποσβέσεις για ανεγειρόμενο νέο κτίριο της επιχείρησής της, δεδομένου ότι στην εν λόγω κοινωνία δεν ανήκει, κατά κυριότητα, το πάγιο αυτό στοιχείο, αλλά τις εν λόγω αποσβέσεις μπορούν, συντρεχουσών και των λοιπών προϋποθέσεων του νόμου, να ενεργήσουν τα απαρτίζοντα την εν λόγω κοινωνία πρόσωπα ανάλογα με την ιδανική μερίδα του καθενός επί του κοινού αποσβέσιμου στοιχείου και το φορολογικό αποτέλεσμα που θα προκύπτει, ανά κοινωνό, θα αποτελεί, αθροιζόμενο, το φορολογητέο εισόδημα της κοινωνίας, κατά τις άνω διατάξεις του Κ.Φ.Ε. (πλειοψ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/22/2014
Δυνατότητα κοινωνίας αστικού δικαίου να διενεργήσει αποσβέσεις παγίων στοιχείων στο όνομά της.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Κοινωνία αστικού δικαίου, που έχει ως αντικείμενο εργασιών την εκμετάλλευση ενοικιαζόμενων διαμερισμάτων, ως παγίων στοιχείων της υπ’ αυτής ασκουμένης επιχειρήσεως, μπορεί να διενεργήσει, απ’ ευθείας στο όνομά της, αποσβέσεις για τα εν λόγω ακίνητα, κατ’ εφαρμογή της διατάξεως της περίπτ.στ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 31 του ν. 2238/1994. (ομοφ.)
ΝΣΚ/272/2002
Φόρος Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας (ΦΜΑΠ). Κοινωνία αστικού δικαίου. Απαλλαγή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Τα μέλη (κοινωνοί) της κοινωνίας αστικού δικαίου, που ασκεί ξενοδοχειακή επιχείρηση, δικαιούνται των απαλλαγών από το ΦΜΑΠ, που προβλέπουν οι διατάξεις των περιπτώσεων δ’ και ε’ του άρθρου 23 του Ν 2459/97, κατ αναλογία της ιδανικής των μερίδας και εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές τασσόμενες από τις παραπάνω διατάξεις προϋποθέσεις για την χορήγηση των απαλλαγών αυτών.
ΝΣΚ/463/2005
Φορολογικές υποχρεώσεις σε περίπτωση εξόδου από την κοινωνία ενός κοινωνού (συγκυρίου) με ανάληψη αυτούσιας της μερίδας του και συνέχιση αυτής μεταξύ των λοιπών συγκυρίων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σε περίπτωση διανομής κατά την οποία ένας των κοινωνών λαμβάνει αυτούσια την μερίδα του και εξέρχεται της κοινωνίας, οι δε λοιποί παραμένουν κοινωνοί σε μια ή περισσότερες μερικώτερες κοινωνίες, με αναμορφωμένα ποσοστά οφείλεται φόρος μεταβίβασης λόγω διανομής και από αυτούς για τα απαρτίζοντα τις κοινωνίες αυτές μερίδια με μειωμένο φορολογικό συντελεστή κατά το 1/4.
Δ.Κ.Π. 0002258 ΕΞ 2016
Καθορισμός των στοιχείων και των πράξεων που καταχωρίζονται υποχρεωτικά στο Φάκελο και αποτελούν τη Μερίδα των Μητρώων Κοινωφελών Περιουσιών και Σχολαζουσών Κληρονομιών και των στοιχείων και των πράξεων που περιέχονται στο Γενικό Ευρετήριο των εν λόγω Μητρώων.
ΝΣΚ/128/2019
α) Εφαρμογή ή μη της διάταξης της παραγράφου 15 του άρθρου 3 του ν. 3234/2004 σε Πυροσβέστη Πενταετούς Υποχρέωσης, ο οποίος είχε υπαχθεί στην κατάσταση της μόνιμης διαθεσιμότητας και είχε υποβάλει σχετική αίτηση να λάβει το προβλεπόμενο από αυτήν επίδομα αναπηρίας, ενόσω αυτή ίσχυε και β) εφαρμογή ή μη στον εν λόγω πυροσβέστη των νεότερων διατάξεων της υπ’ αριθμ. 8002/14/7-β΄/3-1-2018 κοινής υπουργικής απόφασης των Αναπληρωτών Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών, που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση της περ.ΣΤ΄ του άρθρου 127 του ν. 4472/2017, προς χορήγηση του ως άνω επιδόματος, που χορηγείται στο μόνιμο πυροσβεστικό προσωπικό. (...) α) Το ΝΣΚ δεν έχει αρμοδιότητα να γνωμοδοτήσει επί του πρώτου σκέλους του εν λόγω ερωτήματος (πλειοψ.). β) Πυροσβέστης Πενταετούς Υποχρέωσης, που έχει υπαχθεί στην κατάσταση της μόνιμης διαθεσιμότητας, δεν υπάγεται στις διατάξεις της υπ’ αριθμ. 8002/14/7-β΄/3-1-2018 κοινής υπουργικής απόφασης των Αναπληρωτών Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών, που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση της περ.ΣΤ΄ του άρθρου 127 του ν. 4472/2017, ώστε να του χορηγηθεί το προβλεπόμενο από αυτήν επίδομα αναπηρίας, που χορηγείται στο μόνιμο πυροσβεστικό προσωπικό (ομόφ.).
ΝΣΚ/633/2004
Δήλωση μεταβολής ΦΠΑ από προσωπική εταιρία και ΕΠΕ, στην περίπτωση θανάτου εταίρου. α) Επί προσωπικής εταιρίας (ομόρρυθμης ή ετερόρρυθμης), στο καταστατικό της οποίας προβλέπεται η μετά από το θάνατο εταίρου συνέχισή της μεταξύ των επιζώντων και των κληρονόμων του, και κατά το χρονικό διάστημα από του θανάτου του μέχρι τη δημοσίευση της σχετικής τροποποίησης του καταστατικού της, ο καθένας από αυτούς αποκτά αυτοτελή συμμετοχή στην εταιρία, οπότε από την εταιρία υποβάλλεται, αναλόγως, η δήλωση μεταβολής σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 36 παρ.1 περ.β του Ν 2859/2000 «Κύρωση του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας» (εμπεριέχουσα την κωδικοποιηθείσα διάταξη του άρθρου 29 του Ν 1642/1986 περί επιβολής ΦΠΑ) και την κατ’ εξουσιοδότηση του τελευταίου άρθρου και εκείνης του άρθρου 31 του Ν 2515/1997 εκδοθείσα απόφαση του Υπουργού Οικονομικών υπ’ αριθ. πρωτ. ΑΥΟ 1068526/2620/ΔΜ/9-6-98 (ΠΟΛ 1169). β) (Αντιθέτως) Επί εταιρίας περιορισμένης ευθύνης (ΕΠΕ) οι κληρονόμοι υπεισέρχονται, κατ’ αρχήν, στην εταιρική μερίδα θανόντος εταίρου εν κοινωνία.
ΣτΕ/4326/2000
Κρίσιμος χρόνος δια την αναθεώρησιν των τιμών κατασκευής δημοσίων έργων είναι ο χρόνος εκτελέσεως των εργασιών και , ως εκ τούτου , επί της αναθεωρήσεως των εν λόγω τιμών ουδεμίαν ασκεί επιρροήν ούτε ο χρόνος πιστοποιήσεως των εργασιών , ούτε ο χρόνος πληρωμής τούτων . Επειδή , εξάλλου , κατά την διάταξη του άρθρ. 288 του Αστικού Κώδικος , κατά την οποία «Ο οφειλέτης υποχρεούται να εκπληρώση την παροχήν ως απαιτεί η καλή πίστις , λαμβανομένων υπόψη των συναλλακτικών ηθών» , εφαρμοζομένην αναλόγως , ως γενικής αρχής του δικαίου , και επί διοικητικών συμβάσεων , το δικαστήριον δύναται να παρεμβαίνη διορθωτικώς , καθορίζον , κατ’ απόκλισιν έτι από των συμφωνηθέντων , την μεταξύ των συμβαλλομένων παροχήν και αντιπαροχήν , εφ’ όσον τούτο επιβάλλεται εκ της καλής πίστεως και των συναλλακτικών ηθών , δηλαδή εις τας περιπτώσεις εκείνας , κατά τας οποίας συντρέχουν απρόβλεπτοι συνθήκαι , αι οποίαι , αν και δεν πληρούν τας προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρ. 388 του Αστικού Κώδικος , καθιστούν , παρά ταύτα , διά τινα των αντισυμβαλλομένων την παροχήν υπερμέτρως επαχθή εις βαθμόν , υπερβαίνοντα τον κατά την καλή πίστιν και τα συναλλακτικά ήθη δυνάμενον να αναληφθή παρ’ αυτού κίνδυνον (πρβλ. Σ.τ.Ε. 74/1992 επταμ.) .
ΝΣΚ/115/2009
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο – Αποπληρωμή αναδόχων στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας».(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Υπηρεσία οφείλει να καταβάλει στους αναδόχους των εν λόγω έργων το συμβατικό τίμημα, καθόσον οι τελευταίοι έχουν εκτελέσει πλήρως από πλευράς τους τις οικείες συμβάσεις και δεν ασκεί πλέον νόμιμη επιρροή η τυχόν παράβαση του ως άνω συμβατικού όρου όπως, επίσης, και τυχόν παράβαση διάταξης του Κ.Β.Σ.
ΝΣΚ/304/1998
Πτώχευση. Αποδεικτικό Φορολογικής Ενημερότητας.Η ΔΟΥ υποχρεούται να χορηγήσει ΑΦΕ σε φορολογούμενο που έχει εξοφλήσει ή νόμιμα τακτοποιήσει τα χρέη του προς το Δημόσιο, Ο.Τ.Α. και Ν.Α. χωρίς να δικαιούται να εξετάζει τη νομιμότητα από άποψη αστικού ή εμπορικού δικαίου των δικαιοπραξιών για την κατάρτιση των οποίων ζήτησε ο φορολογούμενος το ΑΦΕ, διότι οι περί ΑΦΕ διατάξεις αποσκοπούν αποκλειστικά στον πειθαναγκασμό των οφειλετών του Δημοσίου, Ο.Τ.Α. και Ν.Α. να εξοφλήσουν ή τακτοποιήσουν τις προς αυτά οφειλές τους. Επομένως η ΔΟΥ δεν μπορεί να αρνηθεί τη χορήγηση ΑΦΕ σε ενήμερο φορολογούμενο που είχε πτωχεύσει, μετά την παύση των εργασιών της πτωχεύσεως, επειδή έχει υπόνοιες ότι το εν λόγω ΑΦΕ θα χρησιμοποιηθεί απ' αυτόν για δικαιοπραξίες αναφορικά με περιουσιακά στοιχεία που περιλαμβάνονταν στην πτωχευτική περιουσία.
ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.4/15/2018
Καταβολή μισθωμάτων.(....) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Τούτο, δε, διότι, μετά τη λήξη της μισθωτικής σχέσεως μεταξύ των μερών, την 1.1.2015, δεν τηρήθηκαν από τα αρμόδια όργανα του Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ. οι προδιαληφθείσες ειδικές διατάξεις της νομοθεσίας που διέπει τις μισθώσεις του εν λόγω Ιδρύματος, οι οποίες, για μεν τη σύναψη νέας μισθώσεως επιβάλλουν τη διενέργεια διαγωνισμού, για δε την παράταση υφισταμένης μισθώσεως απαιτούν την έκδοση αιτιολογημένης αποφάσεως του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος, με την οποία να διαπιστώνεται η συνδρομή των προαναφερομένων ειδικών προς τούτο προϋποθέσεων, ήτοι επείγουσες ή εξαιρετικές περιπτώσεις ή διενέργεια διαγωνισμού ο οποίος απέβη άκαρπος ή κρίθηκε ασύμφορος (βλ. σκ. ΙΙ.Β και ΙΙΙ.A.). (...). Κατόπιν τούτων και δοθέντος ότι, σύμφωνα με τα γενόμενα δεκτά ανωτέρω, οι διατάξεις των άρθρων 601 και 611 του Αστικού Κώδικα, που προβλέπουν την καταβολή αποζημιώσεως χρήσεως και την καταβολή μισθωμάτων λόγω σιωπηρής αναμισθώσεως, αντιστοίχως, δεν δύνανται να τύχουν εφαρμογής στις μισθώσεις που συνάπτουν το Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. και τα Ν.Π.Δ.Δ., το Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. αρχικώς, και εν συνεχεία ο Ε.Φ.Κ.Α. δεν μπορούσαν να συνεχίζουν ακώλυτα τη χρήση του μισθίου, ενώ η χρήση αυτή δεν δύναται να παράσχει νόμιμο έρεισμα για την πληρωμή της επίμαχης δαπάνης. (...)Περαιτέρω όμως και δεδομένου ότι: 1) Η σύσταση του Ε.Φ.Κ.Α., ως οιονεί καθολικού διαδόχου του Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ., με την αυτοδίκαιη ένταξη των υφισταμένων φορέων κοινωνικής ασφαλίσεως σε αυτόν, δημιούργησε ανακατατάξεις και επέφερε μεταβολές στις στεγαστικές ανάγκες των Υπηρεσιών του εν λόγω Φορέα, καθώς αυτές έπρεπε πλέον να καθοριστούν βάσει του υπηρετούντος ανθρώπινου δυναμικού στο σύνολο των Υπηρεσιών αυτού.....το Κλιμάκιο κρίνει, κατά πλειοψηφία, ότι τα αρμόδια όργανα του I.K.A.-E.T.A.M. και ακολούθως του ΕΦ.Κ.Α. ενήργησαν χωρίς πρόθεση καταστρατηγήσεως των οικείων διατάξεων, αλλά επειδή συγγνωστώς υπέλαβαν ότι μπορούσαν να ενεργήσουν όπως ενήργησαν.