ΝΣΚ/454/2009
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αναζήτηση ή μη από την Περιφέρεια Αττικής των αποδοχών Γενικών Διευθυντών, επί ακυρώσεως των πράξεων τοποθέτησης αυτών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Διοίκηση δεν έχει αξίωση προς επιστροφή καταβληθεισών αποδοχών υπαλλήλων, οι οποίοι προσέφεραν καλοπίστως και προσηκόντως τις υπηρεσίες τους κατά τη διάρκεια του τεκμηρίου νομιμότητας των πράξεων τοποθέτησης αυτών.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/69/2022
Ερωτάται, εάν τα οικονομικά αποτελέσματα της αναδρομικής ανάκλησης από τη Διοίκηση παράνομων διοικητικών πράξεων, οι οποίες αποτελούσαν νόμιμο έρεισμα καταβολής πρόσθετων αποδοχών σε υπαλλήλους, επέρχονται μόνον για το μέλλον ή, αντίθετα, ανατρέχουν στο χρόνο της έκδοσης των ανακληθεισών πράξεων, με συνέπεια η Διοίκηση να υποχρεούται σε αναζήτηση των πρόσθετων αυτών αποδοχών ως αχρεωστήτως καταβληθεισών και σε περίπτωση άρνησης επιστροφής τους από τους υπαλλήλους σε καταλογισμό σε βάρος τους.(..)H αναζήτηση των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών από τις υπαλλήλους Μ.Μ. και Ε.Γ. και η έκδοση καταλογιστικής πράξης σε βάρος τους σε περίπτωση άρνησης επιστροφής τους είναι καταρχήν υποχρεωτική εάν η Διοίκηση, κατά την αποκλειστική της αρμοδιότητα, εκτιμήσει ότι συντρέχει δόλος στο πρόσωπο των εν λόγω υπαλλήλων. Σε περίπτωση δε μη άρνησης από τις υπόχρεες αυτές υπαλλήλους της ως άνω υποχρέωσής τους, αλλά προβολής οικονομικής δυσχέρειάς τους για την άμεση και εις ολόκληρο επιστροφή των καταβληθέντων, αυτή μπορεί να πραγματοποιηθεί σε δόσεις κατά τη διαδικασία των διατάξεων του άρθρου 24 του ν.4354/2015. Η Διοίκηση δύναται να μην προβεί σε αναζήτηση και καταλογισμό των ήδη αχρεωστήτως καταβληθέντων χρηματικών ποσών, μόνον εφόσον, μετά από την εκτίμηση από αυτήν των πραγματικών περιστατικών κάθε μιας από τις παραπάνω περιπτώσεις-υποθέσεις και κάθε χρήσιμου σχετικού στοιχείου, καθώς και της Έκθεσης Ελέγχου της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, με αριθμό 6/2020, διαπιστώσει σωρευτικά ότι: α) οι υπάλληλοι Μ.Μ και Ε.Γ εισέπραξαν τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά καλόπιστα και άνευ της συνδρομής στο πρόσωπό τους δόλου και β) από την επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών και ενόψει της προσωπικής, οικογενειακής και οικονομικής κατάστασης των εν λόγω υπαλλήλων υφίσταται κίνδυνος δημιουργίας σ’ αυτές ανυπέρβλητων οικονομικών δυσχερειών με άμεση δυσμενή επίδραση στα μέσα διαβίωσης των ιδίων και των οικογενειών τους, δεδομένου ότι από την έναρξη της καταβολής τους μέχρι σήμερα έχει παρέλθει πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Εάν, πάντως, η Διοίκηση, στην αποκλειστική αρμοδιότητα της οποίας ανήκει η ευθύνη χειρισμού των ανωτέρω υποθέσεων, αμφιβάλλει κατά την εκτίμηση και την υπαγωγή των πραγματικών στοιχείων των υποθέσεων αυτών, αν δηλαδή αυτά πληρούν πράγματι τις προϋποθέσεις εφαρμογής των ως άνω κριτηρίων για την αναζήτηση και επιστροφή των επίμαχων χρηματικών ποσών, λόγω δυσχέρειας της απόδειξης συνδρομής τους, τότε πρέπει να καταλογίσει τα αχρεωστήτως καταβληθέντα χρηματικά ποσά σε βάρος των υπόχρεων υπαλλήλων Μ.Μ. και Ε.Γ., ώστε η τελική κρίση για τη νομιμότητα της αναζήτησης των εν λόγω ποσών, να τεθεί ενώπιον του αρμοδίου Δικαστηρίου, στο οποίο μπορούν αυτές να προσφύγουν (κατά πλειοψηφία). Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του ΝΣΚ, σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ. 4, περ. δ)΄ του Οργανισμού του Ν.Σ.Κ. (ν.4831/2021, Α΄170), λόγω αντίθεσης, ως προς το ανωτέρω ζήτημα, της υπ αρ.13/2022 γνωμοδότησης του ΣΤ΄ Τμήματος του Ν.Σ.Κ. προς την γνωμοδότηση του Γ΄ Τμήματος του Ν.Σ.Κ., με αριθμό 32/2021.
ΕΣ/ΟΛΟΜ/28/2005
Α)Τρόπος υπολογισμού εκ των προτέρων των τακτικών μηνιαίων αποδοχών των υπαλλήλων μαζί με τα επιδόματα εορτών και αδείας και Β) Τρόπος υπολογισμού των πρόσθετων απολαβών (και σύγκρισης αυτών με τις τακτικές μηνιαίες αποδοχές) κατά το μήνα παροχής της αντίστοιχης υπηρεσίας ή έργου ή με αναγωγή των σε μηνιαία βάση κατόπιν διαίρεσης του συνόλου των ετήσιων πρόσθετων αποδοχών δια του 12 ανεξάρτητα από το αν η σχετική αξίωση αφορά ολόκληρο το έτος ή συγκεκριμένο τμήμα αυτού.
ΝΣΚ/108/2017
Αναζήτηση ή μη αποδοχών αργίας υπαλλήλων Ε.Υ.Π. δυνάμει της διατάξεως του άρθρου 7 παρ. 4 του ν. 4354/2015. Αναδρομική ισχύς της ανωτέρω διατάξεως. Προσήκουσα υποβολή ερωτήματος στο ΝΣΚ.Το κεφάλαιο Β΄ (άρθρα 7-35) του νόμου 4354/2015, στο oποίο περιλαμβάνεται και η κρίσιμη διάταξη της παραγράφου 4 του άρθρου 25 του ιδίου νόμου, δεν εφαρμόζεται στους υπαλλήλους της ΕΥΠ και συνεπώς παρέλκει η απάντηση επί του β΄ ερωτήματος (ομοφ.). Το υπό στοιχείο γ΄ ερώτημα δεν υποβάλλεται προσηκόντως, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην διάταξη του άρθρου 6 παρ. 6 του ν. 3086/2002 (Οργανισμός Νομικού Συμβουλίου του Κράτους), δεδομένου ότι δεν ζητείται η ερμηνεία από το ΝΣΚ συγκεκριμένης διατάξεως νόμου (ομοφ.).
ΝΣΚ/184/2018
Συμμόρφωση της Διοικήσεως προς ακυρωτική δικαστική απόφαση – Παράλειψη τοποθέτησης υπαλλήλου σε θέση Προϊσταμένου Τμήματος – Αναδρομική καταβολή του επιδόματος θέσης ευθύνης – Έναρξη της παραγραφής της σχετικής απαίτησης – Αναδρομική αναζήτηση ληφθεισών αποδοχών από υπάλληλο του οποίου η πράξη τοποθέτησης ακυρώθηκε.(...)Α) Η Διοίκηση μετά την έκδοση ακυρωτικής απόφασης έχει υποχρέωση, κατ’ επιταγή της παρ. 5 του άρθρου 95 του Συντάγματος, να συμμορφωθεί καθολικά και πλήρως προς αυτήν. Ως «πλήρης συμμόρφωση» εννοείται η συμμόρφωση τόσο ως προς τις διοικητικές συνέπειες όσο και ως προς τις οικονομικές, δηλαδή, όσον αφορά την αναδρομική αποκατάσταση υπαλλήλου, τη χορήγηση κάθε είδους μισθολογικής παροχής που θα λάμβανε αν δεν είχε λάβει χώρα η ακυρωθείσα παράλειψη της τοποθέτησής του, συνεπώς και η χορήγηση του επιδόματος θέσης ευθύνης, ανεξάρτητα αν αυτός άσκησε πράγματι καθήκοντα προϊσταμένου. Η γέννηση της αξίωσης του υπαλλήλου προς αναδρομική μισθολογική αποκατάστασή του, ταυτίζεται με το χρόνο έκδοσης της απόφασης περί αποκατάστασής του, η δε παραγραφή της άρχεται από το τέλος του οικονομικού έτους κατά το οποίο γεννήθηκε η αξίωση, σύμφωνα με την ειδική διάταξη του άρθρου 49 του ν.δ/τος 496/1974. Η Υπηρεσία, οφείλει να συμψηφίσει την τυχόν διαφορά που προκύπτει από ειλημμένες αποδοχές αντιστοιχούσες στο καταβλητέο επίδομα θέσης ευθύνης αναδρομικά, από το χρόνο που ορίστηκε με την απόφαση του Προέδρου του Δ.Σ. του Τ.Π.& Δανείων. (πλειοψ.) Β) Η Υπηρεσία δεν δικαιούται να ζητήσει αναδρομικά τις ληφθείσες αποδοχές από τον υπάλληλο του οποίου η πράξη τοποθέτησης ακυρώθηκε, καθώς η ατομική πράξη από την έναρξη ισχύος της έως την ακύρωσή της με δικαστική απόφαση ή την ανάκλησή της ή τη κατάργησή της, παράγει όλα τα έννομα αποτελέσματά της, ανεξάρτητα από το αν έχει νομική πλημμέλεια (τεκμήριο νομιμότητας). (ομόφ.)
ΝΣΚ/344/2016
Πεδίο εφαρμογής της έννοιας των «εκκρεμών περιπτώσεων» της διάταξης του τελευταίου εδαφίου του άρθρου 104 του ν. 4387/2016.(..)Θεωρούνται ως «εκκρεμείς περιπτώσεις», κατά την έννοια του τελευταίου εδαφίου του άρθρου 104 του ν. 4387/2016, οι αναφερόμενες στο ερώτημα περιπτώσεις επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθεισών στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ εισφορών, είτε δηλαδή όταν οι αιτήσεις επιστροφής υποβλήθηκαν πριν την 12/5/2016 (ημερομηνία εφαρμογής του νόμου) είτε και μετά την 12/5/2016, εφόσον, όμως, η αξίωση επιστροφής είχε γεννηθεί πριν την ημερομηνία αυτή και δεν είχε ικανοποιηθεί το σχετικό αίτημα, ενόψει των διοικητικών διαδικασιών που απαιτούνται για την έκδοση των σχετικών οριστικών διοικητικών πράξεων επιστροφής ή συμψηφισμού των εισφορών που εισπράχθηκαν αχρεώστητα
ΝΣΚ/6/2025
Ερωτάται : α) εάν πληρούνται οι προϋποθέσεις του ν. 4354/2015, περί αναγνώρισης χρόνου προϋπηρεσίας στην Αναπτυξιακή Ανώνυμη Εταιρεία ΟΤΑ με την επωνυμία «ΤΡΙΧΩΝΙΔΑ Α.Ε. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΟΤΑ» για τη μισθολογική εξέλιξη υπαλλήλου του Φορέα και β) σε αρνητική περίπτωση, εάν τίθεται θέμα ανάκλησης της προγενέστερης θετικής απόφασης του Υπηρεσιακού Συμβουλίου του e-ΕΦΚΑ και επιστροφής των καταβληθεισών επιπλέον αποδοχών, λόγω της μισθολογικής εξέλιξης της υπαλλήλου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της παραγράφου 1, περ. στ΄ του άρθρου 7 του ν. 4354/2015, για την αναγνώριση του χρόνου προϋπηρεσίας της υπαλλήλου του e-ΕΦΚΑ, στην οποία αφορά το ερώτημα, στην Αναπτυξιακή Ανώνυμη Εταιρεία ΟΤΑ, με την επωνυμία «ΤΡΙΧΩΝΙΔΑ Α.Ε. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΟΤΑ» (ομόφωνα). β) Είναι δυνατή η ανάκληση από τη Διοίκηση των προγενέστερων, μη νόμιμων, πράξεων του υπηρεσιακού συμβουλίου του e-ΕΦΚΑ, με τις οποίες αναγνωρίστηκε ο χρόνος προϋπηρεσίας της ανωτέρω υπαλλήλου στην ως άνω Αναπτυξιακή Ανώνυμη Εταιρεία ΟΤΑ. Το ζήτημα της αναζήτησης ή μη των επιπλέον αποδοχών που έλαβε αχρεωστήτως η εν λόγω υπάλληλος, εναπόκειται στην ουσιαστική κρίση της Διοίκησης, η οποία θα πρέπει να εξετάσει εάν συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις: α) το στοιχείο του δόλου στο πρόσωπο της υπαλλήλου, ως προς την είσπραξη από αυτήν των αχρεωστήτως καταβληθεισών επιπλέον αποδοχών και β) επιπροσθέτως, εάν από την επιστροφή των ποσών αυτών και ενόψει της προσωπικής, οικογενειακής και οικονομικής κατάστασης της υπαλλήλου, υφίσταται κίνδυνος δημιουργίας σε αυτήν ανυπέρβλητων οικονομικών δυσχερειών, με άμεση διακινδύνευση των μέσων διαβίωσης της ίδιας και της οικογένειάς της (ομόφωνα).
ΕΣ/Tμ.1/938/2015
Με την έφεση αυτή επιδιώκεται η ακύρωση της 1468/2009 Πράξης του Α΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Με την προσβαλλόμενη Πράξη καταλογίσθηκε σε βάρος της εκκαλούσας, υπαλλήλου του κλάδου ΤΕ Επισκεπτριών Υγείας του Γενικού Νοσοκομείου .., ποσό 2.000 ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί σε μέρος των αποδοχών και της προσαύξησης ποσοστού 15% επί του βασικού μισθού, που φέρεται ότι της καταβλήθηκε αχρεωστήτως, λόγω άδειας μετεκπαίδευσης (...) Με δεδομένα τα ανωτέρω εκτιμάται ότι η εκ μέρους της επιστροφή, μετά την πάροδο μακρού χρόνου από την είσπραξή του, του ποσού των 2.000 ευρώ, θα προκαλέσει την επίρριψη υπερβολικού βάρους σ’ αυτήν, με άμεση δυσμενή επίδραση στα μέσα διαβίωσης της ιδίας και της οικογένειάς της. Επομένως, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, ο καταλογισμός της αντίκειται στις αρχές της χρηστής και εύρυθμης διοίκησης και για το λόγο αυτό που προβάλλεται βάσιμα με την κρινόμενη έφεση πρέπει να αρθεί στο σύνολό του. Κατά την ειδικότερη γνώμη του Προέδρου του Τμήματος και της Εισηγήτριας της υπόθεσης η αναζήτηση μετά την πάροδο τόσο μακρού χρόνου των αχρεωστήτως καταβληθέντων αποδοχών, που καλοπίστως εισπράχθηκαν από την εκκαλούσα, αντίκειται στην αρχή της χρηστής διοίκησης, χωρίς να απαιτείται περαιτέρω και η εκ μέρους της απόδειξη του οικονομικού της κλονισμού, καθόσον, υπό τις προεκτεθείσες περιστάσεις, η ίδια η Διοίκηση όφειλε να αναλάβει τον κίνδυνο των εσφαλμένων ενεργειών των οργάνων της. V. Kατ’ ακολουθία αυτών που προηγουμένως κρίθηκαν, η ένδικη έφεση πρέπει να γίνει δεκτή και να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη του Α΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΝΣΚ/335/2013
Προσδιορισμός αρμοδίου οργάνου για ανάκληση παράνομων πράξεων πρόσληψης και διορισμού σε κενή οργανική θέση και χρόνος παραγραφής πειθαρχικού παραπτώματος για χρήση μη έγκυρου τίτλου σπουδών με σκοπό τη μετάταξη σε ανώτερη κατηγορία.(..)Κατάσταση : Εν μέρει αποδεκτή
Τα όργανα του ΕΟΤ θα εξετάσουν τη δυνατότητα ανακλήσεως των παρανόμων πράξεών τους και αναζήτησης των «αχρεωστήτως» καταβληθεισών αποδοχών από τον πρώην υπάλληλο από της πρόσληψής του στον ΕΟΤ έως και την μετάταξή του στο Δημόσιο. Το αποδιδόμενο πειθαρχικό παράπτωμα στην υπάλληλο έχει υποπέσει σε παραγραφή τον χρόνο υποβολής του ερωτήματος. Τα όργανα του Δημοσίου δικαιούνται μετά την ανάκληση των παράνομων πράξεων μετάταξης των υπαλλήλων σε μη δικαιούμενη θέση, να αναζητήσουν τις «αχρεωστήτως καταβληθείσες» σε αυτούς αποδοχές. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ IV 1 ΚΑΙ IV 3 ΤΟΥ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΟΣ.
ΔΕΔ/Θεσ/108/2025
Η απόφαση 108/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή ενός ασκούντα ατομική επιχείρηση (βουλκανιζατέρ) κατά οριστικών πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος για τα φορολογικά έτη 2018, 2019 και 2020. Οι πράξεις αυτές βασίστηκαν στην εφαρμογή έμμεσων τεχνικών ελέγχου (ανάλυση ρευστότητας) λόγω διαπιστωμένης αδικαιολόγητης προσαύξησης περιουσίας. Απορρίφθηκε ο ισχυρισμός του προσφεύγοντος περί μη υποχρέωσης ηλεκτρονικής εξόφλησης αποδοχών προσωπικού πριν την 01.07.2019, καθώς η σχετική διάταξη (άρθρο 23 περ. ιδ' ν. 4172/2013) ίσχυε από το 2016. Επιπλέον, οι ισχυρισμοί για μη έκπτωση δαπανών εξόφλησης προσωπικού και μη καταβληθεισών ασφαλιστικών εισφορών κρίθηκαν αναπόδεικτοι, δεδομένου ότι η Δ.Ο.Υ. είχε ήδη αποδεχθεί ορισμένες προσαρμογές βάσει των αρχικών προσκομισθέντων στοιχείων.
ΝΣΚ/111/2017
Επιλογή διευθυντών σχολικών μονάδων. Αντισυνταγματικότητα αποτίμησης κριτηρίων επιλογής με μυστική ψηφοφορία του συλλόγου διδασκόντων, βάσει διατάξεων του Κεφ. Γ' του ν. 4327/2015. Ζητήματα συμμόρφωσης προς την απόφαση ΣτΕ (Ολομ.) 711/2017 με την οποία ακυρώθηκε η Φ 36122/26/79840/Ε3 /19-05-2015 κανονιστική υπουργική απόφαση, κατά το μέρος που ρύθμισε τη σχετική διαδικασία με βάση διατάξεις που κρίθηκαν αντισυνταγματικές.Η Διοίκηση υπέχει υποχρέωση προς αναμόρφωση της νομικής κατάστασης η οποία προέκυψε αμέσως ή εμμέσως από ακυρωθείσα κανονιστική απόφαση. Ειδικότερα, στην προκείμενη περίπτωση υπέχει υποχρέωση για άμεση εκκίνηση νέας διαδικασίας επιλογής διευθυντών σχολικών μονάδων, η οποία δεν θα στηρίζεται σε διατάξεις οι οποίες κρίθηκαν ως αντίθετες προς το Σύνταγμα και θα διασφαλίζει την τήρηση των κανόνων και των αρχών που αναφέρονται στο σκεπτικό της ακυρωτικής απόφασης, τόσο στο πλαίσιο συμμόρφωσης όσο και ενόψει και του ότι, αντικειμενικώς, η λήξη της θητείας των επιλεγέντων είχε προβλεφθεί για τις 31-07-2017. Επίσης υφίσταται υποχρέωση για ανάκληση ατομικών διοικητικών πράξεων οι οποίες εκδόθηκαν κατ’ εφαρμογή της ακυρωθείσας κανονιστικής, υπό τις προϋποθέσεις οι οποίες τίθενται στη σχετική νομολογία του ΣτΕ (ήτοι υποβολή αίτησης σε εύλογο χρόνο από πρόσωπο το οποίο έχει έννομο συμφέρον, εκτίμηση από τη διοίκηση των τυχόν λόγων υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος οι οποίοι τυχόν επιβάλλουν ή αποκλείουν την ανάκλησή της, της ανάγκης προστασίας δικαιωμάτων τρίτων που εκτέθηκαν καλοπίστως, καθώς και του χρόνου ο οποίος παρήλθε από την έκδοση της ατομικής πράξης). Η εξέταση της συνδρομής των προϋποθέσεων αυτών όπως και η εκτίμηση και λήψη απόφασης για το ποιές ειδικότερες περαιτέρω ενέργειες είναι αναγκαίες, κατάλληλες και πρόσφορες για τη συμμόρφωση προς την προαναφερόμενη ακυρωτική δικαστική απόφαση, συνιστά άσκηση ουσιαστικής διοικητικής δράσης (ομόφ).