ΝΣΚ/457/2004
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Κατ’ εξαίρεση διορισμός στο Δημόσιο (ΥΠΕΘΑ) τέκνου αποβιώσαντος υπαλλήλου με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν είναι νόμιμο το αίτημα της Α. Π. για τον κατ εξαίρεση -κατ εφαρμογή της διατάξεως του άρθρου 13 παρ.3 του Ν 2913/2001- διορισμό της στο Δημόσιο, εξαιτίας του επισυμβάντος, λόγω πνιγμού, θανάτου του πατέρα της Ε. Π., που προήλθε από μέσο των Ενόπλων Δυνάμεων (Ναυάγιο οχηματαγωγού ΜΕΡΛΙΝ την 15-11-1972).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/337/2007
Πρόσληψη στο Δημόσιο συγγενούς αποβιώσαντος κατά την εκτέλεση υπηρεσιακού καθήκοντος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Την αμετάκλητη δήλωση παραίτησης, από το δικαίωμα διορισμού, του άρθρου 18 του Ν 3448/2006 εξ ονόματος και για λογαριασμό των ανηλίκων τέκνων αιτούσας διορισμό στο Δημόσιο, ως συζύγου αποβιώσαντος κατά την εκτέλεση υπηρεσιακού καθήκοντος σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου αυτού, θα υπογράψει ειδικός επίτροπος που θα διορισθεί για το σκοπό αυτό, κατ’ εφαρμογή των σχετικών διατάξεων των άρθρων 1517, 1628 και 1629 του Αστικού Κώδικα.
ΝΣΚ/146/2024
Ερωτάται εάν: α) Φυσικό πρόσωπο, που λόγω της ιδιότητάς του ως νόμιμου εκπροσώπου ή διοικούντος πτωχεύσαντος νομικού προσώπου έχει εκ του νόμου αλληλέγγυα ευθύνη για οφειλές του νομικού προσώπου προς το Δημόσιο οι οποίες υπόκεινται κατ’ άρθρο 195 του ν.4738/2020 σε απαλλαγή, αποβιώσει πριν την επέλευση της απαλλαγής, η απαλλαγή επέρχεται και υπέρ των κληρονόμων του. β) Σε περίπτωση καταφατικής απάντησης, ο έχων έννομο συμφέρον πιστωτής, στην προκειμένη περίπτωση το Δημόσιο, δύναται να ασκήσει τα ένδικα βοηθήματα της προσφυγής και της αίτησης ανάκλησης σε βάρος των κληρονόμων του αποβιώσαντος κατ’ επίκληση νόμιμων λόγων που αφορούν τον αποβιώσαντα ή στερείται σχετικής έννομης προστασίας. (...) α) Εάν φυσικό πρόσωπο, το οποίο λόγω της ιδιότητάς του ως νόμιμου εκπροσώπου ή διοικούντος νομικό πρόσωπο που πτώχευσε, ευθύνεται για οφειλές του νομικού προσώπου προς το Δημόσιο, αποβιώσει πριν την, κατά το άρθρο 195 του ν.4738/2020, επέλευση της απαλλαγής, η απαλλαγή αυτή επέρχεται υπέρ των κληρονόμων του. β) Ο έχων έννομο συμφέρον πιστωτής, στην προκειμένη περίπτωση το Δημόσιο, δύναται , κατ' αρχήν, να ασκήσει τα ένδικα βοηθήματα της προσφυγής και της αίτησης ανάκλησης σε βάρος των κληρονόμων του αποβιώσαντος κατ’ επίκληση νόμιμων λόγων που αφορούν τον αποβιώσαντα, πλην όμως στην προκειμένη περίπτωση το Δημόσιο δεν δύναται να ασκήσει προσφυγή κατά της απαλλαγής, καθόσον η αποσβεστική προθεσμία για την άσκησή της έληξε στις 31.12.2021. Τούτου παρέπεται ότι, το Δημόσιο δεν δύναται να ασκήσει αίτηση ανάκλησης της απαλλαγής, αφού η άσκησή της προϋποθέτει την έκδοση δικαστικής απόφασης επί ασκηθείσας προσφυγής.
Γίνεται αποδεκτή 23/1/2025
ΝΣΚ/316/2000
Ασφαλιστικές εισφορές. Υποχρέωση ή μη καταβολής αυτών από το Δημόσιο για αναγνώριση προϋπηρεσίας αποβιώσαντος υπαλλήλου του υπέρ της συζύγου του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 85 παρ.1 του ΠΔ 1041/1979 όπως το άρθρο αυτό τροποποιήθηκε και ισχύει οι ασφαλισμένοι των ασφαλιστικών οργανισμών κύριας ασφάλισης που υπηρέτησαν ως υπάλληλοι στο Δημόσιο έχουν το δικαίωμα να αναγνωρίσουν στους οργανισμούς αυτούς ως χρόνο ασφάλισης, το χρόνο της υπηρεσίας τους στο Δημόσιο, είτε ήταν ασφαλισμένοι πριν από το διορισμό τους στο Δημόσιο είτε ασφαλίστηκαν μετά τη λύση της δημοσιοϋπαλληλικής σχέσης. Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 5 παρ.1 του Ν.1405/1983 δικαίωμα για αναγνώριση του προαναφερόμενου χρόνου έχουν οι συνταξιούχοι καθώς και τα μέλη των οικογενειών τους (σύζυγοι, τέκνα κλπ) τα οποία δικαιούνται να λάβουν σύνταξη λόγω θανάτου του προστάτη τους (συζύγου, πατέρα, αδελφού κλπ) σύμφωνα με τη νομοθεσία του κάθε ασφαλιστικού οργανισμού. Το ίδιο δικαίωμα έχουν και τα μέλη οικογένειας των ασφαλισμένων που έχουν πεθάνει και δεν έλαβαν σύνταξη, γιατί δεν είχαν τις προϋποθέσεις για συνταξιοδότηση που προβλέπονται από τη νομοθεσία του οικείου ασφαλιστικού οργανισμού.
ΝΣΚ/55/2020
α) Ποια υπηρεσία ή ποιος φορέας έχει την αρμοδιότητα για τη συγκρότηση της γνωμοδοτικής Επιτροπής του άρθρου 9 παρ. 7 του ν. 2881/2001, όσον αφορά στο λιμάνι του Πειραιά. β) Ποια υπηρεσία ή ποιος φορέας ασκεί τις αρμοδιότητες για την εκποίηση, κατά τα προβλεπόμενα στον ν.2881/2001, είτε ναυαγίου που έχει εντοπισθεί και χαρτογραφηθεί έως και την 24-06-2016, είτε μη χαρτογραφημένου ναυαγίου, ή επικίνδυνου και επιβλαβούς πλοίου πριν ή μετά την 24-06-2016. γ) Αν είναι νόμιμη η χορήγηση, κατ’ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 9 του ν.2881/2001, άδειας απόπλου πλοίου προς λιμένα είτε αλλοδαπής είτε ημεδαπής, παρά τα επιβληθέντα σε αυτό βάρη και υπό ποιες προϋποθέσεις.α) Η Ο.Λ.Π. Α.Ε., ως εταιρία κοινής ωφέλειας που ανήκε στο δημόσιο τομέα, ήταν αρμόδια για τη συγκρότηση της γνωμοδοτικής Επιτροπής του άρθρου 9 παρ. 7 του ν.2881/2001 στο λιμάνι του Πειραιά μέχρι την πλήρη ιδιωτικοποίησή της με την από 24-06-2016 σύμβαση που κυρώθηκε με το ν. 4404/2016. Από το χρονικό αυτό σημείο και μετά, η αρμοδιότητα αυτή ανήκει στη Δημόσια Αρχή Λιμένων (ομόφωνα). β) Οι αρμοδιότητες για την εκποίηση ναυαγίου ή επικίνδυνου και επιβλαβούς πλοίου κατά τα προβλεπόμενα στον ν.2881/2001 αναφορικά με το λιμάνι του Πειραιά, είτε πρόκειται για ναυάγιο που έχει εντοπισθεί και χαρτογραφηθεί έως και την 24-06-2016, είτε πρόκειται για οποιοδήποτε μη χαρτογραφημένο ναυάγιο ή επικίνδυνο και επιβλαβές πλοίο πριν ή μετά την 24-06-2016, ανήκουν στη Δημόσια Αρχή Λιμένων (ομόφωνα). γ) Η χορήγηση, κατ’ εφαρμογή της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του ν.2881/2001, άδειας απόπλου (είτε με ίδια μέσα είτε ρυμουλκούμενου) για οποιονδήποτε λόγο (ακόμη και για διάλυση αυτού) προς λιμένα είτε αλλοδαπής είτε ημεδαπής σε πλοίο, του οποίου η απομάκρυνση από το λιμάνι, όπου βρίσκεται, έχει κριθεί επιβεβλημένη κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του ν.2881/2001, είναι νόμιμη παρά τα επιβληθέντα σε αυτό βάρη, εφόσον έχουν τηρηθεί οι απαιτούμενες διατυπώσεις δημοσιότητας, εφόσον, δηλαδή, η πρόσκληση που απευθύνεται προς τον κύριο ή τον αντιπρόσωπό του έχει επιδοθεί με δικαστικό επιμελητή και προς τους δανειστές που αναγράφονται στο ναυτικό υποθηκολόγιο ή στο βιβλίο κατασχέσεων του λιμένα νηολόγησης και, αν πρόκειται για ναυάγιο αλλοδαπού πλοίου, στους δανειστές που αναγράφονται στο βιβλίο της Λιμενικής Αρχής του λιμένα όπου βρίσκεται το ναυάγιο, προς ενημέρωσή τους με τον τρόπο αυτό και για το σκοπό απόπλου (ομόφωνα).
ΝΣΚ/362/2000
Δημόσιο. Διορισμός. Ειδικές ευεργετικές διατάξεις άρθρου 14 παρ.20 Ν.2266/1994 και άρθρου 2 παρ.17 Ν.2349/1995 για τον διορισμό στο Δημόσιο κλπ μέλους οικογενείας του αποβιώσαντος κατά την εκτέλεση υπηρεσίας υπαλλήλου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προκειμένου περί διορισμού στο Δημόσιο κλπ μέλους της οικογενείας αποβιώσαντος κατά την εκτέλεση υπηρεσίας υπαλλήλου, κατ εφαρμογή των ειδικών ευεργετικών διατάξεων του άρθρου 14 παρ.20 του Ν.2266/1994 και του άρθρου 2 παρ.17 του Ν.2349/1995: α) Η αποκλειστική προθεσμία του ενός (1) έτους, η οποία ορίζεται στο άρθρο 2 παρ.17 περ.β του Ν.2349/95 αναστέλλεται μεν μέχρι της κατά τον Α.Κ. (άρθρο 127) ενηλικιώσεώς του, κατά την λήξη της, ανηλίκου ενδιαφερομένου (συμπληρώσεως του 18ου έτους της ηλικίας του) και επί 6μηνο μετά ταύτην, όχι όμως και μέχρι συμπληρώσεως της προς διορισμό ηλικίας (21ου ή 20ού έτους αναλόγως της κατηγορίας). β) Οι διοριζόμενοι βάσει των, ως άνω, διατάξεων εμπίπτουν στους περιορισμούς του δια του άρθρου 6 παρ.1 του Ν.2683/99 κυρωθέντος Υπαλληλικού Κώδικα ως προς τα όρια ηλικίας διορισμού, κατώτατα και ανώτατα. γ) Δεν υφίσταται δυνατότητα διορισμού στο Δημόσιο του συγκεκριμένου αιτούντος, για τον οποίο υποβλήθηκε το ερώτημα. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/156/2010
Πρόσληψη στο Δημόσιο κατά το άρθρο 20 παρ.21 του Ν 2738/1999 του μεγαλύτερου σε ηλικία ορφανού και από τους δύο γονείς τέκνου. Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το μεγαλύτερο σε ηλικία ορφανό τέκνο απορφανισμένης και από τους δύο γονείς οικογένειας, ανεξαρτήτως αν ασκεί ή όχι την επιτροπεία ανήλικου αδελφού ή αδελφής του κατά το χρόνο δημοσιεύσεως της οικείας προκηρύξεως διορισμού σε θέσεις του Δημοσίου ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα, δεν θεμελιώνει δικαίωμα διορισμού κατ’ άρθρο 20 παρ.21 του Ν 2738/1999 σε προκηρυχθείσα θέση, εφόσον ο θάνατος των γονέων δεν προήλθε από τρομοκρατική ενέργεια. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/308/2014
Δωρεά Π. Ραπτάρχη προς το Ελληνικό Δημόσιο – Διερεύνηση δυνατότητας μελλοντικής έκδοσης και διάθεσης του Διαρκούς Κώδικα Νομοθεσίας, μόνο σε ηλεκτρονική μορφή κατ’ αποκλεισμό της έντυπης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Ελληνικό Δημόσιο, ως δωρεοδόχος της δωρεάς του Παντελή Ραπτάρχη που έχει ως αντικείμενο την επιχείρηση έκδοσης του Διαρκούς Κώδικα Νομοθεσίας, έχει δυνατότητα να μεταβάλει τον τρόπο εκμετάλλευσης του εν λόγω έργου με σκοπό τον περιορισμό της έκδοσης και διάθεσής του μόνο σε ηλεκτρονική μορφή, κατ’ αποκλεισμό της έντυπης, υπό την προϋπόθεση ότι θα προηγηθεί δικαστική απόφαση του αρμόδιου εφετείου, που να βεβαιώνει ότι η σκοπούμενη μεταβολή ικανοποιεί πληρέστερα τη θέληση του δωρητή. (ομοφ.)
ΝΣΚ/155/2003
Ειδική πρόσθετη αμοιβή. Αξίωση της αμοιβής αυτής από απασχολούμενο στο Δημόσιο με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, ο οποίος ασθενεί πέραν του μηνός.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ενόψει του παρακολουθηματικού χαρακτήρα της ειδικής πρόσθετης αμοιβής, ο οποίος έχει καθιερωθεί με την υπ’ αριθμ. 2/19691/0022/23-3-2001 ΚΥΑ, η εν λόγω αμοιβή δεν είναι καταβλητέα στον απασχολούμενο στο Δημόσιο, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, εφόσον δεν θεμελιώνει δικαίωμα απόληψης τακτικών αποδοχών, κατ’ άρθρο 17 παρ.2 και 3 του Π. Δ/τος 410/1988, λόγω ασθενείας διαρκούσης πέραν του μηνός.
ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)/119/2014
Μη νόμιμη η καταβολή μηνιαίων αποδοχών και αναδρομικών από σε υπάλληλο, ο οποίος διορίστηκε σε κενή οργανική θέση της ανωτέρω υπηρεσίας, κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 18 παρ. 1 του ν. 3448/2006 (ΦΕΚ A´ 57/2006), καθόσον δεν είναι νόμιμος ο διορισμός του βάσει της ανωτέρω διάταξης, με την οποία εισάγεται εξαίρεση από το ισχύον σύστημα προσλήψεων, (άρθ.103 του Συντάγματος και 14 παρ1 του ν.2190/1994), δεδομένου ότι δεν αποδεικνύεται η ύπαρξη αιτιώδους συνδέσμου μεταξύ του θανάτου του πατέρα του τελευταίου και της άσκησης του υπηρεσιακού του καθήκοντος, αφού η πορισματική έκθεση Ε.Δ.Ε, στην οποία αποκλειστικά εδράζεται η απόφαση διορισμού του, δεν είναι αιτιολογημένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη, όσον αφορά στη συνδρομή της ουσιαστικής προϋπόθεσης της εφαρμοστέας διάταξης.
ΕΣ/Τ7/44/2007
Δημόσια έργα.Προμήθεια και εγκατάσταση κλιματισμύ.Παρότι δεν προσδιορίζεται ρητά στα συμβατικά τεύχη η αναλογία του κόστους της προμήθειας του μηχανήματος και των εργασιών εγκαταστάσεώς του, κατά την κοινή πείρα το κόστος της πρώτης, που σύμφωνα με την προαναφερθείσα τεχνική περιγραφή αποτελεί το κύριο αντικείμενο της συμβάσεως, υπερβαίνει αυτό των αντίστοιχων εργασιών συνδέσεως του μηχανήματος με τα υπάρχοντα δίκτυα. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, εφόσον η σύμβαση για τον «Εκσυγχρονισμό (κλιματισμό) Π….. Σ…..» αναφέρεται σε προμήθεια αγαθού και όχι σε δημόσιο έργο, ανεπιτρέπτως προβλέπεται σε αυτήν η καταβολή στον ανάδοχο γενικών εξόδων και εργολαβικού οφέλους.