ΝΣΚ/53/2018
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αρμοδιότητα Επιτροπής άρθρου 119 του ν. 4387/2016 για την εξέταση αιτήματος της υπό εξυγίανση «κοινοπραξίας Κ.Ο.Κ.Λ.», με αντικείμενο την υπαγωγή των υποχρεώσεών της – οι οποίες έχουν γεννηθεί έναντι του Ε.Φ.Κ.Α. και υπόκεινται και στις νομοθετικές διατάξεις του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (εργατικές και εργοδοτικές εισφορές) – στην παρ. 9 του άρθρου 62Α του ΚΕΔΕ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Επιτροπή του άρθρου 119 του ν. 4387/2016 έχει αρμοδιότητα να εξετάσει το αίτημα της υπό εξυγίανση «κοινοπραξίας Κ.Ο.Κ.Λ.» για υπαγωγή των υποχρεώσεών της – που έχουν γεννηθεί έναντι του Ε.Φ.Κ.Α. και υπόκεινται και στις νομοθετικές διατάξεις του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (εργατικές και εργοδοτικές εισφορές) – στην παρ. 9 του άρθρου 62Α του ΚΕΔΕ. (ομόφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/97/2017
Αν, μετά τη σύσταση και την έναρξη λειτουργίας του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.), εξακολουθεί να υφίσταται η επιτροπή του άρθρου 119 του ν. 4387/2016.Η επιτροπή του άρθρου 119 του ν. 4387/2016, με αντικείμενο τη ρύθμιση οφειλών των πτωχών και των υπό εξυγίανση οφειλετών, εξακολουθεί να υφίσταται και μετά τη σύσταση και την έναρξη λειτουργίας του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.) και δεν απαιτείται η ανασύσταση ή / και ανασυγκρότησή της.
ΝΣΚ/140/2015
ΙΚΑ ΕΤΑΜ – Εκτέλεση ταμειακών παραστατικών – Υπογραφή του δικαιούχου – Αυτεπάγγελτος συμψηφισμός ενταλμάτων με αντίστοιχες οφειλές από ασφαλιστικές εισφορές. α) Πρόκειται για εντελώς διαφορετικές περιπτώσεις, καθόσον, οι διατάξεις του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ αφορούν τις υποχρεώσεις των ταμιών του Ιδρύματος σε περίπτωση αυτοπρόσωπης εμφάνισης των δικαιούχων τρίτων για την είσπραξη απαιτήσεών τους σε βάρος του Ιδρύματος, ενώ, οι διατάξεις του ΚΕΔΕ αναφέρονται ρητά σε εκτέλεση ταμειακού παραστατικού (εντάλματος ή εντολής) αυτεπαγγέλτως, ήτοι χωρίς την, αυτοπρόσωπη εμφάνιση αυτών. β) Αν και οι ασφαλιστικές εισφορές του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ αποτελούν ακατάσχετες απαιτήσεις, εντούτοις υπόκεινται σαφώς σε αυτεπάγγελτο συμψηφισμό, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 83 του ΚΕΔΕ, με (αμοιβαίες) απαιτήσεις τρίτων δικαιούχων κατά του Ιδρύματος, και ως εκ τούτου είναι νόμιμη η εκτέλεση ταμειακού παραστατικού (ένταλμα ή εντολή), χωρίς την υπογραφή του δικαιούχου, με εντολή του προϊσταμένου της αρμόδιας υπηρεσίας του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, σύμφωνα με τα αναλυτικώς οριζόμενα στην παρ.2 του άρθρου 83 του ΚΕΔΕ. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/384/2012
Μετοχικά Ταμεία και Ειδικοί Κλάδοι Οικονομικής Ενίσχυσης Μερισματούχων των Ενόπλων Δυνάμεων – Φορείς επικουρικής κοινωνικής ασφάλισης ή μη –Υπαγωγή τους ή μη στις διατάξεις του άρθρου 44 παρ. 13 του Ν. 3986/2011 για την παρακράτηση της ειδικής εισφοράς συνταξιούχων επικουρικής ασφάλισης.(..)Κατάσταση : Εν μέρει αποδεκτή
Τα Μετοχικά Ταμεία των Ενόπλων Δυνάμεων ως εκ του επιδιωκόμενου σκοπού τους και των κοινωνικών πόρων που περιέρχονται στα έσοδά τους, αποτελούν φορείς επικουρικής κοινωνικής ασφάλισης και υπόκεινται στην ρύθμιση της διάταξης του άρθρου 44 παρ. 13 του Ν. 3986/2011. Οι ειδικοί κλάδοι οικονομικής ενίσχυσης Μερισματούχων των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΚΟΕΜΣ, ΕΚΟΕΜΠΝ και ΕΚΟΕΜΑ) όμως, δεν υπάγονται στην ανωτέρω ρύθμιση διότι δεν αποτελούν φορείς κοινωνικής ασφάλισης, αφού το κεφάλαιό τους αποτελείται μόνο από εισφορές των δικαιούχων τους και δεν καταβάλλονται σ’ αυτούς εργοδοτικές εισφορές ή κοινωνικοί πόροι. (ομοφ.) -- ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΜΟΝΟ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΕΡΟΣ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗ ΜΗ ΥΠΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΚΛΑΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΜΕΡΙΣΜΑΤΟΥΧΩΝ ΤΩΝ ΜΕΤΟΧΙΚΩΝ ΤΑΜΕΙΩΝ ΣΤΡΑΤΟΥ, ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΣΤΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 44 ΠΑΡ.13 ΤΟΥ Ν. 3986/2011.
ΕΦΚΑ/Δ.ΕΙΣΦ.Μ/589/1379602/2017
«Κοινοποίηση των διατάξεων του άρθρου 95 του Ν. 4387/2016 που αφορούν θέματα παραγραφής αξιώσεων του Ε.Φ.Κ.Α. από μη καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές».(ΑΔΑ:9ΟΟ8465ΧΠΙ-ΘΦΙ) (ΕΓΚ/39/2017)
ΝΣΚ/258/2008
Καταβολή εργοδοτικών εισφορών για τους προ της 31-12-1992 υποχρεωτικά ασφαλισμένους μηχανικούς του ΤΣΜΕΔΕ, οι οποίοι εργάζονται ως μισθωτοί με διαφορετική ιδιότητα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι εργοδότες, οι οποίοι απασχολούν ως μισθωτούς μηχανικούς, ασφαλισμένους υποχρεωτικά στο ΤΣΜΕΔΕ προ της 31-12-1992, νομίμως δεν καταβάλλουν στο ΤΣΜΕΔΕ εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές, υπό την αναγκαία προϋπόθεση ότι οι μηχανικοί αυτοί παρέχουν μισθωτή εργασία υπό άλλη όμως ιδιότητα, για την οποία τους ασφαλίζουν στο οικείο Ταμείο, καταβάλλοντας σ’ αυτό τις σχετικές εισφορές.
ΝΣΚ/448/2013
Κατάργηση του Οργανισμού «Ο.Δ.Δ.Υ. Α.Ε.» – Διαδοχή Ελληνικού Δημοσίου – Αξιώσεις τρίτων κατά του Οργανισμού – Παραγραφή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μετά την κατάργηση της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Οργανισμός Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού Α.Ε.» και την ανάληψη των υποχρεώσεών της από το Ελληνικό Δημόσιο, δεν ισχύει η παραγραφή του άρθρου 90 του ν. 2362/1995 για τις αξιώσεις τρίτων κατά της ανωτέρω εταιρείας που είχαν ήδη γεννηθεί, αλλά εξακολουθεί να ισχύει η υφιστάμενη για το προηγούμενο νομικό πρόσωπο παραγραφή. (ομοφ.)
ΝΣΚ/419/2006
Υποχρέωση ή μη καταβολής, από τη Βουλή των Ελλήνων, εργοδοτικών εισφορών στο Τ.Σ.Α.Υ., για τους γιατρούς που απασχολεί με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αρίστου χρόνου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Βουλή των Ελλήνων υποχρεούται να καταβάλλει εργοδοτικές εισφορές του κλάδου ασθενείας στο Τ.Σ.Α.Υ. για τους γιατρούς που απασχολούνται σ’ αυτήν με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και για τους οποίους επιτρέπεται, από τη σύμβαση εργασίας τους, να διατηρούν ιδιωτικό ιατρείο.
ΑΕΠΠ/1028/2018
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα επιχείρηση ζητά την ακύρωση της Απόφασης 320/2018, με την οποία εγκρίθηκε το αποτέλεσμα του ηλεκτρονικού δημοσίου μειοδοτικού διαγωνισμού για τον καθαρισμό κτιρίων του ΔΟΕΠΑΠ-ΔΗΠΕΘΕ Δήμου ... και κατακυρώθηκε στην ανταγωνίστρια εταιρεία «... Ε.Ε.» με τιμή 103.935,98€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 128.880,61€). Αντικείμενο της σύμβασης ήταν η παροχή υπηρεσιών καθαρισμού των κτιριακών εγκαταστάσεων του Δημοτικού Οργανισμού για 12 μήνες ή μέχρι εξάντλησης του συμβατικού ποσού, με προϋπολογισμένη δαπάνη 116.775,00€ άνευ ΦΠΑ. Η προσφυγή επικαλείται παραβάσεις στην υποβολή οικονομικών προσφορών (ιδίως για κρατήσεις και εργατικές εισφορές) και καταλογίζει ασυμβατότητα με το νόμο 3863/2010 και τη Διακήρυξη του διαγωνισμού.
ΝΣΚ/181/2007
Διαδοχική ασφάλιση των υπαγομένων στο Κεφάλαιο Πλοηγικής Υπηρεσίας (Κ.Π.Υ.) δημοσίων διοικητικών υπαλλήλων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Υπό το νομοθετικό καθεστώς το οποίο διέπει το Κεφάλαιο Πλοηγικής Υπηρεσίας (ΚΠΥ) και το τακτικό μόνιμο υπαλληλικό προσωπικό (διοικητικούς δημοσίους υπαλλήλους) της Πλοηγικής Υπηρεσίας (ΠΥ) του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ), που υπάγεται στην ασφάλιση του ΚΠΥ για τη χορήγηση επικουρικής συντάξεως, έχουν εφαρμογή επί του εν λόγω προσωπικού οι περί διαδοχικής ασφαλίσεως διατάξεις του ΝΔ 4202/1961, όπως ισχύουν, υπό την προϋπόθεση ότι τα έσοδα του ΚΠΥ από εργοδοτικές εισφορές, κοινωνικούς πόρους ή άλλη επιχορήγηση υπερβαίνουν τα έσοδά του από εισφορές των ασφαλισμένων σε αυτό. Η συνδρομή ή μη της εν λόγω προϋποθέσεως αποτελεί ζήτημα πραγματικό, η δε διαπίστωσή της ανήκει στην αρμοδιότητα του ΚΠΥ.
ΕΑΔΗΣΥ/1387/2022
Όπως όμως βάσιμα ισχυρίζεται η προσφεύγουσα και συνομολογεί και η παρεμβαίνουσα, αλλά και η αναθέτουσα, η παρεμβαίνουσα διαμόρφωσε την οικονομική της προσφορά υπολογίζοντας τις εργοδοτικές εισφορές (περίοδος 01η -01-2023 και έπειτα) με βάση το ποσοστό 22,54% αντί του ποσοστού 24,33%, προκύπτουσας έτσι διαφοράς και «ελλείμματος» στην οικονομική της προσφορά ύψους 1.193,33€. Υπολογίζοντας η Απαρεμβαίνουσα τις ασφαλιστικές εισφορές με βάση τα μειωμένα αυτά ποσοστά και για το πέραν της 31ης.12.2022 χρονικό διάστημα κατ’ εφαρμογή της ανωτέρω προσωρινού χαρακτήρα νομοθετικής ρύθμισης, η παρεμβαίνουσα υπέβαλε προσφορά κατά παράβαση της ισχύουσας νομοθεσίας και ως εκ τούτου απορριπτέα. . Εξάλλου, κρίσιμος χρόνος, από την άποψη του ισχύοντος νομοθετικού καθεστώτος, για τη διαμόρφωση της προσφοράς συμμετέχοντος σε διαγωνισμό, είναι ο χρόνος της διενέργειας του διαγωνισμού (στην προκείμενη περίπτωση η 11-05-2022) και ως εκ τούτου όφειλε η παρεμβαίνουσα να έχει υπολογίσει τις εργοδοτικές εισφορές με τη μείωση που προβλέπει ο νόμος μόνο για την περίοδο έως 31.12.2022, ενώ για την περίοδο από 01.01.2023 και έπειτα, θα έπρεπε να τις έχει υπολογίσει με βάση το αυξημένο ποσοστό που ίσχυε πριν από τη δημοσίευση της εν λόγω ρύθμισης. Με τον τρόπο όμως αυτόν η παρεμβαίνουσα δεν τήρησε τους ισχύοντες κοινωνικοασφαλιστικούς κανόνες, υπολογίζοντας ασφαλιστικές εισφορές κατώτερες των νομίμων, κατά παράβαση των όρων της Διακήρυξης, καθώς και των αντίστοιχων άρθρων 18 παρ. 2 και 95 παρ. 5 α΄ του ν. 4412/2016. (207/2022 ΑΕΠΠ). Η πλημμέλεια δε αυτή συνιστά λόγο απόρριψης της προσφοράς της παρεμβαίνουσας, γενομένων δεκτών των ισχυρισμών της προσφεύγουσας και απορριπτομένων των περί αντιθέτου ισχυρισμών της παρεμβαίνουσας και της αναθέτουσας. Κατόπιν των ανωτέρω, ο προκείμενος λόγος της προσφυγής πρέπει να γίνει δεκτός.