×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/59/2004

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

ΟΤΑ. Δημοτικό Συμβούλιο. Συνέπειες λευκής ψήφου μέλους του Δημοτικού Συμβουλίου, κατά τη λήψη αποφάσεων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ενόψει του ιδιόμορφου χαρακτήρα των δημοτικών ή κοινοτικών συμβουλίων, ως αιρετών οργάνων διοίκησης των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ, τα οποία δεν εντάσσονται, ευθέως, στην έννοια των συλλογικών οργάνων της διοίκησης, ως εκλεγόμενα άμεσα με καθολική και μυστική ψηφοφορία, προκειμένης λευκής ψήφου, κατά τις συνεδριάσεις τους, εφόσον δεν υφίσταται ρητή, περί τούτου, σχετική πρόβλεψη στον Κανονισμό των Εργασιών τους, χωρεί ανάλογη εφαρμογή της διάταξης της παρ.1 του άρθρου 15 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (Ν 2690/1999), με αποτέλεσμα ο δίδων λευκή ψήφο να λογίζεται απών.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/133/2010

Εγκυρότητα απόφασης της Επιτροπής Διοίκησης Κρατικών Λαχείων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Δεν είναι νόμιμη η ληφθείσα απόφαση της Επιτροπής Διοίκησης Κρατικών Λαχείων, στη συνεδρίαση της οποίας συμμετείχαν πέντε από τα εννέα μέλη που την συγκροτούν εκ των οποίων το ένα έδωσε λευκή ψήφο, λόγω μη σχηματισμού της, κατά νόμο, απαρτίας, η οποία πρέπει να υπάρχει καθ’ όλη τη διάρκεια της συνεδρίασης, καθ’ όσον το μέλος που δίνει λευκή ψήφο θεωρείται απόν.


ΕλΣυν/Τμ.6/1726/2009

Εξάλλου, σύμφωνα με την έννοια των διατάξεων των άρθρων 23 § 3 και 24 § 5 του π.δ/τος 609/1985 («Κατασκευή δημοσίων έργων», ΦΕΚ Α΄ 223), όπως αυτές ίσχυαν στην υπό κρίση υπόθεση, σε περίπτωση λήξεως ισχύος των προσφορών πριν από την έγκριση του αποτελέσματος, η αναθέτουσα αρχή δύναται να ζητήσει από τους συμμετέχοντες την υποβολή δηλώσεων παρατάσεως της ισχύος των προσφορών και των εγγυήσεων συμμετοχής τους και να συνεχίσει τον διαγωνισμό μόνο μεταξύ εκείνων, που υπέβαλαν σχετική δήλωση (πρβλ. ΣτΕ 3214/2003, 1510/2002, ΕΑ ΣτΕ 330/2007), άλλως αποκλειομένων από τα επόμενα στάδια της διαδικασίας των διαγωνιζομένων εκείνων, οι οποίοι, αν και προσκλήθηκαν δεν συμμορφώθηκαν με τις σχετικές υποδείξεις. Σύμφωνα με το άρθρο 14§1 του ν. 2690/1999 («Κύρωση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις», ΦΕΚ Α΄ 45): «Το συλλογικό όργανο συνεδριάζει νομίμως όταν στη σύνθεσή του μετέχουν, ως τακτικά ή αναπληρωματικά μέλη, περισσότερα από τα μισά των διορισμένων τακτικών μελών (απαρτία). Η απαρτία πρέπει να υπάρχει σε όλη τη διάρκεια της συνεδρίασης. (…) Στα τριμελή συλλογικά όργανα, για την ύπαρξη απαρτίας, απαιτείται η παρουσία και των τριών (3) τακτικών ή αναπληρωματικών μελών». Επίσης, στην πρώτη παράγραφο του άρθρου 15 του ιδίου νόμου ορίζεται ότι: «Οι αποφάσεις των συλλογικών οργάνων, αν ο νόμος δεν ορίζει διαφορετικά, λαμβάνονται με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών. (…) Σε κάθε περίπτωση, αν υπάρξει ισοψηφία, υπερισχύει η ψήφος του προέδρου, εκτός αν η ψηφοφορία είναι μυστική, οπότε αυτή επαναλαμβάνεται για μια ακόμη φορά, η τυχόν δε νέα ισοψηφία ισοδυναμεί με απόρριψη. Το μέλος που απέχει από την ψηφοφορία ή δίδει λευκή ψήφο θεωρείται απόν». Σύμφωνα με την έννοια των διατάξεων αυτών, οι οποίες εφαρμόζονται και στη λειτουργία των νομαρχιακών επιτροπών, για την οποία δεν υπάρχουν ειδικότερες ρυθμίσεις στις διατάξεις του π.δ/τος 30/1996 («Κώδικας Νομαρχιακής αυτοδιοίκησης», ΦΕΚ Α΄ 21), τα τριμελή συλλογικά όργανα έχουν απαρτία, όταν καθ’ όλη τη διάρκεια των συνεδριάσεων παρίστανται και τα τρία μέλη τους, Σε περίπτωση δε που κάποιο από αυτά απουσιάζει ή κωλύεται, πρέπει να καλείται το αναπληρωματικό μέλος. Περαιτέρω, οι αποφάσεις λαμβάνονται με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών, σε περίπτωση δε ισοψηφίας υπερισχύει η ψήφος του προέδρου, εφόσον η ψηφοφορία δεν είναι μυστική, ενώ εάν κάποιο μέλος δώσει λευκή ψήφο, θεωρείται απόν. Με το τιθέμενο από την τελευταία αυτή ρύθμιση πλάσμα δικαίου αποσκοπείται η ευχερέστερη λήψη αποφάσεων από τα συλλογικό όργανο και όχι η ανατροπή της ήδη σχηματισμένης, πριν από τη λήψη αποφάσεως, νόμιμης απαρτίας αυτού, εκ μόνου του γεγονότος της παροχής λευκής ψήφου. Αντίθετη ερμηνευτική εκδοχή, ότι δηλαδή με την, εκ μέρους του συμμετέχοντος σε όλη τη διαδικασία μέλους, παροχή λευκής ψήφου ανατρέπεται η σχηματισθείσα σε προηγούμενο στάδιο απαρτία, θα οδηγούσε στην αδυναμία λήψης αποφάσεων από το συλλογικό όργανο σε κάθε αντίστοιχη περίπτωση, καθώς τα μέλη που ψηφίζουν «λευκό», δεν κωλύονται ούτε απουσιάζουν, ώστε να αναπληρωθούν νομίμως από τα αναπληρωματικά για το σχηματισμό της, απαιτούμενης για την ύπαρξη νόμιμης σύνθεσης, απαρτίας. Συνεπώς, το τριμελές συλλογικό όργανο με νόμιμη σύνθεση λαμβάνει απόφαση, όταν ένα από τα τρία παριστάμενα μέλη του ψηφίζει «λευκό». Σε περίπτωση δε ισοψηφίας των λοιπών δύο μελών, εφόσον ένα εξ αυτών είναι ο πρόεδρος του οργάνου, μπορεί να ληφθεί θετική ή αρνητική απόφαση ανάλογα με την ψήφο αυτού, η οποία και υπερισχύει.


7666/2007

Εποπτεία των πράξεων των συλλογικών και μονομελών οργάνων των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ -ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ: 11


Φ.122.1/908/144145/Β2/2012

Κωδικοποίηση διαδικασιών ανάδειξης των οργάνων διοίκησης των Α.Ε.Ι. και σύστημα ταξινομικής ψήφου.

ΝΣΚ/34/2008

Αρμοδιότητα του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας για έκδοση πράξης, μετά την πάροδο της αποκλειστικής προθεσμίας, κατά τον έλεγχο νομιμότητας των πράξεων των αιρετών οργάνων των πρωτοβάθμιων Ο.Τ.Α.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Σε περίπτωση παρέλευσης απράκτων των αποκλειστικών προθεσμιών, προς ακύρωση πράξεων των αιρετών οργάνων των Δήμων και Κοινοτήτων, από τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας, στο πλαίσιο «προληπτικού» ή αυτεπάγγελτου ελέγχου νομιμότητας τούτων, κατ’ άρθρο 149 παρ.1 και 2 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, υφίσταται, στο πλαίσιο των αρχών της χρηστής διοίκησης, υποχρέωση προς έκδοση διαπιστωτικού χαρακτήρα απόφασης για την τεκμαιρόμενη νομιμότητά τους. Προκειμένης προσφυγής, κατ’ άρθρο 150 παρ.2 του αυτού Κώδικα και σε περίπτωση παρέλευσης άπρακτης της αντίστοιχης αποκλειστικής προθεσμίας, ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας οφείλει, για λόγους που υπαγορεύονται, επίσης, από την τήρηση των αρχών της χρηστής διοίκησης, να ενημερώσει τον προσφυγόντα για την τεκμαιρόμενη σιωπηρή απόρριψη της προσφυγής του.


ΝΣΚ/468/2012

Α.Ε.Ι. – Εκλογή μελών ΔΕΠ – Αναπλήρωση μελών Ε.Σ. – Αιτιολογία ψήφου – Εισηγητική έκθεση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Τα μέλη της τριμελούς εισηγητικής επιτροπής, που είναι ταυτόχρονα και μέλη του εκλεκτορικού σώματος, εάν παραιτηθούν εκπίπτουν, τόσον από την τριμελή εισηγητική επιτροπή όσο και από το οικείο εκλεκτορικό σώμα, από το οποίο και αντικαθίστανται νόμιμα. Εξαίρεση στον κανόνα του αμετάβλητου της σύνθεσης του Εκλεκτορικού Σώματος και της απαγόρευσης της αναπλήρωσης τακτικού μέλους του, όταν αυτό έχει πλέον συγκροτηθεί σε σώμα, είναι επιτρεπτή μόνο στις περιπτώσεις της παραίτησης ή της έκλειψης ή της νόμιμης άδειας του μέλους αυτού και εφόσον επιπρόσθετα είτε ο αριθμός των υπολοίπων τακτικών μελών του Εκλεκτορικού Σώματος είναι μικρότερος από έντεκα (11) είτε δεν καλύπτονται τα ποσοστά συμμετοχής κάθε βαθμίδας, που ορίζονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 6 κεφ.Δ΄ του Ν. 2083/1992, όπως ισχύει. Η διατύπωση της αιτιολογίας της ψήφου των εκλεκτόρων δύναται να γίνει είτε ευθέως, είτε εμμέσως, με αναφορά στην έκθεση της εισηγητικής επιτροπής ή στις γνώμες άλλων εκλεκτόρων ονομαστικά, ή στις τοποθετήσεις τους ή στις συζητήσεις που προηγήθηκαν της ψηφοφορίας για τα προσόντα των υποψηφίων. Αιτιολόγηση ειδική ψήφου, απαιτείται και για τη λευκή ψήφο. Εισηγητική έκθεση που δεν περιέχει αξιολογική κατάταξη των υποψηφίων για την εκλογή μελών ΔΕΠ στερείται νομιμότητας. (ομοφ.)


ΝΣΚ/50/2004

Έκπτωση αιρετού οργάνου ΟΤΑ για παράβαση καθήκοντος. Εάν αυτή θεωρείται συντρέχουσα στην περίπτωση που διεπράχθη υπό την ιδιότητά του, ως μέλους οργάνου διοίκησης Συμβουλίου Περιοχής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Στην έννοια της παράβασης καθήκοντος, κατ’ άρθρο 187 παρ.1 ΔΚΚ, η οποία επιφέρει αυτοδίκαιη έκπτωση, δεν περιλαμβάνεται η περίπτωση αμετάκλητης καταδίκης αιρετών οργάνων ΟΤΑ ως εκ της συμμετοχής τους, υπό την ανωτέρω ιδιότητα, σε όργανα διοίκησης (εκτελεστική επιτροπή) Συμβουλίου Περιοχής. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/91/2003

Αρμοδιότητα οργάνων να γνωμοδοτούν και να αποφαίνονται επί των αιτήσεων θεραπείας σε έργα των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ, μετά την ισχύ του άρθρου 1 παρ.3 του ΠΔ 131/98.Αρμόδιοι να αποφαίνονται επί των αιτήσεων θεραπείας σε έργα που εκτελούνται από τους πρωτοβάθμιους ΟΤΑ και γενικότερα από τα Νομικά Πρόσωπα που αναφέρονται στο άρθρο 1 παρ.1 του ΠΔ 171/87, είναι ο Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας, αν ο αρχικός συμβατικός προϋπολογισμός του έργου δεν υπερβαίνει το ποσό των 500.000.000 δραχμών, μετά από γνώμη του Περιφερειακού Συμβουλίου Δημοσίων Έργων ή τούτου μη υπάρχοντος μετά από γνώμη του κατά το άρθρο 4 του ΠΔ 186/96 Νομαρχιακού Συμβουλίου Δημοσίων Έργων με συμμετοχή του υπό στοιχ. (ε) μέλους, αυτού που ορίσθηκε από την οικεία ΤΕΔΚ και ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, για έργα αρχικού συμβατικού προϋπολογισμού που υπερβαίνει το πιο πάνω ποσό, μετά από γνώμη του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του ΥΠΕΧΩΔΕ και μετά την ισχύ του άρθρου 1 παρ.3 του Π. Δ/τος 131/98.

ΝΣΚ/1/2018

Συμμετοχή εκπροσώπων Οργανικών Μονάδων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) στο Συντονιστικό Όργανο Επιθεώρησης και Ελέγχου (άρθρο 8 ν. 3074/2002).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η συμμετοχή εκπροσώπων οργανικών μονάδων της ΑΑΔΕ σε συντονιστικά όργανα επιθεώρησης και ελέγχου οργάνων επιθεώρησης της Δημόσιας Διοίκησης, όπως το Σώμα Ελεγκτών Επιθεωρητών της Δημόσιας Διοίκησης και τα ιδιαίτερα σώματα επιθεώρησης Υπουργείων, Περιφερειών, ΟΤΑ α και β βαθμού, ΝΠΔΔ κ.α., δεν είναι υποχρεωτική και δεν προβλέπεται στις διατάξεις που διέπουν την συνεδρίαση του Συντονιστικού Οργάνου Επιθεώρησης και Ελέγχου του άρθρου 8 του ν. 3074/2002. (ομόφ.)


ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1287/2023

Μελέτη διώροφου υπόγειου χώρου στάθμευσης (...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω (βλ. υπό σκ. 7.), το Δικαστήριο κρίνει ότι οι προβαλλόμενοι λόγοι ανάκλησης είναι βάσιμοι. Συγκεκριμένα: Α) Από τα οικ.10695/1.4.2022 και 26991/4.8.2023 έγγραφα του Διευθυντή Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου, τα εν ισχύι πιστοποιητικά ΕΛΟΤ 1429:2008 και ΕΛΟΤ ENISO 9001:2015 της … και το περιλαμβανόμενο στις οικείες εγκριτικές αποφάσεις των οργάνων διοίκησης των συμβαλλομένων σχέδιο προγραμματικής σύμβασης αποδεικνύεται η τεχνική επάρκεια της ... και η έλλειψη τεχνικής επάρκειας του Δήμου για την υλοποίηση του συμβατικού αντικειμένου, ότι στην προς σύναψη προγραμματική σύμβαση συμπεριλαμβάνονται και εξειδικεύονται τα προβλεπόμενα ελάχιστα αναγκαία τυπικά στοιχεία, ότι το αντικείμενό της αφορά στη σύνταξη μελετών ωρίμανσης συγκεκριμένου (υπο)έργου, δηλαδή στην κάλυψη ποσοτικά και ποιοτικά προσδιορισμένης ανάγκης του Δήμου και όχι στην καθολική συνδρομή ή κατ’ ουσίαν υποκατάσταση του προσωπικού ή των αρμοδιοτήτων του από την ..και ότι οι προβλεπόμενες περιουσιακές μετακινήσεις μεταξύ των συμβαλλομένων, συμπεριλαμβανομένου του ποσού των 19.830 ευρώ για την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων της.. από την εκτέλεση της σύμβασης, περιορίζονται στην κάλυψη των δαπανών που είναι απαραίτητες για την υλοποίηση του συμβατικού αντικειμένου και δεν έχουν το χαρακτήρα ανταλλάγματος για παρεχόμενες στο πλαίσιο της σύμβασης υπηρεσίες. Δέχεται την προσφυγή ανάκλησης,.Ανακαλεί την 25/2023 πράξη της Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας,Αποφαίνεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Κατερίνης και της ανώνυμης εταιρείας ΟΤΑ με την επωνυμία «….ΑΕ».Δέχεται την προσφυγή ανάκλησης, Ανακαλεί την 25/2023 πράξη της Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου