×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/72/2001

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Δυνατότητα ανακλήσεως εκ μέρους του Δήμου Νιγρίτας δωρεάς δύο ακινήτων προς το Τ.ΕΘ.Α.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
(Τριμελούς Επιτροπής) Προεδρεύων: Α. Σοφός, Αντιπρόεδρος, Εισηγητής: Ν. Καραγιώργης, Πάρεδρος. Δεν υπάρχει δυνατότητα ανακλήσεως δωρεάς ακινήτων που έγινε υπό τον όρο ανεγέρσεως επ αυτών οικημάτων εντός τριετίας, εάν παρήλθε έτος αφ ότου ο δωρητής, δικαιούμενος σε ανάκληση, έλαβε γνώση του λόγου της ανακλήσεως. Πρόκειται για δωρεά υπό τρόπο και όχι για δωρεά υπό αίρεση. Η προθεσμία αυτή του άρθρου 510 ΑΚ είναι αποσβεστική και εφαρμόζεται και στην ανάκληση για μη εκτέλεση του τρόπου, εξετάζεται δε αυτεπάγγελτα από το δικαστήριο.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΔΕΔ/Θεσ/482/2025

Η απόφαση αφορά την αποδοχή ενδικοφανούς προσφυγής κατά πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2023. Η προσφεύγουσα είχε δηλώσει στον κωδικό 781 το ποσό των 30.000,00€ ως δωρεά από τους γονείς της, το οποίο χρησιμοποιήθηκε για την κάλυψη τεκμηρίου σε αγορά ακινήτου. Αρχικά, η φορολογική αρχή απέρριψε το ποσό, καθώς δεν είχαν υποβληθεί εμπρόθεσμα οι δηλώσεις φόρου δωρεάς/γονικής παροχής και ο δωρητής δεν είχε συμπεριλάβει το ποσό στη δήλωσή του. Η προσφεύγουσα αιτιολόγησε την καθυστέρηση λόγω αμέλειας λογιστή, ενώ, πριν την έκδοση της απόφασης, είχαν υποβληθεί οι εκπρόθεσμες δηλώσεις δωρεάς και οι τροποποιητικές δηλώσεις εισοδήματος των γονέων. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, βασιζόμενη στην πρόσφατη εγκύκλιο Ε2009/14-02-2025, έκρινε ότι το ποσό των 30.000,00€, παρότι δηλώθηκε εκπρόθεσμα ως δωρεά, πρέπει να ληφθεί υπόψιν ως έσοδο που μειώνει το τεκμαρτό εισόδημα. Ως εκ τούτου, η ενδικοφανής προσφυγή έγινε δεκτή και διατάσσεται νέα εκκαθάριση.


ΔΕΔ/Θεσ/37/2025

Η απόφαση αφορά την απόρριψη ενδικοφανούς προσφυγής της προσφεύγουσας κατά οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου δωρεάς για το φορολογικό έτος 2022, συνολικού ποσού 90.000,00€ (κύριος φόρος 60.000,00€, πρόσθετος φόρος ανακρίβειας 30.000,00€). Η φορολογική αρχή έκρινε ότι υπήρξε τεχνητή διευθέτηση (διαδοχικές δωρεές σε διάστημα μικρότερο του ενός μήνα) με σκοπό την αποφυγή φορολόγησης. Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι ο πραγματικός δωρητής ήταν ο θείος της προσφεύγουσας, ο οποίος μεταβίβασε χρήματα στη μητέρα του και στη συνέχεια η μητέρα προέβη σε δωρεά προς την προσφεύγουσα (ανιψιά) και τον αδελφό του δωρητή (αδελφό), πρόσωπα που ανήκουν στη Β' Κατηγορία του Κ.Φ.Κ.Δ. Η ΔΕΔ επικύρωσε την απόφαση του ελέγχου, καθώς οι τελικοί λήπτες οδήγηθηκαν σε σημαντικό φορολογικό πλεονέκτημα, απορρίπτοντας τους ισχυρισμούς της προσφεύγουσας.


ΔΕΔ/Θεσ/249/2025

Η απόφαση 249/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή κατά της οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου δωρεάς του 1ου ΕΛ.ΚΕ. Θεσσαλονίκης. Η υπόθεση αφορούσε δωρεά χρηματικού ποσού 15.000,00€. Η φορολογική αρχή έκρινε ότι οι αρχικές δηλώσεις (από αδελφό σε μητέρα και από μητέρα σε κόρη/προσφεύγουσα) συνιστούν μη γνήσιες διαδοχικές διευθετήσεις (άρθρο 39 ΚΦΔ) με σκοπό την καταστρατήγηση των φορολογικών διατάξεων, καθώς ο πραγματικός δωρητής ήταν ο αδελφός και η δικαιούχος η προσφεύγουσα (Β' κατηγορία). Η προσφυγή του ενδιαφερόμενου κατά του προσωρινού προσδιορισμού κρίθηκε απαράδεκτη. Ο ισχυρισμός ότι ενήργησε κατόπιν υπόδειξης υπαλλήλων απορρίφθηκε ως αβάσιμος. Καταλογίζεται κύριος φόρος 3.000,00€ και πρόστιμο 1.500,00€ (βάσει του Άρθρου 58 Ν.4987/2022).


ΝΣΚ/31/2007

Τύχη δημοτικού ή κοινοτικού ακινήτου, δωρηθέντος στο Ελληνικό Δημόσιο για την ικανοποίηση δημόσιου σκοπού, σε περίπτωση μη εκπλήρωσης του σκοπού της δωρεάς μέσα στην προθεσμία που έχει οριστεί.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Σύμβαση δωρεάς κοινοτικού ακινήτου προς το Ελληνικό Δημόσιο υπό την διαλυτική αίρεση της ανεγέρσεως σ’ αυτό Σταθμού Χωροφυλακής εντός 5ετίας από της υπογραφής του δωρητηρίου συμβολαίου. Λύση της συμβάσεως δωρεάς και αυτοδίκαιη επάνοδος της κυριότητος του ακινήτου στην δωρήτρια (τότε) Κοινότητα με την άπρακτη πάροδο της 5ετίας χωρίς την εκπλήρωση του σκοπού της δωρεάς. Σύννομη η απόφαση της αρμόδιας Κτηματικής Υπηρεσίας περί διαγραφής του δωρηθέντος ακινήτου από τα Βιβλία Δημοσίων Κτημάτων. Αναγκαία προς ασφάλεια των συναλλαγών η έκδοση και μεταγραφή της αποφάσεως του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου περί διαπιστώσεως της λύσεως της συμβάσεως δωρεάς και επανακτήσεως υπό του Δήμου (τότε Κοινότητος) της κυριότητος του δωρηθέντος ακινήτου, ρυθμιζόμενη υπό του ισχύοντος κατά τον χρόνο εκδόσεως – μεταγραφής αυτής νομικού καθεστώτος.


ΔΕΔ/Θεσ/38/2025

Η απόφαση αφορά την απόρριψη ενδικοφανούς προσφυγής κατά πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου δωρεάς για το φορολογικό έτος 2022, με συνολικό καταλογιζόμενο ποσό 60.000,00 ευρώ (40.000,00 ευρώ κύριος φόρος, 20.000,00 ευρώ πρόστιμο ανακρίβειας). Ο έλεγχος διαπίστωσε ότι μια σειρά διαδοχικών χρηματικών δωρεών, συνολικού ποσού 500.000,00 ευρώ, αποτελούσε τεχνητή διευθέτηση (κατ' άρθρο 39 Κ.Φ.Δ.) με σκοπό την αποφυγή φορολόγησης. Η αρχική μεταφορά έγινε από τέκνο στη μητέρα (Α' κατηγορία), ενώ σε διάστημα μικρότερο του ενός μήνα, η μητέρα μεταβίβασε τα χρήματα στον άλλο υιό (τον προσφεύγοντα) και στην εγγονή. Η Δ.Ε.Δ. έκρινε ότι ο αρχικός δωρητής προέβη σε δωρεά προς πρόσωπα της Β' Κατηγορίας (αδελφός και ανιψιά), απορρίπτοντας τους ισχυρισμούς του προσφεύγοντος περί νόμιμης αιτίας των δωρεών και μη εφαρμογής της αρχής της καταστρατήγησης.


Α.1130/2024

Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α. 1015/2024 απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ «Αυτόματη δημιουργία και υποβολή ψηφιακής δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9) στις περιπτώσεις ψηφιακής υποβολής δήλωσης φόρου δωρεάς και γονικής παροχής ακινήτων μέσω της εφαρμογής myPROPERTY» (Β’ 735).


ΝΣΚ/106/2017

Δωρεά ακινήτων στο Δημόσιο για στέγαση Δ.Ο.Υ – Αναστολή λειτουργίας Δ.Ο.Υ. – Επιστροφή των ακινήτων στους δωρητές Δήμους.Μετά την θέσπιση του νέου Οργανισμού του Υπουργείου Οικονομικών (π.δ. 111/2014), στο οργανόγραμμα του οποίου δεν περιλαμβάνονται οι Δ.Ο.Υ. Σουφλίου Έβρου και Σαπών Ροδόπης, τεκμαίρεται η οριστική και αμετάκλητη διακοπή της λειτουργίας αυτών και άρα η κατάργησή τους, η οποία αποτελεί περίπτωση μεταβολής του σκοπού των δωρεών ακινήτων και πλήρωση της σχετικής διαλυτικής αιρέσεως των δωρητηρίων συμβολαίων, με συνέπεια τη λύση των συμβάσεων δωρεάς και την επιστροφή τα δωρούμενων ακινήτων (οικοπέδων) καθώς και των κτισμάτων, που έχουν ανεγερθεί επ' αυτών, αυτοδικαίως στους δωρητές Δήμους. Για την αυτοδίκαιη επάνοδο της κυριότητας των ακινήτων στους δωρητές Δήμους απαιτείται η έκδοση διαπιστωτικής αποφάσεως του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου και η μεταγραφή της στο Υποθηκοφυλακείο, χωρίς να απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Δημοσίου ή κάποια άλλη νομική ενέργεια εκ μέρους του (ομοφ.).


Α.1109/2024

Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1059/18.04.2024 απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) «Ψηφιακή υποβολή δήλωσης φόρου δωρεάς προς τα πρόσωπα της παρ. 3 άρθρου 25 του ν. 2961/2001 - “Δήλωση φόρου δωρεάς ακινήτων, κινητών και χρημάτων προς τα πρόσωπα της παρ. 3 του άρθρου 25 του ν. 2961/2001, μέσω της εφαρμογής myPROPERTY”» (Β’ 2334). 


ΝΣΚ/262/2007

Περί της εγκυρότητας ή μη των γενομένων δωρεών προς το κοινωφελές ίδρυμα ΚΕΤΕ από τον ίδιο τον ιδρυτή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η γενομένη κατά την 12-10-1998 δωρεά ημικατεργασμένου χρυσού προς το κοινωφελές ίδρυμα με την επωνυμία «ΙΔΡΥΜΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ (ΤΑΚΗ) ΒΑΣΙΛΑΚΗ» με τον διακριτικό τίτλο «ΚΕΤΕ» από τον φερόμενο ως δωρητή Παναγιώτη Βασιλάκη (πρόεδρο και ιδρυτή αυτού), ο οποίος χρυσός εισήχθη από το εξωτερικό επ’ ονόματι του ιδρύματος την 2-10-1998 είναι έγκυρη και ελεύθερη από οιονδήποτε όρο ή τρόπο και μη νόμιμη η ανάκληση αυτής, η δε γενομένη από τον ίδιο τον ιδρυτή προς το ίδρυμα την 20-6-2002 δωρεά δεκαοκτώ (18) έργων τέχνης, δεν συνιστά αυτοτελή δωρεά αλλά υποκρύπτει σύμβαση ανταλλαγής και ως τοιαύτη γενομένη κατά παράβαση των κειμένων διατάξεων είναι άκυρη, καθώς επίσης και η επαναληφθείσα την 1-12-2004 δωρεά των ίδιων έργων τέχνης είναι μη νόμιμη για τους ίδιους ακριβώς λόγους. Άκυρες επίσης είναι και οι γενόμενες, σε εκτέλεση αυτής, εκποιητικές δικαιοπραξίες (επιστροφή του χρυσού προς τον ιδρυτή-δωρητή και παράδοση των έργων τέχνης προς το ίδρυμα) ως ερειδόμενες επί ακύρου συμφωνίας υπόσχεσης δωρεάς. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/109/2017

α) Αναγκαιότητα έκδοσης πράξης αποδοχής της δωρεάς από τον Υπουργό Οικονομικών για την περιέλευση της κυριότητας του πλοίου στο Ελλ. Δημόσιο/Υπ.Ναυτιλίας & Ν.Π., και την εγγραφή του στα ελληνικά νηολόγια, παρά την υπογραφή πιστοποιητικού παράδοσης και αποδοχής του πλοίου. β) Αν θεωρηθεί αναγκαία η πράξη αποδοχής της δωρεάς από τον Υπουργό Οικονομικών, αν απαιτείται προηγούμενη γνωμοδότηση του «Κεντρικού Συμβουλίου Κοινωφελών Περιουσιών», δεδομένης της ουσιαστικής αδυναμίας τεκμηρίωσης της αξίας αυτού κατά τον χρόνο της δωρεάς.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Εκφράσθηκαν σχετικά με τα ερωτήματα δύο γνώμες που ισοψήφισαν: Κατά την πρώτη, δεν απαιτείται πράξη αποδοχής της δωρεάς από τον Υπουργό Οικονομικών, για να θεωρηθεί ολοκληρωμένη η περιέλευση της κυριότητας του πλοίου στο Ελληνικό Δημόσιο, ούτε για να καταστεί δυνατή η εγγραφή του πλοίου στα ελληνικά νηολόγια και εσφαλμένως εκλαμβάνεται ότι εφαρμόζεται εν προκειμένω ο Κώδικας Κοινωφελών Περιουσιών (α.ν. 2039/1939 και ήδη ν. 4182/2013), δοθέντος ότι η αναφερόμενη στο ερώτημα συμφωνία δεν αποτελεί δωρεά κατά την έννοια του Αστικού Κώδικα, αλλά διακρατική συμφωνία μεταξύ δύο κρατών για δημόσιο σκοπό, η οποία, κατά ρητή πρόβλεψη των όρων της, διέπεται από το δίκαιο των Η.Π.Α. Ως εκ τούτου, παρέλκει η εξέταση των λοιπών ζητημάτων που τίθενται με το ερώτημα. Κατά τη δεύτερη γνώμη, απαιτείται αποδοχή της δωρεάς από τον Υπουργό Οικονομικών προκειμένου να θεωρηθεί ολοκληρωμένη η περιέλευση της κυριότητας του πλοίου στο Ελλ. Δημόσιο, δεδομένου ότι η υπό κρίση συμφωνία αποτελεί δωρεά κατά την έννοια του άρθρου 1 του ν. 4182/2013 και, ως εκ τούτου, εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής αυτού, λαμβάνοντας υπόψη και τις διατάξεις της παρ. Ε του άρθρου 11 του ν. 3816/2010, καθώς και την έλλειψη αντίθετης ρύθμισης. Λόγω της ισοψηφίας των δύο γνωμών το ερώτημα παραπέμπεται στην Ολομέλεια του Ν.Σ.Κ.. Εκδόθηκε η υπ' αριθ. 31/2018 γνωμ. Β΄ Τακτικής Ολομέλειας ΝΣΚ.