ΝΣΚ/73/2007
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Πρωτοβάθμιες Επιτροπές Παραλαβής υλικών επί προμηθειών. Ποιο μέλος ασκεί καθήκοντα γραμματέα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στις Πρωτοβάθμιες Επιτροπές Παραλαβής υλικών επί προμηθειών του Δημοσίου, που προβλέπονται στην Π1 2489/22-8-1995 απόφαση του Υπουργού Εμπορίου και που είναι τριμελείς, χρέη γραμματέα ασκεί το δεύτερο μέλος αυτών χωρίς να συνυπολογίζεται στη σχετική αρίθμηση ο πρόεδρος.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/113/2001
Δημόσια έργα. Εφαρμογή διατάξεων του Ν 2839/2000 για εξέταση προσφυγών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ δεν έχει αρμοδιότητα να αποφαίνεται σε προσφυγές ελέγχου νομιμότητας, που ασκούνται κατά των αποφάσεων ή εγκρίσεων των οργάνων των ΟΤΑ, πρώτου και δεύτερου βαθμού, οι οποίες αναφέρονται σε συμβάσεις ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων έργων, διότι το άρθρο 16 του Ν 2576/98 δεν έχει εφαρμογή σε αποφάσεις ή εγκρίσεις των αρχών ή των οργάνων των Δήμων, των Κοινοτήτων, των Νομικών τους Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, καθώς και των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, των Νομικών τους Προσώπων Δημοσίου Δικαίου και των ιδρυμάτων τους, περί των οποίων ορίζουν ρητά και ειδικά οι διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων και του Κώδικα Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, οι οποίες και καθιδρύουν ολοκληρωμένο σύστημα άσκησης του προληπτικού αλλά και του κατασταλτικού ελέγχου επί των αποφάσεων και εγκρίσεων σε θέματα ανάθεσης και εκτέλεσης έργων ή μελετών, από τις Τριμελείς Επιτροπές και τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας.
121077,121078,121079,121080/2006
Αριθμ. 121077/2006 .Ελληνική Προστιθέμενη Αξία (ΕΠΑ) επί των προμηθειών Αμυντικού Υλικού των Ενόπλων Δυνάμεων Αριθμ. 121078/2006 .Καθορισμός ως «αμυντικών υλικών», αυτών που προορίζονται για στρατιωτικούς σκοπούς και συμβάλλουν στην ασφάλεια και άμυνα της χώρας, σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ. 5 του ν.3433/2006 (Α΄ 20). Αριθμ. 121079/2006 .Εγχώρια Βιομηχανική Συμμετοχή (Ε.Β.Σ.) επί των προμηθειών Αμυντικού Υλικού των Ενόπλων Δυνάμεων Αριθμ. 121080/2006 .Αντισταθμιστικά Ωφελήματα εκ των προμηθειών αμυντικού υλικού των Ενόπλων Δυνάμεων
ΝΣΚ/37/2025
Ερωτάται: α) εάν κατόπιν επιστολής αναδόχου εταιρείας περί αυτοδίκαιης παραλαβής του συμβατικού αντικειμένου κατά τα άρθρα 209 του ν. 4412/2016 και 13 της Π1/2489/1995 Απόφασης του Υπουργού Εμπορίου, η Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής του έργου κατά την ημερομηνία έκδοσης του Πρακτικού Απόρριψης ήταν κατά χρόνο αναρμόδια και όφειλε ο Φορέας να είχε μεριμνήσει για τη συγκρότηση νέας Επιτροπής Παραλαβής και β) εάν το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής οφείλει να προβεί σε άμεση συγκρότηση νέας Επιτροπής Παραλαβής του συμβατικού αντικειμένου, λαμβανομένης υπόψη και της φύσης του υπό προμήθεια είδους για ...(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Εφόσον η Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής, εντός του καθοριζόμενου από τη Σύμβαση χρόνου, εξέφρασε τις αντιρρήσεις της και αμφισβήτησε την καταλληλότητα του συμβατικού είδους, έστω και σε προκαταρκτικό στάδιο, για τις δε συμβατικές αποκλίσεις που υφίσταντο μετά την φερόμενη ως ημερομηνία παράδοσης του υλικού, ήταν πλήρως ενήμερη η ανάδοχος, ως προς τη συγκεκριμένη σύμβαση, δεν έχει συντελεστεί αυτοδίκαιη παραλαβή του συμβατικού υλικού κατά τη διάταξη του άρθρου 209 παρ. 3 του ν. 4412/2016, και, συνακόλουθα, αρμοδίως και νομίμως η Επιτροπή Παραλαβής προέβη σε όλες εν γένει τις εργασίες της επί της παραλαβής, ως εκ τούτου δε παρέλκει η απάντηση στα λοιπά σκέλη του ερωτήματος (ομόφωνα)
ΝΣΚ/282/2017
Άρνηση εκτέλεσης καθηκόντων δημοσίου υπαλλήλου ως μέλους συλλογικού οργάνου - Συγκρότηση και λειτουργία Επιτροπής. Δεν είναι επιτρεπτή η αναπλήρωση της προέδρου της «Επιτροπής Παρακολούθησης και Παραλαβής προμηθειών και υπηρεσιών εθιμοτυπικών δαπανών» του Υπουργείου Εξωτερικών, με το ήδη ορισθέν αναπληρωματικό μέλος σε περίπτωση άρνησης αυτής να εκτελέσει τα καθήκοντά της, ενώ η ως άνω τριμελής επιτροπή δεν μπορεί να συνεδριάσει νομίμως με τα δύο εναπομείναντα τακτικά μέλη. Από τις διατάξεις που διέπουν τη συγκρότηση και λειτουργία των Επιτροπών Παραλαβής Προμηθειών και Υπηρεσιών του ν. 4412/2016 δεν συνάγεται δικαίωμα των υπαλλήλων μελών τους να υποβάλλουν παραιτήσεις και να επιφέρουν τη λήξη της ιδιότητάς τους ως μελών των ανωτέρω Επιτροπών, ενώ δεν συντρέχει, στην περίπτωση αυτή, ζήτημα εφαρμογής της διάταξης της παραγράφου 4 του άρθρου 25 του Υπαλληλικού Κώδικα 4 (ομόφ).
ΑΕΔ/20/2005
Προληπτικός έλεγχος των μεγάλης οικονομικής αξίας συμβάσεων προμηθειών, δημοσίων έργων και υπηρεσιών. Οι αποφάσεις, που εκδίδει το Ελεγκτικό Συνέδριο κατά τον προληπτικό έλεγχο των συμβάσεων προμηθειών, δημοσίων έργων και υπηρεσιών, δεν είναι δικαστικές αποφάσεις και, κατά συνέπεια, δεν υποκαθιστούν τον δικαστικό έλεγχο, που ασκεί το Συμβούλιο της Επικρατείας επί της νομιμότητος της διοικητικής διαδικασίας, που απολήγει στη σύναψη διοικητικών συμβάσεων προμηθειών, έργων και υπηρεσιών. Οι αποφάσεις του ΣτΕ έχουν δύναμη δεδικασμένου για τα διοικητικής φύσεως θέματα, που επιλύουν.
ΝΣΚ/339/2016
Επιτροπές προμηθειών ΟΔΔΗΧ – Υποχρέωση για υποβολή δήλωσης περιουσιακής κατάστασης των μελών τους(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στον πίνακα υπόχρεων σε δήλωση περιουσιακής κατάστασης, σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν. 3213/2003, πρέπει να συμπεριληφθούν οι πρόεδροι και τα μέλη όλων των επιτροπών (διενέργειας, παραλαβής, ενστάσεων κλπ) διαγωνισμών προμηθειών και παροχής υπηρεσιών του ΟΔΔΗΧ, δοθέντος ότι η επικαιροποίηση της αρχικής προμήθειας (έτους 2001) μεταξύ του Οργανισμού και της εταιρείας Τhomson Reuters Hellas SA, έγινε εντός του έτους 2015 και ανεξάρτητα από το εάν η ως άνω επικαιροποίηση αποτελεί νέα προμήθεια ή όχι. Τυχόν αμφισβήτηση από τα ως άνω πρόσωπα ως προς την ιδιότητα του υποχρέου επιλύεται από την ίδια την Αρχή κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 1 του ανωτέρω νόμου.
ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.4/16/2018
Παροχή υπηρεσιών μεταφοράς και αποστείρωσης επικίνδυνων ιατρικών αποβλήτων.(...)Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη δεύτερη σκέψη (ΙΙ) της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, αφού δεν συνοδεύεται από νόμιμα πρωτόκολλα παραλαβής των παρασχεθεισών υπηρεσιών. Και τούτο, διότι οι επιτροπές παραλαβής ΕΑΑΜ δεν είχαν νόμιμη σύνθεση, παρόλο που η παρουσία των μελών τους ήταν απαραίτητη προκειμένου να εξασφαλιστεί το ακριβές της ποσότητας των προς μεταφορά αποβλήτων, εν όψει του ότι το αντίτιμο των επίμαχων υπηρεσιών τελούσε σε άμεση συνάρτηση με τα κιλά των αποβλήτων. Συγκεκριμένα, στο μεν πρώτο πρωτόκολλο παραλαβής (191/2014) δύο εκ των τακτικών μελών αναφέρουν ότι δεν ήταν παρόντα κατά τη ζύγιση για διάφορους λόγους, ενώ το τρίτο τακτικό μέλος αναπληρώνεται από άλλο πρόσωπο που υπογράφει αντ΄ αυτού, χωρίς, όμως να προκύπτει αν το τελευταίο (το τακτικό μέλος) ειδοποιήθηκε να παραστεί κατά τις παραλαβές των ΕΑΑΜ από την ανάδοχο εταιρεία, στο δε δεύτερο πρωτόκολλο (115/2015) ένα εκ των μελών δεν παρευρέθηκε καθόλου κατά τις παραλαβές λόγω αδείας, χωρίς να προκύπτει ότι προσκλήθηκε το αντίστοιχο αναπληρωματικό μέλος (πρβλ. ΕΣ Τμ. IV 7/2017). Περαιτέρω, λαμβανομένης υπόψη της ιδιαίτερης φύσης των επίμαχων υπηρεσιών (συλλογή, μεταφορά και τελική διάθεση των αποβλήτων), πρέπει να γίνει δεκτό ότι οι διατάξεις των παραγράφων 3 και 4 του άρθρου 28 του Κ.Π.Δ., που προβλέπουν τη διαδικασία της αυτοδίκαιης παραλαβής και των μετέπειτα ελέγχων από νέα επιτροπή για την εξασφάλιση των επιφυλαχθέντων, κατά την αυτοδίκαιη παραλαβή, δικαιωμάτων του φορέα, δεν προσιδιάζουν με το αντικείμενο των εν λόγω υπηρεσιών, αφού, στην προκειμένη περίπτωση που αντικείμενό τους ήταν η μεταφορά, αποστείρωση και απόρριψη αποβλήτων, δεν απέμεινε κάποιο απτό αποτέλεσμα της παρασχεθείσας εργασίας που θα μπορούσε να τύχει οιουδήποτε μεταγενέστερου ελέγχου, ποιοτικού ή ποσοτικού. Συνεπώς, τα προβαλλόμενα από το Νοσοκομείο περί αυτοδίκαιης παραλαβής είναι αβάσιμα, αφού η εν λόγω διαδικασία δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής στην προκειμένη περίπτωση. Ωστόσο το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη τις περιστάσεις της υπόθεσης και ιδίως την επικινδυνότητα των αποβλήτων, κρίνει ότι στην προκειμένη περίπτωση τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου συγγνωστώς και χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων υπέλαβαν ότι μπορούσαν να ακολουθήσουν τη διαδικασία της αυτοδίκαιης παραλαβής και για τις συγκεκριμένες υπηρεσίες (συλλογή, μεταφορά και τελική διάθεση επικίνδυνων και αμιγώς μολυσματικών αποβλήτων).
ΝΣΚ/127/2006
Επιτροπές που γνωμοδοτούν για την άρση της απαγόρευσης κτήσεως εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί ακινήτων σε παραμεθόριες περιοχές.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι ανωτέρω επιτροπές συγκροτούνται και προεδρεύονται από το Νομάρχη, δεν υπάρχει δυνατότητα συγκροτήσεώς των από Επάρχους, έχουν πενταετή θητεία, δεν μετέχει σ αυτές ως μέλος εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών. Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Γεωργίας, (ήδη Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων) πρέπει να ορίζεται από το Υπουργείο και όχι από την Περιφέρεια. Η αρμοδιότητα του Νομάρχη για συγκρότηση της επιτροπής μπορεί να μεταβιβασθεί σε Αντινομάρχη. Αρμόδιο Υπουργείο για ρυθμίσεις στο καθεστώς των επιτροπών κρίνεται το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Η διάταξη του εδαφίου β της παρ.9 του άρθρου 10 του Ν 2503/1997 ισχυροποιεί τις πράξεις συγκροτήσεως Επιτροπών, οι οποίες αναρμοδίως συγκροτήθηκαν από τους Νομάρχες και μόνο για τον λόγο αυτό.
ΝΣΚ/294/2010
Άσκηση ελέγχου νομιμότητας επί των αποφάσεων συγκροτήσεως Λιμενικών Επιτροπών των Λιμενικών Ταμείων, της διαδικασίας για την εκλογή Προέδρου των Επιτροπών αυτών, και αποφάσεων των Δ.Σ. Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων – Αρμοδιότητα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας, με τις οποίες συγκροτούνται Λιμενικές Επιτροπές στα Λιμενικά Ταμεία του ΒΔ της 14/19-1-1939, η απόφαση των μελών των Λιμενικών Επιτροπών των ίδιων Λιμενικών Ταμείων, με τις οποίες εκλέγεται μέλος τους στο αξίωμα του Προέδρου, αναγομένη σε μεταγενέστερο της συγκροτήσεως στάδιο και μη σχετιζομένη με τη συγκρότηση, αλλά με τη λειτουργία των Επιτροπών, καθώς και οι αποφάσεις των Λιμενικών Επιτροπών των ίδιων Λιμενικών Ταμείων υπόκεινται στον έλεγχο νομιμότητας του εποπτεύοντος το Λιμενικό Ταμείο Υπουργού ΟιΑΝ. Η εποπτεία και ο έλεγχος νομιμότητας των αποφάσεων των Διοικητικών Συμβουλίων Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων δεν ανήκει στο ΥπΟιΑΝ/ΓΓΝΠ, αλλά σε άλλα κατά νόμο αρμόδια όργανα [Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας (άρθρα 149-151 Ν.3463/2006, Επιτροπή άρθρου 152 Ν.3463/2006), Υπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης].
ΥΠΟΘΕΣΗ C-15/2013
ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ (πέμπτο τμήμα) της 8ης Μαΐου 2014: Δημόσιες συμβάσεις προμηθειών — Οδηγία 2004/18/ΕΚ — Ανάθεση χωρίς διεξαγωγή διαδικασίας διαγωνισμού — Ανάθεση “in house” (οιονεί αυτεπιστασία) — Ανάδοχος που από νομικής απόψεως είναι διακριτός από την αναθέτουσα αρχή — Προϋπόθεση του “ανάλογου ελέγχου” — Αναθέτουσα αρχή και ανάδοχος μεταξύ των οποίων δεν υφίσταται σχέση ελέγχου — Τρίτη δημόσια αρχή που ασκεί επί της αναθέτουσας αρχής μερικό έλεγχο και επί του αναδόχου έλεγχο που μπορεί να χαρακτηριστεί ως “ανάλογος” — “Οριζόντια εσωτερική σχέση