ΝΣΚ/77/2009
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δημόσιες συμβάσεις υπηρεσιών – Ένωση Προσώπων – Κοινοπραξία – Προϋποθέσεις υποχρεωτικής μετατροπής Αναδόχου σχήματος σε άλλη νομική μορφή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Απαίτηση του Δημοσίου για την, μετά την υπογραφή σύμβασης δημοσίων υπηρεσιών, υποχρεωτική μετατροπή της Αναδόχου Ένωσης Προσώπων σε άλλη νομική μορφή (κοινοπραξία) δικαιολογείται εφόσον, κατά την εξέλιξη της σύμβασης, εμφανίστηκε συγκεκριμένος και σοβαρός λόγος που, προκειμένου να διασφαλισθεί η ορθή εκτέλεση της σύμβασης, απαιτεί αυτή τη μετατροπή. Ο τρόπος φορολογικής αντιμετώπισης του Αναδόχου σχήματος, δεν μπορεί να θεωρηθεί αυτοτελώς ως λόγος συναπτόμενος με την ορθή εκτέλεση της σύμβασης. Οι κοινοπραξίες δεν έχουν νομική προσωπικότητα, συνιστούν απλές ενώσεις προσώπων, που, πάντως, εφόσον τηρήσουν τους όρους δημοσιότητας που απαιτούνται για τις ομόρρυθμες εταιρείες μπορούν να αποκτήσουν νομική προσωπικότητα. Η κατά την φορολογική νομοθεσία αντιμετώπιση της Κοινοπραξίας, δεν αρκεί για να αποκτήσει η Κοινοπραξία νομική προσωπικότητα ή εταιρική μορφή του Εμπορικού Δικαίου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/223/2017
Εγγραφή κοινοπραξιών στο Γ.Ε.ΜΗ. 1. Μετά την ισχύ του ν. 4072/2012 οι κοινοπραξίες που ασκούν εμπορική δραστηριότητα, οι κοινοπραξίες με μορφή αστικής εταιρίας με νομική προσωπικότητα και οι ενώσεις προσώπων που ασκούν ή προτίθενται να ασκήσουν οικονομική δραστηριότητα, χωρίς να έχουν καταστεί έμποροι από την άσκηση της δραστηριότητας, εγγράφονται υποχρεωτικώς στο Γ.Ε.ΜΗ. (πλειοψ.). 2. Η κοινοπραξία του ερωτήματος, ως ένωση προσώπων, που δραστηριοποιείται στις συναλλαγές, αποτελεί αστική εταιρία με νομική προσωπικότητα και εγγράφεται υποχρεωτικά στο Γ.Ε.ΜΗ. κατ' εφαρμογή των διατάξεων περί ομορρύθμου εμπορικής εταιρίας (πλειοψ.). 3. Εφόσον υπάρχει υποχρέωση εγγραφής της κοινοπραξίας και παραλείπεται η εκ μέρους του υποχρέου ή τρίτου, έχοντος ειδικό έννομο συμφέρον , υποβολή αίτησης καταχώρισης στο Γ.Ε.ΜΗ., η αρμόδια υπηρεσία καταχώρισης προβαίνει αυτεπαγγέλτως σ' αυτήν και επιβάλλει στον υπόχρεο και στους νόμιμους εκπρόσωπους το πρόστιμο του άρθρου 17 του ν. 3419/2005 (ομοφ). 4. Οι υπηρεσίες τήρησης του Γ.Ε.ΜΗ. δεν είναι αρμόδιες να αποφανθούν, κατ΄ εφαρμογή των κριτηρίων εμπορικότητας, εάν μια κοινοπραξία ασκεί ή όχι εμπορική δραστηριότητα (πλειοψ).
ΝΣΚ/312/2012
Μετατροπή εταιρείας περιορισμένης ευθύνης σε ομόρρυθμη ή ετερόρρυθμη εταιρεία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Από την 11η /4/2012, δηλαδή μετά την έναρξη ισχύος του άρθρου 283 του Ν. 4072/2012, επιτρέπεται η μετατροπή εταιρείας περιορισμένης ευθύνης σε ομόρρυθμη ή ετερόρρυθμη εταιρεία υπό τις προϋποθέσεις των διατάξεων του άρθρου 283 (γνήσια μετατροπή), με αποτέλεσμα να συνεχίζεται η νομική προσωπικότητα της Ε.Π.Ε., με νέα νομική μορφή στο πρόσωπο της Ο.Ε. ή Ε.Ε. χωρίς να επέρχεται, η διάλυση της Ε.Π.Ε. Αντιθέτως, πριν από την ως άνω ημερομηνία δεν ήταν επιτρεπτή η εν λόγω μετατροπή διότι δεν προβλεπόταν από ρητή διάταξη νόμου. (ομοφ.)
ΝΣΚ/34/2000
Ομόρρυθμες εταιρείες. Λύση και εκκαθάριση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Α.Σοφός, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Β.Βούκαλης, Νομικός Σύμβουλος Δεδομένου ότι πρόκειται για ομόρρυθμες εταιρείες οι οποίες αποκτούν νομική προσωπικότητα, από της δημοσιεύσεως του καταστατικού των στο αρμόδιο Πρωτοδικείο και περαιτέρω ότι η απόφαση των εταίρων περί πρόωρης λύσης της εταιρείας για να έχει αποτελέσματα ως προς τους τρίτους πρέπει να υποβληθεί στις διατυπώσεις δημοσιότητος, οι ως άνω εταιρείες δεν βρίσκονται στο στάδιο εκκαθάρισης, αφού δεν έγινε δημοσίευση της λύσεως των εταιρειών στο αρμόδιο Πρωτοδικείο. Επομένως δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής, το άρθρο 51 παρ.2α του ν.2676/1999, που προβλέπει την ρύθμιση των ληξιπροθέσμων οφειλών προς το ΙΚΑ σε 60 ισόποσες μηνιαίες δόσεις, σε εταιρεία που βρίσκεται στο στάδιο εκκαθαρίσεως.
ΝΣΚ/227/2018
Δυνατότητα αναλήψεως από το Ινστιτούτο Γεωπονικών Επιστημών (Ι.Γ.Ε.) αρμοδιοτήτων, συναφών με τις ασκούμενες από το ίδιο, μεταφερόμενες από άλλα νομικά πρόσωπα, υπό την νομική μορφή υπό την οποία λειτουργεί είτε υπό άλλη.(..)Κατάσταση : Εν μέρει αποδεκτή
Το Ινστιτούτο Γεωπονικών Επιστημών (Ι.Γ.Ε.) μπορεί να αναλάβει συναφείς με τις ασκούμενες από το ίδιο αρμοδιότητες, υπό την μορφή υπό την οποία λειτουργεί, ήτοι αυτήν του ν.π.δ.δ. (ομόφ.). Το ίδιο μπορεί να αναλάβει τις ίδιες αρμοδιότητες και υπό οιανδήποτε άλλη νομική μορφή (πλειοψ.). Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του ΝΣΚ και εκδόθηκε η υπ' αριθ. 136/2021 Γνωμοδότηση της Α΄ Τακτικής Ολομέλειας ΝΣΚ.
ΝΣΚ/112/2001
Μελέτες. Συμμετοχή ιδιωτικής εταιρείας ανεξαρτήτως σκοπού και νομικής μορφής στο εταιρικό κεφάλαιο Γραφείου Μελετών (υπό τη νομική μορφή ΟΕ, ΕΕ, ΕΠΕ ή ΑΕ), εγγεγραμμένου στο Μητρώο Γραφείων Μελετών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μπορούν να συμμετέχουν στο εταιρικό κεφάλαιο των Γραφείων Μελετών που λειτουργούν υπό τη νομική μορφή ΑΕ ή ΕΠΕ πρόσωπα, φυσικά ή νομικά, που δεν έχουν την ιδιότητα του μελετητή, ενώ στις περιπτώσεις των Γραφείων Μελετών που λειτουργούν υπό οποιαδήποτε άλλη μορφή εταιρείας κάθε εταίρος πρέπει απαραίτητα να είναι πτυχιούχος μελετητής.
ΝΣΚ/395/2001
Κοινοπραξίες Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων. Υπαγωγή στους αναπτυξιακούς νόμους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι Κοινοπραξίες Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων (ΚΑΣΟ), κατ άρθρο 35 παρ.14 του Ν 2810/2000, υπάγονται στις ρυθμίσεις των αναπτυξιακών νόμων (Ν 2601/1998), παρά την με το άρθρο 3 παρ.5 του Ν 2601/1998 εξαίρεση από την εφαρμογή αυτών, μεταξύ άλλων, και των επιχειρήσεων, οι οποίες λειτουργούν υπό μορφή κοινοπραξίας, δεδομένου ότι η αναφορά του άρθρου 3 παρ.5 του Ν 2601/1998 γίνεται σε κοινοπραξίες υπό την έννοια παροδικών και προσκαίρων ενώσεων, που δεν έχουν νομική προσωπικότητα, ενώ οι ΚΑΣΟ αποτελούν δευτεροβάθμιες ΑΣΟ, προβλεπόμενες με ειδική νομική διάταξη, συνιστώμενες νομίμως και κεκτημένες νομική προσωπικότητα. Η διάταξη του άρθρου 35 παρ.14 του Ν 2810/2000, άλλωστε, επικρατεί της του άρθρου 3 παρ.5 του Ν 2601/1998, ως νεώτερη και σαφώς ειδικότερη. Υπό τα εκτιθέμενα στο ερώτημα και προκύπτοντα από τον οικείο φάκελο πραγματικά δεδομένα, η συγκεκριμένη ΚΑΣΟ με την επωνυμία ΑΛΜΜΕ μπορεί να υπαχθεί στις ρυθμίσεις των αναπτυξιακών νόμων. (ομοφ.)
ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ-ΕΠΤΑΜ.ΣΥΝΘ/1211/2020
Ασφαλτοστρώσεις...ζητείται η αναθεώρηση της 126/2020 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Κατά την κρίση του Δικαστηρίου, η ως άνω πλημμέλεια είναι ουσιώδης, οδηγούσα σε αρνητική κρίση ως προς την υπογραφή της σύμβασης, διότι τόσο σοβαρά ζητήματα στις σχέσεις των υποβαλλόντων προσφορά μελών της ένωσης προσώπων πρέπει να έχουν διευκρινισθεί μεταξύ τους εγκαίρως, ώστε να μη ανακύψουν αργότερα ζητήματα που θα οδηγήσουν σε διάρρηξη του δεσμού τους με ενδεχόμενο την εκ του λόγου αυτού ματαίωση της εκτέλεσης της σύμβασης, τούτο δε ανεξάρτητα από την εκ του νόμου διαρρύθμιση της μεταξύ τους ευθύνης έναντι της αναθέτουσας αρχής.Ο ισχυρισμός των αιτούντων ότι οι επίμαχες διατάξεις δεν εφαρμόζονται στις υπό σύσταση κοινοπραξίες, οι οποίες θα περιβληθούν τη νομική μορφή της κοινοπραξίας σε περίπτωση ανάδειξής τους ως αναδόχων, γιατί τα μέλη τους ευθύνονται εις ολόκληρον ανεξαρτήτως του ποσοστού συμμετοχής τους στην εκτέλεση του έργου, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος. Τούτο διότι κρίσιμος χρόνος, κατά τον οποίο γεννάται η υποχρέωση δήλωσης των ως άνω στοιχείων, είναι ο χρόνος υποβολής των προσφορών, εφόσον δε η «υπό σύσταση κοινοπραξία» αποτελούσε κατά τον χρόνο αυτό ένωση προσώπων, τα μέλη της είχαν υποχρέωση να δηλώσουν τα ως άνω στοιχεία, ανεξάρτητα από τη νομική μορφή που η ένωση θα περιβαλλόταν μεταγενέστερα.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η υπό κρίση αίτηση αναθεώρησης πρέπει να απορριφθεί και να διαταχθεί η κατάπτωση του κατατεθέντος παραβόλου υπέρ του Δημοσίου (άρθρο 73 παρ. 4 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο).Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η υπό κρίση αίτηση αναθεώρησης πρέπει να απορριφθεί
ΝΣΚ/224/2008
Δυνατότητα ή μη εγγραφής, ως μελών, των Κοινοπραξιών στα μητρώα των Επιμελητηρίων, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 3 του Ν 2081/1992.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Με τις διατάξεις του Ν 2081/1992 ορίζονται με σαφήνεια και περιοριστικώς τα πρόσωπα και οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν υποχρεωτικώς στα Επιμελητήρια ως μέλη τους ήτοι: α) τα φυσικά πρόσωπα που έχουν την έδρα της εμπορικής τους δραστηριότητας στην έδρα τους, β) τα νομικά πρόσωπα και οι συνεταιρισμοί που έχουν την εμπορική ιδιότητα και την έδρα τους στην περιφέρειά τους και γ) τα υποκαταστήματα, τα πρακτορεία και οι παραγωγικές μονάδες των αναφερόμενων στην περ. γ της παρ. 3 του άρθρου 1 του Ν 2081/1992 επιχειρήσεων. Οι Κοινοπραξίες που συναλλάσσονται με ιδιαίτερη επωνυμία ή με τα ονόματα όλων των μελών τους, εφόσον δεν υποβληθούν στις διατυπώσεις δημοσιότητας που προβλέπονται για τις εμπορικές ομόρρυθμες εταιρείες, δεν αποκτούν νομική προσωπικότητα κατά την πάγια πλέον νομολογία των δικαστηρίων μας. Κατά συνέπεια, οι Κοινοπραξίες, ως ενώσεις προσώπων στερούμενες νομικής προσωπικότητας, δεν εμπίπτουν, κατά την ηθελημένη βούληση του νομοθέτη, σε καμία από τις περιοριστικά αναφερόμενες στο Ν 2081/1992 κατηγορίες των υποχρεωτικών μελών των Επιμελητηρίων και ως εκ τούτου δεν πρέπει να εγγράφονται στα μητρώα των τελευταίων.
ΝΣΚ/470/2001
Αθλητικά Σωματεία. Νομική μορφή των Τμημάτων Αμειβομένων Αθλητών (ΤΑΑ). Επιχορήγηση. Μετατροπή τους σε Ανώνυμες Αθλητικές Εταιρίες (ΑΑΕ). Τύχη των ενοχικών υποχρεώσεών τους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Τα Τμήματα Αμειβομένων Αθλητών (ΤΑΑ) έχουν αυτοτέλεια διοικητική, οικονομική και διαχειριστική και ικανότητα δικαιοπρακτική για θέματα της δραστηριότητάς τους. Δεν δικαιούνται επιχορήγησης και οι κατ αυτών απαιτήσεις τρίτων περιέρχονται αυτοδικαίως στις Ανώνυμες Αθλητικές Εταιρίες στις οποίες μετατρέπονται και δεν αναβιώνουν σε περίπτωση λύσεως των εταιριών αυτών.
ΑΕΠΠ/23/2019
Η προδικαστική προσφυγή ασκήθηκε από την Κοινοπραξία φυσικών προσώπων με την επωνυμία «……………………………………..» κατά της Αναθέτουσας Αρχής που προκήρυξε τον διαγωνισμό για την ανάδειξη αναδόχου και τη σύναψη σύμβασης κατασκευής του έργου «…………………………….» με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 306.451,61 € χωρίς ΦΠΑ. Ο προσφεύγων ενίσχυε την αίτησή του με το επιχείρημα ότι η Αναθέτουσα Αρχή απόρριψε τη δική του προσφορά, ενώ έπρεπε να ληφθεί υπόψη, καθώς και ότι υπήρξαν τυπικά ή ουσιαστικά ελλείμματα στη διαδικασία του διαγωνισμού. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε την κατασκευή του εν λόγω έργου, με κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει της χαμηλότερης τιμής.