ΝΣΚ/79/2015
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Επιβαλλόμενες από τον νόμο ενέργειες, κατόπιν αιτήσεως ενδιαφερομένης, για την εξάλειψη υποθήκης και την άρση διοικητικής κατάσχεσης, συνεπεία ολοσχερούς εξόφλησης των σχετικών αξιώσεων του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Δημόσιο οφείλει να συναινέσει στην εξάλειψη της υποθήκης που είχε εγγράψει, λόγω εξόφλησης καθ’ ολοκληρίαν των αξιώσεων στη διασφάλιση των οποίων απέβλεψε η εγγραφή της υποθήκης, κατόπιν της σχετικής αίτησης της Α.Ν. και αφού η αιτούσα θέσει υπόψη της αρμόδιας Υπηρεσίας τα στοιχεία του Συμβολαιογράφου στον οποίο έχει δώσει την εντολή προς σύνταξη της πράξεως για τη συναίνεση. Επίσης, η Υπηρεσία, ενόψει του ότι, για τις αυτές ως άνω αξιώσεις που ήδη εξοφλήθηκαν, έχει επιβάλει και κατάσχεση, οφείλει να ενεργήσει για την άρση της κατάσχεσης, ως προς το κατά χρόνο περιεχόμενο της οποίας (άρσης) υφίσταται διακριτική ευχέρεια.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/270/2014
Συναίνεση του Δημοσίου για την άρση αναγκαστικής κατάσχεσης και εξάλειψη υποθήκης σε ακίνητο που κληρονόμησε και μεταβίβασε, χωρίς αντάλλαγμα, στο ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δυνατή η συναίνεση του Δημοσίου για την άρση της αναγκαστικής κατάσχεσης και την εξάλειψη της υποθήκης σε ακίνητο που κληρονόμησε και ακολούθως μεταβίβασε, χωρίς αντάλλαγμα, στο ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ, δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 2 του ν. 3986/2011. (ομοφ.)
ΝΣΚ/519/2011
Δυνατότητα της Δ.Ο.Υ. Φ.Α.Ε.Ε. Αθηνών να συναινέσει στην εξάλειψη υποθηκών που έχει εγγράψει σε δύο ακίνητα της, υπό ασφαλιστική εκκαθάριση, ανώνυμης ασφαλιστικής εταιρείας.(...)Η Δ.Ο.Υ. Φ.Α.Ε.Ε. Αθηνών δεν δύναται να συναινέσει στην εξάλειψη των υποθηκών που έχει εγγράψει σε ακίνητα ασφαλιστικής εταιρείας, της οποίας ανακλήθηκε οριστικά η άδεια σύστασης και λειτουργίας και τέθηκε σε ασφαλιστική εκκαθάριση, καθόσον, κατά το χρόνο εγγραφής των υποθηκών, δεν είχαν τηρηθεί οι προβλεπόμενες από το άρθρο 9 παρ.2 του ν.δ/τος 400/1970 διατυπώσεις δημοσιότητας και δη σημείωση στα οικεία βιβλία του Υποθηκοφυλακείου της υπουργικής απόφασης με την οποία δεσμεύτηκε το σύνολο της περιουσίας της ασφαλιστικής επιχείρησης και χαρακτηρίστηκε ασφαλιστική τοποθέτηση. (ομοφ.)(...)
ΝΣΚ/57/2011
Περιουσία Ασφαλιστικών Ταμείων – Καθολική διαδοχή – Υποθήκη επί ακινήτου – Εξάλειψη υποθήκης – Αρμόδιος φορέας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μετά την ένταξη του κλάδου σύνταξης στο Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ., στο οποίο περιήλθε κατά τους νομίμους τύπους και το υπό εκμετάλλευση ακίνητο επί της οδού Αμερικής 6 ως καθολικό διάδοχο, το χρέος που δημιουργήθηκε εξαιτίας της μισθωτικής σχέσης στο ακίνητο αυτό, με αρχικό δανειστή το Τ.Α.Π.Ι.Λ.Τ. έχει περιέλθει στο Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ., και συνεπώς το Ίδρυμα είναι ο αρμόδιος φορέας για να συναινέσει στην εξάλειψη της υποθήκης, η οποία αποτελεί παρεπόμενο δικαίωμα σε σχέση με το χρέος και έλκεται από αυτό. (ομοφ.)
ΝΣΚ/92/2016
Αγορά κρατικών λαχείων με πίστωση – Μη νόμιμη η συναίνεση του Δημοσίου (δανειστή) για εξάλειψη των υπέρ αυτού υποθηκών, εφόσον δεν έχουν εξοφληθεί ολοσχερώς οι ασφαλισμένες απαιτήσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στην περίπτωση της εγγραφής υποθήκης για αγορά κρατικών λαχείων με πίστωση εφαρμόζεται το άρθρο 1281 ΑΚ, συνεπώς, εφόσον δεν έχει εξοφληθεί ολοσχερώς η ασφαλιζόμενη απαίτηση - κατ’ απόκλιση από την αρχή του αδιαιρέτου της υποθήκης - δεν επέρχεται απόσβεση της υποθήκης και δεν καθίσταται, εκ του λόγου αυτού, νόμιμη η συναίνεση του Δημοσίου ως δανειστή στην εξάλειψη της εν λόγω υποθήκης.
53409/2020
Παράταση ισχύος της υπ’ αρ. 2199/30.6.2020 (Β’ 3871) απόφασης του Υπουργού Δικαιοσύνης, σχετικά με ζητήματα που αφορούν συναινετική εγγραφή, ανάκληση, εξάλειψη και μεταρρύθμιση προσημείωσης υποθήκης.
ΝΣΚ/163/2008
Κατάσχεση επικαρπίας – Άρση – Θάνατος επικαρπωτού – Διακοπή παραγραφής – Αναδρομική εξάλειψη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η εκ μέρους του Δημοσίου άρση της επιβληθείσης κατασχέσεως επικαρπίας, αποσβεσθείσης δια του θανάτου του επικαρπωτού (οφειλέτου) – κατόπιν αιτήσεως του πρώην ψιλού και ήδη πλήρους κυρίου – δεν συνιστά λόγο αναδρομικής εξαλείψεως της επελθούσης, δια της επιβολής κατασχέσεως, διακοπής της παραγραφής κατ’ άρθρο 88 παρ.2 του Ν 2362/1995.
ΝΣΚ/240/2019
Ζητήματα επί αίτησης τρίτων για την άρση κατάσχεσης ακινήτου οφειλέτη του Δημοσίου, για το οποίο προβάλλεται ότι, μετά την επιβολή της κατάσχεσης, περιήλθε στην κυριότητα των αιτούντων με έκτακτη χρησικτησία, η οποία αναγνωρίστηκε δικαστικώς σε δίκη μεταξύ αυτών και του κληρονόμου του οφειλέτη και αρχικού κυρίου του κατασχεμένου ακινήτου.Δεν αποκλείεται, ανάλογα με τις περιστάσεις της κάθε περίπτωσης, να επέλθει απώλεια της κυριότητας κατασχεμένου ακινήτου με την κτήση αυτής από τρίτο πρόσωπο με τα προσόντα της χρησικτησίας, εφόσον συνέτρεξαν οι προϋποθέσεις της και, ειδικότερα, προκειμένου περί έκτακτης χρησικτησίας, όταν ασκήθηκε από τον χρησιδεσπόζοντα η νομή του ακινήτου επί συνεχή εικοσαετία, στην οποία μπορεί να προσμετρηθεί ο χρόνος του δικαιοπαρόχου του. Η κατάσχεση δεν διακόπτει τη χρησικτησία, που έχει ήδη ξεκινήσει πριν από την επιβολή της κατάσχεσης, παρά μόνον εάν αυτή είχε ως υλική συνέπεια την αποβολή του χρησιδεσπόζοντος από το ακίνητο είτε την παρεμπόδισή του κατά την άσκηση της φυσικής εξουσίασης του πράγματος, πράγμα που κρίνεται με βάση το πραγματικό της κάθε περίπτωσης. Περαιτέρω, δεν απαγορεύεται η απόκτηση με χρησικτησία από τρίτο, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις της, πράγματος που ανήκει στην πτωχευτική περιουσία προσώπου που κηρύχθηκε σε κατάσταση πτώχευσης. Το Δημόσιο, που έχει επιβάλει κατάσχεση σε ακίνητο οφειλέτη του, δεν δεσμεύεται από το δεδικασμένο που απορρέει από τελεσίδικη απόφαση επί αγωγής τρίτου κατά του οφειλέτη του Δημοσίου και φερόμενου, κατά την κατασχετήρια έκθεση, ιδιοκτήτη του κατασχεμένου ακινήτου, με αντικείμενο την αναγνώριση της κυριότητας του τρίτου επί του ακινήτου αυτού. Στο πλαίσιο των γενικών αρχών της νομιμότητας και της χρηστής διοίκησης, αλλά και προς αποφυγή έγερσης αποζημιωτικών αξιώσεων σε βάρος του Δημοσίου, συντρέχει περίπτωση άρσης της κατάσχεσης που αυτό επέβαλε επί ακινήτου του οφειλέτη του, εφόσον γίνει δεκτό ότι τούτο περιήλθε στην κυριότητα τρίτου προσώπου με χρησικτησία. Στην περίπτωση του ερωτήματος και σύμφωνα με το διδόμενο πραγματικό, ενδείκνυται να γίνει δεκτό από τη Διοίκηση το αίτημα που υποβλήθηκε για την άρση από το Δημόσιο κατάσχεσης του αναφερομένου στη σχετική αίτηση ακινήτου (ομόφ.).
ΝΣΚ/297/2003
Χρόνος παραγραφής προστίμων Κ.Φ.Σ., Κ.Β.Σ. Άρση κατάσχεσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Υπό το καθεστώς του Ν. Δ/τος 321/1969 τα πρόστιμα Κ.Φ.Σ. ή Κ.Β.Σ. υπόκεινται σε πενταετή παραγραφή, υπό το καθεστώς δε του Ν 2362/1995 το πρόστιμο Κ.Β.Σ. υπόκειται σε εικοσαετή παραγραφή. β) Επειδή η παραγραφή του χρέους του οφειλέτη από πρόστιμα Κ.Φ.Σ. και Κ.Β.Σ. έχει συμπληρωθεί πριν την επιβολή κατάσχεσης από το Δημόσιο σε περιουσία του και αυτός δύναται να προβάλει νομίμως στο δικαστήριο, κατά οποιασδήποτε περαιτέρω πράξης της διοικητικής εκτέλεσης, την παραγραφή του χρέους ως αποσβεστικό λόγο της κατ’ αυτού απαιτήσεως του Δημοσίου, με αποτέλεσμα η για το λόγο αυτό ακύρωση αυτής της εκτελεστικής πράξης, να μην μπορεί να επιστηρίξει νόμιμη συνέχιση της κατ’ αυτού διοικητικής εκτέλεσης, ενδείκνυται η διαγραφή του χρέους του οφειλέτη από τις βεβαιωτικές καταστάσεις του Ταμείου και η άρση της επιβληθείσας στην περιουσία του κατάσχεσης.
ΝΣΚ/196/2005
Συμμόρφωση της Διοικήσεως σε ακυρωτική απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών. Περιεχόμενο και έκταση αυτής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η υπ αριθ. 6000/2/112-ργ΄/28-9-1998 απόφαση του Αρχηγού της ΕΛ.ΑΣ., με την οποία κλήθηκε η νυν Υπαστυνόμος Β΄ Π. Κ. προς κατάταξή της στις 23-10-1998 ως δοκίμου Αστυφύλακα, αποτελεί πλήρη συμμόρφωση της Διοικήσεως προς το διατακτικό της υπ αριθ. 1317/1998 αποφάσεως του Δ.Ε.Α. και συνεπώς είναι απολύτως νόμιμη, το από 16-10-2004 αίτημα της ενδιαφερομένης παρίσταται ως μη νόμιμο και η Διοίκηση δεν οφείλει να εκδώσει πράξη κατατάξεως της ενδιαφερομένης αξιωματικού από του έτους 1997. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/10/2018
Περίπτωση υποχρέωσης μερικής άρσης της επιβληθείσας από το Ελληνικό Δημόσιο κατάσχεσης εις χείρας τρίτου (ανώνυμης τραπεζικής εταιρείας) , για οφειλές που έχουν συμπεριληφθεί σε αίτηση της οφειλέτιδας του Ελληνικού Δημοσίου περί υπαγωγής των οφειλών της στο Ν 3869/2010, και της ως εκ τούτου υποχρέωσης της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. να επιστρέφει το αποδοθέν από τον τρίτο ποσό – Ζητήματα που ανακύπτουν. Η φορολογική διοίκηση, στο πλαίσιο της αναμόρφωσης των νομικών και πραγματικών καταστάσεων που διαμορφώθηκαν εκ της επιβολής μη νόμιμης κατάσχεσης εις χείρας τραπεζικού ιδρύματος, ως τρίτου, οφείλει να άρει την επιβληθείσα κατάσχεση και, συνακολούθως, να επιστρέψει στην καθής η εκτέλεση οφειλέτιδα το καταβληθέν από την Τράπεζα προς το Δημόσιο, συνεπεία θετικής δήλωσης, κατασχεθέν ποσό, ως αχρεωστήτως καταβληθέν. Ο τρόπος της επιστροφής (ήτοι αν το ποσό θα πιστωθεί στο λογαριασμό της δικαιούχου από τον οποίο εκταμιεύθηκε ή σε άλλον που η ίδια ήθελε υποδείξει), είναι αδιάφορος και ανάγεται στη σφαίρα των επιλογών της οφειλέτιδας. Ζήτημα συμψηφισμού απαιτήσεων του Δημοσίου με τα (μετά την άρση της επιβληθείσης κατάσχεσης) επιστρεφόμενα ποσά, δεν γεννάται, δεδομένου ότι η επιστροφή θα λάβει χώρα στο πλαίσιο αποκατάστασης της νομιμότητας, από την ενέργεια δε αυτή δεν μπορεί να ωφεληθεί το Δημόσιο με το συμψηφισμό αυτών τούτων των μη νομίμως κατασχεθεισών απαιτήσεων (ομόφ.).