×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΠΟΛ.1048/2017

Τύπος: Εγκύκλιοι

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4174/2013

«Χορήγηση φορολογικών πιστοποιητικών μετά τη μονομερή ανάκληση ανέκκλητης πληρεξουσιότητας, η οποία χορηγήθηκε με προσύμφωνο για την κατάρτιση οριστικού συμβολαίου αγοραπωλησίας ακινήτου με αυτοσύμβαση»(ΑΔΑ:62Ξ0Η-ΚΑΞ)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/120/2003

Φορολογική μεταχείριση μεταβίβασης ακινήτου με γονική παροχή ή δωρεά δυνάμει ανέκκλητης πληρεξουσιότητας, με ή χωρίς προσύμφωνο, μετά το θάνατο του μεταβιβάζοντος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Τόσο επί προσυμφώνου γονικής παροχής όσο και επί ανέκκλητης πληρεξουσιότητας, με ισχύ αυτής και μετά το θάνατο του παρέχοντος αυτή, εάν μοναδικός κληρονόμος του παρέχοντος είναι ο δικαιούχος της γονικής παροχής, τότε αυτός φορολογείται στα πλαίσια της κληρονομικής διαδοχής, ενώ εάν υφίστανται περισσότεροι κληρονόμοι, τότε οι κληρονομικές μερίδες των λοιπών συγκληρονόμων δύνανται να μεταβιβασθούν στον δικαιούχο αιτία γονικής παροχής, για την οποία και θα καταβληθεί από τον αποκτώντα ο νομίμως προβλεπόμενος φόρος. (ομοφ.)


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/317/2019

Πληρωμή τιμήματος αγοράς ακινήτου..:Με δεδομένα αυτά, το σχέδιο σύμβασης αγοραπωλησίας του οικοπέδου έπρεπε, ως εξ επαχθούς αιτίας προμήθεια ακινήτου πράγματος από δήμο, να υποβληθεί σε προληπτικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Σε κάθε περίπτωση, το Κλιμάκιο ελέγχοντας, έστω και εκ των υστέρων, τη διαδικασία που προηγήθηκε της αγοράς του ακινήτου (πρβλ. Ε.Σ. Πρ. Κλιμ. Προλ. Ελ. Δαπ. στο VII Τμ. 6/2018, 294, 212, 198/2017) κρίνει ότι η έκδοση της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης μετά την υπογραφή του συμβολαίου μεταβίβασης του ακινήτου καθιστά την εντελλόμενη δαπάνη μη κανονική και τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα μη θεωρητέα.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη ούτε κανονική και τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δεν πρέπει να θεωρηθούν.


ΝΣΚ/287/2017

Φόρος Μεταβίβασης Ακινήτου (ΦΜΑ). Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ). Εργολαβική σύμβαση. Προσύμφωνο. Εκχώρηση (δικαστική). Κατάσχεση ειδικού περιουσιακού στοιχείου.  Σε περίπτωση δικαστικής εκχώρησης προς τρίτο, της απαίτησης του εργολάβου έναντι του οικοπεδούχου για τη μεταβίβαση σε αυτόν χιλιοστών του οικοπέδου, που αντιστοιχούν σε αποπερατωμένο διαμέρισμα, κατά την μεταβίβαση στον τρίτο των χιλιοστών του οικοπέδου μετά των επ’ αυτού ανεγερθέντων κτισμάτων, δεν επιβάλλεται Φ.Π.Α., αλλά Φ.Μ.Α. και ο φόρος υπολογίζεται επί της, κατά νόμο, προσδιοριζομένης αξίας του ακινήτου κατά το χρόνο σύνταξης του μεταβιβαστικού συμβολαίου. Η ευνοϊκή ρύθμιση της παραγράφου 5 του άρθρου 2 του ν. 1521/1950, που προβλέπει επιβολή φόρου μόνον επί των μεταβιβαζομένων ποσοστών του οικοπέδου, δεν εφαρμόζεται στην περίπτωση αυτή (ομόφ.).


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/244/2016

Σύμβαση αγοραπωλησίας ακινήτου...Με τα δεδομένα αυτά, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι όροι αποπληρωμής του τιμήματος και οι λοιποί όροι της σύμβασης αγοραπωλησίας του ανωτέρω ακινήτου είναι σύμφωνοι με τους όρους του διαγωνισμού, περαιτέρω, δε, δεν έχει ασκηθεί ή εκκρεμεί ένσταση ή ένδικο βοήθημα (βλ. την 27582/20.9.2016 βεβαίωση του Προέδρου του ...), το Κλιμάκιο κρίνει ότι δεν διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχόμενη διαγωνιστική διαδικασία και, συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο, με το 27590/19.9.2016 (αριθ. πρωτ. Ε.Σ. 61890/21.9.2016) έγγραφο του Προέδρου του ..., σχεδίου σύμβασης, το οποίο εγκρίθηκε επικαιροποιημένο κατά την από 15.9.2016 συνεδρίαση του .... και του οποίου αντίγραφο τηρείται σε ηλεκτρονική μορφή στη Γραμματεία του Κλιμακίου αυτού, υπό τον όρο ότι πριν την υπογραφή του συμβολαίου αγοροπωλησίας θα έχει συναφθεί η ανωτέρω σύμβαση μεσεγγύησης και θα έχει κατατεθεί στο λογαριασμό μεσεγγύησης το ποσό του τιμήματος, σύμφωνα με την από 21.7.2016 προσφορά της πλειοδότριας (3.950.000,00 δολάρια Η.Π.Α.).


ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/2106/2020

ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Ζητείται η ανάκληση της 611/2020 Πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης μεταξύ της ήδη προσφεύγουσας εταιρείας και της ήδη παρεμβαίνουσας εταιρείας, με αντικείμενο την κατασκευή του έργου «… – Υπόγειος σταθμός αυτοκινήτου και διαμόρφωση πλατείας πρασίνου», προεκτιμώμενης αξίας 12.725.000,00 ευρώ, πλέον ΦΠΑ.(....)Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, γενομένου δεκτού του δεύτερου λόγου της προσφυγής ανάκλησης υπό τον ανωτέρω όρο, δηλαδή της υπογραφής, ανάμεσα στην …, ως δωρήτρια και τη Μητρόπολη …, ως δωρεοδόχο, του οριστικού συμβολαίου μεταβίβασης πλήρους δικαιώματος κυριότητας, νομής και κατοχής λόγω δωρεάς του ακινήτου που προσδιορίζεται στο προσύμφωνο κατά θέση, έκταση, ιδιότητες και όρια, επί του οποίου πρόκειται να εκτελεστεί το έργο της ήδη προσφεύγουσας, τμήμα του οποίου αποτελεί το ήδη ελεγχόμενο, το Δικαστήριο κρίνει ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης για την εκτέλεση του έργου με τίτλο «… – Υπόγειος Σταθμός Αυτοκινήτου και Διαμόρφωση Πλατείας Πρασίνου» ανάμεσα στην αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία με την επωνυμία «… Αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία» και την ανάδοχο «…» και το διακριτικό τίτλο «… Α.Ε.».Ανακαλεί την 611/2020 πράξη του Ε΄ Κλιμακίου.


ΔΕΔ/Θεσ/1026/2025

Η απόφαση 1026/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή κατά πράξης επιβολής προστίμου ύψους 102,40€ για το φορολογικό έτος 2023. Το πρόστιμο επιβλήθηκε βάσει του άρθρου 54Α του ν.4987/2022, επειδή ο προσφεύγων (που φέρεται να είναι φύλακας μεταγραφών/προϊστάμενος κτηματολογικού γραφείου) δεν αρνήθηκε τη μεταγραφή συμβολαίου αγοραπωλησίας ακινήτου, στο οποίο δεν μνημονευόταν ή/και δεν επισυναπτόταν ορθά το Πιστοποιητικό ΕΝ.Φ.Ι.Α. για ειδικό κτίριο κτηνοτροφικής χρήσης των πωλητών. Οι ισχυρισμοί του προσφεύγοντος περί πλημμελούς κοινοποίησης, αναρμοδιότητας ελέγχου και ότι δεν απαιτείται επισύναψη του πιστοποιητικού στο αντίγραφο που κατατίθεται στο κτηματολόγιο, απορρίφθηκαν ως αβάσιμοι, καθώς ο νόμος απαιτεί ρητά τη μνημόνευση και επισύναψή του.


ΝΣΚ/250/2014

Τύχη όρων συμβολαιογραφικού πωλητηρίου συμβολαίου ανταλλαξίμου ακινήτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Α) Η συνομολογηθείσα, με το με αριθμό 20861/1951 πωλητήριο συμβόλαιο, σύμβαση, αν και προκύπτει η μη εξόφληση τοκοχρεωλυτικών δόσεων του πιστωθέντος τιμήματος, εξακολουθεί και ισχύει, ως προς τη μεταβίβαση του με αριθμό ΑΚ 3496 ανταλλαξίμου κτήματος, δεδομένου ότι δεν προκύπτει συνομολόγηση και πλήρωση διαλυτικής αιρέσεως, οι λοιποί όροι που περιελήφθησαν στο συμβόλαιο, περί καταβολής των δόσεων, μη τηρηθέντες, δεν επιφέρουν, ως συνέπεια, τη μη ισχύ της συμβάσεως αγοραπωλησίας και μεταβιβάσεως του ακινήτου, η δε εγγραφείσα υπέρ του Δημοσίου πρώτη υποθήκη έχει αποσβεσθεί. Β) Δεν τίθεται ζήτημα απαντήσεως, δεδομένου ότι, βάσει των προαναφερομένων, δεν συντρέχει περίπτωση υπολογισμού των υπολειπόμενων δόσεων. Γ) Η απάντηση είναι αρνητική, δηλαδή η υπηρεσία δεν υποχρεούται να επιστρέψει τα ποσά των καταβληθεισών δόσεων, δεδομένου ότι η παραγραφή των αξιώσεων του Δημοσίου επί του μη καταβληθέντος τιμήματος δεν καθιστά, άνευ ετέρου, ανίσχυρο το συμβόλαιο ή κάποιον όρο αυτού και δεν θεμελιώνει αξίωση επιστροφής των ήδη καταβληθεισών δόσεων τιμήματος. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ


ΔΕΔ/Αθ/549/2025

Η απόφαση 549/06-03-2025 του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή μιας εταιρείας κατά δύο πράξεων της Δ.Ο.Υ. Χανίων: α) πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου μεταβίβασης ακινήτου (πλειστηριασμός) ποσού 191.580,00 ευρώ, και β) πράξης επιβολής προστίμου κεφαλαίου 100,00 ευρώ (άρθρο 54 ν. 5104/2024). Η εταιρεία υποστήριζε ότι η δήλωση ήταν εμπρόθεσμη, καθώς η κατακυρωτική έκθεση περιείχε αναβλητική αίρεση και η μεταβίβαση δεν ήταν δυνατή με νόμιμο τρόπο. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών έκρινε ότι η δήλωση υποβλήθηκε εκπρόθεσμα (17/10/2024 αντί για 24/05/2021), καθώς η κατακυρωτική έκθεση επέχει θέση οριστικού συμβολαίου για τη φορολογία μεταβίβασης και δεν περιείχε αναβλητική αίρεση. Ως εκ τούτου, επικυρώθηκε ο φόρος, οι τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής (57.339,89 ευρώ) και το πρόστιμο, επιβάλλοντας συνολική οριστική φορολογική υποχρέωση (φόρος + πρόστιμο) 191.680,00 ευρώ.


ΝΣΚ/18/2004

Ασφαλιστικοί Οργανισμοί - Αγορά ακινήτου από Ν.Π.Δ.Δ. –Τ.Υ.Δ.Κ.Υ. - Δυνατότητα εκ των υστέρων έγκρισης διάθεσης ποσού για κάλυψη δαπανών εκτέλεσης υπερσυμβατικών εργασιών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η δυνάμει του με αριθμό 3055/1-8-2002 συμβολαίου της συμβ/φου Αθηνών Α.Μ., συναφθείσα σύμβαση μεταξύ Τ.Υ.Δ.Κ.Υ. και του πωλητή, σε εκτέλεση του με αριθμό 2451/2-8-2001 προσυμφώνου, δια της οποίας συμφωνήθηκε η από τους τελευταίους πώληση στο Τ.Υ.Δ.Κ.Υ., του λεπτομερώς σε αυτή περιγραφόμενου οικοπέδου και του επταόροφου κτιρίου γραφείων με πυλωτή, δύο (2) υπογείων και δώματος, που θα κατασκευασθεί σύμφωνα με τη διακήρυξη του διαγωνισμού, τα παραρτήματα αυτής και τα λοιπά συμβατικά τεύχη και όπως το κτίριο αυτό προβλέφθηκε να ολοκληρωθεί με την εκτέλεση των συμπληρωματικών εργασιών από τον ανάδοχο πωλητή, που ανέλαβε τη σχετική υποχρέωση μετά τις εντολές του Δ.Σ. του Τ.Υ.Δ.Κ.Υ. με τις 371/συν.14/29-4-02, 571/συν.23/8-7-02 και 776/συν.32/8-10-02 αποφάσεις του, φέρει τον χαρακτήρα συμβάσεως πωλήσεως (513 ΑΚ) και, επομένως, επ’ αυτής εφαρμοστέες είναι οι διατάξεις περί πωλήσεως του Αστικού Κώδικα (άρθρα 513 ΑΚ επόμενα) και επειδή το Τ.Υ.Δ.Κ.Υ. είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου εφαρμοστέες είναι και οι διατάξεις των άρθρων 50-58 περί πωλήσεως του ΠΔ 715/1979. Με δεδομένο ότι η δημοπρασία για την αγορά ακινήτου από το Τ.Υ.Δ.Κ.Υ. διεξήχθη κανονικά, έγινε η κατακύρωση και εγκρίθηκε νόμιμα από τον αρμόδιο Υπουργό, καθώς και η σύναψη συμβάσεως σύμφωνα με τους όρους της διακήρυξης, είναι σαφές ότι η έγκριση αυτή καλύπτει όλους τους όρους της αγοραπωλησίας του ακινήτου και συνεπώς και τον όρο περί επιτρεπτού αυξήσεως του τιμήματος στις περιοριστικά αναφερόμενες δύο περιπτώσεις. Εφόσον οι σχετικές εργασίες εμπίπτουν, χωρίς καμία αμφιβολία, στις δύο περιοριστικά αναφερόμενες περιπτώσεις, δεν τίθεται θέμα εκ νέου ή πρόσθετης εγκρίσεώς τους και καλώς εκτελέστηκαν και πρέπει να πληρωθούν κατά προσαύξηση του τιμήματος στον πωλητή με τη σημείωση ότι, από τις κείμενες διατάξεις δεν απαγορεύεται η ανάθεση της εκτέλεσής τους σε αυτόν και ότι επί αναλόγου περιπτώσεως στη νομοθεσία των δημοσίων έργων, η εκτέλεση συμπληρωματικών εργασιών, της φύσεως των παραπάνω, ανατίθενται υποχρεωτικά στον εργολήπτη με μόνο περιορισμό τη μη υπέρβαση του 50% του ποσού της κύριας συμβάσεως (περ.δ’ παρ.3 άρθρο 8 ΠΔ 23/1993). Οι αναφερόμενες στο ερώτημα εργασίες καλύπτονται πλήρως από τους όρους της διακήρυξης, του προσυμφώνου και του οριστικού συμβολαίου που προαναφέρθηκαν και από τη δοθείσα έγκριση του αρμοδίου Υπουργού για την σύναψη της συμβάσεως με τους όρους αυτούς και συνεπώς δεν απαιτείται νέα έγκριση για την εκτέλεση και πληρωμή των. (πλειοψ.)


ΕΣ/ΤΜ.6/1391/2017

Αγορά ακινήτου. (..) ζητείται η ανάκληση της 127/2017 πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία έγινε δεκτό ότι η υπό σύναψη σύμβαση με αντικείμενο την «Αγορά ακινήτου που θα λειτουργεί ως κεντρικό κτίριο της Περιφέρειας ...» δεν αφορά σε κατασκευή δημοσίου έργου, προμήθεια αγαθών ή στην παροχή δημόσιας υπηρεσίας, με συνέπεια να μην υπόκειται σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο.(..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην σκέψη III της παρούσας το Τμήμα κρίνει ότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με την κρινόμενη αίτηση, στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου περιλαμβάνεται και ο έλεγχος των συμβάσεων αγοραπωλησίας ακινήτων μεγάλης οικονομικής αξίας, όπως αυτή προσδιορίζεται στα άρθρα 35 και 36 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, της αγοραπωλησίας νοουμένης ως προμήθειας από επαχθή αιτία πραγμάτων -κινητών και ακινήτων - υπό την έννοια των άρθρων 947 και 948 του Α.Κ.. Η σύμφωνη με το Σύνταγμα ερμηνεία δικαιολογεί τη διασταλτική διεύρυνση των εννοιολογικών στοιχείων των συμβάσεων «προμηθειών» και την συμπερίληψη σε αυτές, πλην των συμβάσεων προμήθειας κινητών, και εκείνες της προμήθειας ακινήτων. Η ανωτέρω ερμηνευτική εκδοχή δεν έρχεται σε αντίθεση με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 του ν. 4412/2016, καθώς οι προβλεπόμενοι στο νόμο αυτό ορισμοί αναφέρονται στο ρυθμιστικό πεδίο του νόμου αυτού και των καθοριζομένων με τις διατάξεις του διαγωνιστικών διαδικασιών, και όχι στην οριοθέτηση της αρμοδιότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά την άσκηση του προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας. Συνεπώς, η κρίση του Κλιμακίου σύμφωνα με την οποία η υπό σύναψη σύμβαση αποτελεί σύμβαση αγοράς ακινήτου και δεν αφορά σε κατασκευή δημοσίου έργου, προμήθεια αγαθών ή στην παροχή δημόσιας υπηρεσίας, με συνέπεια να μην υπόκειται σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, πρέπει να ανακληθεί, κατ’ αποδοχή του σχετικού λόγου ανάκλησης.(..)Με τα δεδομένα αυτά - ενόψει και των αρχών της οικονομικότητας και αποδοτικότητας, ως μερικότερες εκδηλώσεις της γενικής αρχής της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, οι οποίες διέπουν τη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών και επιβάλλουν, μεταξύ άλλων, την εκπλήρωση των σκοπών των Ο.Τ.Α. με τη χρήση των αναγκαίων μόνο πόρων και με τήρηση της βέλτιστης δυνατής σχέσης μεταξύ των χρησιμοποιούμενων μέσων και των επιτυγχανόμενων αποτελεσμάτων (βλ. άρθρο 1 του ν.3871/2010 ²Δημοσιονομική Διαχείριση και Ευθύνη²) – το Τμήμα κρίνει αναγκαίο να αναβάλει την οριστική του κρίση, προκειμένου τα αρμόδια όργανα της Περιφέρειας να αιτιολογήσουν ειδικώς με κάθε πρόσφορο μέσο τον συμφέροντα ή έστω ικανοποιητικό χαρακτήρα του τελικώς επιτευχθέντος τιμήματος των 19.800.000,00 ευρώ, το οποίο, ως αγοραία αξία, υπερβαίνει  κατά 50% περίπου την αντικειμενική όμοια.(..)Τούτο, λαμβανομένου υπόψη ότι υπεβλήθη μόνο μία προσφορά στο διαγωνισμό και η 1057/5.5.2017 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής ερείδεται, μόνον, επί της από 28.4.2017 έκθεσης εκτίμησης του ως άνω Πιστοποιημένου Εκτιμητή, ενώ η κρίση της περί σύντομης  απόσβεσης του επιτευχθέντος τιμήματος δεν αρκεί. Ειδικότερα, στην έκθεση αυτή, δεν παρατίθεται επαρκής αιτιολογία, ως προς την εκτίμηση της αγοραίας αξίας του ακινήτου στο ποσό των 21.583.000,00 ευρώ, καθόσον τούτο εξήχθη από συγκριτικά στοιχεία της κτηματαγοράς  που αφορούν επτά (7) επαγγελματικά κτίρια προς πώληση, για δύο (2) από τα οποία αναφέρονται μόνο οι τιμές, από τις σχετικές αγγελίες, που ζητούν οι πωλητές ακινήτων, που συνήθως δεν είναι οι τιμές που γίνονται τελικά οι μεταβιβάσεις, για τα υπόλοιπα δε πέντε (5) δεν γίνεται καμία αναφορά συγκεκριμένου συμβολαίου αγοραπωλησίας για ανάλογου εμβαδού ή θέσης ακίνητο. Και τούτο, σε συνδυασμό με το κοινώς γνωστό ότι η αγορά των ακινήτων διέρχεται κρίση, λόγω της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας που διανύει η Χώρα και της αυξημένης φορολόγησής τους, η οποία έχει οδηγήσει σε πτώση των τιμών τους ακόμα και κάτω από την αντικειμενική αξία τους.(..)Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η ένδικη αίτηση πρέπει να γίνει τυπικά δεκτή, να απορριφθεί η ασκηθείσα παρέμβαση, περαιτέρω δε πρέπει να αναβληθεί η οριστική κρίση του Τμήματος, προκειμένου η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας να αιτιολογήσει ειδικά και ορισμένα την απόκλιση μεταξύ αντικειμενικής αξίας και τελικώς επιτευχθέντος τιμήματος, με συγκριτική παράθεση όλων των στοιχείων, που έλαβε σχετικώς υπόψη της, κατά τα προεκτεθέντα.