ΣΤΕ/1075/2020
Τύπος: Δικαστικές Αποφάσεις
Ζητείται η εξαφάνιση της .../14.10.2016 απόφασης της ασκούσας καθήκοντα Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης ..., με την οποία επιβλήθηκε στον προσφεύγοντα, Δημοτικό Σύμβουλο ..., η πειθαρχική ποινή της αργίας διάρκειας τριών (3) μηνών για το πειθαρχικό παράπτωμα της παράβασης καθήκοντος από βαριά αμέλεια που ανάγεται στην προηγούμενη δημοτική περίοδο, κατά την οποία είχε την ιδιότητα του Δημάρχου του ως άνω Δήμου.(....)Εξάλλου, δεδομένου ότι, κατά τα προεκτεθέντα, ο προσφεύγων υπέχει πειθαρχική ευθύνη για τις προαναφερθείσες πλημμέλειες της διαδικασίας προσλήψεως, στις οποίες δεν περιλαμβάνεται η μη σύσταση επιτροπής διενέργειας του διαγωνισμού, είναι απορριπτέα τα προβαλλόμενα περί του ότι του αποδόθηκε παράβαση καθήκοντος για τη μη σύσταση τέτοιας επιτροπής. Επίσης, τα προβαλλόμενα ότι: α) κατά την επίδικη διαδικασία προσλήψεως ο προσφεύγων ασκούσε τα καθήκοντα του Δημάρχου για πρώτη φορά, β) η προγενέστερη επαγγελματική ενασχόλησή του (επιτηδευματίας) και η μόρφωσή του (απόφοιτος Λυκείου) δεν του προσέδιδαν ιδιαίτερες γνώσεις και δεξιότητες σχετικά με τη διενέργεια διαγωνισμών, γ) δεν του έγιναν εισηγήσεις για σύσταση εξεταστικής επιτροπής, αλλά αντιθέτως του υπεδείχθη από τις υπηρεσίες του Δήμου ως νομότυπη η μη σύσταση εξεταστικής επιτροπής, και δ) ο επίδικος διαγωνισμός απετέλεσε για τον νέο (βάσει του ν. 3852/2010) Δήμο ....... την πρώτη διαδικασία προσλήψεως προσωπικού, δεν αίρουν την ευθύνη από τη μη άσκηση από τον προσφεύγοντα από βαριά αμέλεια των αναφερθεισών αρμοδιοτήτων του, διότι ως εκ της ιδιότητάς του οφείλει να γνωρίζει και να τηρεί τον νόμο, ενώ τυχόν παραλείψεις άλλων οργάνων δεν τον απαλλάσσουν από τη δική του ευθύνη. Απορρίπτει την προσφυγή.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΣΤΕ/2060/2020
Παράβαση καθήκοντος από Δήμαρχο-Πειθαρχική ποινή αργίας:Ζητείται η εξαφάνιση της Ε.Π. ... απόφασης του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας - Θράκης, με την οποία επιβλήθηκε στον προσφεύγοντα, Δήμαρχο …, η πειθαρχική ποινή της αργίας είκοσι (20) ημερών για το πειθαρχικό παράπτωμα της σοβαρής παράβασης καθήκοντος από βαριά αμέλεια.(....)τα αιρετά όργανα των δήμων υπέχουν πειθαρχική ευθύνη για σοβαρή παράβαση των καθηκόντων τους που τελείται είτε με δόλο είτε με βαριά αμέλεια χωρίς να απαιτείται η συμπεριφορά αυτή να έχει ως αποτέλεσμα την πρόκληση συγκεκριμένης βλάβης. Επομένως, ο ισχυρισμός του προσφεύγοντος ότι δεν υπήρξε οικονομικό όφελος του ίδιου σε βάρος του δήμου, καθόσον ο τελευταίος δεν προέβη σε καμία καταβολή, πρέπει να απορριφθεί(....)Ο λόγος αυτός είναι απορριπτέος ως αβάσιμος καθόσον σύγκρουση συμφερόντων, κατά την έννοια της παρ. 3 του άρθρου 58 του ν. 3852/2010, υφίσταται στο πρόσωπο του Δημάρχου κατά τη λήψη αποφάσεων ή τη διενέργεια πράξεων που κατατείνουν στην κατάρτιση σύμβασης μίσθωσης δημοτικού ακινήτου ανεξαρτήτως των σκοπών στους οποίους αποβλέπει η μίσθωση αυτή, ιδιαιτέρως, δε στην προκειμένη περίπτωση κατά την οποία η ανωτέρω εταιρία, στην οποία ο προσφεύγων ήταν εταίρος, μίσθωσε το επίμαχο δημοτικό ακίνητο απευθείας από τη δημοτική επιχείρηση «Εταιρία Τουριστικής Ανάπτυξης (Ε.Τ.Α.) Δήμου …», χωρίς τη διενέργεια δημοπρασίας και κατόπιν πρότασης του προσφεύγοντος, Προέδρου της δημοτικής επιχείρησης.(....)Επειδή, το Δικαστήριο, εκτιμώντας τις συνθήκες υπό τις οποίες τελέσθηκε το επίδικο πειθαρχικό παράπτωμα και, ιδίως, τη θέση ιδιαίτερης ευθύνης που κατείχε ο προσφεύγων ως Δήμαρχος και Πρόεδρος της Ε.Τ.Α. Δήμου … Α.Ε. ΟΤΑ, το γεγονός ότι το παράπτωμα τελέσθηκε με περισσότερες πράξεις οι οποίες οδήγησαν στη σύναψη της επίμαχης μίσθωσης, τη βαρύτητα των συνεπειών της συμπεριφοράς του προσφεύγοντος σε σχέση με τη νομιμότητα της ανωτέρω απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου … η οποία ακυρώθηκε στο πλαίσιο ελέγχου νομιμότητας με την 6/2015 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, καθώς και το πλήγμα στο κύρος του αιρετού αυτού οργάνου της τοπικής αυτοδιοίκησης, κρίνει προσήκουσα την, λίαν επιεική άλλωστε, πειθαρχική ποινή της αργίας είκοσι (20) ημερών η οποία του επιβλήθηκε.Απορρίπτει την προσφυγή.
ΣΤΕ/913/2020
Παράβαση καθήκοντος από Δήμαρχο:Υποβολή έγγραφου αιτήματος στον αρμόδιο Υπουργό, χωρίς προηγούμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, για τη μεταβίβαση δικαιώματος απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας σε περιοχή απόλυτης περιβαλλοντικής προστασίας για την ανάπτυξη συγκεκριμένων δραστηριοτήτων (καντίνα, ξαπλώστρες, ομπρέλες, μη μόνιμοι αρθρωτοί διάδρομοι). Η προθεσμία απόφασης του Πειθαρχικού Συμβουλίου είναι ενδεικτική και όχι αποκλειστική, οπότε η παρέλευση δύο (2) μηνών από την παραλαβή του σχετικού παραπεμπτικού εγγράφου κρίνεται εύλογο χρονικό διάστημα. Εξάλλου, για τη στοιχειοθέτηση του ως άνω πειθαρχικού παραπτώματος δεν απαιτείται πρόκληση συγκεκριμένης βλάβης, ως βαθμός δε υπαιτιότητας αρκεί η βαριά αμέλεια. Προσήκουσα η επιβληθείσα πειθαρχική ποινή της αργίας, διάρκειας είκοσι (20) ημερών. Απορρίπτει προσφυγή.
ΝΣΚ/286/2003
ΟΤΑ. Αιρετά όργανα. Πειθαρχικά αδικήματα. Αρμοδιότητα Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας για επιβολή πειθαρχικών ποινών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας επιβάλλει στα αιρετά όργανα των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ την ποινή της αργίας μέχρι τριών μηνών για σοβαρή παράβαση καθήκοντος ή υπέρβαση της αρμοδιότητάς τους από δόλο ή βαριά αμέλεια. Στη περίπτωση που το πειθαρχικό αδίκημα επισύρει ποινή αργίας ανώτερης των τριών μηνών ή έκπτωση από το αξίωμα, παρέχεται προηγουμένως, σύμφωνη γνώμη του ειδικού πειθαρχικού συμβουλίου, που προβλέπεται από το άρθρο 185 του Δ.Κ.Κ.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ/784/2025
Η Απόφαση 0784/2025 του Ελεγκτικού Συνεδρίου δέχεται την έφεση των Προέδρου και μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Εμμανουήλ Παππά, ακυρώνοντας την καταλογιστική απόφαση ύψους 18.277,96 ευρώ. Ο καταλογισμός αφορούσε την παράνομη επαναπρόσληψη έξι εκπαιδευτικών για τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών με δίμηνες συμβάσεις, κατόπιν ακύρωσης της αρχικής πρόσληψης από το Α.Σ.Ε.Π. λόγω λανθασμένης εφαρμογής του κριτηρίου εντοπιότητας. Το Δικαστήριο συνεκτίμησε την αμετάκλητη αθωωτική ποινική απόφαση για παράβαση καθήκοντος και έκρινε ότι οι εκκαλούντες ενήργησαν το πολύ με ελαφρά αμέλεια. Δεδομένου ότι η δημοσιονομική ευθύνη (σύμφωνα με τον ν. 4820/2021) απαιτεί δόλο ή βαρεία αμέλεια, οι εκκαλούντες απαλλάσσονται από τον καταλογισμό.
ΝΣΚ/330/2011
Πειθαρχική δίωξη ή μη ιατροδικαστού για πράξη τελεσθείσα πριν το διορισμό της στο δημόσιο τομέα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν δύναται να ασκηθεί πειθαρχική δίωξη σε βάρος ιατροδικαστού για την πράξη της ηθικής αυτουργίας σε παράβαση καθήκοντος, τελεσθείσα πριν το διορισμό της και σε διάστημα που δεν υπηρετούσε σε άλλη δημόσια υπηρεσία, οργανισμό τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλο νομικό πρόσωπο δημοσίου τομέα. (ομοφ.)
ΝΣΚ/403/2008
Παραίτηση πειθαρχικώς διωχθέντος δημοτικού υπαλλήλου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το παράπτωμα της αμέλειας και της ατελούς ή μη έγκαιρης εκπλήρωσης του καθήκοντος, για το οποίο ασκήθηκε πειθαρχική δίωξη σε βάρος του υπαλλήλου και καταδικάσθηκε αυτός με την πειθαρχική απόφαση του Δημάρχου, δεν επισύρει την ποινή της οριστικής παύσης και γι αυτό η εκ μέρους του υπαλλήλου παραίτηση παράγει έννομα αποτελέσματα και ο Δήμος υποχρεούται να την αποδεχθεί.
Π.Δ.140/2014
Πειθαρχική ευθύνη των μελών της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (Ε.Ε.Τ.Τ.) – Πειθαρχική διαδικασία.
ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ το Π.Δ.140/2014 (Α΄ 230) με το άρθρο 18 (ΠΑΡ. Β) Ν. 4339/2015, ΦΕΚ-133 Α/29-10-2015), από την έναρξη ισχύος του άρθρου 10 του Ν. 4070/2012 ,όπως τροποποιείται με το άρθρο 18 (ΠΑΡ.Α) του Ν. 4339/2015
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1789/2018
Η απόφαση 1789/2018 του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την αίτηση αναίρεσης του Δημητρίου Μυλωνά, πρώην Δημάρχου, κατά της 3079/2014 απόφασης του ΙV Τμήματος, η οποία επικύρωνε καταλογισμό 23.476 ευρώ για έλλειμμα που προκλήθηκε από την πληρωμή χρηματικών ενταλμάτων δημοτικών έργων, παρά τις αντιρρήσεις του Ταμία. Το ΙV Τμήμα είχε κρίνει ότι ο αναιρεσείων βαρυνόταν με βαριά αμέλεια και ότι η ευεργετική διάταξη του άρθρου 37 παρ. 1 του ν. 3801/2009 (για μείωση ή άρση καταλογισμού) εφαρμοζόταν μόνο σε περιπτώσεις ελαφράς αμέλειας. Η Ολομέλεια έκρινε ότι το Τμήμα εσφαλμένως ερμήνευσε τη διάταξη, καθώς αυτή καταλαμβάνει και όσους βαρύνονται με βαριά αμέλεια. Κατόπιν τούτου, η Ολομέλεια δέχτηκε εν μέρει την αίτηση, αναιρώντας την προσβαλλόμενη απόφαση, και αναπέμπει την υπόθεση στο ΙV Τμήμα για επανεξέταση της δυνατότητας μείωσης του καταλογισμού.
ΝΣΚ/258/2004
Διατήρηση της ιδιότητος του μέλους της επταμελούς εξεταστικής επιτροπής υποψηφίων διδακτόρων από συνταξιοδοτηθέν μέλος Δ.Ε.Π.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Τα μέλη Δ.Ε.Π. που συνταξιοδοτούνται λόγω ορίου ηλικίας, δεν διατηρούν την ιδιότητα του μέλους της επταμελούς εξεταστικής επιτροπής του άρθρου 12 παρ.5 β του Ν 2083/92, δοθέντος ότι δεν υφίσταται περί τούτου ρητή νομοθετική πρόβλεψη. (πλειοψ.)
ΣΤΕ ΕΑ/532/2012
Αιρετοί -πειθαρχική ποινή της αργίας:..Επειδή, η αιτούσα ισχυρίζεται ότι από την εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης θα υποστεί ανεπανόρθωτη ηθική βλάβη, η οποία συνίσταται στο ότι θα εμφανίζεται «ενώπιον της τοπικής κοινωνίας και των δημοτών της ειδικότερα ως μία δημοτική σύμβουλος που έχει παραβεί τα καθήκοντά της ...». Ο ισχυρισμός αυτός της αιτούσας είναι απορριπτέος, διότι η βλάβη την οποία επικαλείται ότι θα επέλθει από την άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης δεν είναι ανεπανόρθωτη ή δυσχερώς επανορθώσιμη, δεδομένου ότι θα αποκατασταθεί πλήρως σε περίπτωση που γίνει δεκτή η ασκηθείσα από αυτήν προσφυγή κατά της προσβαλλόμενης πράξης (Ε.Α. 281, 360, 1003/2009 κ.ά.).Επειδή, μη προβαλλομένου άλλου λόγου αναστολής και δεδομένου ότι η Επιτροπή κρίνει ότι συντρέχουν λόγοι δημοσίου συμφέροντος που επιβάλλουν την άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης, με την οποία επιβλήθηκε στην αιτούσα η πειθαρχική ποινή της αργίας τριών (3) μηνών για το πειθαρχικό αδίκημα της σοβαρής παράβασης καθήκοντος από βαρειά αμέλεια, στο οποίο φέρεται ότι υπέπεσε, ενώ, άλλωστε, οι λόγοι της προσφυγής δεν παρίστανται προδήλως βάσιμοι, η κρινόμενη αίτηση είναι απορριπτέα στο σύνολό της.