ΣΤΕ/233/2014
Τύπος: Δικαστικές Αποφάσεις
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ-ΔΑΝΕΙΑ ΕΜΠΕΙΡΙΑ:«Εγκαταστάσεις Διαχείρισης Αστικών Στερεών Αποβλήτων Νομού ...»(....)Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 13.7.5 της διακηρύξεως, «η εργοληπτική επιχείρηση ή, σε περίπτωση ένωσης εργοληπτικών επιχειρήσεων, τουλάχιστον ένα από τα μέλη αυτής οφείλει να έχει κατασκευάσει και περαιώσει μία τουλάχιστον Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων, κατασκευαστικής αξίας τουλάχιστον δώδεκα εκατομμυρίων Ευρώ (12.000.000 €) σε τιμές 1.1.2013 ή δυναμικότητας τουλάχιστον πενήντα χιλιάδων (50.000) τόνων κατ’ έτος. Σημειώνεται ότι τόσο η κατασκευαστική αξία, όσο και η δυναμικότητα αναφέρονται στο μέρος της ΜΕΑ που αφορά σε σύμμεικτα αστικά στερεά απόβλητα». Εν προκειμένω, όπως αναφέρεται στο ... υπόμνημα του Δήμου ...προς αντίκρουση των προαναφερθεισών αιτιάσεων, η Επιτροπή του Διαγωνισμού δεν έλαβε υπόψη της (α) το έργο της εταιρείας ... AG στο … του Καναδά, (β) το έργο της εταιρείας ... AG στη Fusina/Βενετία της Ιταλίας, (γ) και … που έχει υλοποιήσει η εταιρεία ... AG στο Ηνωμένο Βασίλειο, «καθώς έκρινε ότι τα κριτήρια της προκήρυξης πληρούνται από το έργο ‘Βιοαερίου Σκβοντε’ της εταιρείας … και από το έργο ‘ZAB-MBT (βιολογική αποξήρανση και μηχανική διαλογή οικιακών, βιομηχανικών και κατασκευαστικών αποβλήτων)’ της εταιρίας ... AG». Σύμφωνα δε με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω στις σκέψεις 29 και 33, τα κριτήρια της διακηρύξεως πληρούνται αυτοτελώς από το έργο του Βιοαερίου στο Skvode της Σουηδίας της εταιρείας …, εφόσον το έργο αυτό έχει δυναμικότητα 80.000 τόνων κατ’ έτος και η κατασκευαστική του αξία είναι 7.000.000,00 ευρώ, η δε συμμετοχή της εν λόγω εταιρείας ανέρχεται στο 80% του έργου, πληρούται, δηλαδή, και μόνο με το έργο αυτό η προϋπόθεση για κατασκευή και περαίωση μιας τουλάχιστον μονάδας επεξεργασίας αποβλήτων, κατασκευαστικής αξίας τουλάχιστον 12.000.000,00 ή δυναμικότητας τουλάχιστον 50.000 τόνων κατ’ έτος. Με τα δεδομένα αυτά, όλοι οι παρατεθέντες στην προηγούμενη σκέψη λόγοι, που αφορούν τα έργα υπό στοιχεία (α), (β) και (γ) είναι απορριπτέοι ως αλυσιτελείς. Κηρύσσει την δίκη κατηργημένη κατά το μέρος που αφορά τις ενώσεις εταιρειών «…». Απορρίπτει την κρινόμενη αίτηση κατά τα λοιπά.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/1836/2021
Με τις προδικαστικές προσφυγές ζητείται η ακύρωση της απόφασης της Εκτελεστικής Επιτροπής της αναθέτουσας αρχής, η οποία αφορά τη διαδικασία ανάθεσης δημόσιας σύμβασης για το έργο με εκτιμώμενη αξία 142.200.000 ευρώ (άνευ ΦΠΑ). Το έργο σχετίζεται με τη δημιουργία και λειτουργία Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ), που περιλαμβάνει μηχανική και βιολογική επεξεργασία συμμείκτων αστικών αποβλήτων, με ετήσια δυναμικότητα τουλάχιστον 60.000 τόνων. Οι προσφεύγουσες αμφισβητούν την έγκυρη πλήρωση τεχνικών κριτηρίων και τη νόμιμη συμμετοχή των παρεμβαινόντων, με ιδιαίτερη εστίαση σε ζητήματα εμπειρίας, τεκμηρίωσης και συμμόρφωσης με τους όρους της διακήρυξης.
ΑΕΠΠ/84/2019
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα αιτείται την ακύρωση των άρθρων 22.Γ περ. β' και 22.Ε της Διακήρυξης, οι οποίοι αφορούν την απαίτηση ειδικής οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας καθώς και τα πρότυπα διασφάλισης ποιότητας και περιβαλλοντικής διαχείρισης. Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η κατασκευή έργου επεξεργασίας αστικών στερεών αποβλήτων (ΑΣΑ) με συνολική δυναμικότητα 35.600 τόνων ετησίως, συμπεριλαμβανομένων υποδομών, μονάδων μηχανικής και βιολογικής επεξεργασίας, ενεργειακής αξιοποίησης καθώς και Χώρου Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤΥ). Η προσφυγή εκκίνησε λόγω περιόδου λειτουργίας 60 μηνών και υποστηρίζει ότι οι όροι της Διακήρυξης περιορίζουν άδικα τον ανταγωνισμό και παραβιάζουν αρχές διαφάνειας και αναλογικότητας.
ΑΕΠΠ/1228/2021
Ο προσφεύγων οικονομικός φορέας ζητά την ακύρωση της απόφασης της οικονομικής επιτροπής που έκανε δεκτές τις προσφορές των δύο παρεμβαινόντων (α’ και β’ παρεμβαίνοντες) στον διαγωνισμό για την προμήθεια Τεμαχιστή Ογκωδών Απορριμμάτων. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια ενός νέου, αμεταχειρίστου μηχανήματος τεμαχισμού για ογκώδη απορρίμματα (π.χ. έπιπλα, ελαστικά, μεταλλικά αντικείμενα) με δυναμικότητα ≥20 τόνων/ώρα, πετρελαιοκίνητο κινητήρα ≥240 kW και σύστημα τηλεχειρισμού. Ο προσφεύγων κατακρίνει τη βαθμολογία των αντιπάλων (Ειδικά για κριτήρια όπως το σύστημα ελέγχου λειτουργιών και την δυναμικότητα) ως εσφαλμένη και παραβιάζει τις αρχές διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης.
ΑΕΠΠ/933/2021
Η προσφυγή ζητεί την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου η οποία εγκρίνει το 1ο Πρακτικό περί αποσφράγισης και αξιολόγησης του ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού για την εκτέλεση του έργου «Κατασκευή μονάδας επεξεργασίας σύμμεικτων και προδιαλεγμένου οργανικού (ΜΕΑ) Π.Ε. [...]», με προϋπολογισμό 3.700.000,00 Ευρώ. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας Αστικών Στερεών Αποβλήτων (συνολικής δυναμικότητας 12.000 τόνων ανά έτος) και Μονάδας Βιολογικής Επεξεργασίας Προδιαλεγμένων Οργανικών Αποβλήτων (δυναμικότητας 4.200 τόνων ανά έτος), με δοκιμαστική λειτουργία 3 μηνών.
ΝΣΚ/88/2012
Χρηματοδότηση από το ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ. της εταιρείας «Θέμις Κατασκευαστική Α.Ε.» για την κάλυψη λειτουργικών της δαπανών - Κάλυψη ή μη της μισθοδοσίας του προσωπικού της εταιρείας ενόψει συγχώνευσής της δι’ απορροφήσεως από την εταιρεία «Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων Α.Ε.».(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το ΤΑ.Χ.ΔΙΚ. δύναται να χρηματοδοτήσει την υπό συγχώνευση εταιρεία «Θέμις Κατασκευαστική Α.Ε.» για τη μισθοδοσία του μεταφερόμενου στον «Ο.Σ.Κ. Α.Ε.» προσωπικού της μέχρι την έκδοση από τον τελευταίο, ως διάδοχο φορέα, της απόφασης της παρ. 2 του αρ. 66 του Ν. 4002/2011 , στη μισθοδοσία δε αυτή συμπεριλαμβάνονται και οι αποδοχές εργαζομένων της εταιρείας που ετέθησαν σε εφεδρεία. (ομοφ.).
ΝΣΚ/60/2010
Αρμόδιο όργανο της Διοικήσεως για τον ορισμό των μελών των Διοικητικών Συμβουλίων της εταιρείας Θέμις Κατασκευαστική ΑΕ., του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας, της εταιρείας ΔΕΠΑΝΟΜ ΑΕ και του ΟΣΚ ΑΕ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μετά τη θέσπιση του ΠΔ 189/2009 (ΦΕΚ Α΄ 211), με το άρθρο 7 του οποίου μεταφέρθηκε η εποπτεία των εταιρειών Θέμις Κατασκευαστική ΑΕ, ΔΕΠΑΝΟΜ ΑΕ, ΟΣΚ ΑΕ και του ΟΕΚ στον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, α) αρμόδιος κατέστη ο ως άνω υπουργός για τον ορισμό των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας Θέμις Κατασκευαστική ΑΕ (πλειοψ.), β) ομοίως, αρμόδιος κατέστη ο ως άνω υπουργός για τον ορισμό των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου και του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας (ομοφ.) και γ) για τον ορισμό των μελών του ΔΣ της εταιρείας ΔΕΠΑΝΟΜ ΑΕ και του ΟΣΚ ΑΕ υφίσταται συναρμοδιότητα των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. (ομοφ.)
ΣΤΕ/1217/2018
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:«Εγκατάσταση Επεξεργασίας Αστικών Στερεών Αποβλήτων Περιφέρειας Ηπείρου»(....)Επειδή, κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 5 παρ. 8 του ν. 3886/2010, είναι δυνατή η έκδοση πράξεως, με την οποία, σε συμμόρφωση με το διατακτικό αποφάσεως της Επιτροπής Αναστολών, ανακαλείται ή τροποποιείται καταλλήλως η πράξη της αναθέτουσας αρχής, της οποίας διατάχθηκε η αναστολή εκτελέσεως, καίτοι, κατά το χρόνο εκδόσεώς της, δεν έχει δημοσιοποιηθεί το πλήρες κείμενο της απόφασης, από την οποία προκύπτει η αιτιολογία της. Στην περίπτωση αυτή δεν παραβλάπτεται το δικαίωμα δικαστικής προστασίας του θιγομένου από την πράξη αυτή, εφόσον η προθεσμία για την προσβολή της με αίτηση ακυρώσεως ή αίτηση ασφαλιστικών μέτρων άρχεται από τη κοινοποίηση σ’ αυτόν της αποφάσεως αυτής, κατά την οποία λαμβάνει πλήρη γνώση της αιτιολογίας αυτής. Απορρίπτει την κρινομένη αίτηση.
ΑΕΠΠ/1134/2021
Η προσφυγή ζητεί την ακύρωση: (α) της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου που εγκρίνει το δεύτερο πρακτικό διαγωνισμού, (β) του ίδιου του πρακτικού που ανέδειξε την παρεμβαίνουσα εταιρεία ως προσωρινή ανάδοχο και (γ) κάθε συναφούς πράξης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την κατασκευή της Μονάδας Προεπεξεργασίας Απορριμμάτων και Κομποστοποίησης (ΜΟΠΑΚ) με δυναμικότητα 30.000 τόνων ετησίως, συμπεριλαμβανομένων υποδομών, εξοπλισμού και τριμηνής δοκιμαστικής/16μηνης κανονικής λειτουργίας. Η προϋπολογισθείσα αξία ανέρχεται σε 7.973.678,82€ (χωρίς ΦΠΑ), με δυνατότητα επέκτασης λειτουργίας έως 5 έτη. Ισχυρισμός βασικός: Παράλειψη υποβολής υποχρεωτικών πινάκων του Παραρτήματος Ι της διακήρυξης από την ανάδοχο, με αποτέλεσμα η οικονομική προσφορά της να μην πληροί τις απαιτήσεις διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης.
ΑΕΠΠ/570/2020
Η προδικαστική προσφυγή ασκήθηκε από την ανώνυμη εταιρεία «...» κατά του Δήμου Ναυπάκτου, ζητώντας την ακύρωση: α) της πράξης απόρριψης της προσφοράς της από το ΕΣΗΔΗΣ στον διαγωνισμό για την ανάδειξη αναδόχου της σύμβασης «Κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων και Μονάδας Κομποστοποίησης Προδιαλεγμένων Βιοαποβλήτων», β) των εγγράφων με τα οποία απορρίφθηκαν τα αιτήματα της για παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής προσφορών και γ) κάθε άλλης σχετικής πράξης ή παραλείψεως. Το αντικείμενο της σύμβασης περιλάμβανε πολλαπλές εργασίες όπως κατασκευές μονάδων επεξεργασίας, στεγανοποιήσεις λεκάνων, έργα διαχείρισης υγρών αποβλήτων και βιοαερίου, εσωτερική οδοποιία, έργα Η/Μ, αντιπυρική προστασία και φυτεύσεις, με προϋπολογισμένη αξία 18.541.975,00€ (χωρίς ΦΠΑ).
ΕΣ/ΤΜ.6/1435/2017
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ (υγειονομική ταφή απορριμμάτων) ζητείται η ανάκληση της 83/2017 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου..(..) Με τη 1338/2017 απόφασή του, το παρόν Τμήμα (VI), επιλαμβανόμενο των και νυν κρινομένων αιτήσεων ανακλήσεως κατά της ως άνω πράξεως του Κλιμακίου, δέχθηκε μεν ότι ορθώς έκρινε το Κλιμάκιο ως προς την πρώτη από τις ανωτέρω αναδειχθείσες πλημμέλειες, κατά τα λοιπά δε διέταξε την προσκόμιση συμπληρωματικών στοιχείων, προκειμένου να αποφανθεί οριστικώς για τη βασιμότητα της κρίσης του Κλιμακίου ως προς τη συνδρομή της δεύτερης πλημμέλειας, ... Συγκεκριμένα το Τμήμα έκρινε αναγκαίο να διευκρινισθεί από τον εθνικό φορέα διαπίστευσης της Ελλάδος (Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης Α.Ε.- Ε.ΣΥ.Δ.) «εάν στο προαναφερθέν πεδίο εφαρμογής («λειτουργία εγκαταστάσεων επεξεργασίας και διάθεσης απορριμμάτων») των πιστοποιητικών της «... Α.Ε.» (ποιότητας κατά ISO9001, περιβαλλοντικής διαχείρισης κατά ISO14001, υγιεινής και ασφάλειας κατά OHSAS 18001), που χορηγήθηκαν από το διαπιστευμένο φορέα του (QMSCERT), περιλαμβάνεται και “η λειτουργία μονάδας επεξεργασίας στραγγισμάτων” καθώς και η “διαχείριση βιοαερίου” ».V. Ήδη και σε εκτέλεση της ως άνω απόφασης, προσκομίζεται το 4359/10.7.2017 έγγραφο του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Διαπίστευσης Φορέων του Εθνικού Συστήματος Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.), στο οποίο αναφέρεται ότι: «Από το πεδίο εφαρμογής λειτουργία εγκαταστάσεων επεξεργασίας και διάθεσης απορριμμάτων δεν προκύπτει κατ’ αρχήν ότι περιλαμβάνεται σαν δραστηριότητα η λειτουργία μονάδας επεξεργασίας στραγγισμάτων καθώς και η διαχείριση βιοαερίου. Οι δύο δραστηριότητες αποτελούν μετέπειτα στάδιο και απαιτούν περαιτέρω εγκαταστάσεις. Η μονάδα επεξεργασίας λυμάτων συνοδεύεται και από έναν βιολογικό καθαρισμό ενώ η διαχείριση βιοαερίου συνοδεύεται συνήθως από εγκαταστάσεις όπως σωλήνες, φίλτρα, χώρους αποθήκευσης βιοαερίου κλπ. Δεν αποκλείεται λοιπόν η πιθανότητα να διαθέτει η εταιρεία «... A.E.» το κατάλληλο τεχνικό προσωπικό για την λειτουργία μονάδας επεξεργασίας στραγγισμάτων καθώς και για την διαχείριση βιοαερίου και εκ παραδρομής να μην αναφέρθηκε στο πεδίο εφαρμογής της εταιρείας. Για το λόγο αυτό ζητήθηκε συμπληρωματική τεκμηρίωση από τον διαπιστευμένο φορέα «QMSCERT» για την αποσαφήνιση του θέματος. Ο φορέας μας απάντησε σήμερα ότι: «Ο όρος “λειτουργία εγκαταστάσεων επεξεργασίας και διάθεσης απορριμμάτων” δεν περιλαμβάνει μονάδα “επεξεργασίας στραγγισμάτων ή/και διαχείρισης βιοαερίου”».VΙ. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το Δικαστήριο κρίνει ότι νομίμως αποκλείστηκε από το διαγωνισμό η ένωση εταιρειών «...-...»,Ανακαλεί την 83/2017 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Αποφαίνεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης