ΣΤΕ/3226/2015
Τύπος: Δικαστικές Αποφάσεις
ΚΟΙΝΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ-ΚΩΛΥΜΑΤΑ ΕΚΛΟΓΙΜΟΤΗΤΑΣ:Με βάση τα ανωτέρω, ορθά το εφετείο έκρινε ότι ο αναιρεσείων, κατά τον κρίσιμο χρόνο της ανακήρυξής του ως υποψηφίου Περιφερειακού Συμβούλου εξακολουθούσε να συνδέεται με την Περιφέρεια Πελοποννήσου με τις μνημονευθείσες συμβάσεις και, συνεπώς, συνέτρεχε στο πρόσωπό του το κατά το άρθρο 117 παρ. 3 περ. α του ν. 3852/2010 κώλυμα εκλογιμότητας, είναι δε απορριπτέος ο λόγος αναιρέσεως, με τον οποίο προβάλλεται ότι το εφετείο όφειλε να ερμηνεύσει σύμφωνα με το Σύνταγμα την ως άνω διάταξη του ν. 3852/2010 και να δεχθεί το αντίθετο, λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω δεδομένα και συνεκτιμώντας ότι οι διαδικασίες επιλογής αναδόχου, ανάθεσης, εκτέλεσης, κατασκευής, παράδοσης του έργου και υποκατάστασης αναδόχου είναι εξαιρετικά πολύπλοκες και χρονοβόρες, και δεν συναρτώνται, στην πλειοψηφία τους, από τη βούληση του αναδόχου, αλλά από αποφάσεις της Προϊσταμένης Αρχής.(...)Απορρίπτει την αίτηση.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/90/2014
Κώλυμα εκλογιμότητας Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης για το αξίωμα του Δημάρχου και των λοιπών αιρετών οργάνων, που ορίζονται στην παρ.1 του άρθρου 14 του ν. 3852/2010.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Συντρέχει κώλυμα εκλογιμότητας των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης για το αξίωμα του Δημάρχου και των λοιπών αιρετών οργάνων της τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου βαθμού.
ΣΤΕ/352/2020
ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ-ΝΟΜΙΜΗ ΠΟΣΟΣΤΩΣΗ ΦΥΛΟΥ:(...)Συνεπώς, ναι μεν με την άσκηση της ένστασης κατά της πράξης ανακήρυξης των επιτυχόντων είναι δυνατή η προβολή πλημμελειών της πράξης ανακήρυξης των υποψηφίων, μεταξύ των οποίων και η συνδρομή στο πρόσωπο ανακηρυχθέντος υποψηφίου κωλύματος του άρθρου 18 παρ. 1 περ. στ του ν. 3852/2010, η διαπίστωση όμως τυχόν κωλύματος έχει ως μόνη συνέπεια την ακύρωση της εκλογής του υποψηφίου κατά του οποίου στρέφεται η ένσταση αυτή και την ανακήρυξη του επόμενου, κατά τη σειρά των σταυρών προτίμησης, υποψηφίου του ίδιου συνδυασμού και όχι την ακύρωση της όλης εκλογής (πρβλ. ΣτΕ 1008/2015). Είναι επομένως απορριπτέος ο προβαλλόμενος με το από 26.11.2019 υπόμνημα του αναιρεσείοντος ισχυρισμός, προς επίρρωση του μόνου λόγου αναίρεσης, ότι η διάταξη του άρθρου 47 του ν. 3852/2010 καθιερώνει, σε σχέση με το προϊσχύσαν αυτής νομοθετικό καθεστώς, τη δυνατότητα άσκησης μίας ένστασης κατά της πράξης με την οποία ανακηρύσσονται οι επιτυχόντες και οι επιλαχόντες συνδυασμοί και οι υποψήφιοι των συνδυασμών που εξελέγησαν και, επομένως, η ένσταση αυτή επιτρέπει την εξέταση κωλύματος εκλογιμότητας το οποίο ανατρέχει στο χρόνο ανακήρυξης των υποψηφίων συνδυασμών και των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων και, ως εκ τούτου, στην περίπτωση που διαπιστωθεί κώλυμα εκλογιμότητας στο πρόσωπο υποψηφίας δημοτικού συμβούλου, συνεπεία του οποίου ο αριθμός των γυναικών υποψηφίων του συνδυασμού υπολείπεται του νομίμου ποσοστού, καθίσταται μη νόμιμη η ανακήρυξη του συνδυασμού αυτού, με αποτέλεσμα την ακύρωση της εκλογής και την επανάληψη της ψηφοφορίας μεταξύ των συνδυασμών και των υποψηφίων που έχουν νομίμως ανακηρυχθεί.Απορρίπτει την αίτηση.
ΝΣΚ/116/2014
Κωλύματα και ασυμβίβαστα αιρετών οργάνων Ο.Τ.Α. – Υπάλληλοι δημοτικών νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου. Τα προβλεπόμενα στην παρ.1 περ.γ’ του άρθρου 14 του ν. 3852/2010 κωλύματα εκλογιμότητας και ασυμβίβαστα θέσεως αιρετών οργάνων Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, καταλαμβάνουν τους υπαλλήλους των δημοτικών νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου (πάσης φύσεως δημοτικών επιχειρήσεων), με τα οποία αυτοί συνδέονται με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου ή με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου. (ομοφ.)
91109/2022
Εγκύκλιος για κωλύματα εκλογιμότητας και ασυμβίβαστα των εκλογών της 8ης Οκτωβρίου 2023 για την ανάδειξη των περιφερειακών αρχών ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 767/2022 ΑΔΑ: 6ΚΜΓ46ΜΤΛ6-7ΞΞ
ΝΣΚ/367/2000
Αθλητισμός. Δημόσια έργα. Προϋποθέσεις έγκρισης υποκατάστασης αναδόχου έργου, από άλλη εργοληπτική επιχείρηση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Ρ.Αντωνακόπουλος, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Θ.Ηλιάκης, Νομικός Σύμβουλος Για να είναι επιτρεπτή η έγκριση από την Προϊσταμένη Αρχή της προτεινόμενης από τον κύριο του έργου υποκατάστασης του αναδόχου του έργου αυτού, από άλλη εργοληπτική επιχείρηση, θα πρέπει η προτεινόμενη επιχείρηση να έχει τα ίδια προσόντα που απαιτήθηκαν από τον ανάδοχο για την ανάθεση του έργου, ως και να παρέχει τα απαραίτητα εχέγγυα για την κατασκευή του έργου, κατά την κρίση της Αρχής αυτής.
ΝΣΚ/255/2002
Κώλυμα εκλογιμότητας Ανθυπαστυνόμου (Ανθυπασπιστή) της Ελληνικής Αστυνομίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις δεν υφίσταται κώλυμα εκλογιμότητας για το αξίωμα Δημάρχου ή Προέδρου Κοινότητας στο πρόσωπο εν ενεργεία Ανθυπαστυνόμου της ΕΛΑΣ, αλλά ούτε και ασυμβίβαστο σε περίπτωση εκλογής.
ΝΣΚ/422/2011
Εκλόγιμο ή μη ανθυπασπιστών, υπαξιωματικών και κληρωτών των Ενόπλων Δυνάμεων στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Κώλυμα εκλογιμότητας στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, κατά τα άρθρα 14 παρ.1 και 117 παρ.1 του Ν 3852/2010, καθιερώνεται (και) για τους αξιωματικούς των Ενόπλων Δυνάμεων. Οι ανθυπασπιστές και υπαξιωματικοί των Ενόπλων Δυνάμεων, μη όντες αξιωματικοί, (άρθρα 1 Ν 3883/2010 και 3 ΝΔ 445/1974), δεν έχουν, ως εκ της ιδιότητάς τους αυτής, το κώλυμα αυτό. Το ίδιο ισχύει και για τους οπλίτες (κληρωτούς). Ανθυπασπιστής, όμως, των Ενόπλων Δυνάμεων, που εκλέχθηκε στις δημοτικές ή περιφερειακές εκλογές και στη συνέχεια προήχθη σε αξιωματικό, από της προαγωγής του εκπίπτει αυτοδικαίως του αιρετού αξιώματός του, κατά τα άρθρα 14 παρ.8 και 117 παρ.8 του Ν 3852/2010. (ομοφ.)
ΝΣΚ/393/2010
Κώλυμα εκλογιμότητας βουλευτή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο Γενικός Διευθυντής δημοτικής επιχείρησης εμπίπτει στο κατ’ άρθρο 56 παρ.3 του Συντάγματος κώλυμα εκλογιμότητας για την εκλογική περιφέρεια που υπάγεται στη δικαιοδοσία του, υπό την προϋπόθεση αφ’ ενός ότι θα διατηρήσει την ιδιότητά του αυτή κατά το τελευταίο δεκαοκτάμηνο πριν τη διενέργεια των επόμενων βουλευτικών εκλογών και αφ’ ετέρου ότι θα έχει εξαντληθεί τετραετής περίοδος της Βουλής.
8/2024
Σύσταση Επιτροπής Εργασίας και Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας σύμφωνα με το άρθρο 164 του ν. 3852/2010 και μεταβίβαση αρμοδιοτήτων.
ΣΤΕ/1008/2015
ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ-ΝΟΜΙΜΗ ΠΟΣΟΣΤΩΣΗ ΦΥΛΟΥ:(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τα εκτεθέντα στην προηγούμενη σκέψη, εφόσον ο επιτυχών συνδυασμός «...», στον οποίο συμμετείχαν οι προαναφερθείσες υποψήφιες τοπικές σύμβουλοι, κατά τον κρίσιμο χρόνο της ανακηρύξεώς του από το αρμόδιο πολιτικό δικαστήριο, είχε, μεταξύ άλλων, και στις τοπικές κοινότητες Ανάβρας, Βρυναίνης, Δρυμώνος, Αγίας Τριάδος και Κροκίου, όπως δέχεται το δικάσαν δικαστήριο και δεν αμφισβητείται από τον αναιρεσείοντα, το νόμιμο αριθμό υποψηφίων τοπικών συμβούλων από το γυναικείο φύλο, τον οποίο επιβάλλει η διάταξη του άρθρου 18 παρ. 3 του ν. 3852/2010, η δήλωση κατάρτισής του ήταν νόμιμη και παραδεκτή από την άποψη αυτή και, ως εκ τούτου, δεν ασκεί επιρροή το γεγονός ότι οι υποψήφιες, για τα συμβούλια των ως άνω τοπικών κοινοτήτων, …, δεν είχαν τα νόμιμα προσόντα για να ανακηρυχθούν ως υποψήφιες και να εκλεγούν περαιτέρω στα συμβούλια των εν λόγω τοπικών κοινοτήτων, διότι δεν ήταν κάτοικοι της περιφέρειας των τοπικών αυτών κοινοτήτων, όπως απαιτεί η διάταξη του άρθρου 19, παρ. 3, περ. δ΄ του ν. 3852/2010 και ότι, συνεπώς, πρέπει να εκπέσουν από το αξίωμά τους ως τακτικές ή αναπληρωματικές σύμβουλοι και στη θέση τους πρέπει να ανακηρυχθούν ως εκλεγόμενοι, όπου ήταν αναγκαίο, οι επόμενοι κατά σειρά σε σταυρούς προτίμησης υποψήφιοι(...) Ενόψει των ανωτέρω, ορθώς απορρίφθηκε με την αναιρεσιβαλλομένη απόφαση ο περί του αντιθέτου σχετικός προβαλλόμενος λόγος της ένστασης του ήδη αναιρεσείοντος ότι η διαπίστωση της έλλειψης του ως άνω προσόντος εκλογιμότητας, στα πρόσωπα των στις εν λόγω τοπικές κοινότητες γυναικών υποψηφίων τοπικών συμβούλων, συνεπάγεται την ακύρωση των εκλογών (εν προκειμένω της 7ης Νοεμβρίου και της 14ης Νοεμβρίου 2010) για την ανάδειξη των αρχών στις αντίστοιχες τοπικές κοινότητες, στις οποίες ήταν υποψήφιες και εν τέλει εξελέγησαν, διότι, όπως περαιτέρω προβάλλεται, χωρίς τη συμμετοχή τους δεν ήταν δυνατόν να ανακηρυχθούν στις τοπικές αυτές κοινότητες «γενικώς» υποψήφιοι από τον επιτυχόντα συνδυασμό «...», λόγω της μη ύπαρξης της απαιτούμενης κατά νόμο ποσόστωσης κάθε φύλου στο ψηφοδέλτιο.Απορρίπτει την αίτηση.