ΣΤΕ/53/2011
Τύπος: Δικαστικές Αποφάσεις
Επειδή, περαιτέρω, η επίδικη ανάκληση ερείδεται στο αντικειμενικό γεγονός της ελλείψεως μιας των νομίμων προϋποθέσεων εκδόσεως της ανακαλούμενης πράξεως (δηλ. της ιδιότητας του αιτούντος ως «παλιννοστούντος ομογενούς») και, επομένως, δεν συνέτρεχε, κατά το άρθρο 20 παρ. 2 του Συντάγματος, υποχρέωση της Διοικήσεως να καλέσει τον αιτούντα σε ακρόαση. Η ανάκληση δε της διαπιστωτικής της ιθαγένειάς του πράξεως, ως παράνομης, δεν συνιστά αφαίρεση ιθαγένειας, κατά το άρθρο 4 παρ.3 του Συντάγματος, και, ως εκ τούτου, δεν κωλύεται από τη συνταγματική αυτή διάταξη. Εξάλλου, η ανάκληση την 1.6.2001, με την προσβαλλόμενη πράξη, της από 9.9.1996 διαπιστωτικής της ιθαγένειας του αιτούντος αποφάσεως εχώρησε εντός ευλόγου, ενόψει των συνθηκών της συγκεκριμένης περιπτώσεως, χρόνου, προκειμένου μάλιστα περί πράξεων οι οποίες άπτονται ζητήματος εξόχως σημαντικού για το δημόσιο συμφέρον, όπως είναι η ιθαγένεια. Ούτε μπορεί να θεωρηθεί ενόψει των συνθηκών της υποθέσεως, ότι η εν λόγω ανάκληση άρχισε να παράγει, σε χρόνο πέραν του ευλόγου, τα έννομα αποτελέσματά της έναντι του αιτούντος, εκ μέρους του οποίου προκύπτει βεβαία γνώση της προσβαλλόμενης πράξεως το πρώτον την 19.7.2006, δεδομένου, μάλιστα, ότι είχε επιχειρηθεί σε προγενέστερο χρόνο η επίδοσή της στη δηλωθείσα από τον ίδιο ενώπιον της Διοικήσεως διεύθυνση, όπου αυτός, όπως συνομολογεί, δεν ανευρέθη (βλ. το 11159/7.9.2006 έγγραφο της Ν.Α. ... προς το Δικαστήριο). Εν πάση δε περιπτώσει, η τυχόν μη κοινοποίηση της προσβαλλομένης ανακλητικής αποφάσεως δεν αποτελεί λόγο ακυρώσεώς της, διότι δεν επηρεάζει τη νομιμότητα ή την εκτελεστότητα της πράξεως αυτής. Κατά συνέπεια, αβασίμως προβάλλονται οι περί του αντιθέτου σχετικοί λόγοι ακυρώσεως. Επίσης απορριπτέος προεχόντως ως αόριστος και ανεπίδεκτος δικαστικής εκτιμήσεως, καθόσον δεν προσδιορίζεται με αυτόν η πλημμέλεια της προσβαλλόμενης αποφάσεως, είναι ο λόγος ακυρώσεως με τον οποίο προβάλλεται ότι η ιθαγένεια ανήκει στην προσωπική κατάσταση του προσώπου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 57 του Αστικού Κώδικα. Ομοίως απορριπτέος ως αόριστος και ανεπίδεκτος δικαστικής εκτιμήσεως είναι και ο ισχυρισμός του αιτούντος ότι η Διοίκηση όφειλε να εφαρμόσει στην περίπτωσή του τον «νέο ηπιότερο διοικητικό νόμο». Εξάλλου, η βλάβη από την έκδοση της προσβαλλόμενης πράξεως, την οποία επικαλείται ο αιτών, δεν συνιστά λόγο ακυρώσεώς της (πρβλ. Σ.τ.Ε. 1581-2 Ολ.,1979/2010, 685, 1398, 1867/2009, 2654,4022/2004, 602/2003 Ολ.,1237/2002).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΣΤΕ/1329/2018
Επειδή, περαιτέρω, εφ’ όσον η επίδικη ανάκληση στηρίχθηκε στο αντικειμενικό γεγονός της ελλείψεως νομίμου προϋποθέσεως για την έκδοση της ανακαλουμένης διαπιστωτικής πράξης, δεν υπήρχε υποχρέωση της Διοικήσεως, κατά το άρθρο 20 παρ. 2 του Συντάγματος, να καλέσει προηγουμένως τον αιτούντα σε ακρόαση και είναι, ως εκ τούτου, απορριπτέος ως αβάσιμος ο περί του αντιθέτου προβαλλόμενος λόγος ακυρώσεως (βλ. ΣτΕ 3350/2011 7μ., 2261/2011, 960/2011 κ.ά.). Στην προκειμένη δε περίπτωση δεν αφαιρέθηκε η ιθαγένεια του αιτούντος κατά το άρθρο 4 παρ. 3 του Συντάγματος, αλλά ανακλήθηκε η διαπιστωτική της ελληνικής ιθαγένειας του αιτούντος πράξη σύμφωνα με τους κανόνες περί ανακλήσεως των παράνομων διοικητικών πράξεων. Συνεπώς, αβασίμως προβάλλει ο αιτών παράβαση της ως άνω συνταγματικής διατάξεως. Τέλος, δεδομένου ότι η ιθαγένεια είναι ζήτημα εξόχως σημαντικό για το δημόσιο συμφέρον, καθ’ όσον έχει άμεση επίπτωση στον καθορισμό της συνθέσεως του Λαού ως στοιχείου και αμέσου οργάνου του ελληνικού Κράτους, η ανάκληση ως παράνομης της διαπιστωτικής της ιθαγενείας πράξης εντός ευλόγου χρόνου (εξαετίας) από την έκδοσή της δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι παραβιάζει την συνταγματική αρχή της αναλογικότητας και το συνταγματικό δικαίωμα της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας (άρθρο 5 παρ. 1 του Συντάγματος) και είναι απορριπτέος ως αβάσιμος ο περί του αντιθέτου προβαλλόμενος λόγος ακυρώσεως (πρβλ. ΣτΕ 2621/2012).
ΣΤΕ/187/198
Δημοσίευση κανονιστικού περιεχομένου αποφάσεων κοινοτικού συμβουλίου:..Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, από τα στοιχεία του φακέλου της υποθέσεως και, ειδικότερα, από το συνοδεύον την προσβαλλόμενη υπ' αριθ. 61/1996 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου …, αποδεικτικό δημοσιεύσεως του πίνακος των θεμάτων της ημερησίας διατάξεως της συνεδριάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου … κατά την οποία και ελήφθη η ως άνω προσβαλλόμενη απόφαση με ημερομηνία 28.4.1996, δεν προκύπτει ότι δημοσιεύθηκε πλήρες το περιεχόμενο της ανωτέρω κανονιστικού χαρακτήρος αποφάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου ... Συνεπώς, για το λόγο αυτόν, αυτεπαγγέλτως εξεταζόμενο, ως αναγόμενο στη νόμιμη υπόσταση της επί ακυρώσει προσβαλλομένης κανονιστικής διοικητικής πράξεως, η πράξη αυτή πρέπει να ακυρωθεί
ΝΣΚ/2/2007
Ιθαγένεια. Ανάκληση εγγραφής στα Δημοτολόγια μετά πάροδο μακρού χρόνου (δέκα εννέα έτη).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι νόμιμη η ανάκληση παράνομης ευμενούς, για τον διοικούμενο, πράξης, ήτοι εγγραφής στα δημοτολόγια (ως έχοντος την Ελληνική Ιθαγένεια) μετά παρέλευση μακρού χρόνου (δέκα εννέα έτη) από τη συντέλεσή της.
ΣΤΕ/378/2008
Δημοσίευση απόφασης δημοτικού συμβουλίου:..Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, στον αποσταλέντα στο Δικαστήριο φάκελο δεν υπάρχουν στοιχεία δημοσιεύσεως της 86/22-3-1999 αποφάσεως της Επιτροπής του άρθρου 18 ν. 2218/1994 της Νομαρχίας ..., αλλά ούτε και των ως άνω 126/1997 και 29/1999 αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου ... Με το από 27-9-2005 έγγραφο του Δικαστηρίου προς τον Δήμο ...ζητήθηκε η αποστολή, μεταξύ άλλων, και των στοιχείων δημοσιεύσεως των εν λόγω αποφάσεων, ο Δήμος όμως απήντησε με το από 29-9/5-10-2005 έγγραφό του ότι τα στοιχεία αυτά δεν υπάρχουν στο αρχείο του. Με τα δεδομένα αυτά, όλες οι ως άνω αποφάσεις ουδέποτε απέκτησαν νόμιμη υπόσταση, η δε επίμαχη μετονομασία της οδού ... σε Μ. …… ουδέποτε έλαβε χώρα στο νομικό κόσμο. Περαιτέρω, η ως άνω 86/22-3-1999 απόφαση της Επιτροπής του άρθρου 18 ν. 2218/1994 της Νομαρχίας ..., ως ανυπόστατη, δεν υπέκειτο στην κατ’ άρθρο 177 παρ. 4 του Δ.Κ.Κ. σε συνδυασμό με το άρθρο 8 του ν. 3200/1955 προσφυγή, και, επομένως, νομίμως ο Υφυπουργός Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, με την 26189/2-8-1999 απόφασή του απέρριψε, αν και με διαφορετική αιτιολογία, την κατά της αποφάσεως αυτής προσφυγή του αιτούντος (ΣΕ 5745/1996).
ΝΣΚ/427/2000
Λιμενικό Σώμα. Αξιωματικοί. Ακύρωση αποφάσεως μεταθέσεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Επί ακυρωτικής αποφάσεως του Διοικητικού Εφετείου δια παράλειψη αιτιολογίας πράξεως μεταθέσεως, δεν κωλύεται η διοίκηση όπως προβή εντός εύλογου χρόνου εις έκδοσιν νέας αιτιολογημένης πράξεως.
ΝΣΚ/159/2019
Εάν δύναται η αρμόδια Υπηρεσία να χορηγήσει τα έγγραφα που έχει στο διοικητικό φάκελο και σχετίζονται με υπόθεση του αιτούντος, ενώ εκκρεμεί η διοικητική διαδικασία της εκδόσεως αποφάσεως του Υπουργού Εσωτερικών, σχετικά με την ελληνική ή μη ιθαγένεια αποβιώσαντος προσώπου που εγκατέστησε τον αιτούντα κληρονόμο του εκ διαθήκης, η οποία (διαδικασία) κινήθηκε βάσει δικαστικής αποφάσεως και σχετικής αιτήσεως του αιτούντος. Εάν η χορήγηση των εγγράφων δύναται να λάβει χώρα: α) και πριν την συνεδρίαση του Συμβουλίου Ιθαγένειας, β) μόνο αφού εκδοθεί και η σχετική ως άνω γνωμοδότηση του Συμβουλίου Ιθαγένειας, ...(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Βάσει της διατάξεως της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του π.δ/τος 28/2015 ο αιτών θεμελιώνει εύλογο ενδιαφέρον να λάβει γνώση α) όλων των διοικητικών εγγράφων που διαθέτει η Υπηρεσία και τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για την έκδοση της σύμφωνης γνώμης του Συμβουλίου Ιθαγενείας, β) της σχετικής γνωμοδοτήσεως του Συμβουλίου και γ) της εκτελεστής πράξεως του Υπουργού Εσωτερικών σχετικά με την κτήση ή μη της ελληνικής ιθαγένειας αποβιώσαντος, ο οποίος εγκατέστησε τον αιτούντα εκ διαθήκης κληρονόμο του. Το δικαίωμα του αιτούντος να λάβει γνώση των ανωτέρω διοικητικών εγγράφων, δεν εμπίπτει στην απαγόρευση της παραγράφου 3 του ίδιου ως άνω άρθρου 1 του π.δ/τος 28/2015. Το εν λόγω δικαίωμα μπορεί να ικανοποιηθεί σε κάθε στάδιο της διοικητικής διαδικασίας, ήτοι η αρμόδια Υπηρεσία δύναται να γνωστοποιήσει στον αιτούντα όλα εκείνα τα διοικητικά στοιχεία που σχετίζονται με την υπόθεσή του και τα οποία συγκέντρωσε, προκειμένου να εισαχθεί η υπόθεση στο Συμβούλιο Ιθαγένειας και πριν ακόμη τη συνεδρίαση του οικείου Συμβουλίου.
ΣΤΕ/ΕΑ/844/2007
ΙΘΑΓΕΝΕΙΑ-ΜΗΤΡΩΟ ΑΡΡΕΝΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ: εγγραφή του αιτούντος ως αδηλώτου στα Μητρώα Αρρένων της Κοινότητας … και καθορισμού της ηλικίας του. (...) Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση προβάλλεται ότι ο αιτών κατοικεί μονίμως στην Ελλάδα και δραστηριοποιείται σε οικογενειακή επιχείρηση εμπορίου τροφίμων (….), στην οποία έχει πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις και ότι, ως εκ τούτου, η εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης θα επιφέρει βλάβη δυσχερώς επανορθώσιμη, σε περίπτωση αποδοχής της αιτήσεως ακυρώσεως, στον ίδιον και στη δεύτερη αιτούσα, σύζυγό του, η οποία απέκτησε την ελληνική ιθαγένεια λόγω του γάμου της. Η Επιτροπή Αναστολών, λαμβάνοντας υπόψη: α. ότι με την προσβαλλόμενη πράξη δεν αμφισβητείται ευθέως η γνησιότητα της εγγραφής του παππού του αιτούντος στα Μητρώα Αρρένων του Δήμου Αθηναίων, ούτε η ισχύς του πιστοποιητικού ταυτοπροσωπίας και, επομένως, η ελληνική ιθαγένεια αυτού και των απογόνων του, ούτε επεξηγείται για ποιό λόγο δεν κατοχυρώνεται το δικαίωμα εγγραφής του αιτούντος ως αδηλώτου και β. την προαναφερθείσα βλάβη, κρίνει ότι η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή.
ΣΤΕ/985/2001
Δημοσίευση απόφασης δημοτικού συμβουλίου:..Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, από τα διαβιβασθέντα, μέχρι την ημέρα της συζητήσεως, από τη Διοίκηση στοιχεία του φακέλου της υποθέσεως, προκύπτει ότι αυτούσιο το κείμενο της προσβαλλομένης πράξεως δημοσιεύθηκε μετά την άσκηση της υπό κρίση αιτήσεως στο υπ' αρ. 16 φύλλο της εφημερίδος "...". Η δημοσίευση όμως αυτή δεν πληροί τις απαιτήσεις της διατάξεως της παρ. 7 του άρθρου 275 του Δ.Κ.Κ., η οποία παρατίθεται στην προηγουμένη σκέψη, προεχόντως, διότι, όπως προκύπτει από την επί του φύλλου ένδειξη "Δεκέμβριος 1999 - Ιανουάριος 2000", η ανωτέρω εφημερίδα κυκλοφορεί ανά δίμηνο, δεν προβλέπεται δε από την ανωτέρω διάταξη δημοσίευση σε διμηνιαία εφημερίδα, ενώ, εξ άλλου, είναι κοινώς γνωστό ότι εντός των ορίων του Νομού ..., στην διοικητική περιφέρεια του οποίου ανήκει ο Δήμος ..., κυκλοφορεί πλήθος ημερησίων εφημερίδων, επιπλέον δε, διότι από την ένδειξη "διανέμεται δωρεάν", που υπάρχει στο ίδιο φύλλο, προκύπτει ότι οι συνθήκες κυκλοφορίας και διαθέσεως της εφημερίδος αυτής δεν παρέχουν τα απαιτούμενα από τον νόμο εχέγγυα γνωστοποιήσεως των πράξεων που δημοσιεύονται σε αυτήν. Επομένως, η προσβαλλομένη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου .... δεν έλαβε νόμιμη υπόσταση. Για τον λόγο αυτόν, ο οποίος εξετάζεται αυτεπαγγέλτως, ως αφορών στη νόμιμη υπόσταση της προσβαλλομένης πράξεως, η υπό κρίση αίτηση θα έπρεπε να απορριφθεί ως απαράδεκτη, διότι στρέφεται κατ' ανυποστάτου πράξεως, πλην όμως, επειδή από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι έχει αρχίσει η διαδικασία προσδιορισμού προσωρινής τιμής μονάδος (βλ. την υπ' αρ. 47500/17.12.1999 πρόσκληση του ορισθέντος μηχανικού κτηματογραφήσεως προς τους ιδιοκτήτες των απαλλοτριωθεισών εκτάσεων να προσκομίσουν τους τίτλους κυριότητος), δηλαδή ότι έχει εφαρμοσθεί από την Διοίκηση η πράξη απαλλοτριώσεως, η υπό κρίση αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή και να ακυρωθεί η προσβαλλομένη πράξη.
ΝΣΚ/163/2006
Διαπίστωση κτήσεως της Ελληνικής Ιθαγένειας από γέννηση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εφ’ όσον διαπιστώνεται η από γεννήσεως κτήση της ελληνικής ιθαγένειας της γιαγιάς και της μητέρας του αιτούντος, οι οποίες δεν αποδεικνύεται ότι απώλεσαν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιθαγένεια αυτή, μπορεί να διαπιστωθεί και η από γεννήσεως κτήση της ελληνικής ιθαγένειας του κατιόντος αυτών (εγγονού και υιού).
ΝΣΚ/31/2011
Ενέργειες της Διοικήσεως μετά την ακύρωση με τελεσίδικη δικαστική απόφαση πράξεως επιβολής προστίμου εις βάρος ανώνυμης εταιρείας, λόγω παραβάσεως των περί εξωτερικού εμπορίου διατάξεων (άρθρο 8 Ν 936/1979).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Η Διοίκηση δύναται νομίμως να προβεί, κατ αρχήν, σε ανάκληση της υπ αριθμ. 19667/5-3-1987 αποφάσεως της Ε.Ρ.Θ.Ε. που εκδόθηκε επί της από 12-6-1987 αιτήσεως θεραπείας της εταιρείας «.... Α.Ε.» και στην συνέχεια στην έκδοση νέας διοικητικής πράξεως επιβολής του προστίμου σε βάρος της άνω εταιρείας, με την αιτιολογία της αρχικής πράξεως επιβολής. (ομοφ.) 2) Αρμόδιο όργανο για την ανάκληση της παλαιάς, ως και για την έκδοση της νέας, ως άνω, διοικητικής πράξεως είναι ο Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, στον οποίο έχουν περιέλθει οι αρμοδιότητες του Υπουργού Εμπορίου που πηγάζουν από την διάταξη του άρθρου 8 του Ν 936/1979. (ομοφ.)