189927/2022
Τύπος: Εγκύκλιοι
Παροχή στοιχείων (Αποστολή πίνακα με τις ανώνυμες εταιρείες των οποίων τη διοίκηση ορίζει το Ελληνικό Δημόσιο ως μέτοχος πλειοψηφίας, ή ασκεί τα δικαιώματά του αναλόγως του ποσοστού συμμετοχής του).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/133/2001
Εταιρείες Ανώνυμες. Δέσμευση άϋλων μετοχών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Δεν είναι σύννομος ο αποκλεισμός μετόχου ΑΕ από την Γενική Συνέλευση ο οποίος προσκόμισε στην εταιρία εμπρόθεσμα βεβαιωτικό έγγραφο του ΚΑΑ, ότι εμπροθέσμως εκδόθηκε υπέρ αυτού βεβαίωση των δεσμευμένων μετοχών, την οποία ο μέτοχος αδυνατεί να προσκομίσει. β) Για να επιφέρει ακυρότητα της ΓΣ ο ισχυρισμός μετόχου, ότι ο πίνακας των μετόχων δεν τοιχοκολλήθηκε σε εμφανή θέση πρέπει ο μέτοχος να επικαλεσθεί και αποδείξει, ότι το γεγονός τούτο είχε ως αποτέλεσμα 1) την αδυναμία του μετόχου να λάβει γνώση του πίνακα και 2) επήλθε ουσιώδης βλάβη στα έννομα συμφέροντά του.
ΝΣΚ/285/2004
Πρόσωπα που πρέπει να πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου για χορήγηση αδείας παροχής υπηρεσιών ασφαλείας σε ανώνυμη εταιρεία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Ο έλεγχος των προϋποθέσεων για την χορήγηση αδείας παροχής υπηρεσιών ασφαλείας σε ανώνυμη εταιρεία τελειούται στα πρόσωπα των μελών του Δ.Σ. και των νομίμων εκπροσώπων αυτής, εφόσον δε μέτοχος της άνω Α.Ε. είναι άλλη Α.Ε. που κατέχει ποσοστό τουλάχιστον 25% του μετοχικού κεφαλαίου της αιτούσης, ο σχετικός έλεγχος γίνεται και στα πρόσωπα των μελών του Δ.Σ. και των νομίμων εκπροσώπων της Α.Ε. που είναι μέτοχος της αιτούσης την άδεια Α.Ε. και δεν εξικνείται μέχρι απωτάτου μετόχου αυτής ή και μέχρι των φυσικών προσώπων μετόχων αυτής. β) Η ρύθμιση του Ν 2518/1997 σύμφωνα με την οποία οι νόμιμοι εκπρόσωποι και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου μιας Α.Ε., η οποία είναι μέτοχος με ποσοστό τουλάχιστον 25% της αιτούσης την άδεια ανωνύμου εταιρείας πρέπει να είναι Έλληνες πολίτες ή Έλληνες ομογενείς ή πολίτες χώρας – μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι αντίθετη προς το Κοινοτικό Δίκαιο και ως εκ τούτου μη εφαρμοστέα. γ) Οι εταιρείες του Αγγλοσαξωνικού δικαίου (Κύπρου) με την νομική μορφή LIMITED προσιδιάζουν προς τις στην Ελλάδα υφιστάμενες Ανώνυμες Εταιρείες.
ΝΣΚ/386/2012
Τράπεζες – Ανακεφαλαιοποίηση – Προνομιούχες μετοχές του Ν. 3723/2008 – Ανώνυμες εταιρείες – Διανομή μερισμάτων – Ετήσιο δικαίωμα (Δημοσίου) σταθερής απόδοσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Οι διατάξεις των παραγράφων 1, 3 και 5 του άρθρου 1 του Ν. 3723/2008 περί προνομιούχων μετοχών τραπεζικών ιδρυμάτων, οι οποίες -στα πλαίσια του μέτρου της κεφαλαιακής ενίσχυσής τους- αναλαμβάνονται από το Δημόσιο και παρέχουν σε αυτό ετήσιο δικαίωμα σταθερής απόδοσης, είναι όλως ειδικές και υπερισχύουν των γενικών περί προνομιούχων μετοχών διατάξεων του ισχύοντος για τις ανώνυμες εταιρείες του Κ.Ν. 2190/1920. (ομοφ.) β) Το ετήσιο δικαίωμα σταθερής απόδοσης στο Δημόσιο ποσοστού επί του εισφερθέντος -για την ανάληψη προνομιούχων μετοχών-κεφαλαίου, με δυνατότητα σωρευτικής προσαύξησης του σχετικού ποσοστού, αποτελεί ιδιόμορφο προνόμιο του Δημοσίου, η καταβολή δε (από την επωφελούμενη τράπεζα) του αναλογούντος ποσού στο Δημόσιο είναι υποχρεωτική και ανεξάρτητη από τη κερδοφορία της εκδότριας τράπεζας, καθώς το άρθρο 44α του Κ.Ν. 2190/1920 δεν εφαρμόζεται στη συγκεκριμένη περίπτωση. (ομοφ.)
ΝΣΚ/297/2007
Εφαρμογή του άρθρου 17 παρ.1 και 2 του Ν 3429/2005 κατά την πρόσληψη προσωπικού στις ανώνυμες εταιρείες με την επωνυμία: α) Εταιρεία Διανομής Αερίου (ΕΔΑ ΑΕ), β) Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ ΑΕ).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι ανώνυμες εταιρείες: α) Εταιρεία Διανομής Αερίου (ΕΔΑ ΑΕ), β) Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ ΑΕ) προσλαμβάνουν το προσωπικό τους κατά τη προβλεπόμενη διαδικασία στις παρ.1 και 2 του άρθρου 17 του Ν 3429/2005 καθόσον α) υπάγονται στο κεφάλαιο Β’ του Ν 3429/2005 ως θυγατρικές της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Δημόσια Επιχείρηση Παροχής Αερίου» (ΔΕΠΑ ΑΕ), που υπάγεται στην περίπτωση γ’ της παρ.5 του άρθρου 1 του Ν 3429/2005 (ήτοι στο κείμενο Β του ίδιου νόμου), β) το μετοχικό τους κεφάλαιο κατέχει σε ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) η μητρική τους εταιρεία ΔΕΠΑ ΑΕ και όχι το Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο συμμετέχει σε ποσοστό εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) μόνο στο μετοχικό κεφάλαιο της μητρικής εταιρείας ΔΕΠΑ ΑΕ.
ΕλΣυν/Ε Κλιμ/386/2010
Ο όρος όμως αυτός της διακήρυξης, κατά το μέρος που ορίζει ότι στον ελεγχόμενο διαγωνισμό είχαν δικαίωμα να συμμετάσχουν μεμονωμένες εργοληπτικές επιχειρήσεις, οι οποίες ανήκαν στην 7η τάξη, είναι μη νόμιμος, διότι αντίκειται στο άρθρο 102 παρ. 2 του ν. 3669/2008, η πλημμέλεια όμως αυτή δεν ασκεί επιρροή στη νομιμότητα της διαδικασίας του ελεγχόμενου διαγωνισμού, καθώς, όπως προκύπτει από τον επισυναπτόμενο στο πρακτικό της επιτροπής διαγωνισμού πίνακα 3, στο διαγωνισμό δεν συμμετείχαν εργοληπτικές επιχειρήσεις 7ης τάξης.
ΑΕΠΠ/646/2018
Η προσφεύγουσα εταιρεία ασκεί προδικαστική προσφυγή για την ακύρωση της απόφασης 451/2018 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Ρεθύμνου, η οποία απορρίπτει την προσφορά της και αποδέχεται τις προσφορές άλλων συμμετεχόντων. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια υγρών καυσίμων και λιπαντικών για τις ανάγκες του Δήμου Ρεθύμνου και των νομικών του προσώπων. Η προσφεύγουσα υποστηρίζει ότι αποκλείστηκε αδίκως, καθώς πληροί τις προδιαγραφές του διαγωνισμού, ενώ οι άλλες συμμετέχουσες εταιρείες δεν προσκομίζουν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, όπως επίσημα πιστοποιητικά (approvals) των κατασκευαστριών εταιριών MERCEDES BENZ και MAN, καθώς και βεβαιώσεις ότι τα λιπαντικά υπερκαλύπτουν τις τεχνικές προδιαγραφές που ορίζει η διακήρυξη.
ΝΣΚ/280/2000
Εταιρείες Ανώνυμες. Τρόπος εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 10 παρ.1 και 2 του ν.2190/1920, όπως ισχύει.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι διατάξεις του άρθρου 10 παρ.1 του ν.2190/1920 έχουν ορθά εναρμονισθεί με τις διατάξεις του άρθρου 11 της Οδηγίας 77/91/ΕΟΚ και έχουν εκπληρωθεί οι προϋποθέσεις του ελέγχου και της δημοσιότητας που απαιτούνται στο άρθρο 10 της Οδηγίας αυτής, η δε ακυρότητα που ορίζει η παρ.1 του άρθρου 10 ν.2190/1920 τάσσεται όχι έναντι παντός τρίτου, αλλά υπέρ της εταιρείας, ήτοι του Διοικητικού της Συμβουλίου και των μετόχων αυτής και ως εκ τούτου η παράβαση των όρων της παρ.1 του άρθρου 10 του ν.2190/1920 δεν επιφέρει πλέον ακυρότητα, ενόψει του ότι η εταιρεία υπέρ της οποίας και μόνον ετάχθη αύτη, έχει ήδη ρητώς παραιτηθεί από την προβολή της ακυρότητας αυτής. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/168/2002
Εταιρείες Ανώνυμες. Αίτηση θεραπείας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Με την Δ8/Δ/Φ.16.29/οικ.628/16-1-2002 απόφαση του Υφυπουργού Ανάπτυξης, με την οποία αποφασίστηκε η κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής καλής εκτελέσεως της συμβάσεως και η απόδοση του μισθίου μεταλλείου στο Ελληνικό Δημόσιο, θεωρήθηκε ότι η σύμβαση μισθώσεως μεταλλείου μεταξύ του Δημοσίου και της Εταιρείας ΓΕΩΛΟΓΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΕ έληγε στις 6-2-2002 και ότι η μονομερής δήλωση της μισθώτριας για πενταετή παράταση της μισθώσεως έπρεπε, σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ.1 της αρχικής από 6-2-1992 συμβάσεως, να γίνει το αργότερο μέχρι τις 6-1-2002. Η παραδοχή όμως αυτή της παραπάνω απόφασης είναι εσφαλμένη, γιατί με την από 22-9-1998 τροποποιητική σύμβαση παρατάθηκε μέχρι τις 22-9-2003 η συμβατική δέσμευση των μερών. Για το λόγο αυτό πρέπει να γίνει δεκτή η αίτηση θεραπείας της πιο πάνω εταιρείας.
ΝΣΚ/10/2012
Μελέτες Γεωλογικής Καταλληλότητας για τις προς πολεοδόμηση περιοχές – Προϋποθέσεις εκπόνησής τους από τις αναθέτουσες αρχές του άρθρου 1 παρ. 9 του Ν 3316/2005.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι δημόσιοι φορείς, οι οργανισμοί και αναπτυξιακές εταιρείες των Ο.Τ.Α. και γενικότερα οι αναθέτουσες αρχές δύνανται να εκπονούν μελέτες γεωλογικής καταλληλότητας, κατά τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 8 του Ν 2508/1997 και των κατ’ εξουσιοδότηση αυτών εκδοθεισών υπουργικών αποφάσεων, για λογαριασμό αυτών των ιδίων ή και άλλων αναθετουσών αρχών στις περιπτώσεις που είναι κατά νόμο δυνατή η ανάθεση από μία αναθέτουσα αρχή σε άλλη, υπό την προϋπόθεση ότι, και στις δύο περιπτώσεις, η εκπόνηση των εν λόγω μελετών προβλέπεται από τις οργανωτικές τους ή άλλες διατάξεις. Ειδικότερα, οι εκ των αναθετουσών αρχών που είναι Αναπτυξιακές Ανώνυμες Εταιρείες των Ο.Τ.Α., δύνανται να εκπονούν μελέτες γεωολογικής καταλληλότητας, εφόσον τούτο τους ανατίθεται από τους Ο.Τ.Α., κατά τις κείμενες περί αναθέσεων διατάξεις, σύμφωνα με την αποστολή και το σκοπό των εταιρειών αυτών, που απορρέει από τις διατάξεις που τις αφορούν ή από το καταστατικό τους, μόνον εφόσον διαθέτουν οι ίδιες προσωπικό κατάλληλο αντιστοίχου τίτλου σπουδών ή ειδικότητας κατά τη διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 268 του Ν 3463/2006. Αν δεν διαθέτουν οι ίδιες προσωπικό κατάλληλο, η μελέτη δύναται να εκπονηθεί από αυτές, από πλευράς και μόνον διατάξεων του Ν 2508/1997 και των υπουργικών αποφάσεων που εκδόθηκαν κατ’ εξουσιοδότησή του, εφόσον οι εταιρείες αυτές συνεργάζονται με μελετητικά γραφεία που έχουν πτυχίο στην κατηγορία 20 του μητρώου μελετητών. (ομοφ.)
ΝΣΚ/303/2015
Αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ανώνυμης εταιρείας. Υπολογισμός ή μη του τέλους υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού που προβλέπεται στο άρθρο 17 παρ.1 του ν. 3959/2011, και επί της διαφοράς που προκύπτει από την έκδοση μετοχών υπέρ το άρτιο.(..)Κατάσταση : Ανακλήθηκε το ερώτημα
Το τέλος ποσοστού ένα τοις χιλίοις (1‰), που επιβάλλεται στις ανώνυμες εταιρείες, βάσει των διατάξεων του άρθρου 17 παρ.1 του ν. 3959/2011, όπως το άρθρο αυτό ισχύει μετά την αντικατάστασή του με το άρθρο πέμπτο, παρ. Γ περ. 1β’ του ν. 4079/2012, υπολογίζεται επί του ποσού της αύξησης του μετοχικού τους κεφαλαίου, ως τέτοιου νοουμένου του ποσού που αντιστοιχεί στο άθροισμα των ονομαστικών αξιών όλων των εκδοθεισών μετοχών, και όχι επί της διαφοράς που προκύπτει από την έκδοση μετοχών υπέρ το άρτιο, εφόσον, κατά την κρατούσα άποψη, η διαφορά αυτή δεν ταυτίζεται, ούτε εξομοιώνεται εννοιολογικά με το μετοχικό κεφάλαιο, αλλά αποτελεί «πρόσθετο ίδιο κεφάλαιο», το οποίο αυξάνει το ενεργητικό της ανώνυμης εταιρείας, ως τμήμα των «ιδίων κεφαλαίων» ή της «καθαρής θέσης» αυτής, και εξομοιώνεται με «νόμιμο έκτακτο αποθεματικό». Ωστόσο, το επίμαχο τέλος επιβάλλεται κατά την κεφαλαιοποίηση του σχετικού αποθεματικού, εφόσον λάβει χώρα ονομαστική αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ανώνυμης εταιρείας (πλειοψ.).