ΑΕΠΠ/1128/2021
Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές
Η προσφεύγουσα αιτείται την ακύρωση της απόφασης του Δήμου ... με αριθμό .../12.04.2021, η οποία εγκρίνει τους όρους της διακήρυξης ανοικτής διαδικασίας για το έργο με τίτλο 'Ανέγερση προσθήκης κατ’ επέκταση στο 1ο Δημοτικό Σχολείο ... για τη δημιουργία αίθουσας πολλαπλών χρήσεων και λοιπών υποστηρικτικών χώρών' (προϋπολογισμός 1.465.089,95€ με ΦΠΑ). Το αντικέιμενο της σύμβασης αφορά κατασκευαστικές εργασίες με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά με βάση τη βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής. Η προσφυγή εστιάζει στον ισχυρισμό ότι τα κριτήρια ανάθεσης δεν συνδέονται με το αντικείμενο της σύμβασης, είναι ασαφή και περιορίζουν τον ανταγωνισμό.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Ε.2211/2021
Κοινοποίηση της υπ’ αριθμ. 98/2021 Γνωμοδότησης του ΝΣΚ σχετικά με τη φορολογική αντιμετώπιση από πλευράς ΦΠΑ της εκμετάλλευσης αίθουσας πολλαπλών χρήσεων σε σταθμό Μετρό ΑΔΑ:6ΓΘ546ΜΠ3Ζ-ΩΔΘ
ΑΕΠΠ/1801/2021
Ο προσφεύγων ζητεί την ακύρωση της διακήρυξης λόγω ασάφειας και αοριστίας ως προς το αντικείμενο της σύμβασης, ιδίως σχετικά με την ένταξη εργασιών εγκατάστασης/τοποθέτησης του εξοπλισμού και κατασκευής ηλεκτρολογικών υποδομών. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η προμήθεια εξοπλισμού για τη λειτουργία αίθουσας πολλαπλών χρήσεων και ανοικτών χώρων, με υποχρεώσεις που δεν διευκρινίζονται ρητά, δημιουργώντας δυσκολίες στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσφορών.
ΑΕΠΠ/381/2018
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα εταιρεία ζητά την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής που απέρριψε την τεχνική της προσφορά και ενέκρινε την προσφορά της μοναδικής άλλης συμμετέχουσας εταιρείας στον διαγωνισμό για την «Προμήθεια και Εγκατάσταση πλήρους ψηφιακής χειρουργικής αίθουσας». Αντικείμενο της σύμβασης είναι η προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού ψηφιακής χειρουργικής αίθουσας συνολικού προϋπολογισμού 470.000€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά με βάση τη βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής. Η προσφεύγουσα επιχειρεί να δείξει ότι η απόρριψη της προσφοράς της έγινε παράνομα και ότι η αναθέτουσα αρχή παραβίασε την κείμενη νομοθεσία για τις δημόσιες συμβάσεις.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/503/2020
Έργο- προσθήκη αίθουσας πολλαπλών χρήσεων σε Δημοτικό σχολείο..Με τα δεδομένα που εκτίθενται στην προηγούμενη σκέψη και κατά τα γενόμενα δεκτά στη σκέψη 2, το Κλιμάκιο κρίνει ότι κατά παράβαση των οριζομένων στο ως άνω άρθρο 132 παρ. 1 περ. δ΄ υποπερ. ββ΄ του ν.4412/2016 εγκρίθηκε, με την ανωτέρω 8/14.1.2020 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου .., η υποκατάσταση της αναδόχου εταιρείας «..» από εταιρεία, η οποία δεν αποτελεί ειδική ή καθολική διάδοχό της και δεν συμμετείχε στη διαγωνιστική διαδικασία, έστω και με διαφορετική σύνθεση ή νομική μορφή. Κατ’ ακολουθίαν, ενόψει της ουσιώδους αυτής νομικής πλημμέλειας, κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου τροποποιητικής σύμβασης. Σημειώνεται, τέλος, ότι, σε κάθε περίπτωση, εσφαλμένως αναγράφεται στη σελίδα 10 του εν λόγω σχεδίου ότι το ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης, που θα προσκομιζόταν από την υποκατάστατη εταιρεία «....», θα έπρεπε να αντιστοιχεί στην αξία των υπολειπόμενων, μη εκτελεσθεισών από την ανάδοχο εργασιών, καθόσον αυτό θα ήταν υπολογιστέο βάσει του συνολικού ποσού της αρχικής σύμβασης, ως εκ της κατά το άρθρο 164 παρ. 2 εδ. α΄ του ν.4412/2016 (αλλά και την ανωτέρω 8/14.1.2020 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου …) εις ολόκληρον ευθύνης των δύο εταιρειών έναντι του κυρίου του έργου.
ΔΕΝ ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/2497/2020
ΕΑΔΗΣΥ/834/2023
Η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση της Διακήρυξης με αριθμό πρωτ. ... για την επιλογή αναδόχου εκτέλεσης του τεχνικού έργου «...» λόγω παραβιάσεως της αρχής της αναλογικότητας και της ελεύθερης ανταγωνισμού. Ειδικότερα, κατακρίνει την επιλογή του κριτηρίου ανάθεσης «βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής» ως μη συνδεόμενο με ειδικές ανάγκες, δεδομένου ότι το έργο είναι σύνηθες. Επίσης, θεωρεί ασαφή και δυσνόητα το Κριτήριο Κ1 και τα υποκριτήριά του, τα οποία καθιστούν αδύνατη την υποβολή ανταγωνιστικής προσφοράς. Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η εκτέλεση τεχνικού έργου (π.χ. οδοποιία) εκτιμώμενης αξίας 2.822.580,65€ χωρίς ΦΠΑ.
ΑΕΠΠ/488/2020
Ο προσφεύγων ζητεί την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής με την οποία αποφασίστηκε η αποδοχή των δικαιολογητικών και η κατακύρωση της διαδικασίας ανάθεσης δημόσιας σύμβασης στον προσωρινό ανάδοχο (νυν παρεμβαίνοντα). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την 'Παροχή υπηρεσιών αξιολόγησης αποτελεσμάτων των δράσεων του Προγράμματος: Προώθηση της φέτας ΠΟΠ στις αγορές των ΗΠΑ και του Καναδά' με κριτήριο ανάθεσης τη βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής και εκτιμώμενη αξία 95.000€ (χωρίς ΦΠΑ). Η προσφυγή εστιάζει σε τρία ζητήματα: τη μη ψηφιακή υπογραφή υπευθύνων δηλώσεων, την έλλειψη φορολογικής/ασφαλιστικής ενημερότητας κατά τον χρόνο υποβολής προσφοράς, και τη μη νόμιμη συμπερίληψη τρίτου συνεργάτη ως μόνιμου στελέχους.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/57/2019
Αγορά προκατασκευασμένης αίθουσας διδασκαλίας και εκδηλώσεων για Δημοτικό σχολείο:..Με τα δεδομένα αυτά, η επίμαχη δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Ενόψει όμως του ότι έχει κατατεθεί αίτηση και φάκελος για την έκδοση οικοδομικής άδειας, που έχει πρωτοκολληθεί στο Τμήμα Υπηρεσίας Δόμησης του Δήμου, τα αρμόδια όργανα του Δήμου ενήργησαν χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των κείμενων διατάξεων αλλά από συγγνωστή πλάνη και συνεπώς το χρηματικό ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/151/2023
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ:να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου σύμβασης και της υποκείμενης διαδικασίας για την υποπαραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων, σε τμήμα του Εμπορικού Λιμένα … … Β΄ του Οργανισμού Λιμένα …(....)Συναφώς, στον βαθμό που το άρθρο 4.3 της Σύμβασης Υποπαραχώρησης προβλέπει τη δυνατότητα παραίτησης, με τη συναίνεση του υποπαραχωρησιούχου, από τον όρο του άρθρου 4.1.4 και, συνακόλουθα, την υπογραφή και εκτέλεση της Σύμβασης Υποπαραχώρησης, ακόμη και σε δασική ή αναδασωτέα έκταση της υποπαραχωρούμενης περιοχής, χωρίς προηγούμενη περιβαλλοντική αδειοδότηση, η σχετική πρόβλεψη είναι αντίθετη, προεχόντως, στο άρθρο 24 παρ. 1 του Συντάγματος. Ενόψει των ανωτέρω, η πρόβλεψη στα άρθρα 4.3 και 4.5 της Σύμβασης Υποπαραχώρησης της δυνατότητας παραίτησης του … ή του υποπαραχωρησιούχου από οποιαδήποτε αναβλητική αίρεση ή ενέργεια αποδίδεται στο άλλο μέρος, συνιστά ουσιώδη πλημμέλεια της Σύμβασης Παραχώρησης, καθώς η άσκηση της σχετικής δυνατότητας δύναται να παραβιάσει, κατά τις διακρίσεις που έγιναν ανωτέρω, θεμελιώδεις διατάξεις και αρχές της Οδηγίας 2014/23/ΕΕ και του άρθρου 24 του Συντάγματος.(....)Απαραδέκτως εισάγεται για έλεγχο το σχέδιο σύμβασης για την υποπαραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του Εμπορικού Λιμένα … … Β΄ του Οργανισμού Λιμένα …, κατά το σκέλος με το οποίο τροποποιείται η από 15.1.2003 σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΚ.Παραδεκτώς εισάγεται για έλεγχο το ανωτέρω σχέδιο σύμβασης, κατά το σκέλος με το οποίο υποπαραχωρείται από το … το δικαίωμα χρήσης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του ανωτέρω σταθμού πολλαπλών χρήσεων του Εμπορικού Λιμένα … … Β΄ στην ανώνυμη εταιρεία «… ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ». Δεν κωλύεται η υπογραφή του ανωτέρω σχεδίου σύμβασης, κατά το παραδεκτώς εισαγόμενο σκέλος του, υπό τους όρους που τίθενται στο σκεπτικό
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/991/2023.
ΝΣΚ/98/2021
Εάν α) η εκμετάλλευση του χώρου πολλαπλών χρήσεων στο σταθμό του Μετρό «ΣΥΝΤΑΓΜΑ» εκ μέρους της εταιρείας «Σταθερές Συγκοινωνίες Ανώνυμη Εταιρεία» (ΣΤΑΣΥ ΑΕ), η οποία συνίσταται στην εκμίσθωση του χώρου αυτού σε διοργανωτή εκθέσεων, αποτελεί απαλλασσόμενη μίσθωση από τον φόρο προστιθεμένης αξίας βάσει της παραγράφου 1 περίπτ. κστ’ του άρθρου 22 του ν. 2859/2000 (Κώδικας ΦΠΑ) και β) εάν η προαναφερθείσα απαλλαγή ισχύει και στις περιπτώσεις παραχώρησης (υπεκμίσθωσης) του ίδιου χώρου από τον εκάστοτε μισθωτή (διοργανωτή εκθέσεων) στους εκθέτες -πελάτες του.(..)
α) Η εκμετάλλευση του χώρου πολλαπλών χρήσεων στο σταθμό του Μετρό «ΣΥΝΤΑΓΜΑ» εκ μέρους της εταιρείας «Σταθερές Συγκοινωνίες Ανώνυμη Εταιρεία» (ΣΤΑΣΥ ΑΕ), η οποία συνίσταται στην εκμίσθωση του εν λόγω χώρου σε διοργανωτή εκθέσεων, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις της μισθώσεως αυτού, όπως αναφέρονται στο συνημμένο Κανονισμό Λειτουργίας του εν λόγω χώρου, καθώς και στο συγκεκριμένο διαβιβασθέν ιδιωτικό συμφωνητικό μισθώσεως, αποτελεί απαλλασσόμενη μίσθωση από τον φόρο προστιθεμένης αξίας βάσει της περιπτώσεως κστ' της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του ν. 2859/2000 (ομόφωνα). β) Η προαναφερθείσα απαλλαγή ισχύει και στις περιπτώσεις παραχώρησης του εν λόγω χώρου από τον εκάστοτε μισθωτή (διοργανωτή εκθέσεων) στους εκθέτες -πελάτες του (κατά πλειοψηφία).
ΑΕΠΠ/1111/2018
Η προδικαστική προσφυγή ζητά την ακύρωση της διακήρυξης ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού για την ανάθεση σύμβασης παροχής εξειδικευμένων συμβουλευτικών, τεχνικών και διοικητικών υπηρεσιών με στόχο την αδειοδότηση δύο καταδυτικών πάρκων. Επικαλείται ότι τα κριτήρια επιλογής και ανάθεσης δεν περιλαμβάνουν τεχνική ικανότητα παροχής καταδυτικών υπηρεσιών, παρά την σχετική νομοθεσία, ενώ τα κριτήρια ανάθεσης χαρακτηρίζονται αόριστα και ασαφή, θέτοντας ζητήματα νομιμότητας και ανταγωνιστικότητας.