ΑΕΠΠ/1292/2021
Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές
Ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της διακήρυξης για τη σύναψη δημόσιας σύμβασης έργων αποχέτευσης οικισμών σε Δήμο, με εκτιμώμενη αξία 4.730.229,31 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Επικαλείται ότι οι όροι της διακήρυξης, ιδίως τα κριτήρια τεχνικής ικανότητας (όπως απαίτηση για ολοκληρωμένα έργα με συγκεκριμένα μήκη αγωγών και αντλιοστασίων), αποκλείουν άδικα τη συμμετοχή του. Το έργο αφορά κατασκευή δικτύου αποχέτευσης με βαρυτικούς/καταθλιπτικούς αγωγούς (συνολικού μήκους 26.510,66 μ.) και 4 αντλιοστάσια, με τελικό προορισμό εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/480/2020
Με την προδικαστική προσφυγή η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης του Διευθύνοντος Συμβούλου του αναθέτοντος φορέα, η οποία απέρριψε την προσφορά της στον διαγωνισμό για την «Κατασκευή δικτύου αποχέτευσης ακαθάρτων υδάτων του Δήμου […]» με συνολικό προϋπολογισμό 58.050.000,00€. Αντικείμενο της σύμβασης ήταν η κατασκευή κύριων και δευτερευόντων αγωγών αποχέτευσης, αντλιοστασίων και εξωτερικών διακλαδώσεων σε περιοχές του Δήμου, καθώς και του αγωγού μεταφοράς λυμάτων σε γειτονικούς Δήμους.
ΑΕΠΠ/1333/2021
Ο προσφεύγων αιτείται την ακύρωση της προσβαλλόμενης διακήρυξης (αριθμ. πρωτ. 7929/1.06.2021) ολότελα ή εναλλακτικά την ακύρωση μόνο του όρου 14 της διακήρυξης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά: (1) ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΑΚΑΘΑΡΤΩΝ ΣΤΟΥΣ ΟΙΚΙΣΜΟΥΣ ... & ... & ΕΠΕΚΤΑΣΗ/ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΒΙΟ.ΚΑ. …–ΟΙΝΟΦΥΤΩΝ ΔΗΜΟΥ ..., (2) κατασκευή δικτύων αποχέτευσης μήκους 150.000μ, (3) κατασκευή 9 αντλιοστασίων και ιδιωτικών συνδέσεων, (4) επέκταση υφιστάμενου βιολογικού καθαρισμού, (5) 4ετή λειτουργία των εγκαταστάσεων. Ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι η ένωση τριών διακριτών έργων (αποχέτευση, επέκταση βιολογικού, λειτουργία) περιορίζει τον ανταγωνισμό και αποκλείει μικρομεσαίες επιχειρήσεις, χωρίς επαρκή αιτιολόγηση για τη μη υποδιαίρεση σε τμήματα. Η συνολική προϋπολογιζόμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται σε €41.110.250,00.
ΑΕΠΠ/863/2020
Η προσφεύγουσα εταιρεία "..." με την από 30-5-2020 προδικαστική προσφυγή της ζητάει την ακύρωση ή τροποποίηση της υπ' αριθμ. 55/2020 απόφασης του Δήμου "..." για τους εξής λόγους: 1. Αποδοχή των προσφορών των συνδιαγωνιζομένων οικονομικών φορέων "...", "...", "...". 2. Πλημμελής βαθμολόγηση της προσφοράς της. 3. Πλημμελής βαθμολόγηση της τεχνικής προσφοράς της "...". Το αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή έργων αποχέτευσης, ειδικότερα: 1. Δίκτυα συλλογής ακαθάρτων στους οικισμούς "..." και "..." συνολικού μήκους 5.359,52 m και 155 φρεάτια επίσκεψης. 2. Κατασκευή τριών (3) νέων υπόγειων, προκατασκευασμένων αντλιοστασίων (ΑΣ1, ΑΣ2, ΑΣ3) και χρήση υφιστάμενων αντλιοστασίων στη "..." και στη θέση "...". 3. Συνολικό μήκος καταθλιπτικών αγωγών μεταφοράς λυμάτων στην ΕΕΛ: 69,50 μ (Φ63 εντός οικισμού "..."), 1350,00 μ (Φ90 από "..." σε "..."), 7.716,60 μ (Φ110 από "..." σε "..." και εν συνεχεία σε "..."). 4. Περιλαμβάνονται απαραίτητα φρεάτια αεραγωγών και εκκένωσης. Ο συνολικός προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου (εκτιμώμενη αξία της σύμβασης) ανέρχεται σε 1.379.023,26 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει της βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιμής.
ΑΕΠΠ/720/2020
Η προσφεύγουσα ζητά να ακυρωθεί άλλως τροποποιηθεί η υπ' αριθμ. 33/2020 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, κατά το μέρος που απέρριψε την προσφορά της και καθ' ο μέρος αποδέχθηκε την προσφορά της παρεμβαίνουσας εταιρείας. Επιπλέον, ζητά να ακυρωθεί κάθε άλλη συναφής, προγενέστερη ή μεταγενέστερη, πράξη ή παράλειψη της Διοίκησης. Το αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή δικτύων αποχέτευσης ακάθαρτων και αντλιοστασίων των Τ.Κ., καθώς και έργων μεταφοράς στο αντλιοστάσιο Ορχομενού, συνολικού μήκους περίπου 26,5km, και πέντε (5) αντλιοστασίων ακαθάρτων, περιλαμβάνοντας και τις ιδιωτικές συνδέσεις ακινήτων με το δίκτυο ακάθαρτων.
ΑΕΠΠ/266/2021
Με την προδικαστική προσφυγή η προσφεύγουσα επιδιώκει να ακυρωθούν, άλλως να τροποποιηθούν η υπ' αριθ. 20722 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Αναθέτουσας Αρχής ("") ληφθείσα κατά την 1390η συνεδρίασή του, διενεργηθείσα την 09.12.2020, δυνάμει της οποίας αποφάσισε την ανάθεση της σύμβασης στην παρεμβαίνουσα, και το μ' αυτήν εγκριθέν από 4.12.2020 Πρακτικό ΙΙ της Επιτροπής του Διαγωνισμού, με το οποίο κρίθηκε παραδεκτή η προσφορά της μετά από τον έλεγχο των δικαιολογητικών κατακύρωσης και εισηγήθηκε την ανάθεση της σύμβασης στην ως άνω προσωρινή ανάδοχο εταιρεία και κρίθηκε αποδεκτή η προσφορά αυτής και κάθε άλλη σχετική πράξη ή παράλειψη της αναθέτουσας αρχής, να απορριφθεί η προσφορά της παρεμβαίνουσας, να αποκλεισθεί η συμμετοχή της από το διαγωνισμό και να της επιστραφεί το καταβληθέν παράβολο. Αντικείμενο της σύμβασης του έργου είναι η κατασκευή των Έργων Αποχέτευσης Ακαθάρτων (κύριων και δευτερευόντων αγωγών βαρύτητας, των απαιτούμενων φρεατίων επίσκεψης, συμβολής ή και πτώσης στις περιοχές των οικισμών "...", "..." και "...", "..." του Δήμου "..."-"..." του Κεντρικού Συλλεκτηρίου "...", ο οποίος οδηγεί τα λύματα των παραπάνω περιοχών στον προβλεπόμενο "..." (βασικό συλλεκτήρα "..." που θα κατασκευάσει άλλη εργολαβία) και εν συνεχεία στο προβλεπόμενο ΚΕΛ Δήμων "..."-"..." και "..."-"...", καθώς και των πέντε αντλιοστασίων ακαθάρτων (τεσσάρων αντλιοστασίων κατάθλιψης και ενός αντλιοστασίου ανύψωσης, με τον απαιτούμενο Η/Μ εξοπλισμό και τους αντίστοιχους δίδυμους καταθλιπτικούς αγωγούς) στην περιοχή του "...", "...". Επιπλέον, στο έργο περιλαμβάνεται και η κατασκευή των εξωτερικών διακλαδώσεων για τη σύνδεση των ακινήτων με το δίκτυο αποχέτευσης ακαθάρτων.
ΑΕΠΠ/669/2018
Η προσφυγή αίτησε την ακύρωση της απόφασης 72/2018 του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΥΑΞ, την απόρριψη της προσφοράς του προσωρινού ανάδοχου και την ανάδειξη της προσφεύγουσας ως προσωρινού ανάδοχου. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την «Προμήθεια και Εγκατάσταση Υλικών για τη Σύνδεση των Ηλεκτροπαραγωγών Ζευγών (Η/Ζ) των Αντλιοστασίων Ευμοίρου και Κυψέλης και θέση σε λειτουργία αυτών – Προμήθεια και Εγκατάσταση Συστημάτων Αντιστάθμισης έργου Ισχύος στα Αντλιοστάσια Ευμοίρου, Κυψέλης και Δροσερού» με προϋπολογισμό 111.792,13 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Η προσφυγή θεωρεί ότι ο προσωρινός ανάδοχος υποστήριξε την προσφορά του σε τρίτους χωρίς να το δηλώσει σωστά, παραβιάζοντας τους όρους της διακήρυξης.
ΑΕΠΠ/121/2018
Με την προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του αναθέτοντα φορέα (Δ.Ε.Υ.Α.Ξ.) που έγινε δεκτές οι προσφορές των οικονομικών φορέων «…………….» και «………………» στον ηλεκτρονικό δημόσιο ανοικτό διαγωνισμό με αριθμό ΕΣΗΔΗΣ 44698,1. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την «Προμήθεια και Εγκατάσταση Υλικών για την Σύνδεση των Ηλεκτροπαραγωγών Ζευγών (Η/Ζ) των Αντλιοστασίων Ευμοίρου και Κυψέλης και θέση σε λειτουργία αυτών – Προμήθεια και Εγκατάσταση Συστημάτων Αντιστάθμισης Αέργου Ισχύος στα Αντλιοστάσια Ευμοίρου, Κυψέλης και Δροσερού της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης-Αποχέτευσης Ξάνθης (Δ.Ε.Υ.Α.Ξ.)» με προϋπολογισμό 111.792,13 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι οι προσφορές των ανωτέρω οικονομικών φορέων έπρεπε να απορριφθούν λόγω ελλείψεων στα ΤΕΥΔ τους, όπως έλλειψη ψηφιακής υπογραφής, εσφαλμένη συμπλήρωση και μη απόδειξη της τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας των υπεργολάβων τους.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/362/2024
Συντήρηση αντλιοστασίων υπόγειων διαβάσεων (....)Υπό το ανωτέρω πραγματικό της προκείμενης υπόθεσης και σύμφωνα με τις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Δικαστήριο κρίνει ότι ορθώς με την προσβαλλομένη έγινε δεκτό ότι είναι μη νόμιμη η απαίτηση της διακήρυξης, για τη διακρίβωση της καταλληλότητας των υποψηφίων να προσκομίζεται από αυτούς έγγραφη απόδειξη προηγούμενης εμπειρίας στη συντήρηση αντλιοστασίων τοποθετημένων αποκλειστικά σε υπόγειες διαβάσεις πεζών και οχημάτων. Τούτο διότι, καταρχάς, η απόκλιση από τις προβλέψεις περί εμπειρίας στη διακήρυξη του έτους 2023 σε σχέση με τις ομοίου περιεχομένου προβλέψεις στις προηγούμενες δύο διακηρύξεις (ετών 2018 και 2020, με ΑΔΑΜ 18PROC002564308 2018-01-19 και 20PROC007308980 2020-09-14, αντίστοιχα) που αφορούσαν στην ανάθεση υπηρεσιών συντήρησης αντλιοστασίων από την ίδια Περιφέρεια, δεν τεκμηριώνεται πειστικά από την προσφεύγουσα και την παρεμβαίνουσα, καθόσον μολονότι οι εργασίες που πρέπει να εκτελεστούν από την ανάδοχο είναι ακριβώς ίδιες βάσει των τριών ως άνω διακηρύξεων (βλ. τις παρατεθείσες στη σκ. 11 εργασίες), στην τελευταία –και ήδη κρινόμενη- διακήρυξη προστέθηκε η ανωτέρω απαίτηση για απόκτηση εμπειρίας αποκλειστικά σε υπόγειες διαβάσεις πεζών και οχημάτων. Δεδομένου, ωστόσο, ότι πρόκειται να εκτελεστούν οι ίδιες ακριβώς εργασίες συντήρησης, δεν αιτιολογείται γιατί οι υποψήφιοι ανάδοχοι απαιτείται να έχουν εμπειρία στην ανωτέρω εξειδικευμένη κατηγορία αντλιοστασίων και δεν αρκεί η μέχρι τότε απαιτούμενη γενική εμπειρία σε εν γένει εργασίες «συντήρησης ή κατασκευής ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων αντλιοστασίων ή ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων ή ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων». Περαιτέρω, δεν αποδεικνύεται από τα στοιχεία του φακέλου ότι συντρέχουν οι περιστάσεις που προβάλλονται με την κρινόμενη προσφυγή και παρέμβαση, οι οποίες να δικαιολογούν την απόδειξη ειδικής εμπειρίας σε αντλιοστάσια υπογείων διαβάσεων πεζών και οχημάτων, ήτοι η «αλλαγή στη συχνότητα εμφάνισης και την ένταση ακραίων καιρικών φαινομένων λόγω κλιματικής αλλαγής» και η επίκληση της «εκτέλεσης μεγάλων έργων υποδομής, όπως οι εργασίες ανάπλασης του Φαληρικού Δέλτα, στην περιοχή του οποίου βρίσκονται πολλά από τα προς συντήρηση αντλιοστάσια» με αποτέλεσμα να μην αρκεί η απλή εμπειρία στη συντήρηση αντλιοστασίων, καθώς αυτά αποτελούν ενιαίο σύνολο υδραυλικού, κτηριακού και ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού, ώστε να είναι δυνατή η πρόληψη και αντιμετώπιση προβλημάτων με την εξεύρεση των καταλληλότερων λύσεων (πχ διάνοιξη εναλλακτικών οδών απορροής).(....)Κατ’ ακολουθίαν των προεκτεθέντων, η κρινόμενη προσφυγή ανάκλησης πρέπει να απορριφθεί και να μην ανακληθεί η 91/2023 Πράξη προσυμβατικού ελέγχου της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
ΑΕΠΠ/223/2019
Ο προσφεύγων ζητεί την ακύρωση της απόφασης 181/21.12.2018 του Διοικητικού Συμβουλίου του αναθέτοντα φορέα, η οποία τον κήρυξε έκπτωτο λόγω μη προσκόμισης ουσιώδους δικαιολογητικού κατακύρωσης. Απαιτεί επίσης την αποδοχή της προσφοράς του και την κατακύρωση του έργου σ’ αυτόν. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την «Προμήθεια και Εγκατάσταση Υλικών για τη Σύνδεση των Ηλεκτροπαραγωγών Ζευγών (Η/Ζ) των Αντλιοστασίων Ευμοίρου και Κυψέλης και θέση σε λειτουργία αυτών, καθώς και Προμήθεια και Εγκατάσταση Συστημάτων Αντιστάθμισης έργου Ισχύος στα Αντλιοστάσια Ευμοίρου, Κυψέλης και Δροσερού» με προϋπολογισμού 111.792,13 € (χωρίς ΦΠΑ). Ο προσφεύγων διαφωνεί με την απόφαση του αναθέτοντα φορέα, υποστηρίζοντας ότι προέβη σε λανθασμένη ερμηνεία των όρων της διακήρυξης ως προς τα δικαιολογητικά του τεχνικού προσωπικού.
ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.7/119/2015
"Εκτέλεση εργασιών συντήρησης των αντλιοστασίων ύδρευσης και αποχέτευσης" Με δεδομένα αυτά και λαμβάνοντας επιπλέον υπόψη την 2477/22.10.2013 απόφαση του Δημάρχου ..... περί τοποθετήσεως των δημοτικών υπαλλήλων στα Τμήματα των Διευθύνσεων του Δήμου και σύμφωνα με την οποία στο Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Έργων και Σηματοδότησης της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών, στην αρμοδιότητα του οποίου ανήκει η εκτέλεση των ως άνω εργασιών, όπως προκύπτει από τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας [βλ. το άρθρ. 19 παρ. 13 παρίπτ. 6 της 53045/1555/10.4.2013 απόφασης της Γενικής Γραμματέως Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου (ΦΕΚ Β΄ 864)], έχουν τοποθετηθεί τέσσερις υπάλληλοι, το Κλιμάκιο κρίνει ότι το προσωπικό που υπηρετεί δεν επαρκεί για να αναλάβει την πλήρη, καθημερινή και σε εικοσιτετράωρη βάση ηλεκτρολογική συντήρηση του συνόλου των αντλιοστασίων ύδρευσης - αποχέτευσης του Δήμου ...... Εξάλλου, οι ανατιθέμενες υπηρεσίες αφενός μεν δεν αφορούν στο σύνολο των αντλιοστασίων του Δήμου αλλά μόνο στα αντλιοστάσια της Δ.Ε. …και αφετέρου πρόκειται να διαρκέσουν για περιορισμένο χρονικό διάστημα, ήτοι για πέντε μήνες από την υπογραφή της οικείας σύμβασης. Ως εκ τούτου, η ανάθεση αυτή παρίσταται εν προκειμένω δικαιολογημένη εν όψει των συγκεκριμένων περιστάσεων και δεν αντίκειται, κατά την κρίση του Κλιμακίου, στην αρχή της οικονομικότητας, ο δε σχετικός λόγος διαφωνίας θα πρέπει να απορριφθεί ως αβασίμως προβαλλόμενος. Αντιθέτως, ο λόγος διαφωνίας σύμφωνα με τον οποίο δεν προκύπτει τεκμηριωμένα και αναλυτικά ο προϋπολογισμός της ανατιθέμενης υπηρεσίας θα πρέπει να γίνει δεκτός ως βάσιμος, καθόσον στην από 20.2.2014 τεχνική περιγραφή δεν γίνεται αναφορά σε συγκριτικά οικονομικά στοιχεία, τα οποία ελήφθησαν υπόψη από το Δήμο ..... προκειμένου να προσδιοριστεί, έστω και ως γενικό σύνολο, η προϋπολογισθείσα αξία των υπηρεσιών που ανατέθηκαν. Η έλλειψη δε αυτή καθιστά αόριστο και μη επιδεχόμενο δικαστικής εκτίμησης τον προϋπολογισμό του ανατεθέντος έργου και κατά συνέπεια τη νομιμότητα της προσφυγής στην εξαιρετική διαδικασία της απευθείας ανάθεσης και πλήττει, κατά τούτο, τη νομιμότητα της υπό κρίση δαπάνης. Τέλος, η δαπάνη παρίσταται μη κανονική, καθόσον για την πραγματοποίησή της δεσμεύτηκε με την 6/3.2.2014 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής το σύνολο της εγγεγραμμένης στον Κ.Α.Ε. 25/6262.0001 πίστωσης, ποσού, κατά το χρόνο εκείνο, 48.000 ευρώ, σε βάρος της οποίας εκδόθηκε τελικώς το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πληρωμής και η οποία, ανεξαρτήτως των αναμορφώσεων του προϋπολογισμού που ακολούθησαν, παρέμεινε κατ’ αυτόν τον τρόπο δεσμευμένη, δηλαδή για ολόκληρο το εγγεγραμμένο ποσό, έως τη λήξη του οικονομικού έτους. Πλην όμως, σύμφωνα με όσα ήδη εκτέθηκαν, η απόφαση δημοσιονομικής δέσμευσης, με την οποία δημιουργείται έναντι των τρίτων υποχρέωση για πληρωμή, πρέπει να είναι αντίστοιχη, ως προς το ύψος της δαπάνης, με την εκάστοτε απόφαση διοικητικής ανάληψης υποχρέωσης ενώ δεν επιτρέπεται καταρχήν να αναλαμβάνεται, εκ των προτέρων, το εγγεγραμμένο σ’ αυτήν ποσό στο σύνολό του, παρά μόνο για τις ρητώς προβλεπόμενες και περιοριστικά αναφερόμενες στο νόμο περιπτώσεις, στις οποίες δεν εμπίπτει η ελεγχόμενη δαπάνη.