ΑΕΠΠ/480/2020
Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές
Με την προδικαστική προσφυγή η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης του Διευθύνοντος Συμβούλου του αναθέτοντος φορέα, η οποία απέρριψε την προσφορά της στον διαγωνισμό για την «Κατασκευή δικτύου αποχέτευσης ακαθάρτων υδάτων του Δήμου […]» με συνολικό προϋπολογισμό 58.050.000,00€. Αντικείμενο της σύμβασης ήταν η κατασκευή κύριων και δευτερευόντων αγωγών αποχέτευσης, αντλιοστασίων και εξωτερικών διακλαδώσεων σε περιοχές του Δήμου, καθώς και του αγωγού μεταφοράς λυμάτων σε γειτονικούς Δήμους.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/266/2021
Με την προδικαστική προσφυγή η προσφεύγουσα επιδιώκει να ακυρωθούν, άλλως να τροποποιηθούν η υπ' αριθ. 20722 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Αναθέτουσας Αρχής ("") ληφθείσα κατά την 1390η συνεδρίασή του, διενεργηθείσα την 09.12.2020, δυνάμει της οποίας αποφάσισε την ανάθεση της σύμβασης στην παρεμβαίνουσα, και το μ' αυτήν εγκριθέν από 4.12.2020 Πρακτικό ΙΙ της Επιτροπής του Διαγωνισμού, με το οποίο κρίθηκε παραδεκτή η προσφορά της μετά από τον έλεγχο των δικαιολογητικών κατακύρωσης και εισηγήθηκε την ανάθεση της σύμβασης στην ως άνω προσωρινή ανάδοχο εταιρεία και κρίθηκε αποδεκτή η προσφορά αυτής και κάθε άλλη σχετική πράξη ή παράλειψη της αναθέτουσας αρχής, να απορριφθεί η προσφορά της παρεμβαίνουσας, να αποκλεισθεί η συμμετοχή της από το διαγωνισμό και να της επιστραφεί το καταβληθέν παράβολο. Αντικείμενο της σύμβασης του έργου είναι η κατασκευή των Έργων Αποχέτευσης Ακαθάρτων (κύριων και δευτερευόντων αγωγών βαρύτητας, των απαιτούμενων φρεατίων επίσκεψης, συμβολής ή και πτώσης στις περιοχές των οικισμών "...", "..." και "...", "..." του Δήμου "..."-"..." του Κεντρικού Συλλεκτηρίου "...", ο οποίος οδηγεί τα λύματα των παραπάνω περιοχών στον προβλεπόμενο "..." (βασικό συλλεκτήρα "..." που θα κατασκευάσει άλλη εργολαβία) και εν συνεχεία στο προβλεπόμενο ΚΕΛ Δήμων "..."-"..." και "..."-"...", καθώς και των πέντε αντλιοστασίων ακαθάρτων (τεσσάρων αντλιοστασίων κατάθλιψης και ενός αντλιοστασίου ανύψωσης, με τον απαιτούμενο Η/Μ εξοπλισμό και τους αντίστοιχους δίδυμους καταθλιπτικούς αγωγούς) στην περιοχή του "...", "...". Επιπλέον, στο έργο περιλαμβάνεται και η κατασκευή των εξωτερικών διακλαδώσεων για τη σύνδεση των ακινήτων με το δίκτυο αποχέτευσης ακαθάρτων.
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1439/2022
ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΟΡΘΩΣΗ (...)Από τις διατάξεις αυτές συνάγεται ότι η δαπάνη κατασκευής των εξωτερικών διακλαδώσεων ακαθάρτων υδάτων, που κατασκευάζονται εξωτερικά των ακινήτων από τη ρυμοτομική γραμμή μέχρι την θέση του αγωγού αποχέτευσης ακαθάρτων, για τη σύνδεση του εσωτερικού δικτύου του ακινήτου με τον αντίστοιχο αγωγό αποχέτευσης, και περιλαμβάνουν, κατά την τεχνική έννοια του όρου, τον αγωγό ακαθάρτων υδάτων κατά πλάτος της οδού, από το ακίνητο προς τον κεντρικό αγωγό, το φρεάτιο προσαρμογής του εσωτερικού δικτύου ακαθάρτων υδάτων με τον προαναφερθέντα αγωγό, και τη σύνδεση του προαναφερθέντος αγωγού με τον αγωγό ακαθάρτων υδάτων, βαρύνει τους ιδιοκτήτες των ωφελούμενων ακινήτων. Επομένως, η δαπάνη κατασκευής των διακλαδώσεων αυτών, έστω και αν καταβάλλεται αρχικώς από την αρμόδια επιχείρηση ύδρευσης και αποχέτευσης, βαρύνει τελικώς τρίτα πρόσωπα και είναι ανακτήσιμη, εκ του λόγου δε αυτού δεν περιλαμβάνεται στο επενδυτικό κόστος του ευρύτερου έργου της κατασκευής του αποχετευτικού συστήματος που μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Συνοχής και η αντίστοιχη δαπάνη κατασκευής τους δεν αποτελεί επιλέξιμη προς χρηματοδότηση δαπάνη, σε περίπτωση δε καταβολής της αναζητείται ως αχρεωστήτως καταβληθείσα.(...)Το δικάσαν Τμήμα με την αναιρεσιβαλλόμενη απόφασή του απέρριψε, κατά το μέρος που αφορούσε στο επίδικο ποσό δημοσιονομικής διόρθωσης, ως αβάσιμο τον λόγο έφεσης περί παραβίασης της αρχής της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης, με την αιτιολογία ότι από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ότι η διοίκηση προέβη σε ενέργειες, οι οποίες ήταν ικανές να δημιουργήσουν στην αναιρεσείουσα την πεποίθηση ότι η επίμαχη δαπάνη ήταν επιλέξιμη. Εν όψει δε αυτών, δοθέντος ότι από τις πραγματικές παραδοχές της αναιρεσιβαλλόμενης εξεταζόμενες υπό το πρίσμα των ισχυρισμών της αναιρεσείουσας δεν προκύπτει η απαιτούμενη προϋπόθεση περί της υπάρξεως συγκεκριμένων διαβεβαιώσεων για τη θεμελίωση παραβιάσεως της αρχής της προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης, το δικάσαν Τμήμα, αγόμενο στην παραδοχή ότι εν προκειμένω δεν παραβιάστηκε η αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης της αναιρεσείουσας, δεν υπέπεσε στην αναιρετική πλημμέλεια της πλημμελούς εφαρμογής του νόμου και ο σχετικός λόγος αναίρεσης κρίνεται απορριπτέος ως αβάσιμος.Για τους λόγους αυτούς Απορρίπτει την αίτηση αναίρεσης της 411/2016 απόφασης του Ι Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΝΣΚ/237/2003
Κατασκευή εξωτερικών διακλαδώσεων για την αποχέτευση των όμβριων υδάτων των ακινήτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η κατασκευή των εξωτερικών διακλαδώσεων των ακινήτων για την αποχέτευση των όμβριων υδάτων και μετά την ισχύ του Ν 2744/1999, εξακολουθεί να υπάγεται στην αρμοδιότητα της ΕΥΔΑΠ.
ΑΕΠΠ/863/2020
Η προσφεύγουσα εταιρεία "..." με την από 30-5-2020 προδικαστική προσφυγή της ζητάει την ακύρωση ή τροποποίηση της υπ' αριθμ. 55/2020 απόφασης του Δήμου "..." για τους εξής λόγους: 1. Αποδοχή των προσφορών των συνδιαγωνιζομένων οικονομικών φορέων "...", "...", "...". 2. Πλημμελής βαθμολόγηση της προσφοράς της. 3. Πλημμελής βαθμολόγηση της τεχνικής προσφοράς της "...". Το αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή έργων αποχέτευσης, ειδικότερα: 1. Δίκτυα συλλογής ακαθάρτων στους οικισμούς "..." και "..." συνολικού μήκους 5.359,52 m και 155 φρεάτια επίσκεψης. 2. Κατασκευή τριών (3) νέων υπόγειων, προκατασκευασμένων αντλιοστασίων (ΑΣ1, ΑΣ2, ΑΣ3) και χρήση υφιστάμενων αντλιοστασίων στη "..." και στη θέση "...". 3. Συνολικό μήκος καταθλιπτικών αγωγών μεταφοράς λυμάτων στην ΕΕΛ: 69,50 μ (Φ63 εντός οικισμού "..."), 1350,00 μ (Φ90 από "..." σε "..."), 7.716,60 μ (Φ110 από "..." σε "..." και εν συνεχεία σε "..."). 4. Περιλαμβάνονται απαραίτητα φρεάτια αεραγωγών και εκκένωσης. Ο συνολικός προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου (εκτιμώμενη αξία της σύμβασης) ανέρχεται σε 1.379.023,26 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει της βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιμής.
ΑΕΠΠ/720/2020
Η προσφεύγουσα ζητά να ακυρωθεί άλλως τροποποιηθεί η υπ' αριθμ. 33/2020 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, κατά το μέρος που απέρριψε την προσφορά της και καθ' ο μέρος αποδέχθηκε την προσφορά της παρεμβαίνουσας εταιρείας. Επιπλέον, ζητά να ακυρωθεί κάθε άλλη συναφής, προγενέστερη ή μεταγενέστερη, πράξη ή παράλειψη της Διοίκησης. Το αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή δικτύων αποχέτευσης ακάθαρτων και αντλιοστασίων των Τ.Κ., καθώς και έργων μεταφοράς στο αντλιοστάσιο Ορχομενού, συνολικού μήκους περίπου 26,5km, και πέντε (5) αντλιοστασίων ακαθάρτων, περιλαμβάνοντας και τις ιδιωτικές συνδέσεις ακινήτων με το δίκτυο ακάθαρτων.
ΕλΣυνΤμ.Μειζ-Επταμ.Συνθ/410/2016
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ-ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ:το Τμήμα κρίνει, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τον αιτούντα Δήμο, ότι στην προκειμένη περίπτωση συντρέχουν οι προϋποθέσεις σύναψης της επίμαχης συμπληρωματικής σύμβασης. Ειδικότερα, η ανάγκη εκτέλεσης των εργασιών της σύμβασης αυτής ανέκυψε από το απρόβλεπτο γεγονός της αποκάλυψης, στο πλαίσιο εκτέλεσης άλλης εργολαβίας, αχαρτογράφητου αγωγού ομβρίων στην Λεωφόρο …, που παρανόμως είχε μετατραπεί από τους ιδιοκτήτες παρακείμενων ακινήτων σε παντορροϊκό. Ο αγωγός αυτός δεν ήταν δυνατόν να εντοπιστεί κατά τον χρόνο εκπόνησης της μελέτης του αρχικού έργου, αφενός μεν λόγω της απουσίας επιφανειακών υδάτων, αφετέρου δε διότι κατά τον χρόνο μετατροπής του σε παντορροϊκό δεν λειτουργούσε τεχνική υπηρεσία στον Δήμο της .... Περαιτέρω, με την επίμαχη σύμβαση δεν επέρχεται επέκταση του φυσικού και τεχνικού αντικειμένου. Τούτο διότι οι εργασίες της αρχικής σύμβασης αφορούσαν καταρχήν στο σύνολο της εδαφικής Περιφέρειας του Δήμου ..., δεν προβλέφθηκαν δε ειδικώς για την Λεωφόρο .. εκ μόνου του λόγου ότι το δευτερεύον δίκτυο ακαθάρτων δεν ήταν τότε λειτουργικό ένεκα της μη σύνδεσής του με το αντλιοστάσιο. Εξάλλου, η κατασκευή ενός παράλληλου αγωγού σε ορισμένα σημεία επί της Λεωφόρου … δεν συνιστά κατασκευή δευτερεύοντος δικτύου ακαθάρτων, αλλά είναι τεχνικά αναγκαία για την σύνδεση των ακινήτων με το δίκτυο αυτό, ήτοι αφορά αμιγώς στο έργο των διακλαδώσεων του δικτύου ακαθάρτων. Τέλος, οι εργασίες της επίμαχης συμπληρωματικής σύμβασης κατά το αντικείμενό τους συνδέονται άρρηκτα με την αρχική εργολαβία και είναι αναγκαίες για την ολοκλήρωση του τεχνικού της αντικειμένου, ήτοι με την σύνδεση των ακινήτων του Δήμου ... με το δευτερεύον δίκτυο ακαθάρτων...η υπό κρίση αίτηση αναθεώρησης καθώς και η υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση πρέπει να γίνουν δεκτές και να αναθεωρηθεί η 6632/2015 Απόφαση του VI Τμήματος. Περαιτέρω, πρέπει να γίνει δεκτή η από 10.9.2015 αίτηση ανάκλησης και να ανακληθεί η 228/2015 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου,
ΑΕΠΠ/1160/2020
Η προσφεύγουσα ένωση οικονομικών φορέων «....ΑΕ» αίτησε με την προδικαστική προσφυγή της την ακύρωση της απόφασης του Διευθύνοντος Συμβούλου της.... που αφορούσε τον διαγωνισμό για την «Κατασκευή Δικτύου Απoχέτευσης Ακαθάρτων Υδάτων του Δήμου....». Συγκεκριμένα, ζητήθηκε η ακύρωση της απόφασης για το μέρος που απέρριπτε την προσφορά της ένωσης, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνυόταν η παρεμβαίνουσα ένωση ως προσωρινός ανάδοχος. Η προσφυγή επικαλείται παραβιάσεις της διαδικασίας, λόγους αποκλεισμού και ζητεί την επανεξέταση της απόφασης, υποστηρίζοντας ότι δεν τηρήθηκαν οι διαδικαστικές προϋποθέσεις και οι διατάξεις του νόμου 4412/2016.
ΑΕΠΠ/1292/2021
Ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της διακήρυξης για τη σύναψη δημόσιας σύμβασης έργων αποχέτευσης οικισμών σε Δήμο, με εκτιμώμενη αξία 4.730.229,31 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Επικαλείται ότι οι όροι της διακήρυξης, ιδίως τα κριτήρια τεχνικής ικανότητας (όπως απαίτηση για ολοκληρωμένα έργα με συγκεκριμένα μήκη αγωγών και αντλιοστασίων), αποκλείουν άδικα τη συμμετοχή του. Το έργο αφορά κατασκευή δικτύου αποχέτευσης με βαρυτικούς/καταθλιπτικούς αγωγούς (συνολικού μήκους 26.510,66 μ.) και 4 αντλιοστάσια, με τελικό προορισμό εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων.
ΑΕΠΠ/479/2020
Η προσφεύγουσα ένωση οικονομικών φορέων ζητά την ακύρωση της απόφασης που αφορά την ανάδειξη της ένωσης «…………….» ως προσωρινού αναδόχου του έργου «Κατασκευή Δικτύου Αποχέτευσης Ακαθάρτων Υδάτων του Δήμου ……………», υποστηρίζοντας ότι η απόφαση εκδόθηκε χωρίς να έχει προηγηθεί η σύμφωνη γνώμη της επιτροπής για την επάρκεια των επανορθωτικών μέτρων του μέλους της. Επιπλέον, ισχυρίζεται ότι η ανάδειξη «υπό όρο» είναι παράνομη και ότι το μέλος της αντιπάλης ένωσης έπρεπε να αποκλειστεί λόγω ψευδούς δήλωσης και απόκρυψης ουσιωδών πληροφοριών σχετικά με συμφωνίες στρέβλωσης του ανταγωνισμού.
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)/57/2012
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ-Συμπληρωματικές συμβάσεις.:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, δεν συντρέχουν, εν προκειμένω, οι προβλεπόμενες στο νόμο προϋποθέσεις για τη σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης με τον ανάδοχο της αρχικής σύμβασης εκτέλεσης του οικείου έργου. Ειδικότερα, από τα στοιχεία του φακέλου, δεν προκύπτει ότι οι εργασίες αυτές κατέστησαν αναγκαίες λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων κατά την τεχνική εκτέλεση του έργου, ήτοι λόγω πραγματικών γεγονότων που δεν ανάγονται στο χρόνο κατάρτισης της αρχικής σύμβασης και επηρεάζουν την τεχνική αρτιότητα του έργου, ενώ αντικειμενικά δεν μπορούσαν να προβλεφθούν στο στάδιο της οριστικής μελέτης. Οι επικαλούμενες εκ μέρους του Δήμου «καταστάσεις που δεν ήταν γνωστές και δεν αντιμετωπίστηκαν στην αρχική μελέτη» αφορούν δε στην ύπαρξη υπόγειου αγωγού ομβρίων υδάτων στο δρόμο της αγοράς, δεν στοιχειοθετούν απρόβλεπτες περιστάσεις. Και τούτο διότι, η άγνοια της ύπαρξης του αγωγού αυτού και της σύνδεσής του με τις αποχετεύσεις των παρακείμενων οικιών, που δεν έχουν συνδεθεί με το υπάρχον δίκτυο ακαθάρτων, συνιστά σφάλμα και παράλειψη της αρχικής μελέτης, δεδομένου ότι οι θέσεις των υφιστάμενων αγωγών και συνδέσεων επιβαλλόταν, κατά την κοινή πείρα, με την καταβολή της ενδεδειγμένης επιμέλειας, να αποτελέσουν περιεχόμενο της μελέτης δημοπράτησης του κύριου έργου, το οποίο αποσκοπούσε, μεταξύ άλλων, στην απορροή και αποχέτευση των ομβρίων υδάτων και τη σύνδεση του υπό κατασκευή δικτύου με τον υφιστάμενο κεντρικό αγωγό αποχέτευσης ομβρίων υδάτων. Κατά συνέπεια, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη, κατά το μέρος που αφορά στην πληρωμή εργασιών της 1ης Συμπληρωματικής σύμβασης του έργου «Πεζοδρομήσεις Δημοτικών Οδών», δεν είναι νόμιμη, και, ως εκ τούτου, το χρηματικό αυτό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.