ΑΕΠΠ/203/2018
Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές
Με την Προδικαστική Προσφυγή, η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης υπ’ αριθμ. 1147/18ΓΠ/24.01.2018, με την οποία εγκρίθηκε το Πρακτικό αποσφράγισης και ελέγχου δικαιολογητικών – τεχνικής αξιολόγησης της Επιτροπής Διαγωνισμού. Το αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνει: Α) φωτιστικά σώματα αιθουσών διδασκαλίας και αμφιθεάτρων, Β) πυροσβεστήρες για πυρασφάλεια, Γ) αναγόμωση πυροσβεστήρων, Δ) ακτινολογικό μηχάνημα του Τμήματος Κτηνιατρικής, Ε) υποδομές ΤΠΕ, ΣΤ) καθίσματα γραφείου, Ζ) πινακίδες, Η) συστήματα σκίασης Τμημάτων Βιοχημείας – Βιοτεχνολογίας και Σχολής Θετικών Επιστημών, Θ) εργαστηριακό εξοπλισμό και Ι) υποδομές τηλεφωνίας, με συνολικό προϋπολογισμό 258.000,00€. Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι η προσφορά της παρεμβαίνουσας έπρεπε να απορριφθεί λόγω υποτιθέμενων ψευδών δηλώσεων στο ΤΕΥΔ και ότι η δική της προσφορά έπρεπε να λάβει υψηλότερη βαθμολογία λόγω μικρότερου χρόνου παράδοσης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/1364/2019
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα εταιρεία επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης 6413/390/30.09.2019 του Διοικητικού Συμβουλίου του φορέα, η οποία ενέκρινε το Πρακτικό Νο1/27.09.2019 της Επιτροπής Διενέργειας του Διαγωνισμού. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την ανάθεση υπηρεσιών φύλαξης στις εγκαταστάσεις του φορέα, με συνολικό προϋπολογισμό 360.000 € (χωρίς ΦΠΑ) και διάρκεια 12 μήνες. Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι η προσφορά της παρεμβαίνουσας εταιρείας έπρεπε να απορριφθεί λόγω ψευδών δηλώσεων στο Ευρωπαϊκό Ενιαίο Έγγραφο Σύμβασης και παραλείψεων στη συμπλήρωση δικαιολογητικών. Επιπλέον, θεωρεί ότι η βαθμολόγηση της τεχνικής προσφοράς της ήταν εσφαλμένη, καθώς η δική της προσφορά είχε υπεροχή.
ΑΕΠΠ/77/2017
Η προσφυγή ασκήθηκε από την εταιρεία κατά της διακήρυξης 41/2017 για προμήθεια ιατρικού εξοπλισμού (Ψηφιακό Ακτινολογικό Μηχάνημα) του 401 ΓΣΝΑ. Η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση συγκεκριμένων τεχνικών προδιαγραφών (όρος (ε)), ισχυριζόμενη ότι αυτές αποκλείουν άδικα προϊόντα με σήμανση CE, περιορίζοντας τον ανταγωνισμό. Επιπλέον, υποστηρίζει ότι όταν το κριτήριο είναι η χαμηλότερη τιμή, οι τεχνικές προδιαγραφές πρέπει να περιορίζονται στα βασικά (CE) χωρίς πρόσθετες απαιτήσεις, διαφορετικά ο διαγωνισμός θα έπρεπε να έχει κριτήριο βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιμής. Η είσήγηση της ΑΕΠΠ διαπίστωσε ότι οι όροι ήταν παράνομοι και ακύρωσε τον προσβαλλόμενο όρο, διατάσσοντας τροποποίηση της διακήρυξης για να μην αποκλείονται προϊόντα με CE.
ΑΕΠΠ/790/2018
Με την προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων οικονομικός φορέας επιδιώκει την ακύρωση της προσβαλλομένης απόφασης, η οποία ενέκρινε τα πρακτικά της Επιτροπής του διαγωνισμού χωρίς να αποκλείσει τους άλλους δύο οικονομικούς φορείς (1ος και 2ος παρεμβαίνοντες). Ο διαγωνισμός αφορούσε την ανάθεση υπηρεσιών φύλαξης του κτηρίου της Κεντρικής Υπηρεσίας της ΕΛΣΤΑΤ και του γραφείου της Υπηρεσίας Στατιστικής Νομού Θεσσαλονίκης για διάστημα 17 μηνών (από 1/6/2018 έως 31/10/2019) με δυνατότητα παράτασης 2 μήνες. Ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι οι άλλοι διαγωνιζόμενοι έπρεπε να αποκλειστούν λόγω σοβαρών πλημμελειών σε προηγούμενες συμβάσεις, προστίμων για παραβιάσεις εργατικής νομοθεσίας, ψευδών δηλώσεων στο ΤΕΥΔ και μη προσκόμισης της επίκαιρης συλλογικής σύμβασης εργασίας.
ΕΑΔΗΣΥ/828/2023
Με την προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης του Δ.Σ. του αναθέτοντα φορέα που εγκρίθηκε το Πρακτικό της Επιτροπής αξιολόγησης του διαγωνισμού, συγκεκριμένα ως προς το σκέλος που αφορά την ανάδειξη του παρεμβαίνοντος ως οριστικού αναδόχου της σύμβασης. Ο προσφεύγων ισχυρίζεται ότι ο παρεμβαίνων έχει κριθεί ένοχος σοβαρών ψευδών δηλώσεων σε προηγούμενους διαγωνισμούς και ότι συντρέχει ο λόγος αποκλεισμού του άρθρου 12.3.7 της διακήρυξης, γεγονός που θα έπρεπε να είχε ανακοινωθεί ως οψιγενής μεταβολή κατά το στάδιο της κατακύρωσης. Η σύμβαση αφορά την προμήθεια υπηρεσιών για τρία (3) έτη με εκτιμώμενη αξία 1.440 € και το κριτήριο ανάθεσης ήταν η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει της τιμής.
ΑΕΠΠ/874/2020
Η προσφεύγουσα εταιρία επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης υπ’ αριθμ. 57/2020 του Διοικητικού Συμβουλίου του αναθέτοντος φορέα, η οποία αφορά στον δημόσιο ανοικτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό με τίτλο «Αντικαταστάσεις - Επισκευές υποδομών ύδρευσης - αποχέτευσης που προκλήθηκαν από Θεομηνίες», με συνολικό προϋπολογισμό 460.000,00 € (χωρίς ΦΠΑ 24%). Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η αποκατάσταση ζημιών σε υποδομές ύδρευσης και αποχέτευσης που προκλήθηκαν από θεομηνίες. Η προσφυγή στηρίζεται στον ισχυρισμό ότι οι προσφορές ορισμένων συμμετεχόντων παρουσίαζαν αποκλίσεις από τους όρους της διακήρυξης και δεν έπρεπε να γίνουν δεκτές.
ΑΕΠΠ/612/2018
Η αιτούσα εταιρεία με την προδικαστική προσφυγή ζητά την ακύρωση ή τροποποίηση της απόφασης 81/2018 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Φαρσάλων, η οποία επικύρωσε το πρωτόκολλο της Επιτροπής Διαγωνισμού και απέκλεισε την προσφορά της λόγω πλημμέλειας στη συμπλήρωση του Τυποποιημένου Εντύπου Υπεύθυνης Δήλωσης (ΤΕΥΔ). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά τη στερέωση και αποκατάσταση του Πύργου Καραμίχου στα Φάρσαλα, με προϋπολογισμό 244.354,84 ευρώ (άνευ ΦΠΑ), ως μέρος ενός δημοσίου έργου που χρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020». Η αιτούσα υποστηρίζει ότι η παράλειψη συμπλήρωσης ενός πεδίου του ΤΕΥΔ δεν δικαιολογούσε τον αυτόματο αποκλεισμό της και ότι η αναθέτουσα αρχή έπρεπε να ζητήσει διευκρινίσεις πριν προχωρήσει στην απόρριψη.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/167/2018
ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΗΣ ΔΙΑΦΟΡΑΣ ΜΙΣΘΟΔΟΣΙΑΣ:. Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως αναγνωρίστηκε με τις προμνησθείσες αποφάσεις του Υπηρεσιακού Συμβουλίου και του Δημάρχου η συνάφεια του διδακτορικού και των μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών των φερόμενων ως δικαιούχων υπαλλήλων με το αντικείμενο της απασχόλησής τους, καθώς οι σχετικές γνωμοδοτήσεις δεν αιτιολογούνται επαρκώς, σύμφωνα με τα βασίμως προβαλλόμενα από τον Αναπληρωτή Επίτροπο, ενώ τα περί του αντιθέτου προβαλλόμενα με τα έγγραφα επανυποβολής του Δήμου είναι απορριπτέα. Ειδικότερα, δεν αιτιολογείται για κάθε έναν υπάλληλο πού έγκειται η θεματική εγγύτητα και συνακόλουθα η συνάφεια του γνωστικού αντικειμένου του προγράμματος σπουδών που αυτός παρακολούθησε με αυτό της απασχόλησής του, τις αρμοδιότητές του, την εν γένει λειτουργία του τμήματος στο οποίο υπηρετεί και τα καθήκοντα του κλάδου του. Απεναντίας, το διδακτορικό δίπλωμα του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου …, με το οποίο παρέχεται εκπαίδευση στην επιστήμη της Φυσικής Αγωγής και στην παροχή υπηρεσιών Αθλητισμού, δεν είναι συναφές με την ειδικότητα της υπαλλήλου ΠΕ Διοικητικού .., καθώς αυτή είναι τοποθετημένη στο Τμήμα Εσόδων της Διεύθυνσης Τοπικής Αγροτικής Οικονομίας και για το λόγο αυτό, άλλωστε, προηγήθηκε αρνητική εισήγηση σχετικά με την εξεταζόμενη συνάφεια ενώπιον του αποφασίζοντος Συμβουλίου. Ομοίως, ο μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών με τίτλο «Κινησιολογία» του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου … της .., ο οποίος θα μπορούσε να συμβάλει στην καλύτερη παροχή από τον εκπαιδευόμενο υπηρεσιών Αθλητισμού και πάλι, δε σχετίζεται με τα καθήκοντα που ανατίθενται σε υπάλληλο ΠΕ Διοικητικού που υπηρετεί στο Τμήμα Ληξιαρχείου του Δήμου. Περαιτέρω, ο μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών του Τμήματος Βιοχημείας και Βιοτεχνολογίας της Σχολής Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου …, με τίτλο «Βιοτεχνολογία- Ποιότητα διατροφής και περιβάλλοντος», της .., με τον οποίο αυτή απέκτησε εξειδικευμένες γνώσεις σχετικά με τη διασφάλιση της ποιότητας της διατροφής και του περιβάλλοντος, δε σχετίζεται με τα καθήκοντα ενός υπαλλήλου κλάδου ΤΕ Διοικητικού της Δημοτικής Αστυνομίας. Εξάλλου, ούτε και το μεταπτυχιακό δίπλωμα του Πανεπιστημίου της Ρώμης Tor Vergata, με τίτλο «Εκπαίδευση και αναπηρία. Οι συγκινησιακές- συναισθηματικές δυναμικές», που προσκομίζουν η … και ο … και του οποίου αντικείμενο είναι η παροχή εκπαίδευσης σε ανθρώπους και παιδιά με αναπηρία, τελεί σε συνάφεια με τα καθήκοντα υπαλλήλων κλάδου ΠΕ της Δημοτικής Αστυνομίας και για το λόγο αυτό, άλλωστε, πριν από τις θετικές γνωμοδοτήσεις του υπηρεσιακού συμβουλίου στις περιπτώσεις των υπαλλήλων αυτών γίνονται σχετικά μόνο γενικές και αόριστες αναφορές. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνες είναι μη νόμιμες και τα εντάλματα αυτά δεν πρέπει να θεωρηθούν.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/198/2019
Εκτέλεση εργασιών βατότητας αγροτικών οδών:...Υπό αυτές τις περιστάσεις, η άμεση αποκατάσταση των προκληθεισών από τα ανωτέρω επανειλημμένα και ακραία πλημμυρικά φαινόμενα ζημιών (ρηγματώσεων, καθιζήσεων, διαβρώσεων, επιχωματώσεων κ.λ.π.) στις οδικές υποδομές του Δήμου ... ώστε αυτές να καταστούν ασφαλείς και πλήρως λειτουργικές, εντός πολύ σύντομου χρονικού διαστήματος, μεσούντος του χειμώνα 2018 – 2019, πληροί την προϋπόθεση της κατεπείγουσας ανάγκης, η ικανοποίηση της οποίας δεν επιτρέπει την τήρηση των χρονικών προθεσμιών για διεξαγωγή διαγωνιστικής διαδικασίας και, συνεπώς, δικαιολογεί την ανάθεση του έργου με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση διακήρυξης. Ο δε χρόνος από την επέλευση των έκτακτων καιρικών φαινομένων (Νοέμβριος 2018 έως αρχές Ιανουαρίου 2019) μέχρι τη λήψη της απόφασης για την προσφυγή στη διαδικασία της ανάθεσης του έργου στις 17.1.2017, κρίνεται εγγύς και εύλογος, λαμβανομένων υπόψη των απαραίτητων ενεργειών που έπρεπε να προηγηθούν της απόφασης αυτής, όπως αυτοψίες, σύνταξη μελέτης, ανάληψη δαπάνης και διάθεση πίστωσης. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη, και το ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του οποίου βαρύνει.
ΕλΣυν.ΚΠΕ.Τμ.7/14/2017
Συντήρηση και προμήθεια οργάνων παιδικών χαρών:..Με αυτά τα δεδομένα και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, προκύπτουν τα εξής: α) Όσον αφορά στην από 21.6.2016 σύμβαση με τίτλο «Συντήρηση παιδικών χαρών Δ.Κ. ... ...», η οποία έχει μικτό χαρακτήρα, αφού το αντικείμενο της αφορά τόσο στην προμήθεια των εξαρτημάτων και ανταλλακτικών των οργάνων, που ήδη υπάρχουν στις παιδικές χαρές, όσο και σε εργασίες συντήρησης και επισκευής ενός δαπέδου (10 τ.μ.) και μίας σύνθετης κατασκευής, η σύμβαση αυτή συνιστά σύμβαση προμήθειας, διότι η αξία των υπό προμήθεια ειδών υπερβαίνει, και μάλιστα δυσανάλογα πολύ, την αξία των εργασιών, η οποία δεν εγγίζει ούτε τα 1.000 ευρώ και ως εκ τούτου μη νομίμως ανατέθηκε απευθείας στην ως άνω ανάδοχο εταιρία, αφού η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη ποσού 24.600 ευρώ, υπερβαίνει το ποσό των 15.000 ευρώ, μέχρι του οποίου είναι δυνατή η προσφυγή στη διαδικασία αυτή. β) Τόσο τα εξαρτήματα - ανταλλακτικά των οργάνων των παιδικών χαρών (π.χ. κάθισμα κούνιας, σκοινί αναρρίχησης, ξύλινη σκάλα κλπ.) που περιλαμβάνονται στην ως άνω σύμβαση προμήθειας, όσο και αυτά που περιλαμβάνονται στην, ομοίως από 21.7.2016, δεύτερη σύμβαση προμήθειας (τραμπάλες, μύλοι, ζωάκια ελατηρίου κλπ) αποβλέπουν στην συντήρηση των παιδικών χαρών της Δ.Κ. Αγ. ..., που επιβάλλει είτε την επιδιόρθωση (π.χ. προστατευτικά πάνελ) και αντικατάσταση (π.χ. καθίσματα κούνιας και ξύλινη σκάλα) τμήματος των οργάνων που ήδη υπάρχουν, είτε την προμήθεια νέων οργάνων, πρόκειται, δηλαδή, και στις δύο περιπτώσεις για προμήθεια ειδών που κατά τις συναλλακτικές αντιλήψεις θεωρούνται ομοειδή και τα οποία από τη φύση τους και τη λειτουργικότητά τους εντάσσονται σε όμοιες ή παρεμφερείς κατηγορίες αγαθών και εκτελούνται και από την ίδια εταιρία και συνεπώς, θα έπρεπε για την προμήθειά τους να διενεργηθεί ένας ενιαίος πρόχειρος διαγωνισμός, δεδομένου ότι η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη αυτών ανέρχεται στο ποσό των 39.460 ευρώ και ως εκ τούτου μη νομίμως αυτές ανατέθηκαν με απευθείας ανάθεση.(..) οι εντελλόμενες δαπάνες είναι μη νόμιμες ..
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/199/2019
Προμήθεια έτοιμου σκυροδέματος..:Υπό αυτές τις περιστάσεις, η άμεση αποκατάσταση των προκληθεισών από τα ανωτέρω ακραία πλημμυρικά φαινόμενα ζημιών, (ρηγματώσεων, καθιζήσεων, διαβρώσεων, επιχωματώσεων κ.λ.π.) στις οδικές υποδομές του Δήμου ... ώστε αυτές να καταστούν ασφαλείς και πλήρως λειτουργικές σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, μεσούντος του χειμώνα 2018 – 2019, πληροί την προϋπόθεση της επιτακτικά επείγουσας ανάγκης, η ικανοποίηση της οποίας δεν επιτρέπει την τήρηση των χρονικών προθεσμιών που απαιτούν οι κανόνες περί διεξαγωγής ανοικτού διαγωνισμού και, συνεπώς, δικαιολογεί την ανάθεση του έργου με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση διακήρυξης. Ο δε χρόνος από την επέλευση των έκτακτων καιρικών φαινομένων (Νοέμβριος 2018 έως αρχές Ιανουαρίου 2019) μέχρι τη λήψη της απόφασης για την προσφυγή στη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης της προμήθειας στις 17.1.2017, κρίνεται εγγύς και εύλογος, λαμβανομένων υπόψη των απαραίτητων ενεργειών που έπρεπε να προηγηθούν της απόφασης αυτής, όπως αυτοψίες, σύνταξη μελέτης, ανάληψη δαπάνης και διάθεση πίστωσης. Περαιτέρω, δοθέντος αφενός του ενδεικτικού ορισμού της ποσότητας έτοιμου σκυροδέματος (612 m3) στη 113/2019 μελέτη του Δήμου λόγω της αδυναμίας ακριβούς υπολογισμού αυτής και της ανώτατης προϋπολογισθείσας τιμής μονάδας αυτού (105 ευρώ) και, αφετέρου, του γεγονότος ότι η ανάδοχος προσέφερε μεγαλύτερη ποσότητα (860 m3) του υπό προμήθεια υλικού με μικρότερη τιμή μονάδας (74,721ευρώ), η συμφωνία με την ανάδοχο ανταποκρίνεται στα κριτήρια της διαπραγμάτευσης ανεξαρτήτως αν η προσφορά αυτής ήταν εν τέλει ίση με την προϋπολογισθείσα δαπάνη (79.682,40). Η δε αποδοχή της επί πλέον προσφερθείσας ποσότητας έγινε επί τη βάσει ουσιαστικών εκτιμήσεων του αναθέτοντος Δήμου ως προς τις ανάγκες αυτού, οι οποίες δεν υπερβαίνουν τα άκρα νόμιμα όρια εντός των οποίων πρέπει να ασκείται η διακριτική του ευχέρεια.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη, και το ένταλμα θα μπορούσε να θεωρηθεί ένα δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του οποίου βαρύνει.