ΑΕΠΠ/469/2020
Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές
Η προσφεύγουσα αιτείται την ακύρωση, ανάκληση ή τροποποίηση: (α) της απόφασης με αρ. πρωτ. 954/13.2.2020 του Αναθέτοντος Φορέα, με την οποία εγκρίθηκε το πρακτικό της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμού (ΕΔΔ) και αναδείχθηκε η παρεμβαίνουσα ως οριστικός ανάδοχος, καθώς και τροποποιήθηκε ο όρος της Διακήρυξης σχετικά με τον συμβατικό χρόνο παράδοσης, και (β) του πρακτικού της ΕΔΔ. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια και τοποθέτηση 12 νέων κυλινδρικών πλωτών ελαστικών προσκρουστήρων (High Pressure Floating Pneumatic Rubber Fenders Mould Type) στα κρηπιδώματα των Προβλητών Ι και ΙΙ του λιμένα, συμπεριλαμβανομένων των απαραίτητων υλικών ανάρτησης και αγκύρωσης, με εκτιμώμενη αξία 112.500,00 € πλέον ΦΠΑ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣτν.Τμ.7(ΚΠΕ)44/2014
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:(....)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Κλιμάκιο κρίνει ότι στην οικεία τεχνική έκθεση της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου .... προσδιορίζονται με σαφήνεια οι ανατεθείσες υπηρεσίες συντήρησης των πλωτών προβλητών, τόσο κατ’ είδος και ποσοτικά, όσο και σε συνάρτηση με ορισμένη τιμή μονάδας, ώστε καθορίζεται τεκμηριωμένα η κατ’ εκτίμηση, έστω, δαπάνη του συνόλου κάθε ομάδας ομοειδών εργασιών. Περαιτέρω δε, από την προσκομιζόμενη αναλυτική επιμέτρηση των εκτελεσθεισών από τη φερόμενη ως δικαιούχο εταιρεία εργασιών, προσδιορίζονται συγκεκριμένα, κατά είδος και ποσότητα, οι υπηρεσίες που παρασχέθηκαν και παρελήφθησαν συνεπώς η αξίωσή της προκύπτει με σαφήνεια, κατά βάση και ποσό. Τέλος, από την αρχική σύμβαση προμήθειας των πλωτών προβλητών σε συνδυασμό με τους όρους εγγύησης που περιλαμβάνονται στην προσφορά της προμηθεύτριας των ως άνω αγαθών εταιρείας προκύπτει ότι στην προσφερόμενη εγγύηση δεν καλύπτει ζημίες που έχουν προκληθεί από κακή χρήση υλικών, παρεμβάσεις από μη τεχνικά καταρτισμένα συνεργεία καθώς και την έλλειψη συντήρησης του εξοπλισμού του συστήματος των πλωτών προβλητών, παρά μόνο την καλή λειτουργία του, υπό την έννοια της υποχρέωσης της προμηθεύτριας εταιρείας να προβεί, εντός του χρόνου εγγύησης των δύο ετών από την εγκατάσταση των προμηθευθέντων υλικών, σε επισκευή ή αντικατάσταση οποιουδήποτε εξαρτήματος του συστήματος αγκύρωσης των πλωτών προβλητών, μόνο σε περίπτωση βλάβης που οφείλεται σε σφάλμα της κατασκευής του, ήτοι σε κατώτερη των τεχνικών προδιαγραφών ποιότητα αυτού.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/221/2025
Η απόφαση (Πράξη 221/2025) του ΣΤ΄ Κλιμακίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της ανάθεσης της προμήθειας «Προμήθεια και Εγκατάσταση Πλωτών Κυματοθραυστών και Προβλητών στο Λιμένα Λαυρίου» από τον Οργανισμό Λιμένος Λαυρίου ΑΕ (Ο.Λ.Λ. ΑΕ), συμβατικής αξίας 3.125.900,00 ευρώ. Το Κλιμάκιο αναβάλλει την έκδοση οριστικής πράξης και διατάσσει τη συμπλήρωση του φακέλου εντός δεκαπέντε (15) ημερών. Ζητούνται απαραίτητα στοιχεία, περιλαμβανομένης της διακρίβωσης της προϋπολογισθείσας δαπάνης, της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων και της αιτιολόγησης των κριτηρίων τεχνικής-επαγγελματικής ικανότητας. Επίσης, διατάσσεται η επανάληψη της διαδικασίας ανάθεσης από το στάδιο της πρόσκλησης του προσωρινού αναδόχου, προκειμένου να προσκομιστούν συμπληρωματικά δικαιολογητικά οικονομικής επάρκειας, συμπεριλαμβανομένων οικονομικών καταστάσεων για το έτος 2024, το οποίο είχε εξαιρεθεί από την αρχική διακήρυξη.
2133.2/40999/2019
Κύρωση του Ειδικού Κανονισμού Λιμένα Αγίου Όρους με αριθμ. 01. «Προσέγγιση πλοίων και εν γένει πλωτών μέσων στη χερσόνησο του Άθω Αγίου Όρους».
2132.17/80476/18/2018
Διαδικασία σφράγισης και αποσφράγισης επιχειρήσεων ή καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος που λειτουργούν εντός χερσαίας ζώνης λιμένα ή θαλασσοπλοούντων πλοίων ή πλωτών ναυπηγημάτων ή μονίμως αγκυροβολημένων πλοίων.
Π. 1591/1946/1987
Διαδικασία απαλλαγής από το Φόρο Προστιθέμενης αξίας της παράδοσης αγαθών που προορίζονται για τον εφοδιασμό πλοίων και πλωτών μέσων που ενεργούν πλόες εξωτερικού ή μικτούς, καθώς και υπερπόντιας αλιείας. ΠΟΛ 69/1987
ΑΕΠΠ/520/2019
Με την Προδικαστική Προσφυγή (ΓΑΚ-ΑΕΠΠ/335/18.03.2019) η προσφεύγουσα εταιρεία ζητά την ακύρωση, ανάκληση ή τροποποίηση της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού Λιμένος Πατρών (ΟΛΠΑ Α.Ε.), η οποία αφορά στον δημόσιο ανοικτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό με θέμα 'Προμήθεια Ελαστικών Προσκρουστήρων εξοπλισμού κρηπιδωμάτων Βορείου Λιμένα Πατρών' (ποσό 215.250,00€ μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Ειδικότερα, η προσφεύγουσα επιδιώκει την απόρριψη των προσφορών της παρεμβαίνουσας εταιρείας και μιας άλλης συμμετέχουσας, λόγω υποβολής μη επικυρωμένων και μη επίσημα μεταφρασμένων αλλοδαπών ιδιωτικών εγγράφων (Πιστοποιητικών ISO) και έλλειψης προηγμένης ηλεκτρονικής υπογραφής σε έγγραφο εξουσιοδότησης, κατά παράβαση των όρων της Διακήρυξης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά στην προμήθεια ελαστικών προσκρουστήρων για τον εξοπλισμό κρηπιδωμάτων του Βορείου Λιμένα Πατρών.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1444/2023
Προμήθεια και εγκατάσταση πλωτών προβλητών (...) Υπό τα ως άνω νομικά και πραγματικά δεδομένα πρέπει να γίνει δεκτό, κατ’ αρχάς, ότι η προσφεύγουσα αναθέτουσα αρχή όφειλε να συμπληρώσει και να αποστείλει για δημοσίευση στην Υπηρεσία Εκδόσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης το τυποποιημένο έντυπο 14 «Διορθωτικό», για να γνωστοποιήσει την τροποποίηση του όρου του άρθρου 1.5 της Διακήρυξης της ελεγχόμενης σύμβασης και την μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής προσφορών από 16.9.2022, που οριζόταν στην αρχικά δημοσιευθείσα προκήρυξη, σε 14.10.2022. Επομένως, τήρησε πλημμελώς τις επιβαλλόμενες για την ελεγχόμενη σύμβαση, από το οικείο κανονιστικό πλαίσιο, διατυπώσεις δημοσιότητάς της, απορριπτομένων, ως αβασίμων, όλων όσων αντίθετα προβάλλονται με τις κρινόμενες προσφυγές. Ενόψει των ανωτέρω περιστάσεων, πρέπει να γίνει δεκτό ότι η, κατά τα αναφερόμενα στην προηγούμενη σκέψη, διαπιστωθείσα πλημμέλεια της πλημμελούς τήρησης των διατυπώσεων δημοσιότητας της ελεγχόμενης σύμβασης δεν δύναται, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με τις κρινόμενες προσφυγές, να θεωρηθεί στην προκειμένη περίπτωση ως ουσιώδης. Για τους λόγους αυτούς.Δέχεται τις προσφυγές ανάκλησης.Διατάσσει την απόδοση στην εταιρεία με την επωνυμία «….Α.Ε.» του κατατεθέντος απ’ αυτή παραβόλου. Ανακαλεί την 56/2023 Πράξη της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
ΕΣ/ΤΜ.6/297/2018
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ.(εγγυητική επιστολή συμμετοχής)(..)ζητείται η ανάκληση της 25/2017 Πράξης του Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Δήμο ..., κατά το μέρος αυτής που κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ της αιτούσας και του Δήμου ... για την προμήθεια «ανταλλακτικών και ελαστικών οχημάτων, μηχανημάτων έργου και αγροτικών μηχανημάτων του Δήμου» (..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 2 της παρούσας, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι νομίμως έγινε αποδεκτή η προσφορά της αιτούσας, καθόσον αυτή υπέβαλε προσήκουσα εγγυητική επιστολή συμμετοχής με αναγραφή επί του σώματος αυτής όλων των απαραίτητων στοιχείων του κύρους της, μεταξύ των οποίων και της ανάληψης υποχρέωσης από τον εκδότη να καταβάλει το ποσό της εγγύησης εντός πέντε (5) ημερών, μετά από απλή έγγραφη ειδοποίηση του Δήμου, όπως απαιτεί το άρθρο 72 παρ. 4 του ν. 4412/2016, που διέπει τον επίδικο διαγωνισμό (βλ. και άρθρο 1 της οικείας διακήρυξης) και ως εκ τούτου δεν συντρέχει ο αναδειχθείς από τον Επίτροπο διακωλυτικός λόγος για την υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης μεταξύ της αιτούσας και του Δήμου ....
ΝΣΚ/456/2009
Κρατικές Προμήθειες. Ανοιχτός διαγωνισμός μειοδοσίας. Απόρριψη ή μη ως απαράδεκτης οικονομικής προσφοράς συμμετέχουσας εταιρείας υπό αίρεση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Κατόπιν προκηρύξεως ανοιχτού δημόσιου μειοδοτικού διαγωνισμού με σφραγισμένες προσφορές με κριτήριο κατακύρωσης την χαμηλότερη τιμή, για την ανάδειξη αναδόχου ή αναδόχων προμήθειας, μεταφοράς και παράδοσης πόσιμου νερού σε δεξαμενές των ΟΤΑ άνυδρων νησιών των νομών Δωδεκανήσου και Κυκλάδων, το οποίο θα εξασφαλίζεται με οποιοδήποτε τρόπο, η μοναδική εταιρεία που συμμετείχε στον διαγωνισμό υπέβαλε την οικονομική προσφορά υπό την αίρεση ότι η υπηρεσία θα «εξασφαλίσει την παραλαβή πόσιμου νερού από τις δύο υπάρχουσες και λειτουργούσες λήψεις της ΕΥΔΑΠ στον λιμένα Λαυρίου, με μεταβίβαση της ισχύουσας σήμερα σύμβασης μεταξύ ΥΕΝΑΝΠ και ΕΥΔΑΠ, με την τρέχουσα τιμή αγοράς του νερού, ώστε να εξοφλείται η αξία του νερού από την εταιρεία. Η ανωτέρω προσφορά απορρίπτεται ως απαράδεκτη, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 20 του ΠΔ 118/2007, από τις οποίες προκύπτει ότι οι υπό αίρεση υποβαλλόμενες προσφορές σε διαγωνισμό προμηθειών απορρίπτονται ως απαράδεκτες.
ΕΣ/ΣΤ ΚΛΙΜΑΚΙΟ/627/2022
Προμήθεια αντιδραστηρίων: Από τα ανωτέρω πραγματικά δεδομένα προκύπτει ότι σκοπός της αρχικής σύμβασης ήταν η κάλυψη των αναγκών του ΓΝΘ σε αντιδραστήρια Sars-CoV-2 (με δωρεάν παραχώρηση συνοδού εξοπλισμού) για 2 έτη από την υπογραφή της σύμβασης. Εν τούτοις, λαμβανομένου υπ’όψιν του γεγονότος ότι παγίως σε παρόμοιες συμβάσεις οι προμήθειες διενεργούνται με βάση τις υφιστάμενες κατά το χρόνο παράδοσης των ειδών ανάγκες του νοσοκομείου, η κατανομή των προς προμήθεια ποσοτήτων κατ’έτος έχει ενδεικτικό χαρακτήρα. Τούτων δοθέντων, δεν νοείται εν προκειμένω για τη διασφάλιση της προμήθειας των απαραίτητων, μετά την εξάντληση των ποσοτήτων της αρχικής σύμβασης, ειδών κι ενώ δεν έχει ενεργοποιηθεί το προβλεφθέν στην οικεία διακήρυξη και στην αρχική σύμβαση δικαίωμα προαίρεσης (για προμήθεια ισόποσης προς την αρχική ποσότητας αντιδραστηρίων), η σύναψη τροποποιητικής σύμβασης με επαύξηση της συμβατικής δαπάνης, λόγω του ενδεικτικού χαρακτήρα που έχει η κατανομή των ποσοτήτων μεταξύ των ετών 2022, 2023 και 2024. Η κρίση αυτή ισχύει ανεξαρτήτως της συνδρομής της προβλεπόμενης στο άρθρο 132 παρ. 1γ΄ του ν. 4412/2016 επικληθείσας απρόβλεπτης περίστασης (αιφνίδια πρόωρη εξάντληση αντιδραστηρίων), καθώς σύμφωνα με τα αναφερόμενα στη σκέψη 5 της παρούσας, για την εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης τίθεται σωρευτικά ως προϋπόθεση η τροποποίηση να μην αποσκοπεί στην αποφυγή εφαρμογής των διατάξεων του νόμου για τις διαδικασίες ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων. Τέτοια αποφυγή εφαρμογής των περί ανάθεσης διατάξεων του ν. 4412/2016 συνιστά και η επιλογή σύναψης τροποποιητικής σύμβασης με επαύξηση του οικονομικού αντικειμένου, όταν τα κονδύλια της σύμβασης (εν προκειμένω δικαίωμα προαίρεσης) δεν έχουν εισέτι αναλωθεί. Σε κάθε περίπτωση, εν προκειμένω δεν αιτιολογείται με επαρκή και πείθουσα τεκμηρίωση το ποσοστό επαύξησης των συμβατικών ποσοτήτων, καθόσον με την αυτή αιτιολογική βάση (εξάντληση των αντιδραστηρίων) το μεν στις 9.12.2022 (απόφαση 950/9.12.2022 Διοικητή ΓΝΘ) εγκρίνεται επαύξηση συμβατικής ποσότητας σε ποσοστό 10%, το δε έξι μέρες αργότερα (απόφαση 1005/15.12.2022 Διοικητή ΓΝΘ) εγκρίνεται επαύξηση συμβατικής ποσότητας σε ποσοστό 40%, χωρίς να τεκμηριώνεται η διαφορετική εκτίμηση της αναθέτουσας σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα και δη επί τη βάσει ταυτόσημων πραγματικών δεδομένων. Περαιτέρω, η ορθολογική διαχείριση του προϋπολογισμού και η τήρηση του πνεύματος των διατάξεων του ν. 4412/2016 υπέρ της ανάπτυξης ανταγωνισμού στη σύναψη των δημόσιων συμβάσεων, υπηρετούνται με την κατά το δυνατόν πιο σύντομη λήξη των υφιστάμενων συμβάσεων, οι οποίες έχουν στηριχθεί σε δεδομένα ποσοτήτων μη ανταποκρινόμενα στις υφιστάμενες ανάγκες της αναθέτουσας. Γενικότερα δε, σε περιπτώσεις συμβάσεων που καλύπτουν πάγιες και επαναλαμβανόμενες ανάγκες δεν νοείται η σύναψη τροποποιητικών συμβάσεων με επέκταση του οικονομικού αντικειμένου, καθώς ακόμα και αν το συμβατικό αντάλλαγμα αναλώνεται πριν το χρονικό σημείο που είχε αρχικά τεθεί ως σημείο λήξης της διάρκειας της σύμβασης, οι αναθέτουσες Αρχές δύνανται με ορθό προγραμματισμό να εκκινούν έγκαιρα νέες διαδικασίες αναθέσεων, ώστε να μην τίθεται ζήτημα παράκαμψης των σχετικών διατάξεων του ν. 4412/2016. Συνεπώς, εν προκειμένω, η αναθέτουσα Αρχή δύναται να καλύψει τις ανάγκες της για το έτος 2022 και 2023 με απορρόφηση, μέσω του τρέχοντος και του επόμενου προϋπολογισμού, των κονδυλίων που έχουν προβλεφθεί να διατεθούν κατά την ενεργοποίηση του δικαιώματος προαίρεσης. Σε περίπτωση δε που οι ανάγκες του Νοσοκομείου αναφορικά με τα κρίσιμα αντιδραστήρια διατηρηθούν υψηλές, γεγονός που θα έχει ως αποτέλεσμα τη λήξη της σύμβασης και του δικαιώματος προαίρεσης προ της παρέλευσης των 2 ετών από τη σύναψή της λόγω εξάντλησης του προϋπολογισμού, έχει την ευθύνη για την έγκαιρη προκήρυξη νέου διαγωνισμό προς κάλυψη των μελλοντικών αναγκών της.