ΑΕΠΠ/544/2021
Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές
Η προσφυγή αίτησε την ακύρωση της Διακήρυξης της αναθέτουσας αρχής σχετικά με τη σύναψη σύμβασης προμήθειας Φυσικού Αερίου αξίας 955.616,41 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 6%). Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η κάλυψη των αναγκών του Δήμου και των νομικών του προσώπων για δύο χρόνια. Η προσφυγή επικεντρώθηκε στον τρόπο υπολογισμού της Χρέωσης Προμήθειας, ο οποίος βασιζόταν σε παράγοντες (ΟΜΤΕ και ΜΧΕ) που δεν ισχύουν πλέον λόγω της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, καθώς και στον όρο που αφορούσε τον ποιοτικό έλεγχο του φυσικού αερίου, ο οποίος θεωρήθηκε αντικανονικός. Η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ έδωσε δεκτή την προσφυγή και ακύρωσε τους αντίστοιχους όρους της Διακήρυξης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/706/2019
Οι προσφεύγοντες στο πλαίσιο των προδικαστικών προσφυγών αίτησαν την ακύρωση ή τροποποίηση διαφόρων όρων της διακήρυξης του διαγωνισμού για τη σύναψη προμήθειας φυσικού αερίου. Συγκεκριμένα, ζητήθηκε η ακύρωση όρων σχετικών με τον ποιοτικό έλεγχο του φυσικού αερίου, την απαίτηση πιστοποιητικών ποιότητας, τον ασαφή προσδιορισμό της μονάδας τιμολόγησης και των χρεώσεων μεταφοράς και διανομής. Επίσης, επεστράφησαν λόγω αντιφάσεων απαιτήσεις σχετικές με την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα των προσφερόντων. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε την προμήθεια φυσικού αερίου για το Γενικό Νοσοκομείο Κιλκίς, με εκτιμώμενη αξία 256.613,17 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
ΑΕΠΠ/880/2019
Η προσφεύγουσα ζητεί την ακύρωση της διακήρυξης για προμήθεια φυσικού αερίου του οργανισμού, επικαλούμενη τρεις κύριους λόγους: Πρώτον, ότι οι όροι για ποιοτικό έλεγχο του φυσικού αερίου από επιτροπή παραλαβής είναι ασύμβατοι με το νομικό πλαίσιο. Δεύτερον, ότι η απαίτηση για υπεύθυνη δήλωση σχετικά με την επιχειρηματική μονάδα παραγωγής είναι αδύνατη για εισαγόμενο προϊόν όπως το φυσικό αέριο. Τρίτον, ότι η χρέωση μεταφοράς (TR) με σταθερή τιμή μόνο για τη διαγωνιστική διαδικασία δημιουργεί άνισες συνθήκες, αφού κατά την εκτέλεση της σύμβασης είναι μεταβλητή, εμποδίζοντας τον υγιή ανταγωνισμό. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά προμήθεια φυσικού αερίου για λειτουργικές ανάγκες με προϋπολογισμό 1.770.000€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 13%).
ΑΕΠΠ/834/2021
Η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση ορισμένων όρων της διακήρυξης του διαγωνισμού για την προμήθεια φυσικού αερίου, επικαλούμενη παραβιάσεις του νόμου και αρχών του δικαίου των δημοσίων συμβάσεων. Συγκεκριμένα, αμφισβητεί την απαίτηση υποβολής πιστοποιητικών περιβαλλοντικής διαχείρισης (ISO 14001) και ασφάλειας στην εργασία (OHSAS 18001), τα οποία θεωρεί άσχετα με το αντικείμενο της σύμβασης και περιοριστικά του ανταγωνισμού. Επίσης, επιτίθεται στον τρόπο υπολογισμού της χρέωσης προμήθειας και στη διενέργεια ποιοτικού ελέγχου του αερίου από τον Δήμο, τον οποίο ισχυρίζεται ότι αντιβαίνει τις διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ. Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η προμήθεια φυσικού αερίου για τις ανάγκες του Δήμου και των νομικών του προσώπων για τη χρονική περίοδο 2021-2022, με εκτιμώμενη αξία 275.706 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 6%).
ΥΠΕΝ/ΔΥΔΡ/101847/2440/2020
Τροποποίηση της υπ’ αρ. οικ.174842/10.05.2018 υπουργικής απόφασης «Κώδικας Προμήθειας Φυσικού Αερίου σε Πελάτες» (Β’ 1969), για την ενίσχυση του πλαισίου προστασίας των Ευάλωτων Πελατών Φυσικού Αερίου.
οικ.174842/2018
Κώδικας Προμήθειας Φυσικού Αερίου σε Πελάτες.
ΑΕΠΠ/707/2019
Η πρώτη προσφεύγουσα ζητεί την ακύρωση των όρων 4.3 και 6.2 της διακήρυξης, επειδή η Επιτροπή Παραλαβής δεν έχει αρμοδιότητα για ποιοτικό έλεγχο φυσικού αερίου και δεν υπάρχει νομική βάση για βεβαίωση σύνθεσης. Επίσης, αμφισβητεί την απαίτηση πιστοποιητικών ποιότητας ISO και τον ασαφή προσδιορισμό της μονάδας τιμολόγησης. Η δεύτερη προσφεύγουσα ζητεί τροποποίηση των όρων 2.2.6 και 2.2.9.2 λόγω αντιφάσεων στα απαιτούμενα τίμηματα συμβάσεων και ασάφειας στον τρόπο υποβολής οικονομικών προσφορών, θεωρώντας την υπάρχουσα διατύπωση αδύνατη για εφαρμογή.
ΑΕΠΠ/166/2020
Ο προσφεύγων αιτείται την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής που απέρριψε την προσφορά του στον διαγωνισμό για την προμήθεια φυσικού αερίου διάρκειας δύο ετών. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια φυσικού αερίου για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του Δήμου και των νομικών του προσώπων. Ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι διαθέτει έγκυρη άδεια προμήθειας σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο και ότι η απόρριψη της προσφοράς του ήταν άδικη και παράνομη, ζητώντας την επανεξέταση της ορθότητας της απόφασης αποκλεισμού του.
ΕΣ/ΤΜ.Μ-ΕΣ/2038/2014
Προμήθεια φυσικού αερίου...Εν όψει του ως άνω σκοπού, στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 35 του ν. 4129/2013 δεν εμπίπτουν και κατ’ επέκταση δεν υπόκεινται σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας οι συμβάσεις εκείνες που, σύμφωνα με το οικείο νομοθετικό πλαίσιο, φέρουν απολύτως αναγκαστικό χαρακτήρα τόσο ως προς το πρόσωπο του αντισυμβαλλομένου της αναθέτουσας αρχής, όσο και ως προς τους κατ’ ιδίαν όρους της σύμβασης, ιδίως δε όταν ο αντισυμβαλλόμενος συνιστά οργανισμό δημοσίου δικαίου, που λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος. Τέτοια σύμβαση είναι και αυτή που συνάπτεται με αντισυμβαλλόμενο τη δημόσια επιχείρηση .... για την παροχή φυσικού αερίου, δεδομένου ότι δεν υπάρχει ευχέρεια επιλογής αναδόχου, καθόσον κατ’ ουσίαν μοναδικός διανομέας φυσικού αερίου στην Ελλάδα είναι η ως άνω εταιρεία, ενώ, περαιτέρω, ούτε οι όροι της σύμβασης ούτε η τιμολόγηση της παρεχομένης προμήθειας υπόκεινται σε διαπραγμάτευση. Τα παραπάνω ισχύουν καθ’ όσο διάστημα η αγορά του φυσικού αερίου είναι μεν τύποις απελευθερωμένη, πλην όμως ουσιαστικά μοναδικός διανομέας του φυσικού αερίου παραμένει η ..... Στην περίπτωση αυτή δεν καταλείπεται αντικείμενο άσκησης προσυμβατικού ελέγχου, αφού, ως εκ του αναγκαστικού χαρακτήρα των προεκτεθέντων δεδομένων σύναψης της σύμβασης, αυτή αποτελεί σύμβαση προσχώρησης της αναθέτουσας αρχής στους τυποποιημένου περιεχομένου όρους της σύμβασης χωρίς καμιά διαπραγματευτική δυνατότητα. ..Κατόπιν όσων έγιναν, κατά πλειοψηφία, δεκτά ανωτέρω, οι συμβάσεις των αναθετουσών αρχών με τη .... για την παροχή φυσικού αερίου, για όσο χρονικό διάστημα η .... παραμένει ο αποκλειστικός διανομέας του φυσικού αερίου στην Ελλάδα, ως συναπτόμενες χωρίς τη συμβατική αυτονομία της επιλογής του αναδόχου και έχουσες, ως προς τους όρους σύναψης της σύμβασης, τον χαρακτήρα συμβάσεων προσχώρησης, εκφεύγουν του κατά το άρθρο 35 του ν. 4129/2013 προσυμβατικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΝΣΚ/35/2020
Αν η ένταξη υπόγειου φυσικού χώρου που μετατρέπεται σε χώρο αποθήκευσης φυσικού αερίου στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) ή σε Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (AΣΦΑ), ευρίσκεται εντός των ορίων της χορηγηθείσας, με το άρθρο 93 του ν. 4001/2011, εξουσιοδότησης για την έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης.(...)Η ένταξη υπόγειου φυσικού χώρου που μετατρέπεται σε χώρο αποθήκευσης φυσικού αερίου στο ΕΣΦΑ ή σε ΑΣΦΑ, δεν εμπίπτει στο πλαίσιο της νομοθετικής εξουσιοδότησης που χορηγείται βάσει του τρίτου εδαφίου του άρθρου 93 του ν. 4001/2011. Δεδομένου όμως ότι η, κατά τα ανωτέρω παρασχεθείσα νομοθετική εξουσιοδότηση περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, και τον καθορισμό με την έκδοση κ.υ.α. των προϋποθέσεων για την ανάπτυξη του υπόγειου φυσικού χώρου ως χώρου αποθήκευσης φυσικού αερίου, βασική παράμετρο της οποίας αποτελεί ο τρόπος ανάπτυξής του, θα πρέπει να περιλαμβάνεται στην κ.υ.α. και η πρόβλεψη αν ο υπόγειος φυσικός χώρος τον οποίο αφορά η παραχώρηση, θα αναπτυχθεί ως τμήμα του ΕΣΦΑ ή αυτόνομα υπό τη μορφή ΑΣΦΑ (ομόφωνα).
ΔΕΑΦ Β 1112686/2017
Χρόνος έκπτωσης των δαπανών ανώνυμης εταιρείας που προκύπτουν από την αναδρομική αναπροσαρμογή της τιμής προμήθειας φυσικού αερίου και τόκους υπερημερίας, μετά την έναρξη ισχύος των διατάξεων του νέου Κ.Φ.Ε. (ν.4172/2013)