ΑΕΠΠ/891/2020
Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές
Η προσφεύγουσα εταιρεία με την προδικαστική προσφυγή αίτησε την ακύρωση της παραγράφου 2.2.6 της διακήρυξης της αναθέτουσας αρχής, η οποία αφορούσε διεθνή ανοικτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό για την προμήθεια μεταφορικών μέσων αντικατάστασης παλαιών οχημάτων και μηχανημάτων, με συνολικό προϋπολογισμό 1.208.000€ (χωρίς ΦΠΑ). Συγκεκριμένα, η προσφυγή επικεντρώθηκε στην ομάδα Γ (Ημιφορτηγά οχήματα, προϋπολογισμός 70.000€ χωρίς ΦΠΑ), όπου η προσφεύγουσα επεσήμανε ότι ο προσβαλλόμενος όρος της διακήρυξης απαιτούσε η εκτέλεση παρόμοιας σύμβασης προμήθειας του συγκεκριμένου τύπου οχημάτων με προϋπολογισμό 100% της ομάδας Γ (70.000€), κάτι που κρίθηκε ως περιοριστικό και αντισυνταγματικό, καθώς εμπόδιζε την συμμετοχή εταιρειών που είχαν εκτελέσει συμβάσεις προμήθειας παρόμοιων οχημάτων αλλά όχι ακριβώς του ίδιου τύπου. Η προσφυγή βασίστηκε στις αρχές της αναλογικότητας, της ίσης μεταχείρισης και της αποφυγής διακρίσεων, καθώς και στην προστασία του ανταγωνισμού, ιδιαίτερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/1014/2020
Η εταιρεία «LECHI GROUP ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ» άσκησε προδικαστική προσφυγή κατά του Δήμου Κορινθίων, ζητώντας την ακύρωση της παραγράφου 2.2.6 της διακήρυξης αριθμ. πρωτ. 15633/10.06.2020. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε διεθνή ανοικτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό για την προμήθεια οχημάτων σε τρεις ομάδες: Α) ημιφορτηγά ανοιχτού τύπου 4x4 (προϋπολογισμός €23.316), Β) μεταχειρισμένος ισοπεδωτής γαιών (προϋπολογισμός €180.322,58), και Γ) γεωργικό μηχάνημα (προϋπολογισμός €86.650). Η προσφεύγουσα ισχυρίστηκε ότι η παράγραφος 2.2.6, η οποία απαιτούσε από τους υποψήφιους να έχουν εκτελέσει στο παρελθόν συμβάσεις προμήθειας του συγκεκριμένου τύπου οχημάτων για την Ομάδα Α, ήταν περιοριστική και παραβίαζε τις αρχές του ελεύθερου ανταγωνισμού, καθώς απέκλειε εταιρείες που δραστηριοποιούνται γενικά στον τομέα της προμήθειας οχημάτων αλλά δεν είχαν συγκεκριμένη εμπειρία με το ακριβές τύπο οχήματος που ζητούνταν.
ΑΕΠΠ/1509/2020
Ο πρώτος προσφεύγων ζητά την ακύρωση ή τροποποίηση της προσβαλλόμενης απόφασης που αποκλείει την προσφορά του και ανακηρύσσει τον δεύτερο προσφεύγοντα ως προσωρινό ανάδοχο των Ομάδων 1 και 2 του διαγωνισμού για την προμήθεια ανταλλακτικών συντηρήσεως και επισκευής οχημάτων, μηχανημάτων έργου και αγροτικών μηχανημάτων. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η προμήθεια ανταλλακτικών για 6 διαφορετικές ομάδες ειδών, με συνολικό προϋπολογισμό 1.100.505,61€ χωρίς ΦΠΑ για τα έτη 2020-2022. Οι ειδικότερες ομάδες 1 και 2 (με προϋπολογισμό 819.694€) αφορούν σε ανταλλακτικά για φορτηγά, ημιφορτηγά και επιβατικά οχήματα.
ΕΣ/ΚΛΙΜ.ΣΤ/253/2022
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ:να ελέγξει τη νομιμότητα του σχεδίου σύμβασης και της προηγηθείσας διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάθεση της προμήθειας ηλεκτρικών οχημάτων του Δήμου Δυτικής … (Υποέργο 1), προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1.269.450,00 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.(....)Και τούτο διότι η απαίτηση εμπειρίας στην προμήθεια οχημάτων τεσσάρων μόνο από τους οκτώ συνολικά απαιτούμενους κατά τρόπο ενιαίο (χωρίς υποδιαίρεση) τύπους δεν αιτιολογείται, ούτε συνιστά αντικειμενική ένδειξη ως προς την ικανότητα των υποψηφίων για την καλή εκτέλεση της σύμβασης στο σύνολό της, βαίνει δε πέραν του ευλόγως αναγκαίου για το σκοπό αυτό μέτρου. Περαιτέρω, σε συμβάσεις όπως η ελεγχόμενη η ικανότητα κατασκευής και προμήθειας οχημάτων συγκεκριμένου τύπου εξαρτάται από τους κανόνες της αγοράς, δηλαδή την προσφορά και τη ζήτηση αυτών (...). Ως εκ τούτου, η απαίτηση εκτέλεσης κατά το παρελθόν προμηθειών οχημάτων συγκεκριμένου τύπου – και όχι οποιουδήποτε αντίστοιχου τύπου ή οποιουδήποτε τύπου που ανήκει στη γενικότερη κατηγορία, εν προκειμένω, ηλεκτροκίνητων οχημάτων - δεν εξυπηρετεί το σκοπό της ομαλής και εύρυθμης εκτέλεσης του αντικειμένου της υπό έλεγχο σύμβασης, καθόσον είναι εξίσου πιθανό να διατίθεται η ζητούμενη εμπειρία - τεχνική καταλληλότητα και από οικονομικούς φορείς που δραστηριοποιούνται στην ευρύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.Αποφαίνεται ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος για έλεγχο νομιμότητας σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων του Δήμου Δυτικής …, σύμφωνα με το σκεπτικό.
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1365/2022.
ΑΕΠΠ/1373/2020
Η προσφεύγουσα, με την προδικαστική προσφυγή της, ζητάει την ακύρωση ή μεταρρύθμιση της απόφασης με αριθμό *******, η οποία αφορά την απόρριψη της προσφοράς της στον διαγωνισμό για την προμήθεια τριαξονικών οχημάτων τύπου γάντζου για τον εκσυγχρονισμό και τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας της αποκομιδής απορριμμάτων. Το αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνει την προμήθεια τεσσάρων (4) απορρ/φόρων οχημάτων και ενός (1) τριαξονικού οχήματος τύπου γάντζου, με συνολικό προϋπολογισμό 880.400,00 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι αδίκως αποκλείστηκε, καθώς θεωρεί ότι πληρούσε τις απαιτήσεις της διακήρυξης, συμπεριλαμβανομένης της υποβολής δηλώσεων συμμόρφωσης CE, αν και η αναθέτουσα αρχή διαφωνεί με αυτή την ερμηνεία.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/266/2017
Κατάτμηση προμήθειας(..) Με τα δεδομένα αυτά τα ως άνω απορριμματοφόρα οχήματα, στην προμήθεια των οποίων αφορά η δαπάνη του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος, και τα ημιφορτηγά αυτοκίνητα, η προμήθεια των οποίων ανατέθηκε απευθείας, αποτελούν, σύμφωνα με τα διδάγματα της κοινής πείρας και τις συναλλακτικές αντιλήψεις, όμοια ή ομοειδή αγαθά τα οποία εντάσσονται στην ευρύτερη κατηγορία των οχημάτων δημοσίας χρήσης ..και προορίζονται για την ικανοποίηση των αναγκών των τεχνικών υπηρεσιών των δήμων. Κατά συνέπεια, μη νομίμως επιμερίσθηκε η συνολική δαπάνη και διενεργήθηκε η προμήθεια αυτών χωριστά - με βάση το ύψος της δαπάνης που προέκυψε από την εν λόγω κατάτμηση ..., καθόσον η συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνη των ως άνω προμηθειών .., ήτοι υπερβαίνει το όριο των 60.000,00 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.), άνω του οποίου απαιτείται η διενέργεια ανοικτού διαγωνισμού.
ΑΕΠΠ/493/2020
Η προσφεύγουσα ασκεί προδικαστική προσφυγή για την ακύρωση της υπ' αρ. ΣΥΝ 3/28.1.2020 (θ. 26ο) απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου, κατά το μέρος που έγινε αποδεκτή η τεχνική προσφορά της παρεμβαίνουσας. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια 5 ασθενοφόρων τύπου «Β» 4Χ2 DIESEL και 2 οχημάτων μικρού όγκου τύπου «Β» 4X2 DIESEL για ιατρικές μεταφορές, με συνολικό προϋπολογισμό 377.000€ (χωρίς ΦΠΑ). Η προσφυγή βασίζεται σε πλημμελή αξιολόγηση τεχνικών κριτηρίων, ιδίως για μη συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό πρότυπο EN1789:2007+A2:2014, επιδιώκοντας την απόρριψη της προσφοράς της παρεμβαίνουσας για ελλιπή πιστοποιητικά.
ΑΕΠΠ/183/2019
Η προσφεύγουσα εταιρεία με την Προδικαστική Προσφυγή της επιδιώκει την ακύρωση των τμημάτων 2 και 4 της σύμβασης για συντήρηση και επισκευή οχημάτων του Δήμου, συνολικού προϋπολογισμού 3.449.983,80€, όπου απερρίφθη η προσφορά της. Συγκεκριμένα, αφορά σε Τμήμα 2 (Φορτηγά, Ημιφορτηγά, λοιπά ειδικά οχήματα) και Τμήμα 4/Ομάδα 4 (Λεωφορεία) - 5 (Επιβατικά) - (Δίκυκλα). Ισχυρίζεται ότι η απόρριψή της δεν είναι σύμφωνη με τους όρους της διακήρυξης, καθώς δεν εξετάσθηκαν σωστά τα δικαιολογητικά της τεχνικής ικανότητας. Διεκδικεί την κατακύρωση και στα δύο τμήματα.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/1/2025
Η Πράξη 1/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας των σχεδίων σύμβασης και της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για την ανάθεση των Τμημάτων 4, 5 και 6 της συνολικής προμήθειας «Οχήματα Επιτήρησης Αγροδασικών Περιοχών για τη Δασική Υπηρεσία» από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Τα ελεγχόμενα τμήματα αφορούν την προμήθεια 150 συνολικά οχημάτων τύπου SUV (4x4), με συνολικό προϋπολογισμό διαγωνισμού 12.750.000,00 ευρώ με Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων σύμβασης με την προσωρινή ανάδοχο εταιρεία, υπό τον όρο συγκεκριμένων διορθώσεων και επισημάνσεων, όπως η αναγραφή του ορθού ποσού εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης και η αναδιατύπωση σημείων που αφορούν τη χρηματοδότηση και τους όρους εγγύησης-συντήρησης (σέρβις).
ΑΕΠΠ/821/2018
Η προδικαστική προσφυγή ασκήθηκε από την εταιρεία […] κατά της διακήρυξης υπ’ αριθ. 38/18.07.2018 της 5ης Υγειονομικής Περιφέρειας Θεσσαλίας & Στερεάς Ελλάδας, με αντικείμενο την ανάθεση της προμήθειας «Αιματολογικών Αναλυτών για τις ανάγκες των Κέντρων Υγείας της […]». Ο προσφεύγων ζητούσε την ακύρωση της τεχνικής προδιαγραφής υπ’ αριθ. 23 (σελ. 29 της Διακήρυξης), η οποία απαιτούσε από τους υποψήφιους προμηθευτές να προσκομίσουν εγγύηση του κατασκευαστή για σταθερές τιμές αντιδραστηρίων για διάρκεια 10 ετών. Αυτή η απαίτηση κρινόταν παράνομη, καθώς υπερέβαινε τη χρονική διάρκεια της σύμβασης (1 έτος με πιθανή παράταση 6 μηνών), αφορούσε τρίτο μη συμβαλλόμενο (κατασκευαστή) και αποτελούσε αντισυνταγματικό περιορισμό του ανταγωνισμού.
ΔΕΔ/Αθ/80/2025
Η απόφαση 80/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) αφορά τη μερική αποδοχή ενδικοφανούς προσφυγής κατά Οριστικής Πράξης Διορθωτικού Προσδιορισμού Φόρου Εισοδήματος του ΚΕΦΟΜΕΠ για το φορολογικό έτος 2019. Ο προσφεύγων είχε καταλογιστεί με διαφορά φόρου λόγω μη δηλωθέντος εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα, καθώς και λόγω προσαύξησης περιουσίας, συμπεριλαμβανομένου ποσού €70.000 για αγορά ακινήτων με μετρητά (Κωδ. 735). Η ΔΕΔ απέρριψε τους ισχυρισμούς περί επανακαταθέσεων παλαιότερων ετών, αλλά δέχτηκε τον ισχυρισμό για το ποσό των €70.000, κρίνοντας ότι είχε εξοφληθεί διατραπεζικά/με επιταγές και είχε καλυφθεί από ανάλωση κεφαλαίου. Κατόπιν αυτού, το καταλογισθέν ποσό προσαύξησης περιουσίας μειώθηκε κατά €70.000, με αποτέλεσμα η συνολική οριστική φορολογική υποχρέωση για το 2019 να μειωθεί από €159.661,14 σε €118.052,39.