ΕΑΔΗΣΥ/246/2025
Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές
Η προσφεύγουσα ένωση εταιρειών ζητεί την ακύρωση της πρόσκλησης σε διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, η οποία αφορά την ανάθεση του έργου «Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών σε οδικές υποδομές λόγω απρόβλεπτων καιρικών φαινομένων (κακοκαιρίες «Όνομα1» και «Όνομα2»)». Το έργο εκτιμάται σε σημαντικό ποσό (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%) και έχει εκτελεστική προθεσμία μεγάλης διάρκειας. Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι η διαδικασία παραβιάζει τις διατάξεις του νόμου, καθώς δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις για τη διαπραγμάτευση χωρίς δημοσίευση και ότι η αναθέτουσα αρχή κάνει κακή χρήση της διακριτικής ευχέρειας, προσκαλώντας μόνο τέσσερις συγκεκριμένους οικονομικούς φορείς.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/129/2025
Η Πράξη 129/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων "Daniel" και "Elias"» στους Δήμους Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, συνολικού συμβατικού τιμήματος 213.137.096,77 ευρώ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την προσφυγή στην εξαιρετική διαδικασία της διαπραγμάτευσης, χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης, λόγω της κατεπείγουσας ανάγκης που προκλήθηκε από τις απρόβλεπτες κακοκαιρίες και της ανάγκης διασφάλισης της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης. Κατά τη διαδικασία δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, με αποτέλεσμα να μην κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον ανάδοχο.
ΕΑΔΗΣΥ/157/2025
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα (ένωση οικονομικών φορέων) αίτεται την ακύρωση της πρόσκλησης σε διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση (άρθρο 25 ν.5049/2023) για την ανάθεση του έργου «Αποκατάσταση [...] μετά τις θεομηνίες [...] και [...]». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την πλήρη αποκατάσταση ζημιών από ακραία καιρικά φαινόμενα σε συγκεκριμένα τμήματα υποδομών, με εξαίρεση ορισμένων εργασιών. Η προσφεύγουσα διαμαρτύρεται για έλλειψη αιτιολόγησης των προϋποθέσεων της εξαιρετικής διαδικασίας (άρθρο 32 παρ.2 γ' ν.4412/2016) και κακή χρήση διακριτικής ευχέρειας, καθώς δεν προσκαλέστηκε παρά μόνο τέσσερις εργοληπτικές. Το έργο εκτιμάται σε [...]€ (συμπλ. ΦΠΑ) με προθεσμία εκτέλεσης [...] μηνών και χρηματοδοτείται από ΕΣΠΑ/ΤΑΑ.
ΕΑΔΗΣΥ/224/2025
Η προσφεύγουσα, αποτελούμενη από τέσσερις οικονομικούς φορείς, ζητά την ακύρωση της πρόσκλησης σε διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση για την ανάθεση έργου αποκατάστασης βλαβών σε δικτυακές υποδομές (συγκεκριμένα στον αυτοκινητόδρομο) που προκλήθηκαν από τις καταστροφικές κακοκαιρίες «Όνομα1» και «Όνομα2» τον Σεπτέμβριο του 2023. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά αποκλειστικά εργασίες αποκατάστασης της διπλής δικτυακής υποδομής σε συγκεκριμένα κατεστραμμένα τμήματα, με προϋπολογισμό 37.200.000 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%). Οι εργασίες περιλαμβάνουν αποξήλωση εξοπλισμού, εργασίες ηλεκτροκίνησης και συντήρηση νέων συστημάτων για 3 έτη, με προθεσμία ολοκλήρωσης 15 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Η προσφεύγουσα θεωρεί την πρόσκληση παράνομη εκτός ΕΣΗΔΗΣ λόγω έλλειψης αιτιολογίας για την εξαίρεση από τη δημοπράτηση και λόγω ουσιαστικής παραβίασης αρχών διαφάνειας και ανταγωνισμού.
ΕΑΔΗΣΥ/202/2025
Η προσφυγή ασκήθηκε από την ένωση οικονομικών φορέων κατά της πρόσκλησης σε διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση για την ανάθεση του έργου «Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε την αποκατάσταση ζημιών και φθορών σε υποδομές λόγω των κακοκαιριών «Κλέων» και «Ντέλτα», συμπεριλαμβανομένων επεμβάσεων σε υδραγωγεία, αποχετευτικά δίκτυα, γέφυρες και δρόμους σε πολυάριθμες πληγείσες περιοχές με ευρεία γεωγραφική διασπορά. Η προσφυγή επέκρινε την έλλειψη δημοσίευσης και τη μη συμμετοχή στην διαδικασία, ισχυριζόμενη ότι δεν στοιχειοθετούνταν οι προϋποθέσεις για εξαίρεση από τη διαδικασία ανοικτού διαγωνισμού.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/60/2025
Η Πράξη 60/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για τα «Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων "Daniel" και "Elias"» στους Δήμους Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, συνολικού προϋπολογισμού 267,5 εκατ. ευρώ. Η διαδικασία ανάθεσης πραγματοποιήθηκε μέσω διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση. Το Κλιμάκιο αναβάλλει την έκδοση οριστικής κρίσης, καθώς απαιτείται η προσκόμιση συμπληρωματικών στοιχείων για την αξιολόγηση της νομιμότητας, συμπεριλαμβανομένων των Τεχνικών Δελτίων Υποέργων, αναλυτικής τεκμηρίωσης του προϋπολογισμού, των παραδοτέων των Τεχνικών Συμβούλων, καθώς και της απόφασης της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. επί της προδικαστικής προσφυγής και βεβαίωση περί μη ύπαρξης άλλων ενδίκων μέσων.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/57/2025
Η Πράξη 57/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων "Daniel" και "Elias"» στους Δήμους Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου. Το έργο, προϋπολογισμού 224.354.838,71 ευρώ πλέον ΦΠΑ, ανατέθηκε μέσω διαδικασίας διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση, λόγω κατεπείγουσας ανάγκης. Το Κλιμάκιο ανέβαλε την οριστική κρίση επί της νομιμότητας, διατάσσοντας τη συμπλήρωση του φακέλου με απαραίτητα στοιχεία. Συγκεκριμένα ζητήθηκαν Τεχνικά Δελτία Υποέργων, έγγραφες διευκρινίσεις για την τεκμηρίωση του προϋπολογισμού, τα παραδοτέα των Τεχνικών Συμβούλων (μελέτες, εκθέσεις αυτοψίας), αναλυτικές διευκρινίσεις για την επιλογή μη υποδιαίρεσης του έργου σε τμήματα, καθώς και η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ επί της σχετικής προδικαστικής προσφυγής.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/134/2025
Η Πράξη 134/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων "Daniel" και "Elias"» σε επτά Δήμους. Το έργο, προϋπολογισμού 137.096.774,19 ευρώ, ανατέθηκε μέσω διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης, βάσει του άρθρου 32 παρ. 2 περ. γ′ του ν. 4412/2016. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την προσφυγή στην εξαιρετική διαδικασία, καθώς οι καταστροφές κρίθηκαν απρόβλεπτες και η άμεση αποκατάσταση ήταν επιτακτική για την αποφυγή περαιτέρω κινδύνων και την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ο χρόνος που μεσολάβησε δικαιολογήθηκε από την πολυπλοκότητα της καταγραφής και ιεράρχησης των βλαβών σε πάνω από 1.000 σημεία. Κατόπιν αυτού, το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον ανάδοχο, έναντι συμβατικού τιμήματος 130.379.032,25 ευρώ.
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)211/2014
ΜΕΛΕΤΕΣ:Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από Δήμο σε μελετητικά γραφεία για την εκπόνηση μελέτης που αφορά στη «διερεύνηση και αντιμετώπιση καταπτώσεων πρανών και αντιστηρίξεων σε διάφορα σημεία του Δήμου, εξαιτίας ισχυρών καιρικών φαινομένων», κατόπιν αναθέσεως με τη διαδικασία της πρόσκλησης περιορισμένου αριθμού εργοληπτικών επιχειρήσεων, χωρίς προηγούμενη δημοσίευση διακήρυξης διαγωνισμού διότι: α) η απόφαση προσφυγής στην ανωτέρω διαδικασία είναι πλημμελώς αιτιολογημένη, καθώς δεν προκύπτει το ακριβές χρονικό σημείο επέλευσης των απρόβλεπτων γεγονότων, ήτοι των έντονων καιρικών φαινομένων και β) σημειώθηκαν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις που υπερβαίνουν την καθυστέρηση που θα επέφερε τυχόν δημοσίευση διακήρυξης ανοιχτού διαγωνισμού (άρθρο 1, 9, 10 παρ. 2 και 12 του ν. 3316/2005, ΦΕΚ Α΄ 42/2005, διορθ. σφαλμ. ΦΕΚ Α΄ 85/2005).
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/128/2025
Η Πράξη 128/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για την εκτέλεση του έργου «Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των έντονων καιρικών φαινομένων "Daniel" και "Elias"» σε δήμους της Θεσσαλίας, με συμβατικό τίμημα 141.264.516,13 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις για προσφυγή στην εξαιρετική διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση (άρθρο 32 παρ. 2 περ. γ΄ του ν. 4412/2016), λόγω του απρόβλεπτου χαρακτήρα των καταστροφών, του ενεργού κινδύνου από την καθυστέρηση και του κατεπείγοντος της αποκατάστασης, ιδίως ενόψει των ανελαστικών προθεσμιών χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης. Διαπιστώθηκε ότι το χρονικό διάστημα από τα φαινόμενα έως την ανάθεση ήταν το απολύτως αναγκαίο για την ολοκλήρωση των τεχνικών και διοικητικών ενεργειών και την εξασφάλιση χρηματοδότησης. Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον προσωρινό ανάδοχο.
ΕΑΔΗΣΥ/234/2025
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση της Πρόσκλησης με αριθμό πρωτ. …/…-…-2024 σε διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση για την επιλογή αναδόχου του έργου «…», καθώς και της απόφασης της αναθέτουσας αρχής με αριθμό πρωτ. …/…-…-20224 που ενέκρινε τη διαδικασία. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την κατασκευή και επισκευή υποδομών που υπέστησαν ζημιές από κακοκαιρίες, συμπεριλαμβανομένων εργασιών όπως θωράκιση, ενίσχυση και ανοικοδόμηση τμημάτων υποδομών που είχαν καταστραφεί, καθώς και την εκπόνηση σχετικών μελετών. Οι προσφεύγουσες υποστηρίζουν ότι η διαδικασία ανάθεσης παραβίασε τις αρχές της διαφάνειας και του ανταγωνισμού, καθώς δεν κλήθηκαν να συμμετάσχουν παρά τις απαιτήσεις τους.