ΕΔ/ΚΛ ΣΤ/128/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 128/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Πειραιά και της εταιρείας «…» για την προμήθεια μηχανολογικού εξοπλισμού και οχημάτων μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) με παράλληλη συντήρηση πενταετούς διάρκειας. Η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη ανήλθε σε 7.935.763 ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η Επιτροπή Διαγωνισμού απέρριψε την προσφορά για την ομάδα Δ' λόγω αποκλίσεων στις τεχνικές προδιαγραφές, αλλά δέχθηκε τις προσφορές για τις ομάδες Α', Β', Γ', Ε' και ΣΤ' (συμβατικό τίμημα 7.357.200 ευρώ χωρίς ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν υπήρξαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, υπό τον όρο ότι η εγγύηση καλής λειτουργίας θα υπολογιστεί επί της εκτιμώμενης, και όχι επί της συμβατικής, αξίας των ειδών των ομάδων Α, Β, Γ, Ε και ΣΤ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΑΔΗΣΥ/930/2024
Η προσφεύγουσα αιτείται να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη απόφαση υπ’ αριθμό …/2024, ειδικότερα: α) για το μέρος που απέρριψε την προσφορά της για τα Τμήματα Δ, Ε, ΣΤ και Ζ του διαγωνισμού, β) για το μέρος που αποδέχθηκε την προσφορά του οικονομικού φορέα «…» για τα Τμήματα Α και Γ του διαγωνισμού και γ) για το μέρος που αποδέχθηκε την προσφορά της εταιρείας «…» για τα Τμήματα Α, Γ, Δ, Ε, ΣΤ και Ζ και κατακύρωσε σ’ αυτήν τα Τμήματα Δ, Ε, ΣΤ και Ζ του διαγωνισμού. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια προϊόντων (συνολικής εκτιμώμενης αξίας 88.718,63 ευρώ άνευ ΦΠΑ), με τον διαγωνισμό να υποδιαιρείται σε επτά τμήματα/πίνακες (Α, Β, Γ, Δ, Ε, ΣΤ, Ζ), ενώ επιτρεπόταν η υποβολή προσφορών ανά πίνακα.
ΕΑΔΗΣΥ/726/2023
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα αιτείται την ακύρωση α) της υπ’ αρ. 67/2023 απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής της Αναθέτουσας Αρχής που ενέκρινε το από 08.03.2023 πρακτικό διενέργειας και αξιολόγησης δικαιολογητικών κατακύρωσης για την ανάδειξη οριστικού αναδόχου και ανέδειξε ως οριστικούς αναδόχους για τις Ομάδες Γ, ΣΤ, Ζ και Η τον οικονομικό φορέα «…» και για τις Ομάδες Δ και Ε την παρεμβαίνουσα, και β) της υπ’ αρ. 40/2023 απόφασης του ίδιου ως άνω οργάνου που ενέκρινε το από 07.02.2023 πρακτικό διενέργειας αξιολόγησης οικονομικών προσφορών των συμμετεχόντων, δυνάμει του οποίου κρίθηκε απορριπτέα η προσφορά της ως προς όλες τις ομάδες (Γ, ΣΤ, Ζ, Η, Δ, Ε) και κρίθηκαν αποδεκτές ως πλήρεις οι προσφορές όλων των λοιπών εταιριών, ως επίσης ανέδειξε προσωρινούς αναδόχους για τις Ομάδες Γ, ΣΤ, Ζ και Η τον οικονομικό φορέα «…» και για τις Ομάδες Δ και Ε την παρεμβαίνουσα, καθώς και γ) κάθε άλλης, ρητής ή σιωπηρής, προγενέστερης ή μεταγενέστερης πράξης ή παράλειψης.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/363/2024
Προμήθεια κινητού εξοπλισμού για το πρόγραμμα συλλογής βιοαποβλήτων μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) πενταετούς διάρκειας(....) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω (βλ. σκέψεις 4-5), το Δικαστήριο κρίνει ότι η ελεγχόμενη αναπροσαρμογή του αρχικώς συμφωνηθέντος τιμήματος και -κατ’ επέκταση- του οικονομικού αντικειμένου του από 24.11.2022 «συμφώνου προαίρεσης», που κατ’ ουσίαν τροποποιείται, είναι νόμιμη, καθώς στην προκειμένη περίπτωση συντρέχουν οι προϋποθέσεις αυτοτελούς εφαρμογής της παρ. 1 περ. γ΄ του άρθρου 132 του ν. 4412/2016. Η δε παράλειψη της θεμελίωσης από τον ΕΔΣΝΑ του ύψους της αναπροσαρμογής του συμβατικού τιμήματος της εκτελούμενης σύμβασης προμήθειας βάσει μαθηματικού τύπου, ερειδόμενου επί επίσημων δεικτών της αρμόδιας στατιστικής αρχής, δικαιολογείται, κατά την κρίση του Δικαστηρίου, διότι στην -όλως εξαιρετική- ελεγχόμενη περίπτωση η προμήθεια αφορά σε είδη ειδικής φύσης, κατά παραγγελία, που προέκυψαν κατόπιν συναρμολόγησης περισσότερων επιμέρους υλικών. Εξάλλου, όπως προκύπτει και από την 547/2023 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου (σκ. 24.1), ο ΕΔΣΝΑ δρώντας ως αναθέτουσα αρχή στο πλαίσιο ανάθεσης σύμβασης με παρεμφερές αντικείμενο υπήγαγε (έστω πλημμελώς κατά το Κλιμάκιο) την αυξητική αναπροσαρμογή των τιμών όμοιων αγαθών, σε συμμόρφωση με την πάγια νομολογία του Δικαστηρίου, σε επίσημο δείκτη τιμών βάσει του άρθρου 53 του ν. 4412/2016, όπως έχει τροποποιηθεί με τον ν. 4965/2022. Εξάλλου, η κρίση της αναθέτουσας αρχής θεμελιώνεται, στην ειδικώς εντοπισμένη υπό έλεγχο περίπτωση, επί πρόσφορων αποδεικτικών στοιχείων, όπως αναλυτικώς εκτίθεται κατωτέρω, τα οποία αποδεικνύουν την επικαλούμενη γενικευμένη αυξητική τάση της τιμής του τελικού προϊόντος σε ποσοστό που δικαιολογείται. (...)Κατ’ ακολουθίαν αυτών, η προσφυγή ανάκλησης πρέπει να γίνει δεκτή, να ανακληθεί η προσβαλλομένη 23/2024 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
ΑΕΠΠ/1158/2020
Οι προσφεύγοντες ζητούν την ακύρωση της Απόφασης 351/2020 της Οικονομικής Επιτροπής, η οποία ματαίωσε τη διαδικασία ανάθεσης δημόσιας σύμβασης για την «ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ» εκτιμώμενης άνευ ΦΠΑ αξίας 313.835,00 ευρώ. Η διαδικασία προβλέπονταν για διαφορετικές ομάδες υλικού (Α, Γ, Δ, ΣΤ κ.ά.), με ορισμένες να απαιτούν υποβολή δειγμάτων. Η ματαίωση αιτιολογήθηκε λόγω διαδικαστικών παρατυπιών στην αποσφράγιση και αξιολόγηση δειγμάτων από μη αρμόδιο όργανο (Τμήμα Η/Μ της αναθέτουσας), παρά το γεγονός ότι τα δείγματα των προσφευγόντων πληρούσαν τις προδιαγραφές. Η προσβαλλόμενη απόφαση κρίθηκε αόριστη, ακατανόητη και άκρως βλαπτική για τους μετεχόντες, καθώς: (α) δεν διέκρινε αν υπήρξαν πραγματικές αποκλίσεις των δειγμάτων, (β) ματαίωσε αδίκως τμήματα της διαδικασίας χωρίς απαίτηση δειγμάτων (π.χ. Ομάδα ΣΤ), και (γ) δεν εφάρμοσε ηπιότερα μέσα (π.χ. επανέναρξη από το σημείο του σφάλματος).
49630/Δ1/2021
Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Ιστορίας στις Γ’, Δ’, Ε’ και Στ’ τάξεις του Δημοτικού Σχολείου.
150115/Δ1/2025
Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Ηθικής στις Γ’, Δ’, Ε’ και ΣΤ’ τάξεις Δημοτικού Σχολείου.
ΝΣΚ/122/2018
Τριτοβάθμια εκπαίδευση - Ζητήματα παράλληλης φοίτησης: α) επί εισαγωγής με εξετάσεις, β) επί κατάταξης πτυχιούχων, γ) επί φοίτησης στο ΕΑΠ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν επιτρέπεται η παράλληλη φοίτηση σε προπτυχιακό επίπεδο σε περίπτωση εισαγωγής με το σύστημα των γενικών εξετάσεων και όχι επί κατάταξης πτυχιούχων άλλων Σχολών ή Τμημάτων. Ειδικότερα ζητήματα σε σχέση με ιστορικό το οποίο ανάγεται σε χρόνο πριν την ισχύ του άρθρου 2 παρ. 9 του ν. 1771/1988. Η απαγόρευση παράλληλης φοίτησης αφορά και φοίτηση σε προπτυχιακό πρόγραμμα του ΕΑΠ. (ομόφ.)
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/1093/2025
Η Απόφαση 1093/2025 του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την προσφυγή του Δήμου Ορεστιάδας κατά της 135/2025 Πράξης προσυμβατικού ελέγχου του ΣΤ΄ Κλιμακίου, η οποία έκρινε ότι κωλύεται η υπογραφή σύμβασης για την προμήθεια υγρών καυσίμων και ελαιολιπαντικών (Ομάδες Γ, Δ και Ε). Το Κλιμάκιο είχε θέσει διακωλυτικούς λόγους λόγω ανεπαρκούς τεκμηρίωσης ποσοτήτων και προϋπολογισθέντων τιμών μονάδας. Το Έβδομο Τμήμα, αφού εξέτασε τα συμπληρωματικά στοιχεία και τις διευκρινίσεις που υπέβαλε ο Δήμος, συμπεριλαμβανομένης της αιτιολόγησης των ποσοτήτων – ιδίως για τα βιοαποικοδομήσιμα λιπαντικά (Ομάδα Δ) σε συμμόρφωση με την ΚΥΑ 14900/8.2.2021 – και τη δικαιολόγηση των αυξητικών αποκλίσεων τιμών μέσω συγκριτικών στοιχείων από άλλους Δήμους, έκρινε ότι η τεκμηρίωση ήταν επαρκής. Επίσης, ο Δήμος διόρθωσε το σχέδιο σύμβασης προσθέτοντας ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής. Κατόπιν αυτών, το Τμήμα δέχτηκε την προσφυγή, ανακάλεσε την προσβαλλόμενη Πράξη και αποφάνθηκε υπέρ της υπογραφής της σύμβασης.
Γ6α/Γ.Π.οικ.51611/2021
Καθορισμός διαδικασίας για τη λήψη ειδικότητας: α) «Ανακουφιστικής και Υποστηρικτικής Νοσηλευτικής Φροντίδας», β) «Γεροντολογικής Νοσηλευτικής», γ) «Νοσηλευτικής Καρδιαγγειακών Παθήσεων», δ) «Νοσηλευτικής Ψυχικής Υγείας», ε) «Ογκολογικής Νοσηλευτικής», στ) «Παθολογικής Νοσηλευτικής», ζ) «Νοσηλευτικής Παίδων» και η) «Περιεγχειρητικής Νοσηλευτικής».
ΕΣ/ΠΡΟΣΥΜΒΑΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ/ΝΟΜΟΛΟΓΙΑ 2022
ΝΟΜΟΛΟΓΙΑ επί θεμάτων Προσυμβατικού Ελέγχου των Ε΄, ΣΤ΄, και Ζ΄ Κλιμακίων, του Εβδόμου Τμήματος και της Ολομελείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου έτους 2022.