ΕλΣυν.Κλ.Τμ.4/180/2017
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Παροχή υπηρεσιών συντήρησης και επισκευής εξοπλισμού ακτινογραφίας . Με αυτά τα δεδομένα και σύμφωνα με τα γενόμενα δεκτά στη νομική σκέψη της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως ανατέθηκαν μετά από διενέργεια συνοπτικού διαγωνισμού τόσο οι υπηρεσίες συντήρησης και επισκευής εξοπλισμού ακτινογραφίας όσο και αυτές τις αποκομιδής, μεταφοράς και διαχείρισης νοσοκομειακών αποβλήτων, αφού η εκτιμώμενη αξία τους σε ετήσια βάση υπερέβαινε το ποσό των 60.000 ευρώ (άνευ ΦΠΑ) [βλ. για τις υπηρεσίες συντήρησης και επισκευής εξοπλισμού τις συμβάσεις ....και για τις υπηρεσίες αποκομιδής, μεταφοράς και διαχείρισης νοσοκομειακών αποβλήτων τις συμβάσεις ...., είναι δε απορριπτέος ο ισχυρισμός του Νοσοκομείου ότι το αναφερόμενο στο άρθρο 117 του ν. 4412/2016 όριο των 60.000 ευρώ, μέχρι του οποίου δύναται να διεξάγεται συνοπτικός διαγωνισμός, δεν σχετίζεται με την ετήσια ανάγκη των φορέων για υπηρεσίες αλλά ότι απλώς αναφέρεται στην κάθε φορά διεξαγόμενη διαγωνιστική διαδικασία. Περαιτέρω, από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ότι συνέτρεξαν λόγοι επείγοντες, οφειλόμενοι σε αυταπόδεικτα απρόβλεπτες περιστάσεις, οι οποίοι κατέστησαν αδύνατη τη διενέργεια νόμιμης διαγωνιστικής διαδικασίας για την κάλυψη των αναγκών του, η οποία, σε κάθε περίπτωση, ανάγεται στη σφαίρα ευθύνης της Διοίκησης, υπό την έννοια του ορθολογικού προγραμματισμού από τα αρμόδια όργανα των εκ των προτέρων γνωστών σε αυτά αναγκών, καθώς και της τήρησης και έγκαιρης ολοκλήρωσης των διαδικασιών που προβλέπονται από τη νομοθεσία περί σύναψης δημοσίων συμβάσεων. Άλλωστε, τα αναφερόμενα στα έγγραφα επανυποβολής σχετικά με την καθυστερημένη έγκριση του ΠΠΥΥ 2015 (βλ. κυα έγκρισης 4658/6.9.2016, Β΄ 2937/15.9.2017) και τα διαλαμβανόμενα στις έγγραφες εισηγήσεις του Γραφείου Προμηθειών του Νοσοκομείου αναφορικά με την καθυστέρηση έγκρισης από την Ε.Π.Υ. του αιτήματος του Νοσοκομείου για αναθεώρηση του ΠΠΥΥ 2014, προκειμένου να αυξηθεί ο προϋπολογισμός, μεταξύ άλλων, στις υπηρεσίες συντήρησης και επισκευής εξοπλισμού ακτινογραφίας και αποκομιδής, μεταφοράς και διαχείρισης νοσοκομειακών αποβλήτων, δεν αποτελούν απρόβλεπτες περιστάσεις αλλά ανάγονται στη σφαίρα ευθύνης της Διοίκησης, λόγω της ενότητας αυτής, λόγω της οποίας αφενός μεν επιβάλλεται η συνεργασία όλων των αρμόδιων υπηρεσιών υγείας (Ε.Π.Υ.,Υ.Πε, Νοσοκομεία), ώστε να δρομολογούνται εγκαίρως οι προβλεπόμενες διαγωνιστικές διαδικασίες, αφετέρου δε τα όργανα του Νοσοκομείου δεν δύνανται να επικαλεστούν τις ενέργειες ή παραλείψεις τρίτων δημόσιων φορέων, προκειμένου να δικαιολογήσουν την προσφυγή σε μη νόμιμες διαδικασίες ανάθεσης (βλ. Ελ.Συν. ΚΠΕΔ στο IV Τμ. 100, 10/2017, 176, 125, 111, 110, 92, 71, 41/2016, 147, 134, 105, 65/2015, 174, 68, 56/2014). Κατά τη γνώμη της Πρόεδρου του Κλιμακίου, η οφειλόμενη αποκλειστικά σε ενέργειες ή παραλείψεις των οργάνων τρίτων δημόσιων φορέων (Ε.Π.Υ.) καθυστέρηση στη διενέργεια διαγωνισμού συνιστά κατ’ αρχήν έκτακτο και ασυνήθιστο γεγονός, δυνάμενο, ανάλογα με την περίπτωση και υπό την προϋπόθεση της ορισμένης επίκλησής του από πλευράς του ενδιαφερόμενου φορέα, να δικαιολογήσει την προσφυγή σε απευθείας ανάθεση ή συνοπτικό διαγωνισμό, αφού δεν ανάγεται προδήλως στη σφαίρα επιρροής των οργάνων του Νοσοκομείου (βλ. Ελ. Συν. ΚΠΕΔ στο IV Τμ. 105/2015, όπου και σχετ. μειοψ.). Συνεπώς, ενόψει των περιστάσεων της υπόθεσης και συγκεκριμένα της καθυστερημένης έγκρισης του ΠΠΥΥ 2015, καθώς και της μη έγκρισης από την Ε.Π.Υ. του υποβληθέντος σε αυτήν, ήδη από 12.8.2015, αιτήματος του Νοσοκομείου για αναθεώρηση του ΠΠΥΥ 2014, νομίμως προσέφυγε το Νοσοκομείο σε συνοπτικό διαγωνισμό για την ανάθεση των επίμαχων υπηρεσιών. Η γνώμη, όμως, αυτή δεν εκράτησε.Β. Περαιτέρω, το Κλιμάκιο, συνεκτιμώντας: α) ότι το Νοσοκομείο αιτήθηκε από την Ε.Π.Υ. την έγκριση της αναθεώρησης του ΠΠΥΥ 2014 όχι με μεγάλη καθυστέρηση, β) ότι, όπως αποδεικνύεται από σειρά προσκομισθέντων ενώπιον του Κλιμακίου μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, προέβη σε συνεχείς οχλήσεις τόσο προς την Ε.Π.Υ. σχετικά με την εξέλιξη και ικανοποίηση του αιτήματος αυτού όσο και στο γραφείο βοηθείας (helpdesk) του ΕΣΗΔΗΣ για την επίλυση προβλημάτων στην ηλεκτρονική ανάρτηση του αιτήματος αναθεώρησης (αναντιστοιχίες τιμών κ.α.), γ) ότι η Ε.Π.Υ., όπως προκύπτει από τον φάκελο, ουδέποτε ανταποκρίθηκε στις ανωτέρω οχλήσεις και δεν ενέκρινε το ανωτέρω αίτημα αναθεώρησης του ΠΠΥΥ 2014, με αποτέλεσμα να μην έχουν δρομολογηθεί εγκαίρως οι οικείες διαγωνιστικές διαδικασίες κυρίως λόγω δικών της παραλείψεων, δ) ότι προκηρύχθηκαν εντός του 2017 ανοικτοί διαγωνισμοί και για τις υπηρεσίες συντήρησης και επισκευής εξοπλισμού ακτινογραφίας αλλά και για τις υπηρεσίες αποκομιδής, μεταφοράς και διαχείρισης νοσοκομειακών αποβλήτων, οι οποίοι ολοκληρώθηκαν με την υπογραφή των οικείων συμβάσεων (βλ. σκ. ΙΙΙ) και ε) την αδήριτη ανάγκη του Νοσοκομείου για τις εν λόγω υπηρεσίες, ώστε να εξασφαλισθεί η απρόσκοπτη λειτουργία του και να προασπιστεί, κατ’ επέκταση, η δημόσια υγεία, κρίνει ότι τα όργανα του Νοσοκομείου ενήργησαν χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/490/2018
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα ζητά: α) την ακύρωση της απόφασης 10ης/29-3-2018 του Διοικητικού Συμβουλίου της αναθέτουσας αρχής, η οποία απέρριψε την προσφορά της για τη σύναψη σύμβασης για την προμήθεια υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων του Νοσοκομείου ΘΕΑΓΕΝΕΙΟ, καθώς και β) τη συμπλήρωση επιπλέον λόγων στην αιτιολογία της απόφασης ως προς την απόρριψη των προσφορών άλλων διαγωνιζομένων. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά υπηρεσίες επισκευής και συντήρησης ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων του νοσοκομείου για περίοδο 12 μηνών, με προϋπολογιζόμενη αξία 180.000 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).
ΕλΣυν.Τμ.4(ΚΠΕ)/71/2016
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει τα ακόλουθα:1) Κατά τον βασίμως προβαλλόμενο από την Επίτροπο πρώτο λόγο διαφωνίας, μη νομίμως παρασχέθηκαν οι επίμαχες υπηρεσίες ποσού 433.884,02 ευρώ χωρίς να προηγηθεί ο επιβαλλόμενος από τις διατάξεις του π.δ 60/2007 ανοικτός διαγωνισμός, το μεν διότι ακόμη και αυτή η μηνιαία δαπάνη για την κάλυψη των αναγκών του Νοσοκομείου σε υπηρεσίες καθαριότητας υπερβαίνει το κοινοτικό όριο των 209.000 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α., το δε διότι από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει η συνδρομή μη οφειλόμενων σε υπαιτιότητα των αρμοδίων οργάνων του φορέα, εκτάκτων και απρόβλεπτων περιστάσεων. Αντιθέτως, από κανένα στοιχείο του φακέλου δεν αποδεικνύεται ότι από τις 30.6.2013 –οπότε έληξε η αρχική διάρκεια της από 1.7.2011 σύμβασης- δεν κατέστη δυνατή η προκήρυξη και διενέργεια διαγωνισμού για την κάλυψη των παγίων και εκ των προτέρων γνωστών αναγκών του Νοσοκομείου σε υπηρεσίες καθαριότητας. Συναφώς το Νοσοκομείο και χωρίς καμία αναφορά σε προγενέστερα ΠΠΥΥ (επισημαίνεται ότι ακόμη και στο πλαίσιο υλοποίησης του ΠΠΥΥ 2010 είναι δυνατή η κατακύρωση διαγωνισμού έως τις 30.6.2016 βάσει της 5108/2015, (Β΄ 3008/2015) απόφασης του Υπουργού Υγείας), αναφέρει ότι στο πλαίσιο υλοποίησης του ΠΠΥΥ 2013 και μολονότι είχε οριστεί ως καταληκτική ημερομηνία για την δημοσίευση της διακήρυξης η 31.12.2014, τα αρμόδια όργανά του διαβίβασαν τις τεχνικές προδιαγραφές προς έγκριση στην Ε.Π.Υ. το πρώτον στις 4.11.2014, εν συνεχεία δε λόγω της μη έγκαιρης έγκρισης των τεχνικών προδιαγραφών ο διαγωνισμός δεν προκηρύχθηκε. Ωστόσο, οι περιστάσεις αυτές και ιδίως η καθυστερημένη διαβίβαση των τεχνικών προδιαγραφών προς έγκριση στην Ε.Π.Υ. δεν αποδεικνύουν ότι ακόμη και στο πλαίσιο υλοποίησης του ΠΠΥΥ 2013 η μη διενέργεια διαγωνισμού δεν ανάγεται στη σφαίρα ευθύνης των οργάνων του Νοσοκομείου. Περαιτέρω, μόνος ο ορισμός του Νοσοκομείου «….» με την 9944/12.3.2015 απόφαση της 1ης Υ.ΠΕ. ως φορέα διενέργειας του ενιαίου διαγωνισμού για την κάλυψη των αναγκών των Νοσοκομείων αρμοδιότητάς της στο πλαίσιο υλοποίησης του ΠΠΥΥ 2014 και η μη ολοκλήρωση του οικείου διαγωνισμού δεν συνιστά απρόβλεπτο γεγονός μη αναγόμενο στη σφαίρα ευθύνης των οργάνων του Νοσοκομείου. Τούτο διότι δεν προβάλλεται ότι τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου απέστειλαν εγκαίρως τις απαιτούμενες τεχνικές προδιαγραφές στο Νοσοκομείο «…», ούτε ότι εν συνεχεία όχλησαν το Νοσοκομείο αυτό ή την εποπτεύουσα Υγειονομική Περιφέρεια για τη διενέργεια του διαγωνισμού. (..)
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕλΣυν./Τμ.4/40/2016
ΕΣ/ΚΠΕ-Τ4/94/2014
Υπηρεσίες συντήρησης.Ανάθεση σε εξωτερικό συνεργάτη.Οι υπηρεσίες τακτικής συντήρησης των ψυκτικών εγκαταστάσεων (κεντρικών μονάδων κλιματισμού) του Νοσοκομείου καθώς και οι υπηρεσίες επισκευής των τυχόν βλαβών που ανακύπτουν, υπάγονται ρητά στην αρμοδιότητα της τεχνικής υπηρεσίας, όπου υπηρετεί ήδη εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό όλων των κατηγοριών εκπαίδευσης, περιλαμβανομένων δύο ψυκτικών.
ΑΕΠΠ/112/2020
Η προσφεύγουσα εταιρεία κατατέτει προδικαστική προσφυγή ζητώντας την τροποποίηση ή διαγραφή των όρων 2.2.4 και 2.2.9.1 της διακήρυξης, οι οποίοι απαιτούσαν από τους διαγωνιζόμενους να προσκομίσουν πρωτότυπη βεβαίωση από τους οίκους κατασκευής, με την οποία θα επιβεβαιωνόταν ότι ο συντηρητής είναι εξουσιοδοτημένος και πιστοποιημένος για συντήρηση, αναβάθμιση και παροχή γνήσιων ανταλλακτικών. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε υπηρεσίες επισκευής και συντήρησης εξοπλισμού ακτινογραφίας για το Γενικό Νοσοκομείο, με εκτιμώμενο ποσό 144.740,09 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) για διάρκεια ενός έτους. Η προσφυγή επικαλείται παράβαση αρχών αναλογικότητας, διαφάνειας και υγιούς ανταγωνισμού, καθώς οι απαιτήσεις κρίθηκαν αδικαιολόγητα περιοριστικές.
ΑΕΠΠ/425/2018
Στην προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα ζητά: α) την ακύρωση της απόφασης 12256/26-3-2018 της αναθέτουσας αρχής, η οποία ενέκρινε τα πρακτικά αποσφράγισης και οικονομικής αξιολόγησης που αφορούν στην αποδοχή της προσφοράς της παρεμβαίνουσας εταιρείας, β) την ακύρωση κάθε σχετικής πράξης που είναι βλαπτική για τα δικαιώματά της, γ) την κατακύρωση του διαγωνισμού στην προσφεύγουσα για τις υπηρεσίες συντήρησης των ακτινολογικών μηχανημάτων στο Κέντρο Υγείας ΠΕΔΥ Εχινού και τη Μονάδα Υγείας ΠΕΔΥ 25ης Μαρτίου, και δ) επικουρικά την ακύρωση του διαγωνισμού. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την παροχή υπηρεσιών ετήσιας επισκευής και συντήρησης εξοπλισμού ακτινογραφίας, εμφανιστηρίων και ακτινολογικών οστικής πυκνότητας σε Μονάδες Υγείας και Κέντρα Υγείας της 4ης Υγειονομικής Περιφέρειας Μακεδονίας και Θράκης, με συνολική προϋπολογιζόμενη αξία 249.000 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).
ΑΕΠΠ/627/2018
Η προσφεύγουσα εταιρεία με την προδικαστική προσφυγή της αιτήθηκε την ακύρωση και ανάκληση: (α) της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου της αναθέτουσας αρχής που ανακήρυξε προσωρινό μειοδότη την παρεμβαίνουσα, (β) των πρακτικών της Επιτροπής Παραλαβής και Αξιολόγησης, καθώς και (γ) κάθε άλλης συναφούς πράξης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε υπηρεσίες επισκευής και συντήρησης ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων του Γενικού Νοσοκομείου Χανίων «Ο Άγιος Γεώργιος» για τετράμηνη διάρκεια και συνολικό προϋπολογισμό 210.304 ευρώ. Η διαδικασία διενεργήθηκε με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση λόγω κατεπείγουσας ανάγκης, με αφορμή την αδυναμία λειτουργίας του νοσοκομείου χωρίς αυτές τις υπηρεσίες και τον τροχαίο χαρακτήρα τριών προηγούμενων άγονων διαγωνισμών.
ΑΕΠΠ/53/2020
Η προσφεύγουσα εταιρία με την προδικαστική προσφυγή ζητά την ακύρωση της απόφασης υπ' αριθμ. 40/07.11.2019 του Διοικητικού Συμβουλίου του νοσοκομείου, η οποία αποδέχτηκε την τεχνική προσφορά της παρεμβαίνουσας εταιρίας στον δημόσιο διαγωνισμό για τις υπηρεσίες επισκευής και συντήρησης ιατρικού εξοπλισμού, συγκεκριμένα για μηχανήματα αιμοκάθαρσης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά υπηρεσίες πλήρους τεχνικής υποστήριξης με ανταλλακτικά και κιτ συντήρησης για εγκατεστημένα συστήματα κατασκευαστικού οίκου, με προϋπολογισμό 123.934,80€ (χωρίς ΦΠΑ) για ένα έτος. Η προσφυγή θεματοποιεί την παραβίαση ουσιωδών όρων της διακήρυξης, όπως η μη πλήρωση της απαίτησης για πιστοποιητικό ISO 13485:2016 και η έλλειψη επαρκούς αποθέματος ανταλλακτικών.
ΑΕΠΠ/1194/2020
Η προσφεύγουσα με την προδικαστική προσφυγή αίτησε την ακύρωση της απόφασης αποδοχής και επικύρωσης των πρακτικών του διαγωνισμού για την παροχή υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης παγίων και τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού του νοσοκομείου. Επιπλέον, ζήτησε την αποδοχή της δικής της προσφοράς, τη συνέχιση της διαδικασίας με το άνοιγμα της οικονομικής προσφοράς της, την απόρριψη της προσφοράς της ανταγωνίστριας εταιρείας για το Τμήμα 10 και την επιστροφή του κατατεθέντος παραβόλου. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε υπηρεσίες συντήρησης ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων και εξοπλισμού τηλεπικοινωνιών, με εκτιμώμενη αξία 447.000 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).
ΑΕΠΠ/380/2019
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα εταιρεία ζητά την ακύρωση της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Γενικού Νοσοκομείου Πατρών, η οποία απέρριψε την χαμηλότερη προσφορά της για την ανάθεση υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης ιατρικού εξοπλισμού (συγκεκριμένα για τη συντήρηση μηχανημάτων αιμοκάθαρσης) και ανακήρυξε προσωρινό ανάδοχο την παρεμβαίνουσα εταιρεία. Η προσφεύγουσα υποστηρίζει ότι η απόρριψή της έγινε χωρίς νόμιμη αιτιολογία και με υπέρβαση των ορίων διακριτικής ευχέρειας της αναθέτουσας αρχής, παραβιάζοντας το άρθρο 88 του Ν. 4412/2016. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε υπηρεσίες συντήρησης 13 μηχανημάτων τεχνητού νεφρού τύπου ΑΚ-200S, με προϋπολογισμό 198.011,00 € συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.
ΑΕΠΠ/987/2021
Η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση της υπ’ αριθμ. ... απόφασης της αναθέτουσας αρχής, η οποία ενέκρινε την προσφορά της παρεμβαίνουσας και την ανέδειξε προσωρινή ανάδοχο στην Ομάδα 1 του διαγωνισμού για την υπηρεσία «Αποκομιδής, μεταφοράς και διάθεσης νοσοκομειακών αποβλήτων του Γενικού Νοσοκομείου ...». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά τη συλλογή, μεταφορά και επεξεργασία Επικίνδυνων Αποβλήτων Αμιγώς Μολυσματικού Χαρακτήρα (ΕΑΑΜ) με προϋπολογισμό 57.600,00€ χωρίς ΦΠΑ. Η προσφυγή βασίζεται στο ότι η παρεμβαίνουσα υπέβαλε ληγμένες άδειες κυκλοφορίας για το ειδικό όχημα μεταφοράς, παραβιάζοντας ρητούς όρους της διακήρυξης που απαιτούν έγγραφα εν ισχύ.