ΕλΣυν/Τμ.6/2655/2014
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν ανωτέρω ερμηνευτικώς δεκτά (βλ. σκ. ΙV Α), το Τμήμα, λαμβάνοντας υπόψη ότι α) με τα προσκομιζόμενα από το αιτούν 606/14.2.2014 και 2640/28.6.2012 έγγραφα της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής Περιφέρειας Θεσσαλίας βεβαιώνεται ότι, αντίστοιχα, αφενός δεν έχει επιβεβαιωθεί η διαχειριστική επάρκεια του αιτούντος ΦΟ.Δ.Σ.Α. και αφετέρου ο Δήμος ..... κρίνεται διαχειριστικά επαρκής για την υλοποίηση συγχρηματοδοτούμενων από το Ε.Σ.Π.Α. 2007-2013 έργων, β) από την κατασκευή και λειτουργία της εν λόγω Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων θα εξυπηρετείται και ο Δήμος ....., γ) είναι εφικτή μόνο η ενιαία μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων, που το μεν σχετίζονται με την ανάθεση και την εποπτεία της κατασκευής της Μονάδας, η οποία (κατασκευή) προβλέπεται ότι θα συγχρηματοδοτηθεί από πόρους του Ε.Σ.Π.Α. το δε αφορούν στην εποπτεία της μη συγχρηματοδοτούμενης λειτουργίας αυτής από τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης για χρονικό διάστημα 25 ετών, δεδομένου ότι με βάση τις ρητές σχετικές προβλέψεις της ελεγχόμενης σύμβασης το σύνολο των ως άνω αρμοδιοτήτων κατασκευής και λειτουργίας της Μονάδας θα ασκηθούν από το Δήμο ..... ως διαχειριστικά επαρκή συμβαλλόμενο στο πλαίσιο της εκτέλεσης μίας και της αυτής, συναφθησόμενης βάσει των διατάξεων του ν. 3389/2005, σύμβασης σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, στην οποία αφενός θα προβλέπεται ότι η συμβατική αμοιβή για την κατασκευή και λειτουργία της Μονάδας θα καταβληθεί στον Ι.Φ.Σ. κατά την περίοδο λειτουργία αυτής βάσει των εισπραττομμένων από τους εξυπηρετούμενους Δήμους ετήσιων τελών εισόδου και αφετέρου θα περιληφθούν όροι σχετικοί με τον καθορισμό τόσο του τρόπου κατασκευής όσο και του τρόπου λειτουργίας της Μονάδας από τον Ι.Φ.Σ. και δ) με βάση το άρθρο 8 της ελεγχόμενης σύμβασης ο Δήμος ..... ευθύνεται για την καλή εκτέλεση των καθηκόντων του έναντι του αιτούντος ΦΟ.Δ.Σ.Α, καθώς. και έναντι των τρίτων εις ολόκληρον με τον αιτούντα, άγεται στην κρίση ότι πληρούνται εν προκειμένω οι προϋποθέσεις του άρθρου 22 παρ. 3 του ν. 3614/2007 για τη μεταβίβαση των ως άνω αρμοδιοτήτων στο Δήμο ....., κατά τα βασίμως με την υπό κρίση αίτηση προβαλλόμενα.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/1021/2018
Η απόφαση αφορά προδικαστική προσφυγή κατά αίτησης αναστολής εκτέλεσης απόφασης του ΣτΕ σχετικά με τη σύμβαση για την κατασκευή της μεταλλευτικής μονάδας κωκκίνων χωματιών. Το αντικείμενο της συμβαστικής σχέσης ήταν η κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση της μονάδας, η οποία όμως ακυρώθηκε λόγω παρατυπιών στη διαδικασία. Ο προσφεύγων ζητεί την αναστολή εκτέλεσης της απόφασης, υποστηρίζοντας ότι θα προκληθούν ανεπανόρθωτες ζημίες στην επιχείρησή του και θα διαταραχθεί η οικονομική ισορροπία. Η Επιτροπή επικεντρώνεται στην εξέταση των συνθηκών που θα δικαιούν την παραχώρηση της αναστολής, όπως η αξιοπιστία του προσφυγόντος και η δικαιολογία των εντάσεων.
ΑΕΠΠ/1040/2021
Με τις κρινόμενες προσφυγές ζητείται να ακυρωθεί η απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, με την οποία εγκρίθηκε το Πρώτο (Ι) Πρακτικό της Επιτροπής του Διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου κατασκευής του έργου: «Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) ...», τον οποίο ο καθ’ ου Δήμος διενεργεί, για τους λόγους και με τα ειδικότερα αιτήματα που διαλαμβάνονται σε κάθε προσφυγή. Η δημοπρατούμενη σύμβαση είναι μικτή σύμβαση που περιλαμβάνει δύο διακριτά τμήματα, την κατασκευή του έργου της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) και την υπηρεσία λειτουργίας για δύο (2) έτη.
ΝΣΚ/239/2002
Εφαρμογή της νομοθεσίας περί κατασκευής δημοσίων έργων σε υπό δημοπράτηση έργα για την κατασκευή αθλητικών έργων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η νομοθεσία περί κατασκευής δημόσιων έργων εφαρμόζεται τόσο για την ανάθεση όσο και για την κατασκευή αθλητικών εγκαταστάσεων, από φορείς του δημόσιου τομέα, για τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, έστω και αν πρόκειται για προκατασκευασμένες (λυόμενες) εγκαταστάσεις, οι οποίες θα αποσυναρμολογηθούν και θα απομακρυνθούν μετά τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων.
ΑΕΠΠ/452/2018
Η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της διακήρυξης για τη σύμβαση κατασκευής και λειτουργίας Μονάδας Επεξεργασίας Αστικών Αποβλήτων στην Αλεξανδρούπολη, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 28.214.384,16€, επικαλούμενη λόγους όπως: 1) εσφαλμένο καθεστώς (έργο αντί υπηρεσιών), 2) υπερβολική διάρκεια προαίρεσης (19,5 έτη), 3) ελλιπής οριστική μελέτη, 4) παραβίαση περιβαλλοντικών όρων, 5) ασάφειες/αντιφάσεις στα τεχνικά τεύχη, 6) έλλειψη γεωτεχνικής μελέτης και 7) ακανόνιστες διαδικασίες κλήρωσης. Το αντικείμενο περιλαμβάνει κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ), Μονάδας Παραγωγής Ενέργειας (ΜΠΕ) και 5ετή λειτουργία.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/292/2025
Η Πράξη 292/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας της σύμβασης για την «Κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας Αστικών Αποβλήτων Κέρκυρας». Το Κλιμάκιο αναβάλλει την οριστική του κρίση και διατάσσει τη συμπλήρωση του φακέλου. Ζητούνται αναλυτικές διευκρινίσεις από την αναθέτουσα αρχή (ΦΟ.Δ.Σ.Α.), κυρίως όσον αφορά τη συμβατότητα του χρονοδιαγράμματος με την τρέχουσα χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Επίσης, απαιτείται η αιτιολογημένη κρίση της Αναθέτουσας Αρχής σχετικά με το αν οψιγενείς μεταβολές (ποινικές ρήτρες σε άλλη σύμβαση) της αναδόχου εταιρείας συνιστούν λόγους αποκλεισμού. Τέλος, ζητείται από την ανάδοχο ένωση να διευκρινίσει το περιεχόμενο της τεχνικής της προσφοράς, σε συμμόρφωση με όσα κρίθηκαν από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
ΑΕΠΠ/743/2018
Με την προδικαστική προσφυγή η προσφεύγουσα εταιρία ζητά την ακύρωση της διακήρυξης διαγωνισμού μέσω διαδικασίας διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση, υποστηρίζοντας ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις κατεπείγουσας ανάγκης λόγω απρόβλεπτων γεγονότων. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την «ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΝΕΡΟΥ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΜΑΝΔΡΑΣ-ΕΙΔΥΛΛΙΑΣ (ΑΦΑΛΑΤΩΣΗ) ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΟΥ ΑΛΕΠΟΧΩΡΙΟΥ», με προϋπολογιζόμενη αξία 137.095,20 € χωρίς ΦΠΑ. Η προσφυγή επικαλείται ότι η αρνηση του μοναδικού προμηθευτή πόσιμου νερού να συνάψει νέα σύμβαση δεν συνιστά απρόβλεπτο γεγονός και ότι ο Δήμος θα έπρεπε να είχε προβεί σε ανοικτό διαγωνισμό, ενώ αναφέρεται ότι η λειτουργία της μονάδας αφαλάτωσης δε θα ήταν δυνατή εντός της θερινής περιόδου όπως ισχυριζόταν ο Δήμος.
ΝΣΚ/270/2012
Τέλη ανταποδοτικά για υγειονομική ταφή απορριμμάτων – Απαλλαγή Στρατιωτικής Μονάδας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η 114η Πτέρυγα Μάχης απαλλάσσεται από την καταβολή ανταποδοτικών τελών που της είχε επιβάλει ο ΦΟ.Δ.Σ.Α. με την επωνυμία «Δ.Ε.Π.Ο.Δ.Α.Θ. – Α.Ε. Ο.Τ.Α.», για την απόρριψη των απορριμμάτων της στο Χ.Υ.Τ.Α. Θήβας, διότι οι απαλλαγές του Δημοσίου που έχουν θεσπισθεί έναντι των Δήμων και Κοινοτήτων και έναντι των ΦΟ.Δ.Σ.Α., που αποτελούν νομικά πρόσωπα ειδικού σκοπού, ο οποίος συνίσταται στην άσκηση αρμοδιότητας των Ο.Τ.Α. (ομοφ.)
ΑΕΠΠ/1041/2021
Οι προσφυγόντες ζητούν την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου που εγκρίνει το Πρώτο Πρακτικό του Διαγωνισμού για την ανάθεση της σύμβασης κατασκευής της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ). Αντικείμενο της σύμβασης είναι η κατασκευή και διετής λειτουργία της μονάδας, με συνολική εκτιμώμενη αξία 32.917.654,04€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Οι προσφυγές επικαλούνται παραβάσεις των όρων διαγωνισμού, ελλείψεις τεκμηρίωσης και μη συμμόρφωση των αποδεκτών προσφορών με τις τεχνικές προδιαγραφές, ιδίως σε σχέση με την επεξεργασία αποβλήτων, συστήματα αερισμού και μηχανικούς εξοπλισμού.
ΕλΣυν/ΚλΖ/266/2016
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ:(....)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, η ελεγχόμενη προγραμματική σύμβαση είναι μη νόμιμη, διότι το αντικείμενό της δεν έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα, αλλά αφορά στον καθορισμό του τρόπου χρηματοδότησης και εν γένει λειτουργίας του εισπρακτικού μηχανισμού μεταξύ των ωφελούμενων Δήμων για την υλοποίηση της εμπίπτουσας στις αρμοδιότητες του Φο.Δ.Σ.Α. Ν. ....... υπηρεσίας διαχείρισης στερεών αποβλήτων, κατά παράβαση των σχετικών με τον καθορισμό της τιμολογιακής πολιτικής των Φο.Δ.Σ.Α. νομοθετικών διατάξεων. Και τούτο, διότι το κόστος για την υλοποίηση των υπηρεσιών διαχείρισης στερεών αποβλήτων καλύπτεται από τους πόρους των εξυπηρετούμενων Δήμων με την καταβολή ετήσιας εισφοράς από αυτούς, το ύψος της οποίας καθορίζεται με απόφαση του Δ.Σ. του Φο.Δ.Σ.Α., κατά την περιγραφείσα από τις οικείες διατάξεις διαδικασία, βαρύνει δε τον προϋπολογισμό αυτού και όχι τον προϋπολογισμό των εξυπηρετούμενων Δήμων. Επομένως, η δυνατότητα που παρέχει ο νόμος για σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ Ο.Τ.Α. και Φο.Δ.Σ.Α. για την εκτέλεση των υπηρεσιών διαχείρισης στερεών αποβλήτων δεν έχει την έννοια ότι οι Δήμοι – μέλη του Φο.Δ.Σ.Α. δύνανται να χρηματοδοτούν με βάση προγραμματική σύμβαση απευθείας μέσω του προϋπολογισμού τους τέτοιες υπηρεσίες, πέραν της υποχρεωτικής ετήσιας εισφοράς που καταβάλλουν στον Φο.Δ.Σ.Α., διότι αυτό θα συνεπαγόταν την μετατροπή του θεσμού της προγραμματικής σύμβασης σε εργαλείο παράκαμψης και καταστρατήγησης των σχετικών με την τιμολογιακή πολιτική των Φο.Δ.Σ.Α. διατάξεων. Εξάλλου, η ελεγχόμενη προγραμματική σύμβαση δεν μπορεί να θεωρηθεί ούτε τροποποίηση των όρων της ήδη υπαχθείσας στον προσυμβατικό έλεγχο του παρόντος Κλιμακίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Συνδέσμου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Ν. ....... και του Δήμου ....... για την υλοποίηση της πράξης «Κινητή Μονάδα Μηχανικής Ανακύκλωσης και Κομποστοποίησης Νομού .......», δεδομένου ότι οι αντισυμβαλλόμενοι στις δύο περιπτώσεις δεν ταυτίζονται
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.6/25/2017
ΝΣΚ/332/2011
Διάρκεια μισθώσεως δημόσιας υπηρεσίας ενόψει πρόβλεψης χρηματοδότησης από το Ε.Σ.Π.Α. της λειτουργίας αυτής για ορισμένο χρονικό διάστημα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διάρκεια των συναφθησόμενων μισθώσεων προς στέγαση Συμβουλευτικών Κέντρων της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων θα είναι δωδεκαετής. (ομοφ.)