ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)312/2016
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ:(…)Υπό τα ανωτέρω δεδομένα και σύμφωνα με τις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, πρέπει να γίνουν δεκτά τα ακόλουθα: Α. Παρέλκει η έρευνα της βασιμότητας ή μη του λόγου διαφωνίας του Επιτρόπου, καθώς αυτός ερείδεται στην εσφαλμένη προϋπόθεση ότι με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα εντέλλεται στον ανωτέρω υπάλληλο του ν.π.ι.δ. η προβλεπόμενη από το άρθρο 8 εδ. β΄ του ν. 3198/1955 αποζημίωση λόγω συνταξιοδότησης. Β. Ανεξαρτήτως του αν η προβλεπόμενη από την Ε.Σ.Σ.Ε. της Δ.Ε.Υ.Α.Ι. χρηματική παροχή συνιστά πρόσθετη αυτοτελή αποζημίωση, πέραν, δηλαδή, εκείνης του ν. 2112/1920 (αποζημίωση απόλυσης), και, συνεπώς δεν δύναται να υπερβαίνει, σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 1 του α.ν. 173/1967, ποσοστό 15% του ανωτάτου ορίου αποζημίωσης λόγω απόλυσης του άρθρου 2 παρ. 2 του ίδιου ως άνω νόμου, όπως αυτό καθορίστηκε με το άρθρο 21 παρ. 13 του ν. 3144/2003 (15.000,00 ευρώ), ήτοι το ποσό των 2.250,00 ευρώ (βλ. Ε.Σ. πρακτ. 6ης Γεν.Συν./19.2.2014 Ολ., Θέμα Β΄, πράξ. VII Τμ. 13/2014, Κλιμ. Προλ. Ελ. Δαπ. στο VII Τμ. ad hoc 111/2014, 179/2013), ή αν συνιστά κίνητρο εθελούσιας εξόδου και, επομένως, δεν υπόκειται στον περιορισμό του άρθρου 3 του α.ν. 173/1967 ως προς το ύψος της (βλ. Ε.Σ. πράξ. VII Τμ. 39/2014), η εν λόγω παροχή μη νομίμως καταβλήθηκε στον οικειοθελώς αποχωρήσαντα Γενικό Διευθυντή της δημοτικής επιχείρησης βάσει του θεωρημένου από τον Επίτροπο 36Α/2016 χρηματικού εντάλματος πληρωμής της Δ.Ε.Υ.Α.Ι.. Τούτο διότι, όπως προαναφέρθηκε στη σκέψη III.α της παρούσας, ο όρος της Ε.Σ.Σ.Ε. της Δ.Ε.Υ.Α.Ι. περί καταβολής της παροχής αυτής είχε παύσει να ισχύει κατά το χρόνο αποχώρησης (20.4.2016) του υπαλλήλου από την υπηρεσία (πρβλ. Α.Π. 478/2007, 44/2006, 416/1994, 414/1991, Ε.Σ. πράξ. I Τμ. 51/2015, Δ. Ζερδελής, Εργατικό Δίκαιο, Ατομικές Εργασιακές Σχέσεις, εκδ. 2011, σελ. 1241-1242, 1245-1246).(...)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/468/2011
Καταβλητέα αποζημίωση άρθρων 2 παρ.2 και 3 ΑΝ 173/1967, λόγω απομάκρυνσης ή απόλυσης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η καταβλητέα στους εργαζόμενους της ανώνυμης εταιρείας «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΜΥΝΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΒΕΕ» αποζημίωση λόγω απομάκρυνσης ή απόλυσης δεν μπορεί να υπερβαίνει το όριο, που έχει τεθεί με τον ΑΝ 173/1967. Οι γνωμοδοτήσεις του Ν.Σ.Κ., όταν γίνουν αποδεκτές, δεσμεύουν τα όργανα της Διοίκησης. Καταβληθέντα χρηματικά αποζημίωσης υπερβαίνοντα τα όρια του ΑΝ 173/1967 μπορούν να αναζητηθούν –εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές προϋποθέσεις- με βάση τις διατάξεις περί αδικαιολόγητου πλουτισμού. Η ενδεχόμενη «έμμεση» ζημία των μετόχων από τη μείωση της αξίας των μετοχών της ως άνω ανώνυμης εταιρείας επιτυγχάνεται με την άσκηση της εταιρικής αγωγής. Αν σημειωθεί αδράνεια στην άσκηση της αγωγής αυτής, οι μέτοχοι νομιμοποιούνται στην άσκηση αγωγής, βάσει των άρθρων 919, 281 και 914 Α.Κ., για αποκατάσταση της ζημίας από τη μείωση της αξίας των μετοχών. (ομοφ.)
ΝΣΚ/295/2015
Υπαγωγή ή όχι του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στις ρυθμίσεις των διατάξεων των άρθρων 2 παρ.2 του α.ν. 173/1967 και 1 παρ.1 του ν.δ/τος 618/1970.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) υπάγεται στο πεδίο εφαρμογής των ρυθμίσεων των άρθρων 2 παρ.2 του α.ν. 173/1967 και 1 παρ.1 του ν.δ/τος 618/1970, με τις οποίες θεσπίζεται ανώτατο όριο στην προβλεπόμενη από το ν. 2112/1920 αποζημίωση, προκειμένου για τον καθορισμό αποζημίωσης προσωπικού με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου, το οποίο αποχωρεί λόγω συνταξιοδότησης. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/12/2018
Αποζημίωση δικηγόρου με έμμισθη εντολή. Το ανώτατο όριο αποζημίωσης του άρθρου 2, παρ. 2 του α.ν. 173/1967, που ανέρχεται σήμερα στις δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ, δεν εφαρμόζεται στην περίπτωση του δικηγόρου Χ.Π., του οποίου η σύμβαση έμμισθης εντολής με το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ λύθηκε αυτοδίκαια (ομοφ.).
ΝΣΚ/294/2012
Ανώτατο ύψος αποζημιώσεως συνταξιοδοτουμένων μισθωτών του Ο.Α.Κ.Α.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι διατάξεις του Α.Ν. 173/1967 εφαρμόζονται εις την περίπτωση των αποχωρούντων λόγω συνταξιοδοτήσεως μισθωτών του Ο.Α.Κ.Α. (ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΑΘΛΗΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΑΘΗΝΩΝ- ΣΠΥΡΟΣ ΛΟΥΗΣ), αφού πρόκειται περί ν.π.ι.δ. παρέχοντος κοινωφελείς υπηρεσίας και λειτουργούντος με κρατικάς δαπάνας. Ο Α.Ν. 173/1967 και το Ν.Δ. 618/1970 δεν επιτρέπουν υπέρβασιν του ποσού των 15.000 €. (ομοφ.)
ΝΣΚ/116/2000
Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών. Υπαγωγή στις ρυθμίσεις της διατάξεως του άρθρου 2 παρ.2 του α.ν.173/1967.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών υπάγεται στις ρυθμίσεις της διατάξεως του άρθρου 2 παρ.2 α.ν.173/1967, η οποία είναι δημοσίας τάξεως. Για τον λόγο αυτό, η επανειλημμένη παραβίασή της (εξ οιουδήποτε λόγου) δεν είναι δυνατόν να δημιουργήσει έθιμο αντίθετου περιεχομένου και να την καταργήσει. (ομόφ.)
Ν.Δ.618/1970
Περί εφαρμογής των διατάξεων του Α.Ν 173/1967 επί των αποζημιώσεων των χορηγουμένων υπό του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ. κλπ.
ΝΣΚ/191/2017
Αποζημίωση δικηγόρου του ΙΚΑ (και νυν ΕΦΚΑ), λόγω συνταξιοδότησης.Αποζημίωση δικηγόρου του ΙΚΑ (και νυν ΕΦΚΑ), λόγω συνταξιοδότησης.(..)Το ανώτατο όριο αποζημίωσης που ορίζεται στο άρθρο 2, παρ.2 του αναγκαστικού ν. 173/1967 (ήδη ανερχόμενο σε δεκαπέντε χιλιάδες ευρώ), δεν εφαρμόζεται στην περίπτωση του ερωτήματος, διότι ο δικηγόρος συνδεόταν με το ΙΚΑ με σχέση έμμισθης εντολής και όχι υπαλληλική.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/246/2017
Αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησής.Με δεδομένα τα ανωτέρω μη νομίμως εντέλλεται με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα αποζημίωση βάσει της προεκτεθείσας Ε.Σ.Σ.Ε.. Η αποζημίωση αυτή, η οποία δεν συνδέεται με οποιεσδήποτε εισφορές από μέρους του εργαζόμενου και υπολογίζεται με βάση τις ακαθάριστες αποδοχές του, αποτελεί κατ’ ουσίαν παροχή στο πλαίσιο της εργασιακής σχέσης που τον συνδέει με την επιχείρηση και εξ αφορμής αυτής, με συνέπεια να μην καταλείπεται πεδίο ελεύθερης συμφωνίας γι’ αυτή μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών, ενόψει του χαρακτήρα των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης ως επιχειρήσεων παροχής ζωτικής σημασίας αγαθού σε καθεστώς μονοπωλίου, σε συνδυασμό με την εκφρασθείσα από το σύνολο των νομοθετημάτων που προαναφέρθηκαν, και ιδίως με την υπαγωγή των μισθωτών των Δ.Ε.Υ.Α. στους μισθολογικούς νόμους 4024/2011 και 4354/2015, βούληση του νομοθέτη οι παροχές στο πλαίσιο της εργασιακής σχέσης και εξ αφορμής αυτής που χορηγούνται από τις Δ.Ε.Υ.Α. στους εργαζομένους τους να είναι μόνο αυτές που ρυθμίζονται βάσει διάταξης νόμου.(..)Συνεπώς, ο ...δικαιούται την προβλεπόμενη στο άρθρο 8 εδάφιο β΄ του ν. 3198/1955 αποζημίωση, εφόσον προσκομίσει οριστική απόφαση χορήγησης πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος, καθώς και στοιχεία από τα οποία να προκύπτει αν αυτός είναι ή όχι επικουρικά ασφαλισμένος...Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι μη νόμιμη και αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί
48264/2022
Καθορισμός ποσού για χορήγηση ενισχύσεων των άρθρων 6 και 7 του α.ν. 89/1967, κατά το έτος 2022.
67740/2019
Καθορισμός ποσού για χορήγηση ενισχύσεων των άρθρων 6 και 7 του α.ν. 89/1967 όπως ισχύει, κατά το έτος 2019.