ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/1/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 1/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας των σχεδίων σύμβασης και της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για την ανάθεση των Τμημάτων 4, 5 και 6 της συνολικής προμήθειας «Οχήματα Επιτήρησης Αγροδασικών Περιοχών για τη Δασική Υπηρεσία» από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Τα ελεγχόμενα τμήματα αφορούν την προμήθεια 150 συνολικά οχημάτων τύπου SUV (4x4), με συνολικό προϋπολογισμό διαγωνισμού 12.750.000,00 ευρώ με Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων σύμβασης με την προσωρινή ανάδοχο εταιρεία, υπό τον όρο συγκεκριμένων διορθώσεων και επισημάνσεων, όπως η αναγραφή του ορθού ποσού εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης και η αναδιατύπωση σημείων που αφορούν τη χρηματοδότηση και τους όρους εγγύησης-συντήρησης (σέρβις).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/998/2019
Η προσφυγή ζητεί την ακύρωση της απόφασης του αναθέτοντα φορέα που ανακήρυξε ως προσωρινή ανάδοχο την εταιρία «.................» για την Ομάδα 2 του διαγωνισμού. Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η προμήθεια οχημάτων-μηχανημάτων, συγκεκριμένα δύο ημιφορτηγών αυτοκινήτων 4x4 Double Cab, με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 56.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Οι αιτιάσεις περιλαμβάνουν ασάφειες στην οικονομική προσφορά της αναδόχου, εσφαλμένη αξιολόγηση βάσει ποιότητας-τιμής, έλλειψη τεκμηρίωσης για την εγγύηση και τα σέρβις, καθώς και παράλειψη συνυπολογισμού έκπτωσης για ανταλλακτικά.
ΕΣ/ΤΜ.7/50/2018
Καταβολή αμοιβής για συντήρηση και επισκευή δημοτικών οχημάτων: ..ζητείται παραδεκτώς η ανάκληση της 164/2018 Πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανώνστο παρόν Τμήμα..Ήδη με την αίτησή του ο αιτών Δήμος προβάλλει ότι η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη, διότι η προμήθεια των ανταλλακτικών δεν αφορούσε εργασίες και ανταλλακτικά τακτικής συντήρησης των οχημάτων, αλλά προμήθεια ανταλλακτικών για την επισκευή των ως άνω οχημάτων, που ήδη είχαν παρουσιάσει βλάβες και έχρηζαν επισκευής, ενώ η διενέργεια του γενικού σέρβις αποφασίστηκε επ’ ευκαιρία της επισκευής τους, ενόψει του ότι τα οχήματα μεταφέρονται σε συνεργείο σε άλλη πόλη και συγκεκριμένα στο ... Ότι, περαιτέρω, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα αφορά μόνον στην προμήθεια των ανταλλακτικών, που προορίζονται για την αντιμετώπιση των βλαβών και όχι τις εργασίες επισκευής, συντήρησης και σέρβις, οι οποίες ανατέθηκαν στο ... .... Τέλος και προς επίρρωσιν του ισχυρισμού του ότι τα ανταλλακτικά αφορούν έκτακτες ζημίες, που δεν μπορούσαν να προβλεφθούν, επικαλείται την καθυστέρηση στην προμήθεια των ανταλλακτικών του μηχανήματος έργων με αριθμ. Κυκλοφ. ΜΕ ... και τη δυσκολία στην ανεύρεση των σχετικών ανταλλακτικών. Από τις ως άνω περιγραφείσες εργασίες, όμως, προκύπτει ότι πολλά από τα ανταλλακτικά αφορούν σε ανταλλακτικά της τακτικής συντήρησης των οχημάτων, δηλαδή ανταλλακτικά που υπόκεινται σε έλεγχο κατά το εκάστοτε γενικό σέρβις των οχημάτων, με αποτέλεσμα να ελέγχονται και να αντικαθίστανται εφόσον έχουν φθαρεί, ανεξαρτήτως αν έχει εκδηλωθεί ή όχι σχετική βλάβη. Συνεπώς, βλάβη οχήματος, που οφείλεται σε ανταλλακτικά, που αντικαθίστανται σε τακτά χρονικά διαστήματα κατά το σέρβις των οχημάτων, δεν μπορεί να θεωρηθεί ως έκτακτη βλάβη (εκτός αν προκύπτει ότι οφείλεται σε άλλο γεγονός, π.χ. ελαττωματικότητα του προϊόντος), αλλά αφορά σε φθορές και βλάβες της συνήθους χρήσης αυτών, για τις οποίες η αρμόδια Επιτροπή του Δήμου οφείλει να έχει προβεί στον προγραμματισμό και προμήθεια των σχετικών ανταλλακτικών. Εντούτοις λαμβανομένων υπόψη των ως άνω ισχυρισμών του Δήμου ότι στα υπό προμήθεια ανταλλακτικά περιλαμβάνονται και ανταλλακτικά που δεν αφορούν στο τακτικό σέρβις των οχημάτων, όπως τούτο αποδεικνύεται και από τη δυσκολία ανεύρεσης των ανταλλακτικών για με αριθμ. Κυκλοφ. ΜΕ ... όχημα, το Τμήμα κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Δήμου προέβησαν στην ελεγχόμενη απευθείας ανάθεση χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των σχετικών διατάξεων και πρέπει για το λόγο αυτό να ανακληθεί η προσβαλλόμενη πράξη.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή, ν’ ανακληθεί η 164/2018 πράξη του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο Τμήμα τούτο και, συνακόλουθα, να θεωρηθεί το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/151/2025
Η Πράξη 151/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας σχεδίου τροποποίησης της σύμβασης του Δήμου Αγίου Βασιλείου για το «ΟΛΙΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ». Η απόφαση έκρινε απαράδεκτη την υποβολή προς έλεγχο της μετάθεσης της προθεσμίας ολοκλήρωσης της προμήθειας κατά επτά μήνες (έως 22.7.2025), καθώς αυτή η δυνατότητα προβλεπόταν ήδη ρητά στα αρχικά έγγραφα της σύμβασης. Κρίθηκε όμως νόμιμη η τροποποίηση του φυσικού αντικειμένου, η οποία περιλαμβάνει την αντικατάσταση τεσσάρων ειδών εξοπλισμού/λογισμικού με νεότερες εκδόσεις λόγω διακοπής παραγωγής και την αναδιάταξη συγκεκριμένων στοιχείων του εξοπλισμού. Η τροποποίηση αυτή θεωρήθηκε μη ουσιώδης, καθώς δεν μεταβάλλει την οικονομική ισορροπία ή τις αρχικές τεχνικές προδιαγραφές. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή της τροποποιητικής σύμβασης, υπό τον όρο τυπικών διορθώσεων (ημερομηνία έναρξης ισχύος, αναδιατύπωση άρθρου 1).
ΝΣΚ/20/2014
Εφαρμογή δασικής νομοθεσίας επί εκτάσεως που αναφέρεται σε οικοδομική άδεια.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στις εκτάσεις που αναφέρεται η έκδοση οικοδομικής άδειας πριν από την 11η-6-1975, και απώλεσαν την δασική τους βλάστηση μέχρι την ημερομηνία αυτή σε τμήμα αυτών και στο πλαίσιο της άνω διοικητικής πράξης που καλύπτεται από το τεκμήριο νομιμότητας και όχι στο σύνολό τους, το δε υπόλοιπο τμήμα διατηρεί τη δασική του μορφή, στο τμήμα αυτό που δεν απώλεσε τη δασική του μορφή, εφαρμόζονται οι διατάξεις της δασικής νομοθεσίας. (ομοφ.)
16907/2025
Καθορισμός των ειδικότερων λεπτομερειών και των αναγκαίων διαδικασιών για την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης των δαπανών, που πραγματοποιήθηκαν και αφορούν σε υπηρεσίες ηλεκτρονικής επιτήρησης υποδίκων, καταδίκων και κρατουμένων σε άδεια, κατά το χρονικό διάστημα από 01-12-2022 έως 31-12-2024.
ΚΥΑ 6904/2014
Καθορισμός των επενδυτικών σχεδίων που αφορούν την παραγωγή, μεταποίηση και εμπορία των γεωργικών προϊόντων και υπάγονται στις διατάξεις του Ν. 3908/2011.
126603/Ζ2/2016
Οδηγίες σχετικά με την υλοποίηση και την εφαρμογή των περιεχόμενων στο άρθρο 27 και στο άρθρο 64 του νόμου 4386/2016 (ΦΕΚ Α’ 83) «Ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις» που αφορούν στις κατηγορίες προσωπικού Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. και Ε.ΤΕ.Π. (ΑΔΑ:Ω73Λ4653ΠΣ-Ψ6Θ)
35125/Ζ2/2018.Αναδιατύπωση της Εγκυκλίου 126603/Ζ2/29-7-2016.(ΑΔΑ:6ΑΡΙ4653ΠΣ-Θ9Β)
ΚΥΑ/31054/2007
Καθορισμός των επενδυτικών σχεδίων που αφορούν την παραγωγή, μεταποίηση και εμπορία των γεωργικών προϊόντων και υπάγονται στις διατάξεις του ν. 3299/2004.
ΝΣΚ/197/2010
Διοικητικά έγγραφα – Χορήγηση ή μη από τη Διοίκηση κατόπιν αιτήσεως εταιρείας αντιγράφων εγγράφων που αφορούν στην αξιολόγηση επενδυτικών σχεδίων άλλων εταιρειών – Παραβίαση ή μη του επαγγελματικού ή εμπορικού απορρήτου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η αιτούσα εταιρεία δεν δικαιολογεί εύλογο ενδιαφέρον για την χορήγηση αντιγράφων διοικητικών εγγράφων που αφορούν στην αξιολόγηση επενδυτικών σχεδίων άλλων εταιρειών, αξιολόγηση που διενεργήθηκε αυτοτελώς. Και τούτο διότι δεν προκύπτει εξ αντικειμένου, ύπαρξη συγκεκριμένης προσωπικής σχέσης αυτής με το περιεχόμενό τους, το οποίο αφορά στη δράση της Διοίκησης έναντι άλλων προσώπων. Κατά συνέπεια, η Διοίκηση δεν έχει υποχρέωση να χορηγήσει στην αιτούσα εταιρεία αντίγραφα των διοικητικών, τούτων, εγγράφων.
ΕΑΔΗΣΥ/978/2024
Η προσφεύγουσα αιτείται τη διεκπεραίωση της προδικαστικής προσφυγής της, ζητώντας την ακύρωση του αποσπάσματος πρακτικών-απόφασης της συνεδρίασης της αναθέτουσας Αρχής της 25ης Απριλίου 2024, καθώς και του ενσωματωθέντος σε αυτό αποσπάσματος πρακτικών-απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου της 5ης Απριλίου 2024. Τα έγγραφα αυτά αφορούν τη διενέργεια δημοσίου διαγωνισμού για την ανάθεση υπηρεσιών καθαρισμού στην αρμόδια Αρχή, στην εθνική περιφέρεια, όπου η συνάφεια έγινε αποδεκτή για τους οικονομικούς φορείς «...». Η προσφυγή επικεντρώνεται στη διεκπεραίωση του διαγωνισμού κρίνοντας ότι οι προσφορές των ανταγωνιστών ήταν απορριπτέες λόγω μη ορθού υπολογισμού του κόστους αντικατάστασης εργαζομένων σε κανονική άδεια.