×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/104/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η Πράξη 104/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου συνεδρίασε στις 18.3.2025 για να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την Ομάδα 5 (λιπαντικά) της προμήθειας υγρών καυσίμων και λιπαντικών Δήμου Τανάγρας, συνολικού προϋπολογισμού 1.791.837,31 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. για όλες τις Ομάδες. Αντικείμενο του ελέγχου ήταν αποκλειστικά η Ομάδα 5, με κριτήριο κατακύρωσης τη χαμηλότερη τιμή. Μετά την απόρριψη της προσφοράς του οικονομικού φορέα «Κλώνης Δημήτριος» λόγω μη υποβολής εγγυητικής επιστολής, ο οικονομικός φορέας «Κούρτη Ευγενία» αναδείχθηκε προσωρινός και τελικός ανάδοχος με προσφορά 168.122,14 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, το οποίο περιλαμβάνει και ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/197/2025

Η Πράξη 197/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για την τριετή προμήθεια καυσίμων και λιπαντικών για τον Δήμο Ηλιούπολης, συνολικού προϋπολογισμού 2.893.909,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Ο διαγωνισμός υποδιαιρέθηκε σε ομάδες (Α: Πετρέλαιο, Β: Βενζίνη, Γ: Λιπαντικά), με την Ομάδα Β να ματαιώνεται. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε πλημμέλεια στον όρο τεχνικής ικανότητας, ο οποίος απαιτούσε εμπειρία αποκλειστικά από συμβάσεις με φορείς του Δημοσίου, κρίνοντας ότι εισάγει ανεπίτρεπτη διάκριση. Ωστόσο, η πλημμέλεια αυτή κρίθηκε μη ουσιώδης, καθώς δεν επηρέασε τον ανταγωνισμό. Αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων για τις Ομάδες Α και Γ, υπό τον όρο να εξειδικευθεί η ρήτρα αναπροσαρμογής στο σχέδιο σύμβασης των λιπαντικών (άρθρο 5.Α), με την προσθήκη της συγκεκριμένης κατηγορίας COICOP5.


ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/8/2025

Η Πράξη 8/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των επτά σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια καυσίμων και λιπαντικών του Δήμου Καστοριάς, συνολικού προϋπολογισμού 2.162.917,60 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία. Ωστόσο, έθεσε έναν όρο για την υπογραφή: να προστεθεί συγκεκριμένος κωδικός του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στο άρθρο 6 (ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής) των σχεδίων συμβάσεων για τις Ομάδες Γ' (Λιπαντικά) και Δ' (Βιοαποικοδομήσιμα Λιπαντικά). Ο σκοπός είναι να καταστεί σαφές ότι τυχόν αναπροσαρμογή τιμής κατά την παράδοση αφορά στη συγκεκριμένη κατηγορία ειδών. Συνεπώς, η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων δεν κωλύεται, υπό την τήρηση του ανωτέρω όρου.


ΑΕΠΠ/767/2020

Η προσφεύγουσα διά της προδικαστικής προσφυγής επιδιώκει την ακύρωση της πράξης της αναθέτουσας αρχής, η οποία αφορά την ανάδειξη της παρεμβαίνουσας ως προσωρινού αναδόχου για την Ομάδα Ζ «Λιπαντικά Δήμου ********». Το αντικείμενο της σύμβανσης αφορά την προμήθεια υγρών καυσίμων και λιπαντικών του Δήμου ******** και των νομικών του προσώπων για δύο έτη, με συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνη 1.475.010,00 € πλέον ΦΠΑ. Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι η προσφορά της παρεμβαίνουσας για τη συγκεκριμένη Ομάδα Ζ δεν πληροί την απαιτούμενη τεχνική προδιαγραφή API GL-4/GL-5 MT-1 για το λιπαντικό «Βαλβολίνη SAE 80W-90», όπως προβλέπεται στη διακήρυξη του διαγωνισμού.


ΑΕΠΠ/974/2018

Η προσφεύγουσα με την προδικαστική προσφυγή της ζητά την ακύρωση της απόφασης υπ’ αριθμ. 249/2018 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Νάουσας, που αφορά τον υπ’ αριθμ. 13054/2018 ανοικτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό για την πολυετή προμήθεια καυσίμων θέρμανσης κτιρίων, κίνησης, λιπαντικών και βελτιωτικών πρόσθετων για τα αυτοκίνητα του Δήμου και των νομικών του προσώπων (συνολικού προϋπολογισμού 1.281.474,39€ πλέον ΦΠΑ). Ειδικότερα, επιδιώκει την ακύρωση ως προς τα Τμήμα 1 Ομάδα 3 (Λιπαντικά - προϋπολ. 27.057,80€) και Τμήμα 2 Ομάδα 4 (Λιπαντικά - προϋπολ. 478,20€), ισχυριζόμενη ότι οι αποδεκτές προσφορές των ανταγωνιστών δεν πληρούν τις υποχρεωτικές τεχνικές προδιαγραφές της Διακήρυξης (π.χ. έλλειψη εγκρίσεων Γενικού Χημείου, αποκλίσεις API/ACEA προτύπων σε MT-1, GL-4, CF-4/CF/SF και TBN ρυθμίσεις).


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/219/2025

Η Πράξη 219/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της διαγωνιστικής διαδικασίας του Δήμου Κοζάνης για την προμήθεια υγρών καυσίμων και λιπαντικών, συνολικού προϋπολογισμού €1.999.907,60 πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης για την Ομάδα Α (υγρά καύσιμα, €1.813.600,00 πλέον ΦΠΑ), καθώς δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες. Ωστόσο, ανέβαλε την οριστική κρίση για την Ομάδα Β (λιπαντικά, €186.307,60 πλέον ΦΠΑ). Ζητήθηκε από τον Δήμο η προσκόμιση διευκρινίσεων για τη σημαντική αύξηση της προϋπολογιζόμενης δαπάνης των λιπαντικών σε σχέση με την προηγούμενη διετία, καθώς και η διόρθωση της κατακυρωτικής απόφασης και των σχεδίων συμβάσεων ώστε να αναγράφονται τα ποσά που προκύπτουν μετά την εφαρμογή των προσφερθεισών εκπτώσεων.


ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/270/2025

Η απόφαση του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Πράξη 270/2025) αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «Οριστική Μελέτη, Μελέτη Εφαρμογής και Εκτέλεση Εργασιών Στοχευμένων Δομικών Αποκαταστάσεων... του Ο.Α.Κ.Α.». Το έργο, προϋπολογισμού 11.553.786,97 ευρώ πλέον Φ.Π.Α., εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης και Αναθεκτικότητας, με αναθέτουσα αρχή το Ο.Α.Κ.Α. και διενεργούσα αρχή την Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας της Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε. Κριτήριο ανάθεσης ήταν η χαμηλότερη τιμή με αξιολόγηση μελέτης. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι η διαδικασία ανάδειξης του προσωρινού αναδόχου («...Α.Ε.» με έκπτωση 27%) δεν παρουσίασε νομικές πλημμέλειες. Ωστόσο, επισήμανε ότι το συμβατικό τίμημα πρέπει να σταθεροποιηθεί στα 8.370.520,02 ευρώ πλέον Φ.Π.Α., χωρίς να συμπεριληφθεί η ρήτρα πρόσθετης καταβολής (πριμ), η οποία εγκρίνεται ως τροποποίηση σε μεταγενέστερο στάδιο. Κατόπιν αυτών, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.


ΑΕΠΠ/686/2018

Οι προσφεύγουσες επιδιώκουν την ακύρωση της υπ’ αριθ. 343/2018 απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Νεάπολης-Συκεών, η οποία έκανε δεκτές τις τεχνικές προσφορές ορισμένων εταιρειών για τον διαγωνισμό προμήθειας υγρών καυσίμων, υγραερίου κίνησης, ελαιολιπαντικών και προσθέτων για τις ανάγκες του Δήμου. Αιτούνται τον αποκλεισμό των εν λόγω εταιρειών από το επόμενο στάδιο του διαγωνισμού, ισχυριζόμενες ότι οι προσφορές τους δεν συμμορφώνονται με τις τεχνικές προδιαγραφές της διακήρυξης, ιδίως ως προς τα λιπαντικά (ομάδα Α.4) και πρόσθετα (ομάδα Α.5).


ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/6/2025

Η Πράξη 6/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Ορεστιάδας με τίτλο «αναβάθμιση εξοπλισμού εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων (Ε.Ε.Λ.) Ορεστιάδας», προϋπολογισμού 2.253.000 ευρώ πλέον Φ.Π.Α.. Μετά την έκδοση της αναβλητικής πράξης 348/2024 του Κλιμακίου, ο φάκελος συμπληρώθηκε με την απαιτούμενη αιτιολογία για τη βαθμολόγηση της τεχνικής προσφοράς του οριστικού αναδόχου (Παναγιώτης Παρασκευόπουλος Α.Ε.). Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχόμενη διαγωνιστική διαδικασία και συνεπώς δεν κωλύεται η υπογραφή του επικαιροποιημένου σχεδίου σύμβασης, το οποίο περιλαμβάνει ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής με αναφορά σε ειδικότερους κωδικούς του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.


ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/25/2025

Η Πράξη 25/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας σύναψης και του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο για την «προμήθεια δερμάτων για την απρόσκοπτη υλοποίηση του προγράμματος κατασκευής αρβυλών του 700 ΣΕ, για τα έτη 2025-2026». Η διαδικασία ανατέθηκε από την Ανώτατη Στρατιωτική Διοίκηση Υποστήριξης Στρατού (Α.Σ.Δ.Υ.Σ.), με προϋπολογισθείσα δαπάνη 5.290.000 ευρώ πλέον Φ.Π.Α.. Το Κλιμάκιο, εξετάζοντας τον φάκελο, αποφάνθηκε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχόμενη διαγωνιστική διαδικασία και, ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο. Ωστόσο, επισημαίνει ότι η ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής του άρθρου 20 εφαρμόζεται αυτοτελώς μόνο για κάθε εκτελεστική σύμβαση, και όχι για την ίδια τη συμφωνία-πλαίσιο.


ΕΑΔΗΣΥ/811/2022

Με την πρώτη προδικαστική προσφυγή, η πρώτη προσφεύγουσα ζητεί να ακυρωθούν οι υπ’ αρ. 71/2022 και 99/2022 αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής της αναθέτουσας αρχής (εφεξής η «πρώτη προσβαλλομένη» και «δεύτερη προσβαλλομένη», αντίστοιχα), και να αποκλειστεί η εταιρία «….» από τις περαιτέρω διαδικασίες του επίμαχου διαγωνισμού για τις Ομάδες 2- Λιπαντικά Δήμου …, 4- Λιπαντικά Κέντρου Νεότητας και Κινητής Μονάδας και 7- Λιπαντικά Ν.Π. Κοινωνικής Προστασίας Αλληλεγγύης και Παιδείας και η δεύτερη προσφεύγουσα για την Ομάδα 2- Λιπαντικά Δήμου … της επίμαχης Διακήρυξης