ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/48/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 48/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της προμήθειας ελαιολιπαντικών και προσθέτων για την κάλυψη των αναγκών του Δήμου Παύλου Μελά, για τα έτη 2025 και 2026. Η προϋπολογιζόμενη δαπάνη της προμήθειας, η οποία αποτελεί το Τμήμα 3 ευρύτερου διαγωνισμού, ήταν 163.462,50 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Η διαδικασία διενεργήθηκε σύμφωνα με τον ν. 4412/2016. Η προμήθεια κατακυρώθηκε οριστικά στον μειοδότη με συνολική οικονομική προσφορά 78.964,25 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Κατά τη διαγωνιστική διαδικασία ασκήθηκε προδικαστική προσφυγή ενώπιον της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ., η οποία απορρίφθηκε. Το Κλιμάκιο, ολοκληρώνοντας τον έλεγχο, διαπίστωσε ότι δεν υπάρχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, οπότε δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/181/2017
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα ζητεί την ακύρωση της απόφασης 777/2017 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Παύλου Μελά, η οποία εγκρίνει το πρακτικό 49599/19-09-2017 και αποκλείει την προσφεύγουσα από τον ηλεκτρονικό ανοικτό δημόσιο διαγωνισμό για την προμήθεια ελαιολιπαντικών και προσθέτων με συνολικό προϋπολογισμό 141.862,50 ευρώ. Ο διαγωνισμός είχε κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα προσφορά βάσει τιμής. Η προσφεύγουσα υποστηρίζει ότι ο αποκλεισμός της δεν ήταν δικαιολογημένος, καθώς δεν προκύπτει ότι η προηγούμενη έκπτωσή της από σύμβαση με τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου οφειλόταν σε σοβαρή ή επαναλαμβανόμενη πλημμέλεια. Επιπλέον, ζητά τη συνέχιση της συμμετοχής της στο διαγωνισμό και την επιστροφή του καταβληθέντος παραβόλου.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/219/2023
Νομιμότητα του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, του Δήμου Παύλου Μελά και του Αναπτυξιακού Οργανισμού «Αναπτυξιακή Νομού Θεσσαλονίκης Α.Ε. – Αναπτυξιακός Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης» («....»), για την υλοποίηση του υποέργου 1 με τίτλο «Δίκτυο ομβρίων περιοχής Νικόπολης Δήμου Παύλου Μελά».(...)Κατά συνέπεια, δεν συντρέχει νόμιμος λόγος που να κωλύει την υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου προγραμματικής σύμβασης, το οποίο επισυνάπτεται στην παρούσα Πράξη και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της, με την επισήμανση ότι οποιαδήποτε σύμβαση, που θα τροποποιεί την ελεγχόμενη, δύναται να συναφθεί μόνον υπό την προϋπόθεση της τήρησης των διατάξεων περί υπαγωγής της στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου προγραμματικής σύμβασης, μεταξύ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, του Δήμου Παύλου Μελά και του Αναπτυξιακού Οργανισμού «Αναπτυξιακή Νομού Θεσσαλονίκης Α.Ε. – Αναπτυξιακός ΟΤΑ», για την υλοποίηση του υποέργου 1 με τίτλο «Δίκτυο ομβρίων περιοχής Νικόπολης Δήμου Παύλου Μελά», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 3.850.000,00 ευρώ, και του υποέργου 3 με τίτλο «Έργα διευθέτησης ρέματος Ευκαρπίας στη Δ.Ε. Ευκαρπίας του Δήμου Παύλου Μελά», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1.650.000,00 ευρώ, του έργου με τίτλο «Έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας», με την αναφερόμενη στο σκεπτικό (σκέψη 11) της παρούσας επισήμανση.
ΑΕΠΠ/368/2019
Η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης υπ’ αριθμ. 52/2019 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Παύλου Μελά, η οποία αφορά στον δημόσιο διαγωνισμό με αντικείμενο την 'Προμήθεια υλικών καθαριότητας και ευπρεπισμού Δήμου Παύλου Μελά, Δημοτικής Επιχείρησης ΙΡΙΣ και Σχολικών Επιτροπών' με συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνη 152.426,75€ πλέον ΦΠΑ. Ειδικότερα, η προσφυγή στοχεύει στην ακύρωση της ανάδειξης της παρεμβαίνουσας ως οριστικής αναδόχου για το Τμήμα 2 (Χαρτικά) της σύμβασης, το οποίο έχει προϋπολογισμό 53.907,50€ πλέον ΦΠΑ. Οι ισχυρισμοί της αφορούν τη μη προσκόμιση έγκαιρων δικαιολογητικών κατακύρωσης από την παρεμβαίνουσα, τα οποία έπρεπε να καλύπτουν τη φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα κατά τη στιγμή υποβολής της προσφοράς, καθώς και τη μη τήρηση των όρων της Διακήρυξης σχετικά με τους λόγους αποκλεισμού.
ΑΕΠΠ/18/2018
Ο προσφεύγων αιτείται την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Παύλου Μέλα (αναθέτουσας αρχής) με αριθμό 1017/2017, η οποία ενέκρινε την προσφορά του οικονομικού φορέα «…» στον διαγωνισμό για την προμήθεια Ελαιολιπαντικών και Προσθέτων συνολικής αξίας 141.862,50 €. Επισημαίνει πέντε λόγους αποκλεισμού του αντιπάλου, συμπεριλαμβανομένης της μη συμμόρφωσης με τεχνικές προδιαγραφές (π.χ. API GL-4/GL-5, Timken), έλλειψης τεκμηρίωσης συμμόρφωσης με τον Κανονισμό (ΕΚ) 1907/2006, και ασάφειας ως προς την προέλευση και πιστοποιήσεις παραγωγής. Ζητεί επανεξέταση της απόφασης με βάση τις ρητές απαιτήσεις της διακήρυξης.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/261/2025
Η Πράξη 261/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Επισκευή αντλιοστασίων ύδρευσης - άρδευσης Δ.Ε. Καλλικράτειας» του Δήμου Νέας Προποντίδας. Ο προϋπολογισμός του έργου ανερχόταν σε 2.000.000,00 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.) και το συμβατικό τίμημα σε 1.660.000,00 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.). Το έργο δημοπρατήθηκε με ανοικτή διαδικασία, βάσει του ν. 4412/2016, με κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή. Ανάδοχος αναδείχθηκε η εταιρεία «... Α.Ε.» με μέση έκπτωση 17,00%. Το Κλιμάκιο, ολοκληρώνοντας τον έλεγχο, διαπίστωσε ότι δεν υπήρξαν νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία, οπότε δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/40/2025
Η Πράξη 40/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για την «Προμήθεια εξοπλισμού πληροφορικής για τις ανάγκες του Πανεπιστημίου Πειραιώς». Η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη της προμήθειας ανέρχεται σε 1.072.580,65 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.). Με βάση τον νόμο 4700/2020, εφόσον η προϋπολογιζόμενη δαπάνη (άνευ Φ.Π.Α.) κυμαίνεται μεταξύ 300.000,00 και 1.700.000,00 ευρώ, ο υποχρεωτικός έλεγχος νομιμότητας διενεργείται από τον αρμόδιο Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και όχι από το Κλιμάκιο. Συνεπώς, το Κλιμάκιο αποφάσισε να παραπέμψει τον φάκελο στην 2η Υπηρεσία Επιτρόπου του Τομέα Παιδείας, ως την αρμόδια αρχή για την άσκηση του προσυμβατικού ελέγχου.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/184/2025
Η Πράξη 184/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας των σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια καυσίμων κίνησης, θέρμανσης και ελαιολιπαντικών του Δήμου Σαλαμίνας και νομικών του προσώπων για την περίοδο 2025-2027. Η υπόθεση εξετάστηκε στις 20.6.2025. Η προϋπολογισθείσα δαπάνη, χωρίς Φ.Π.Α., ανέρχεται σε 1.328.897,55 ευρώ. Το Κλιμάκιο, εφαρμόζοντας τις διατάξεις του ν. 4700/2020, έκρινε ότι το ποσό αυτό υπολείπεται του ορίου των 1.700.000 ευρώ που απαιτείται για τον έλεγχο από Κλιμάκιο. Δεδομένου ότι η δαπάνη υπερβαίνει τα 300.000 ευρώ αλλά υπολείπεται του άνω ορίου, αρμόδιος για τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας είναι ο Επίτροπος. Ως εκ τούτου, το Κλιμάκιο παραπέμπει τον φάκελο στον Επίτροπο της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ΟΤΑ ΙΧ στον Δήμο Πειραιά.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/94/2025
Η Πράξη 94/2025 του ΣΤ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση υπηρεσιών επιθεώρησης, ελέγχου και συντήρησης δώδεκα παιδικών χαρών από τον Ο.Π.Α.Ν.Δ.Α., συμβατικής αξίας 56.400,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι το σχέδιο σύμβασης υποβλήθηκε απαραδέκτως για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας. Αυτό συνέβη διότι οι εν λόγω υπηρεσίες αποτελούν όρο που είχε ήδη περιληφθεί και κριθεί οριστικά στο κείμενο της αρχικής σύμβασης προμήθειας και τοποθέτησης οργάνων, η οποία είχε εγκριθεί με την Πράξη 257/2022. Επομένως, η υποβολή ανάγεται στην εκτέλεση συμβατικού όρου και όχι σε προσυμβατικό στάδιο.
ΑΕΠΠ/686/2018
Οι προσφεύγουσες επιδιώκουν την ακύρωση της υπ’ αριθ. 343/2018 απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Νεάπολης-Συκεών, η οποία έκανε δεκτές τις τεχνικές προσφορές ορισμένων εταιρειών για τον διαγωνισμό προμήθειας υγρών καυσίμων, υγραερίου κίνησης, ελαιολιπαντικών και προσθέτων για τις ανάγκες του Δήμου. Αιτούνται τον αποκλεισμό των εν λόγω εταιρειών από το επόμενο στάδιο του διαγωνισμού, ισχυριζόμενες ότι οι προσφορές τους δεν συμμορφώνονται με τις τεχνικές προδιαγραφές της διακήρυξης, ιδίως ως προς τα λιπαντικά (ομάδα Α.4) και πρόσθετα (ομάδα Α.5).
ΑΕΠΠ/123/2019
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης της Αναθέτουσας Αρχής, η οποία απορρίπτει την οικονομική της προσφορά και την κηρύσσει έκπτωτη από τη Συμφωνία Πλαίσιο για την προμήθεια ελαιολιπαντικών και προσθέτων. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια ελαιολιπαντικών και προσθέτων για τις ανάγκες των Αστυνομικών Υπηρεσιών ανά την Επικράτεια για το έτος 2018, με συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνη 350.147,19€ άνευ ΦΠΑ. Η προσφεύγουσα υποστηρίζει ότι η απόρριψη της προσφοράς της και η κήρυξή της ως εκπτώτου βασίστηκαν σε παράνομη ερμηνεία των όρων της Συμφωνίας Πλαίσιο και του νομικού πλαισίου.