×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/61/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η Πράξη 61/2025 αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας τεσσάρων σχεδίων συμβάσεων, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 15.100.000,00 ευρώ, που αφορούν την «Παραγωγή διδακτικών βιβλίων σχολικού έτους 2025-26». Το ΣΤ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξέτασε τον φάκελο που υποβλήθηκε από το Ι.Τ.Υ.Ε. «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ». Διαπιστώθηκε ότι, παρόλο που εισήχθη στο ΣΤ΄ Κλιμάκιο (αρμόδιο για προμήθειες), το πραγματικό αντικείμενο των συμβάσεων (εκτύπωση, βιβλιοδεσία και συναφείς υπηρεσίες) συνιστά παροχή υπηρεσιών. Κατόπιν αυτού, το Κλιμάκιο έκρινε εαυτό αναρμόδιο, σύμφωνα με την Κανονιστική Απόφαση ΦΓ8/16805/13.10.1999, και αποφάσισε την παραπομπή του φακέλου στο αρμόδιο Ζ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την άσκηση του προβλεπόμενου ελέγχου νομιμότητας.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/96/2025

Η Πράξη 96/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου συνεδρίασε στις 6 Μαρτίου 2025 για τη διενέργεια ελέγχου νομιμότητας σχεδίου σύμβασης για το έργο «Υποέργο 5: “Αισθητική, ενεργειακή και περιβαλλοντική αναβάθμιση υποδομών ψυχαγωγίας σε κοινόχρηστους χώρους του Δήμου Δυτικής Λέσβου”» συνολικού προϋπολογισμού 2.070.024 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, παρόλο που η σύμβαση είναι μεικτή, το κύριο αντικείμενο της, η προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού παιδικών χαρών (1.725.586 ευρώ), υπερτερεί σαφώς του τμήματος των εργασιών (344.438 ευρώ). Κατά την καθ' ύλην κατανομή αρμοδιοτήτων, το Ε΄ Κλιμάκιο είναι αρμόδιο για έργα, ενώ το ΣΤ΄ Κλιμάκιο για προμήθειες. Συνεπώς, το Ε΄ Κλιμάκιο έκρινε εαυτό αναρμόδιο και παραπέμπει τον φάκελο στο ΣΤ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.


ΕΣ/ΜΕΙΖΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/137/2024

ΣΥΜΒΑΣΗ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ.Μετά την, κατά τα ανωτέρω, άρση της παραπεμφθείσας στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου αμφιβολίας υπέρ της εκδοχής ότι, κατ’ ορθή ερμηνεία των διατάξεων των άρθρων 2 και 19 του ν. 4412/2016, στην ελεγχόμενη σύμβαση προσήκει ο νομικός χαρακτηρισμός της μεικτής σύμβασης παραχώρησης έργου και υπηρεσιών, με προέχον αντικείμενο την ουσιώδη ανακατασκευή της μαρίνας Πύλου, η υπόθεση πρέπει να αναπεμφθεί, προς περαιτέρω εξέταση, στο Ε΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ως αρμόδιο, κατά τα οριζόμενα στην ΦΓ8/16805/1999 κανονιστική απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Β΄ 1970), σε συνδυασμό με την ΦΓ8/40621/2020 νεότερη (Β΄ 3374), για τον έλεγχο της σύμβασης αυτής.Για τους λόγους αυτούς .Αίρει την αμφιβολία που παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου με την 646/2023 Πράξη του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. 



ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/693/2025

Αρση αμφισβήτησης που ανέκυψε δυνάμει των αντίθετων κρίσεων της 85/2025 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου και της 157/2025 Πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ως προς την έννοια των διατάξεων των άρθρων 2 και 19 του ν. 4413/2016, η οποία παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου με την τελευταία Πράξη (Α.Β.Δ. 733/2025).(...)Μετά την κατά τα ως άνω άρση της αμφισβήτησης υπέρ της εκδοχής ότι, κατ’ ορθή ερμηνεία των διατάξεων των άρθρων 2 και 19 του ν. 4413/2016, στην ελεγχόμενη σύμβαση προσήκει ο νομικός χαρακτηρισμός της μεικτής σύμβασης παραχώρησης έργου και υπηρεσιών με κύριο αντικείμενο την παραχώρηση των υπηρεσιών λειτουργίας και διαχείρισης της Μαρίνας Αργοστολίου, η υπόθεση πρέπει να αναπεμφθεί, προς περαιτέρω εξέταση, στο Ζ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ως αρμόδιο, κατά τα οριζόμενα στην ΦΓ8/16805/1999 κανονιστική απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Β΄ 1970), σε συνδυασμό με την ΦΓ8/40621/2020 νεότερη (Β΄ 3374), για τον έλεγχο της σύμβασης αυτής.




ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/155/2025

Η Πράξη 155/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για τη «Μίσθωση Μηχανημάτων Έργου και Φορτηγών για τις ανάγκες του Δήμου Φυλής», με προϋπολογισμό 1.808.430,00 ευρώ (εκτός Φ.Π.Α.). Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι, παρόλο που η υπόθεση αφορούσε μίσθωση (προμήθεια), το ουσιαστικό αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνει τη διάθεση μηχανημάτων και φορτηγών μαζί με τους οδηγούς/χειριστές τους για την εκτέλεση συγκεκριμένων εργασιών (όπως καθαρισμός ρεμάτων). Επομένως, βάσει του ν. 4412/2016 και της νομολογίας, η συμφωνία συνιστά σύμβαση παροχής υπηρεσιών και όχι προμηθειών. Δεδομένου αυτού, το ΣΤ' Κλιμάκιο κρίνεται αναρμόδιο και παραπέμπει τον φάκελο στο Ζ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο είναι το αρμόδιο για τον έλεγχο των συμβάσεων υπηρεσιών.


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/69/2018

Νομιμότητα  σχεδίου σύμβασης (μεικτές συμβάσεις). (..)Το Ε΄ Κλιμάκιο έχει αρμοδιότητα για τον έλεγχο νομιμότητας των συμβάσεων για την εκτέλεση δημοσίων έργων, το ΣT΄ Κλιμάκιο για τον έλεγχο νομιμότητας των συμβάσεων προμηθειών και το Ζ΄ Κλιμάκιο για τον έλεγχο νομιμότητας των συμβάσεων παροχής υπηρεσιών. Σε περίπτωση δε παραπομπής σχεδίων σύμβασης από αναρμόδιο σε αρμόδιο δικαστικό σχηματισμό (Κλιμάκιο), αναβιώνει εκ νέου η τριακονθήμερη προθεσμία για την ολοκλήρωση του ελέγχου (..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι το κύριο αντικείμενο της ελεγχόμενης σύμβασης, η οποία κατά την έννοια του άρθρου 4 του ν.4412/2016 είναι μεικτή, δοθέντος ότι περιλαμβάνει τμήμα που έχει ως αντικείμενο την προμήθεια εξοπλισμού και τμήμα με αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών εγκατάστασης αυτού και αποκατάστασης βλαβών, συνίσταται, ενόψει της υψηλότερης εκτιμώμενης αξίας του πρώτου εκ των ως άνω δύο τμημάτων, στην προμήθεια αγαθών και όχι στην ανάθεση υπηρεσιών, παρά τα αντίθετα αναφερόμενα στην οικεία διακήρυξη.​...Παραπέμπει τον φάκελο και το σχέδιο της σύμβασης για την «Αντικατάσταση φθαρμένων εξαρτημάτων και προμήθεια ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού στις εγκαταστάσεις αποχέτευσης του Δήμου ...», μεταξύ του Δήμου ... και της ένωσης εταιρειών «...» - «..» - «..», στο ΣΤ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/235/2025

Η απόφαση (Πράξη 235/2025) του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και δύο σχεδίων συμβάσεων (Ομάδες Β1 και Β2, βενζίνη αμόλυβδη) για την προμήθεια υγρών καυσίμων και λιπαντικών του Δήμου Κομοτηνής, των Σχολικών Μονάδων και της Δ.Ε.Υ.Α. Κομοτηνής για τα έτη 2026 και 2027. Η συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνη ανέρχεται σε 1.616.808,80 ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, επειδή η δαπάνη χωρίς ΦΠΑ υπολείπεται του θεσμοθετημένου ορίου των 1.700.000,00 ευρώ (άρθρο 324 του ν. 4700/2020), αρμόδιος για τον υποχρεωτικό προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας δεν είναι το Κλιμάκιο, αλλά ο Επίτροπος της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Περιφερειακή Ενότητα Ροδόπης. Ως εκ τούτου, παραπέμπει τον σχετικό φάκελο στον αρμόδιο Επίτροπο για τη διενέργεια του προβλεπόμενου ελέγχου.


ΝΣΚ/494/2000

Δημόσια έργα. Προληπτικός έλεγχος νομιμότητας των συμβάσεων κατασκευής δημοσίων έργων, πριν την υπογραφή τους, από το Ελεγκτικό Συνέδριο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Α) Είναι υποχρεωτική η αποστολή του οικείου φακέλλου, για διενέργεια προληπτικού ελέγχου νομιμότητας, από το αρμόδιο κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου των συμβάσεων κατασκευής δημοσίων έργων, πριν την υπογραφή τους, εφόσον αυτή δεν έγινε μέχρι τις 28.9.99, με την επιφύλαξη της ισχύος, των ειδικοτέρων διατάξεων του άρθρου 39 παρ.1 του Ν.2778/99. Β) Στην "προϋπολογιζόμενη δαπάνη" κατασκευής των δημοσίων έργων, για τον προσδιορισμό του οικονομικού αντικειμένου άνω του οποίου, επιβάλλεται, η πιο πάνω υποχρέωση, δεν περιλαμβάνεται το αναλογούν ποσό του Φ.Π.Α. Γ) Δεν επιβάλλεται, η αποστολή του σχετικού φακέλλου, για τη διενέργεια ελέγχου νομιμότητας, από το αρμόδιο κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, πριν την υπογραφή των συμβάσεων κατασκευής δημοσίων έργων, το οικονομικό αντικείμενο των οποίων ανέρχεται σε ένα δισεκατομμύριο (1.000.000.000) δραχμές ακριβώς.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/141/2025

Η Πράξη 141/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας σχεδίων συμβάσεων για την «Προμήθεια εργαστηριακού εξοπλισμού για την Σχολή Θετικών Επιστημών», την οποία προκηρύσσει ο ΕΛΚΕ/Ε.Κ.Π.Α. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι η προμήθεια συγχρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Δεδομένου ότι η προϋπολογιζόμενη δαπάνη της προμήθειας ανέρχεται σε 1.866.041,65 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), το ποσό αυτό υπολείπεται καταφανώς του ορίου των 5.000.000 ευρώ, το οποίο απαιτείται για τον υποχρεωτικό προσυμβατικό έλεγχο συγχρηματοδοτούμενων συμβάσεων. Ως εκ τούτου, έκρινε ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν τα σχέδια συμβάσεων για έλεγχο νομιμότητας.


ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/40/2025

Η Πράξη 40/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για την «Προμήθεια εξοπλισμού πληροφορικής για τις ανάγκες του Πανεπιστημίου Πειραιώς». Η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη της προμήθειας ανέρχεται σε 1.072.580,65 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.). Με βάση τον νόμο 4700/2020, εφόσον η προϋπολογιζόμενη δαπάνη (άνευ Φ.Π.Α.) κυμαίνεται μεταξύ 300.000,00 και 1.700.000,00 ευρώ, ο υποχρεωτικός έλεγχος νομιμότητας διενεργείται από τον αρμόδιο Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και όχι από το Κλιμάκιο. Συνεπώς, το Κλιμάκιο αποφάσισε να παραπέμψει τον φάκελο στην 2η Υπηρεσία Επιτρόπου του Τομέα Παιδείας, ως την αρμόδια αρχή για την άσκηση του προσυμβατικού ελέγχου.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/145/2025

Η Πράξη 145/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και τεσσάρων σχεδίων συμβάσεων για τα Είδη Β, Γ, Δ, Ε και ΣΤ της προμήθειας «Προμήθεια υλικών στο πλαίσιο του Σχεδίου ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ», συνολικού προϋπολογισμού 4.189.880 ευρώ. Η διαδικασία προκηρύχθηκε από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την κάλυψη αναγκών του Λιμενικού Σώματος. Το Κλιμάκιο, αφού εξέτασε την τεκμηρίωση, τις διαδικασίες διαβούλευσης και τα πρακτικά του διαγωνισμού, έκρινε ότι δεν διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες. Συνεπώς, αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή των συμβάσεων με τους οριστικούς αναδόχους για όλα τα ελεγχόμενα Είδη, πολλά εκ των οποίων κατακυρώθηκαν με προσαυξημένη ποσότητα.