ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/213/2024
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η απόφαση του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου με αριθμό 213/2024 αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και των σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια βηματοδοτών στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «… - …», προϋπολογισμού 2.072.391,16 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο, μετά από εξέταση του φακέλου, κρίνει ότι η διαδικασία διενεργήθηκε σύμφωνα με τον ν. 4412/2016, με συμμετοχή πέντε οικονομικών φορέων. Κατακυρώθηκαν είδη σε τέσσερις εταιρείες ( …), με τιμές κάτω από το Παρατηρητήριο Τιμών. Ωστόσο, κωλύεται η υπογραφή μέρους της σύμβασης με την «… » για το είδος Α.14 (βηματοδότες χωρίς ηλεκτρόδιο), καθώς η προσφορά υπερβαίνει την προϋπολογισθείσα δαπάνη. Επίσης, απαιτείται διαγραφή ρητρών περί διαιτησίας, παράταση ισχύος προσφορών και επανυπολογισμός τιμήματος και εγγυητικής. Η απόφαση εκδόθηκε στις 11.6.2024, επιτρέποντας την υπογραφή των λοιπών συμβάσεων υπό τους ορισθέντες όρους, διασφαλίζοντας διαφάνεια, ίση μεταχείριση και υγιή ανταγωνισμό.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/243/2025
Η Πράξη 243/2025 του ΣΤ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας του Γενικού Νοσοκομείου Αττικής «Σισμανόγλειο – Αμαλία Φλέμιγκ» για την προμήθεια «Βηματοδοτών και εξαρτημάτων βηματοδοτών» (προϋπολογισμού 992.432€). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, αν και οι όροι της διακήρυξης που αφορούσαν τα έτη αναγωγής (2020-2022 αντί του 2021-2023) για την απόδειξη της οικονομικής και τεχνικής ικανότητας ήταν μη νόμιμοι, η πλημμέλεια αυτή δεν θεωρείται ουσιώδης στην προκειμένη περίπτωση. Κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης με τον οικονομικό φορέα «//» για συγκεκριμένα είδη λόγω μη προσκόμισης απαιτούμενων συμβάσεων. Δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων με τους λοιπούς αναδόχους («//»), υπό τον όρο συμπλήρωσης τεχνικών στοιχείων και των εγγυητικών επιστολών. Αναβάλλεται δε η οριστική κρίση για άλλους δύο αναδόχους εν αναμονή βεβαιώσεων καλής εκτέλεσης.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/1232/2025
Η απόφαση 1232/2025 του Εβδόμου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά την προσφυγή της Διοίκησης 3ης Υγειονομικής Περιφέρειας Μακεδονίας κατά της Πράξης 42/2025 της Επιτρόπου. Η Επίτροπος είχε κρίνει ότι κωλυόταν η υπογραφή τεσσάρων σχεδίων συμβάσεων προμήθειας «ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΗΡΙΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ» με συνοδό εξοπλισμό, συνολικής εκτιμώμενης αξίας 780.000,00€ (με ΦΠΑ), λόγω ανακολουθίας στα προϋπολογιζόμενα ποσά ΦΠΑ και μεταβολής του αντικειμένου της σύμβασης στα σχέδια. Το Δικαστήριο έκανε δεκτή την προσφυγή, κρίνοντας ότι το κρίσιμο μέγεθος για τον διαγωνισμό είναι η τιμή χωρίς ΦΠΑ, η οποία δεν παρουσίασε ασάφειες. Αποφάνθηκε ότι δεν υπήρξε ουσιώδης μεταβολή του αντικειμένου και ανακάλεσε την Πράξη 42/2025, επιτρέποντας την υπογραφή των συμβάσεων.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/31/2025
Η Πράξη 31/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «Ασφαλτοστρώσεις Δ.Κ. Μεγαλόπολης» του ομώνυμου Δήμου, με συμβατικό τίμημα 1.716.437,44 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α.. Η απόφαση εκδόθηκε μετά τη συνεδρίαση της 16ης Ιανουαρίου 2025. Διαπιστώθηκε ότι η αρχική επιλογή του πρώτου μειοδότη ως προσωρινού αναδόχου ακυρώθηκε λόγω μη δήλωσης του ακριβούς ανεκτέλεστου υπολοίπου εργολαβικών συμβάσεων στο Ε.Ε.Ε.Σ., μια κρίση που επικυρώθηκε από το Διοικητικό Εφετείο Τρίπολης. Κατόπιν αυτού, αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος ο δεύτερος στη σειρά μειοδοσίας οικονομικός φορέας. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, επιτρέποντας την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, με την επισήμανση για την υποχρεωτική προσθήκη της ενιαίας κράτησης 0,1% υπέρ της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ.
ΝΣΚ/177/2014
Ένοπλες Δυνάμεις – Σύμβαση Πλαίσιο – Επιβολή ποινικών ρητρών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η επιβολή ποινικών ρητρών είναι νόμιμη, σύμφωνα με το π.δ. 284/1989 παρά το ότι, δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη στην σύμβαση. (ομοφ.)
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/372/2024
Η απόφαση 372/2024 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξετάζει τη νομιμότητα της διαδικασίας δημόσιου ηλεκτρονικού διαγωνισμού μέσω ΕΣΗΔΗΣ για την ανάθεση προμήθειας υγειονομικού υλικού και μέσων ατομικής προστασίας από το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο «Αττικόν», περιοριζόμενη στα Τμήματα 1 (Μάσκες), 5 (Αποστειρωμένο υγειονομικό υλικό), 6 (Λοιπό υγειονομικό υλικό) και 7 (Γάντια), με συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη 2.338.899,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο διαπιστώνει ουσιώδεις πλημμέλειες σε συγκεκριμένα είδη (π.χ. α/α 214, 227-229, 235 του Τμήματος 5 και 63, 156 του Τμήματος 6), λόγω υπέρβασης της προϋπολογισθείσας δαπάνης και παραβίασης του άρθρου 91 παρ. 1 περ. α' του ν. 4412/2016 και των άρθρων 2.4.4, 2.4.6 της διακήρυξης, κωλύοντας την υπογραφή των σχετικών σχεδίων συμβάσεων με τους εμπλεκόμενους οικονομικούς φορείς. Για τα λοιπά είδη, δεν συντρέχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, επιτρέποντας την υπογραφή 12 σχεδίων συμβάσεων με πολλαπλούς ανάδοχους, συνολικής αξίας άνω των 2 εκατομμυρίων ευρώ, υπό την προϋπόθεση συμπλήρωσης εγγυητικών καλής εκτέλεσης. Η διαδικασία διήρκεσε από το 2021 έως το 2024, με τροποποιήσεις, προσφυγές και ματαιώσεις σε ορισμένα στοιχεία.
ΝΣΚ/2/2019
Νόμιμη υπόσταση και οριστικοποίηση της απόφασης επιβολής ποινικών ρητρών, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 42-44 του π.δ. 284/1989 – Προϋποθέσεις εφαρμογής των ρυθμίσεων του άρθρου 27 του ν. 4494/2017.(...)Η διοικητική πράξη περί επιβολής ποινικών ρητρών, δεν στερείται νόμιμης υπόστασης, η δε οριστικοποίηση των κυρώσεων (ποινικών ρητρών και τόκων προκαταβολής) δεν επήλθε με την απόφαση αυτή, αλλά με την αναφερόμενη νεότερη απόφαση. Ο υπολογισμός των κυρώσεων και η επιβολή τους, κατά τα προαναφερόμενα, προηγήθηκαν της έναρξης ισχύος του ν. 4494/2017, με συνέπεια να μην είναι δυνατή η υπαγωγή τους στο χρονικό πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 27 του νόμου αυτού (ομόφ.).
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/18/2023
Προμήθεια βηματοδοτών - απινιδωτών.(...)Δεν συντρέχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες που να κωλύουν την υπογραφή των υποβληθέντων για έλεγχο σχεδίων συμβάσεων (συνολικής συμβατικής δαπάνης 1.365.095 ευρώ, πλέον ΦΠΑ) με αντισυμβαλλόμενους το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο «ΑΤΤΙΚΟΝ» και τους οικονομικούς φορείς: α)...», για τα είδη Α4, Α9, Β2, Β3, Β4, Β5, Β6, Β7, Β8, Β11, Β13, Γ1, Γ2, Γ3, Γ4, Γ8 και Γ9 (συνολικής συμβατικής αξίας 527.959 ευρώ), β) «...» για τα είδη Α1, Α2, Α3, Α5, Α6, Α7, Α8, Α10, Α11, Α13, Α14, Β1, Β12, Β15, Β16, Γ5, Γ6, Δ1 και Ε1 (συνολικής συμβατικής αξίας 728.802 ευρώ) και γ) «...» για τα είδη Γ7 και Δ2 (συνολικής συμβατικής αξίας 87.650 ευρώ)
ΕλΣυν/Ε Κλ/36/2010
Μη νόμιμη η προσφυγή στην εξαιρετική διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση προκήρυξης (άρθρο 25 Π.Δ/τος 59/2007) μετά από διαγωνισμό, στον οποίο δεν υποβλήθηκε καμία κατάλληλη προσφορά, αφού όροι της διακήρυξης του διαγωνισμού που αφορούσαν στις ποινικές ρήτρες, στον τρόπο αναθεώρησης των τιμών και στην καταβολή του τιμήματος και κρίνονται ουσιώδεις, τροποποιήθηκαν κατά το στάδιο της διαπραγμάτευσης. Το VI Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου με την 703/2010 απόφασή του ανακάλεσε την Πράξη αυτή και έκρινε ότι: α) οι τροποποιήσεις, που αφορούν σε μείωση του συμβατικού τιμήματος σε περίπτωση μη εκτέλεσης των δοκιμών τύπου, τον τρόπο πληρωμής και την αναθεώρηση τι¬μών, δεν είναι ουσιώδεις (παρατίθενται στοιχεία αναλυτικά), β) ως προς τις ποινικές ρήτρες η μείωση του προβλεπόμενου ανωτάτου ορίου ποινικών ρητρών για μη επίτευξη εγγυημένων μεγεθών από 15% σε 5% συνιστά ουσιώδη τροποποίηση όρου της αρχικής σύμβασης. Κρίθηκε δε, ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, εφόσον απαλειφθεί το εδάφιο περί υπολογισμού των ποινικών ρητρών για καθυστερήσεις με βάση την αξία του καθυστερούμενου τμήματος, δεδομένου ότι το έργο είναι συνολικό και το όριο του 5% για την επιβολή ποινικών ρητρών προσδιοριστεί στο 15%.
ΝΣΚ/313/2002
Προμήθειες Ενόπλων Δυνάμεων. Παραλαβή υλικών με επιβολή ποινικών ρητρών λόγω μη επιτεύξεως του δηλωθέντος ποσοστού Ελληνικής Προστιθέμενης Αξίας. Έκπτωση προμηθευτή – προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι δυνατή η παραλαβή υλικών Ενόπλων Δυνάμεων με επιβολή ποινικών ρητρών λόγω μη επιτεύξεως του δηλωθέντος από τον προμηθευτή ποσοστού Ελληνικής Προστιθέμενης Αξίας. (πλειοψ.) Κήρυξη προμηθευτή εκπτώτου λόγω μη παραδόσεως του συμβατικού υλικού. Επανάληψη διαγωνισμού και έντοκη επιστροφή της ληφθείσης προκαταβολής. (ομοφ.)
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/396/2024
Η Πράξη 396/2024 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου ελέγχει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για την προμήθεια λιπαντικών (Ομάδα Β) του Δήμου Πατρέων, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 282.258 ευρώ. Διαπιστώνονται ουσιώδεις πλημμέλειες: μη επαρκής τεκμηρίωση των ποσοτήτων και των προϋπολογιζόμενων τιμών μονάδας σε σχέση με προηγούμενη διακήρυξη, χωρίς αιτιολόγηση αυξήσεων (π.χ. 16% λόγω πανδημίας και πολέμου), καθώς και παράνομος αποκλεισμός οικονομικού φορέα λόγω ασάφειας στη διακήρυξη σχετικά με την υποβολή υποδείγματος τεχνικής προσφοράς. Ως εκ τούτου, κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης με την εταιρεία «… ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ …». Η απόφαση βασίζεται σε προηγούμενες αναβλητικές πράξεις και δικαστικές αποφάσεις, διασφαλίζοντας αρχές νομιμότητας, διαφάνειας και οικονομικότητας.