ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/75/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 75/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης του τμήματος 1, με τίτλο «Γερανοφόρο Όχημα», της συνολικής προμήθειας του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Η προϋπολογισθείσα δαπάνη για το τμήμα 1 ανερχόταν σε 362.903,23 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο, μετά την προσκόμιση πρόσθετων στοιχείων και την εξέταση της διαδικασίας, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες που να πλήττουν θεμελιώδεις κανόνες. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον ανάδοχο, ο οποίος αναδείχθηκε με συμβατικό τίμημα 298.800,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/43/2025
Η Πράξη 43/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Κατασκευή 2 Συγκροτημάτων των 13 Διαμερισμάτων στο Στρατόπεδο 'ΣΤΑΘΑΤΟΥ' στη Δημοτική Ενότητα Ορεστιάδας». Το έργο, προϋπολογισμού 3.225.806,45 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και συμβατικού τιμήματος 2.558.529,58 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), ανατέθηκε μέσω ανοικτού διαγωνισμού, με κριτήριο την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά μόνο βάσει τιμής. Το Κλιμάκιο, αφού εξέτασε τα στοιχεία του φακέλου, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάδειξης του αναδόχου. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου (Υπουργείου Εθνικής Άμυνας) και του οικονομικού φορέα που αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/16/2025
Η απόφαση ΠΡΑΞΗ 16/2025 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για την «ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΛΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΠΙΘΑΝΩΝ ΠΗΓΩΝ ΡΥΠΑΝΣΗΣ ΣΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.». Ο αρχικός προϋπολογισμός της δαπάνης ανερχόταν σε 5.400.000 ευρώ (άνευ Φ.Π.Α.), με πρόβλεψη δικαιώματος προαίρεσης 1.890.000 ευρώ. Κριτήριο ανάθεσης ήταν η πλέον συμφέρουσα οικονομική προσφορά βάσει της βέλτιστης σχέσης ποιότητας – τιμής. Μετά την αξιολόγηση των προσφορών, η ένωση εταιρειών «… – … & …» αναδείχθηκε ως προσωρινή ανάδοχος. Το Κλιμάκιο, αφού εξέτασε τα στοιχεία, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δεν διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία ανάθεσης και κρίνει ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/126/2023
Η Πράξη 126/2023 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας δύο σχεδίων συμφωνίας-πλαίσιο και της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου από το ΤΕΕ για το έργο «ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΡΧΕΙΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ». Η συνολική εκτιμώμενη αξία του έργου ανέρχεται σε 121.562.705,99 € (χωρίς ΦΠΑ), με δυνατότητα προαίρεσης έως 50%. Η απόφαση έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμφωνίας-πλαίσιο, καθώς δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες που να πλήττουν θεμελιώδεις κανόνες της διαδικασίας σύναψης δημόσιων συμβάσεων. Ειδικότερα, το Τμήμα 1 (Ψηφιοποίηση Αρχείων Πολεοδομικής Πληροφορίας) ανατέθηκε στην ένωση εταιρειών «... & ... & ...» έναντι 112.101.209,44 € και το Τμήμα 2 (Μητρώο Κτιρίων και Γεωμετρική τεκμηρίωσή τους) ανατέθηκε στην εταιρεία «...» έναντι 8.865.600 €, αμφότερα χωρίς ΦΠΑ, ως οι πλέον συμφέρουσες από οικονομική άποψη προσφορές.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/35/2025
Η Πράξη 35/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου σύμβασης μεταξύ της ΣΤΑ.ΣΥ. και της εταιρείας «...» για την προμήθεια διαφόρων τύπων σιδηροτροχιών. Η προϋπολογιζόμενη δαπάνη ανερχόταν σε 3.148.871,40 ευρώ (εκτός ΦΠΑ). Η διαδικασία υποδιαιρέθηκε σε 3 τμήματα, αλλά υποβλήθηκε μόνο μία προσφορά (από την εταιρεία «...») για τα τμήματα 1 και 2, με συμβατικό τίμημα 2.441.219,40 ευρώ (εκτός ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν εμφιλοχώρησε ουσιώδης νομική πλημμέλεια στη διαγωνιστική διαδικασία. Κατά συνέπεια, αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης για τα εν λόγω τμήματα.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/244/2025
Η Πράξη 244/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και των σχεδίων σύμβασης για την εκτέλεση των Τμημάτων 1 και 2 του έργου του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ) με τίτλο «Εργασίες ανακαίνισης ιδιόκτητων κτιρίων e-ΕΦΚΑ για την λειτουργία τους ως πρότυπες Τοπικές Διευθύνσεις e-ΕΦΚΑ». Το συνολικό έργο έχει προϋπολογισμό 3.750.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο, αφού εξέτασε τη διαδικασία, η οποία διεξήχθη με ανοικτό διαγωνισμό, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, επιτρέποντας την υπογραφή των σχεδίων σύμβασης με τους αναδειχθέντες οικονομικούς φορείς για τα δύο τμήματα.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/259/2025
Η Πράξη 259/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης του έργου «Ανάπλαση της οδού Ελευθερίου Βενιζέλου - Β' Φάση, από οδό Μακεδονίας έως Εκκλησία Αγ. Νικολάου, Γάζι» της Περιφέρειας Κρήτης. Το έργο έχει προϋπολογισμό €2.816.516,58 πλέον ΦΠΑ και χρηματοδοτείται εν μέρει από το Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» και εν μέρει από ιδίους πόρους της Περιφέρειας. Η αρχικά μειοδότρια εταιρεία (με έκπτωση 37,06%) απορρίφθηκε, επειδή η προσφορά της κρίθηκε ασυνήθιστα χαμηλή και οι εξηγήσεις της, σχετικά με την εργατική δαπάνη και το χρονοδιάγραμμα, κρίθηκαν μη επαρκείς από την Επιτροπή Διαγωνισμού. Αναδείχθηκε προσωρινή και τελικά οριστική ανάδοχος η δεύτερη σε σειρά εταιρεία «... Α.Ε.», με ποσοστό μέσης έκπτωσης 27,27% και συμβατικό τίμημα 2.050.741,48 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο κατέληξε στο ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου και, ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/189/2025
Η Πράξη 189/2025 του ΣΤ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για την τετραετή προμήθεια λεπίδων άσηπτης συγκόλλησης με συνοδό εξοπλισμό από το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας (Ε.ΚΕ.Α.). Η αρχική προϋπολογιζόμενη δαπάνη ανερχόταν σε 3.600.000,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ, με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει τιμής. Οριστικός ανάδοχος, μετά τον έλεγχο των προσφορών, ανακηρύχθηκε ο οικονομικός φορέας «..» με συνολική προσφορά 2.400.000,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, επιτρέποντας την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης υπό όρους, όπως τη διόρθωση του ποσού της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης στο ορθό ποσό των 144.000 ευρώ (4% της προϋπολογιζόμενης δαπάνης) και την εξειδίκευση της ρήτρας αναπροσαρμογής τιμής με την προσθήκη της συγκεκριμένης κατηγορίας COICOP5.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/263/2025
Η Πράξη 263/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο της Περιφέρειας Κρήτης «Επισκευή βλαβών στις γέφυρες του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) Π.Ε. Ηρακλείου - Ρεθύμνου». Ο προϋπολογισμός του έργου ανερχόταν σε 4.110.000,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Η πρώτη προσφορά απορρίφθηκε (λόγω έκπτωσης 35,54%) ως ασυνήθιστα χαμηλή κατά την έννοια του άρθρου 88 παρ. 5α του ν. 4412/2016, καθώς οι εξηγήσεις που υποβλήθηκαν κρίθηκαν ανεπαρκείς, ενώ η προσφέρουσα συνομολογούσε οικονομική ζημία 8%. Ως προσωρινός ανάδοχος αναδείχθηκε ο οικονομικός φορέας «... Α.Ε» με μέση έκπτωση 25,49% και συμβατικό τίμημα 3.077.727,22 ευρώ. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΔΕΔ/Θεσ/428/2025
Η απόφαση 428 αφορά την απόρριψη της ενδικοφανούς προσφυγής που υπέβαλε η εταιρία «......» κατά της οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού ΦΠΑ και πράξης επιβολής προστίμου για το φορολογικό έτος 2018. Η φορολογική αρχή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η προσφεύγουσα έλαβε ογδόντα τέσσερα (84) εικονικά φορολογικά στοιχεία συνολικής αξίας €959.965,97 πλέον ΦΠΑ €148.349,23, για ανύπαρκτες στο σύνολό τους συναλλαγές, γεγονός που οδήγησε σε συνολική οφειλή ύψους €355.228,78. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών επικύρωσε την πράξη, καθώς ο έλεγχος θεμελιώθηκε αιτιολογημένα στην έλλειψη συναλλακτικής ικανότητας του εκδότη, στην πρακτική της ανακύκλωσης χρημάτων για την δήθεν εξόφληση των τιμολογίων, και στο ότι η προσφεύγουσα δεν μπόρεσε να αποδείξει την πραγματοποίηση των επίμαχων συναλλαγών.
ΝΣΚ/220/2013
Ακύρωση καταλογισμού εις βάρος δημοσίου υπολόγου με απόφαση Ελεγκτικού Συνεδρίου και δυνατότητα επανάληψης της διαδικασίας καταλογισμού, δοθέντος ότι ακολούθησε επανέλεγχος που κατέληξε σε διαφορετικό συμπέρασμα.Είναι νόμιμη η επανάληψη της διαδικασίας καταλογισμού σε βάρος δημοσίου υπολόγου (πρώην δημάρχου), λόγω διενεργηθείσας ανοίκειας πληρωμής, μετά την ακύρωση από το Ελεγκτικό Συνέδριο της αρχικής καταλογιστικής πράξης λόγω παράβασης ουσιώδους τύπου της διαδικασίας, παρά το γεγονός ότι μετά τον αρχικό έλεγχο διενεργήθηκε επανέλεγχος άλλου οικονομικού επιθεωρητή, ο οποίος κατέληξε σε διαφορετικό νομικό συμπέρασμα, ήτοι ότι δεν υφίσταται έλλειμμα της διαχείρισης αλλά ενδεχομένως θετική ζημία του δήμου, βάσει δε του πορίσματος αυτού εκδόθηκε απαλλακτική για το ζήτημα ύπαρξης αστικής ευθύνης απόφαση της αρμόδιας Τριμελούς Επιτροπής του άρθρου 141 του Ν. 3463/2006.