ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/16/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η απόφαση ΠΡΑΞΗ 16/2025 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για την «ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΛΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΠΙΘΑΝΩΝ ΠΗΓΩΝ ΡΥΠΑΝΣΗΣ ΣΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.». Ο αρχικός προϋπολογισμός της δαπάνης ανερχόταν σε 5.400.000 ευρώ (άνευ Φ.Π.Α.), με πρόβλεψη δικαιώματος προαίρεσης 1.890.000 ευρώ. Κριτήριο ανάθεσης ήταν η πλέον συμφέρουσα οικονομική προσφορά βάσει της βέλτιστης σχέσης ποιότητας – τιμής. Μετά την αξιολόγηση των προσφορών, η ένωση εταιρειών «… – … & …» αναδείχθηκε ως προσωρινή ανάδοχος. Το Κλιμάκιο, αφού εξέτασε τα στοιχεία, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δεν διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία ανάθεσης και κρίνει ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/1250/2020
Οι προσφεύγοντες απαιτούν την ακύρωση της υπ΄αριθ. 85/2020 Απόφασης ΔΣ του αναθέτοντος, καθώς η προσφορά του καθενός κρίθηκε αποδεκτή με οικεία βαθμολογία στο πλαίσιο της διαδικασίας ανάθεσης δημόσιας σύμβασης για τα ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΛΥΜΑΤΩΝ ΠΑΡΑΛΙΑΚΩΝ ΟΙΚΙΣΜΩΝ, με εκτιμώμενη αξία 33.740.000 ευρώ. Ειδικότερα, ο πρώτος προσφεύγων αμφισβητεί την αποδοχή και βαθμολόγηση του δεύτερου προσφεύγοντος, ενώ ο δεύτερος αμφισβητεί την αποδοχή και βαθμολόγηση του πρώτου, συμπεριλαμβανομένων θεμάτων όπως ο τρόπος υπολογισμού της βαθμολογίας για το κριτήριο πρόσθετου χρόνου εγγύησης (Κ2), η τεκμηρίωση του χρονοδιαγράμματος και η έκταση της εγγυητικής συμμετοχής.
ΕΑΔΗΣΥ/57/2023
Με την υπό εξέταση προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα αιτείται όπως ακυρωθεί η υπ΄ αριθμ. … απόφαση της οικονομικής επιτροπής της …, με την οποία εγκρίθηκε το, …, Πρακτικό (αποσφράγιση - αξιολόγηση των (υπό)φακέλων «δικαιολογητικά συµµετοχής» και «οικονοµική προσφορά» - «ανάδειξη προσωρινού μειοδότη») της επιτροπής διενέργειας του υπόψη διαγωνισμού, που εκδόθηκε στο πλαίσιο του δημόσιου ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού για την ανάδειξη αναδόχου για την κατασκευή του έργου με τίτλο: «ΔΙΚΤΥΟ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΟΜΒΡΙΩΝ …» προϋπολογισμού 1.520.000,00 πλέον Φ.Π.Α. 24%, Κωδικοί CPV: με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει τιμής (… διακήρυξη, συστημικός αριθμός Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ: …).
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/64/2025
Η Πράξη 64/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «ΔΙΚΤΥΟ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΑΚΑΘΑΡΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΠΡΟΧΩΜΑΤΟΣ ΔΗΜΟΥ ΧΑΛΚΗΔΟΝΟΣ (υποέργο Ι)». Το έργο, με προϋπολογισμό 4.057.258,06 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α., χρηματοδοτείται μέσω του Προγράμματος «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ». Λόγω έλλειψης προσωπικού, η αρμοδιότητα υλοποίησης μεταφέρθηκε από τη Δ.Ε.Υ.Α.Χ. στον Δήμο Χαλκηδόνος μέσω προγραμματικής σύμβασης. Στον διαγωνισμό υποβλήθηκαν 14 προσφορές, πραγματοποιήθηκε αξιολόγηση και αιτιολόγηση ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου, και ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ των συμβαλλομένων μερών και της αναδόχου εταιρείας «.. ΑΤΕ».
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/254/2024
Η Πράξη 254/2024 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για το έργο της Διαδημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης - Αποχέτευσης Λέσβου με τίτλο «ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΛΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΠΟΛΙΧΝΙΤΟΥ». Το έργο, το οποίο αποτελεί υποέργο ευρύτερης Πράξης ενταγμένης στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020» και συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Συνοχής, έχει προϋπολογιζόμενη δαπάνη 2.100.000,00 ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι το σχέδιο σύμβασης απαραδέκτως εισάγεται για έλεγχο, καθώς, σύμφωνα με τη νομοθεσία (άρθρο 324 του ν.4700/2020), τα συγχρηματοδοτούμενα έργα υπάγονται υποχρεωτικά στον προσυμβατικό έλεγχο μόνο εάν η προϋπολογιζόμενη δαπάνη υπερβαίνει το όριο των 5.000.000,00 ευρώ (άνευ Φ.Π.Α.), όριο το οποίο δεν πληρούται στη συγκεκριμένη περίπτωση.
ΑΕΠΠ/655/2020
Οι προσφεύγοντες, η ένωση οικονομικών φορέων και τα μέλη της, ζητούν την ακύρωση της διακήρυξης για το έργο «ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΛΥΜΑΤΩΝ ΠΑΡΑΛΙΑΚΩΝ ΟΙΚΙΣΜΩΝ» με εκτιμώμενη αξία 33.020.000 ευρώ. Επικαλούνται παράνομο αποκλεισμό από το κριτήριο επιλογής τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας του όρου 22.Δ.γ της διακήρυξης, ο οποίος απαιτεί προηγούμενη εμπειρία σε έργο αποχέτευσης αξίας 16.000.000 ευρώ τα τελευταία 10 έτη. Θεωρούν ότι ο όρος αυτός είναι δυσανάλογος και περιορίζει τον ανταγωνισμό, ενώ αμφισβητούν και τη νομιμότητα της απαίτησης για συγκεκριμένη προϋπηρεσία.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/328/2025
Η Πράξη 328/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΑΝΤΛΙΟΣΤΑΣΙΩΝ ΛΥΜΑΤΩΝ ΑΛΕΥΚΑΝΤΡΑΣ, ΚΟΡΦΟΥ, ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ, COSTA ILIOS ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΘΛΙΠΤΙΚΟΥΣ ΑΓΩΓΟΥΣ, ΔΕΥΑ ΜΥΚΟΝΟΥ» της Δ.Ε.Υ.Α.Μ. Το έργο, προϋπολογισμού 5.950.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), κατακυρώθηκε στην εταιρεία «... Α.Τ.Ε.» με συμβατικό τίμημα 4.386.472,04 ευρώ. Το Κλιμάκιο εξέτασε τα στοιχεία του φακέλου και έκρινε ότι, παρά τον έλεγχο της ασυνήθιστα χαμηλής προσφοράς του πρώτου μειοδότη, η διαδικασία ανάθεσης δεν εμφάνισε νομικές πλημμέλειες.Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΑΕΠΠ/1712/2020
Οι προσφεύγοντες ζητούν την ακύρωση της Απόφασης υπ’ αρ. πρωτ. .../1141/26.10.2020, η οποία αφορά τη διαδικασία ανάθεσης δημόσιας σύμβασης για την παροχή τεχνικών και επιστημονικών υπηρεσιών με τίτλο «ΟΔΗΓΟΣ ΕΚΠΟΝΗΣΗΣ, ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ & ΠΡΟΕΚΤΙΜΩΜΕΝΕΣ ΑΜΟΙΒΕΣ ΜΕΛΕΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ, ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ & ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΛΥΜΑΤΩΝ» (εκτιμώμενη αξία 1.612.688,70 ευρώ). Η διαδικασία εμπίπτει στην αρμοδιότητα της ΑΕΠΠ λόγω αξίας και χρόνου αποστολής για δημοσίευση στην ΕΕΕΕ (10/10/2018). Συγκεκριμένα, διεκδικούν την ακύρωση της έγκρισης της προς ακύρωση απόφασης που έκρινε αποδεκτή την προσφορά του άλλου διαγωνιζόμενου, καθώς και της σχετικής βαθμολόγησης. Επιπλέον, επιχειρηματολογούν για παραβάσεις όρων της διακήρυξης, όπως τους όρους 19.3 και 19.5, ιδίως όσον αφορά τη στελέχωση της ομάδας έργου, την εμπειρία των μελών της, και τη συνοχή της ομάδας. Η απόφαση εξέτασε εμπροσθεσμίως τις προσφυγές και τις παρεμβάσεις, απορρίπτοντας τους ισχυρισμούς της δεύτερης προσφύγουσας, ενώ έκρινε νόμιμα αιτιολογημένη την αίτηση ακύρωσης της πρώτης προσφύγουσας.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/179/2025
Η Πράξη 179/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. «Ολοκλήρωση Υπολειπόμενων Εργασιών για την υδροδότηση του Οικισμού Κινέττας- Μεγάρων Α΄ Φάση» (Εργολαβία Ε-870Α). Το έργο, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 5.873.310,30 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.), αποτελεί συνέχεια προηγούμενης διαλυμένης σύμβασης. Κριτήριο ανάθεσης ήταν η χαμηλότερη τιμή. Αναδείχθηκε η εταιρεία «ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε.» με συμβατικό τίμημα 5.440.193,42 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.) και ποσοστό έκπτωσης 7,37%. Το Κλιμάκιο, ελέγχοντας τα στοιχεία, δεν διαπίστωσε ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και ως εκ τούτου δεν κωλύει την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΑΕΠΠ/393/2021
Με την προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της απόφασης του αναθέτοντος φορέα με αριθμό 259/29-12-2020, η οποία αφορά τη διαδικασία ανάθεσης δημόσιας σύμβασης υπηρεσιών με τίτλο «ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΚΑΙ ΔΙΑΘΕΣΗ (4.200 τόνων) ΑΦΥΔΑΤΩΜΕΝΗΣ ΙΛΥΟΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΛΥΜΑΤΩΝ», εκτιμώμενης αξίας 399.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ. Η προσφυγή ασκήθηκε λόγω της κοινοποίησης της ανωτέρω απόφασης στον προσφεύγοντα και αφορά τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάθεσης της συγκεκριμένης δημόσιας σύμβασης.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/285/2025
Η Πράξη 285/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου εκδόθηκε μετά τη συνεδρίαση στις 15 Ιουλίου 2025. Αφορούσε τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. για την εκτέλεση του έργου «Έργα Υλοποίησης Τεχνικών Ενεργειών Διεύθυνσης Δικτύου Ύδρευσης» (Εργολαβία Ε903 - Τμήμα ΙΙΙ/Ε.903.3, Περιοχές Γ΄ Τομέα Ηρακλείου) με προϋπολογισμό 3.520.822,00 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α. και δικαίωμα προαίρεσης). Ο διαγωνισμός, με κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή, οδήγησε στην απόρριψη της πρώτης προσφοράς λόγω προβλήματος με την εγγυητική επιστολή. Τελικά, αναδείχθηκε ανάδοχος ο δεύτερος κατά σειρά μειοδοσίας οικονομικός φορέας «…Α.Ε.» με συμβατικό τίμημα 3.106.578,49 ευρώ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν υπήρχαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης.