ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/84/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 84/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια δέκα (10) περιπολικών σκαφών (Είδος Β) για το Λιμενικό Σώμα–Ελληνική Ακτοφυλακή, με δικαίωμα προαίρεσης για επιπλέον δέκα σκάφη, συνολικής προϋπολογιζόμενης αξίας 10.000.000,00 ευρώ. Η διαδικασία ανάδειξης του αναδόχου χαρακτηρίστηκε από δικαστικές προσφυγές και αποφάσεις, συμπεριλαμβανομένης της απόρριψης προσφορών λόγω μη συμμόρφωσης με τεχνικές προδιαγραφές, η οποία κρίθηκε δεσμευτική από το Διοικητικό Εφετείο Πειραιά. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχόμενη διαδικασία, η οποία ολοκληρώθηκε με την κατακύρωση στον μοναδικό εναπομείναντα οικονομικό φορέα. Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, με την επισήμανση της ανάγκης συμπλήρωσης του ποσού της εγγύησης καλής εκτέλεσης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/92/2025
Η Πράξη 92/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια δύο (2) ταχύπλοων περιπολικών σκαφών άνω των 17,5 μ. για το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή, προϋπολογισμού 6.980.000,00 ευρώ, από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Η προμήθεια εντάσσεται στο πρόγραμμα «Πολιτική Προστασία 2021-2027» («Αιγίς»). Κατά τον διαγωνισμό υποβλήθηκε μόνο μία προσφορά από την εταιρεία «… AB», η οποία κρίθηκε τεχνικά αποδεκτή και ανακηρύχθηκε οριστική ανάδοχος αντί ποσού 6.978.000,00 ευρώ. Το Κλιμάκιο δεν διαπίστωσε ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύει την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, με την επισήμανση διόρθωσης της επωνυμίας του αναδόχου στη σελίδα 17.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/111/2025
Η Πράξη 111/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, με τίτλο «Ανάπλαση περιοχής κλειστού γυμναστηρίου Νάξου – Κατασκευή γηπέδων προπονήσεων & υπαίθριου γυμναστηρίου». Το έργο, χρηματοδοτούμενο από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης, έχει συμβατική δαπάνη 1.584.710,75 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Η διαδικασία, η οποία έγινε μέσω Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ. με κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή, ολοκληρώθηκε με την ανάδειξη του οικονομικού φορέα «... Ε.Π.Ε.» ως οριστικού αναδόχου. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και, ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/171/2025
Η Πράξη 171/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης του έργου «Κατασκευή υποδομών της οδικής σύνδεσης του νέου Νοσοκομείου Σπάρτης». Το έργο, προϋπολογισμού 4.233.064,52 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και συμβατικού τιμήματος 3.725.127,86 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), εντάσσεται στο πλαίσιο της Σύμβασης Δωρεάς με το Ίδρυμα Σταύρος Σ. Νιάρχος και χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας. Ως αποτέλεσμα του ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού, αναδείχθηκε προσωρινά ανάδοχος η πρώτη μειοδότρια εταιρεία. Διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρξαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου, και ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/167/2025
Η Πράξη 167/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο του Δήμου Καρδίτσας «Κατασκευή κτιρίου Κ1 (Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων), Μεταλλικού Στεγάστρου και Υποσταθμού ΔΕΗ στο Μουσικό Γυμνάσιο-Λύκειο Καρδίτσας». Το Κλιμάκιο έκρινε ότι κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, καθώς η προσφορά της αναδειχθείσας υπό σύσταση Κοινοπραξίας κρίθηκε μη νομίμως παραδεκτή. Βασική αιτία ήταν η παράλειψη των μελών της Κοινοπραξίας να δηλώσουν στα υποβληθέντα ΕΕΕΣ την έκταση της συμμετοχής τους και την κατανομή της αμοιβής μεταξύ τους, η οποία αποτελεί επί ποινή αποκλεισμού απαίτηση. Η παράλειψη αυτή χαρακτηρίστηκε ως ουσιώδης πλημμέλεια μη επιδεκτική διόρθωσης ή συμπλήρωσης.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/252/2025
Η Πράξη 252/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης (ΙΦΣ) και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Λιμνοδεξαμενή Χοχλακίων Νομού Λασιθίου και Συνοδά Έργα – Φράγμα Αγ. Ιωάννη Ιεράπετρας Νομού Λασιθίου και Βασικά Έργα Αξιοποίησης Αρδευτικού Νερού». Το έργο, προϋπολογισμού 55.900.000,00 ευρώ σε πληρωμές διαθεσιμότητας, υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ. Η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου ολοκληρώθηκε με την ανάδειξη της εταιρείας «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.» ως αναδόχου. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάδειξης του ΙΦΣ και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης σύμπραξης, υπό τον όρο της προηγούμενης κήρυξης των απαραίτητων απαλλοτριώσεων για το έργο του Φράγματος Αγ. Ιωάννη.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/23/2025
Η Πράξη 23/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο της Δ.Ε.Υ.Α.ΤΗ.Λ. με τίτλο «Κατασκευή αγωγού μεταφοράς επεξεργασμένων λυμάτων...». Διαπιστώθηκε ότι νομίμως η Επιτροπή Διαγωνισμού απέρριψε την προσφορά ένωσης οικονομικών φορέων λόγω μη διαπίστευσης των πιστοποιητικών ISO σύμφωνα με τον Κανονισμό 765/2008, καθώς ο φορέας διαπίστευσης είχε έδρα σε τρίτο κράτος (ΗΠΑ) κατά παράβαση των άρθρων 284 και 309 του ν.4412/2016. Η προδικαστική προσφυγή κατά της απόρριψης απορρίφθηκε από την ΕΑΔΗΣΥ. Τελικά, το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον μοναδικό εναπομείναντα οικονομικό φορέα, επισημαίνοντας μόνο ότι η εγγύηση καλής εκτέλεσης πρέπει να υπολογιστεί στο 5% της εκτιμώμενης αξίας χωρίς Φ.Π.Α.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/305/2025
Η Πράξη 305/2025 του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης (Ι.Φ.Σ.) για το έργο «Αποκατάσταση και Εκσυγχρονισμός των δικτύων Άρδευσης του Τ.Ο.Ε.Β. Ταυρωπού», συνολικού προϋπολογισμού πληρωμών διαθεσιμότητας 105.400.000,00 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.). Η διαδικασία ανάθεσης, που υλοποιήθηκε ως Σύμπραξη Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), περιλάμβανε Α' Φάση, Διάλογο και Υποβολή Δεσμευτικών Προσφορών. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, παρά τις μεταβολές στη σύνθεση του αναδόχου και την αντικατάσταση φορέα λόγω δυνητικού λόγου αποκλεισμού (που αντιμετωπίστηκε με ικανοποιητικά επανορθωτικά μέτρα), η διαδικασία ολοκληρώθηκε επιτυχώς και χωρίς ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες. Κατά συνέπεια, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου Σύμβασης Σύμπραξης με τον ανακηρυχθέντα ανάδοχο.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/340/2025
Η Πράξη 340/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «Αντικατάσταση εξωτερικού δικτύου και αγωγού προσαγωγής εσωτερικού δικτύου ύδρευσης πόλης Λαγκαδά», προϋπολογισμού 4.000.000,00 ευρώ. Το έργο, που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ», υλοποιείται από την ΑΝΕΘ Α.Ο.Τ.Α. ως αναθέτουσα αρχή, λόγω ανεπάρκειας της Δ.Ε.Υ.Α. Λαγκαδά. Κατά τη διεξαγωγή του διαγωνισμού, με κριτήριο τη βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής, δύο από τους τρεις συμμετέχοντες αποκλείστηκαν λόγω τεχνικών ελλείψεων. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι η διαδικασία ολοκληρώθηκε νόμιμα και ενέκρινε την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον προσωρινό ανάδοχο, «TEDRA», με συμβατικό τίμημα 3.792.274,07 ευρώ.
ΝΣΚ/182/2003
Αποκρατικοποίηση φορέων του Δημοσίου (Δημοσίων Επιχειρήσεων).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο νόμος 2000/1991 (ΦΕΚ Α’ 206) εξακολουθεί να διέπει τις διαδικασίες αποκρατικοποίησης για τις οποίες οι σχετικές αποφάσεις της Διϋπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων έχουν ληφθεί πριν από την έναρξη ισχύος του νέου νόμου 3049/2002 (ΦΕΚ Α’ 212) σύμφωνα με το άρθρο 11 παρ.4 αυτού. Σε περίπτωση αποχώρησης μέλους ή μελών Κοινοπραξίας που υπέβαλε τελική δεσμευτική προσφορά δυνατή η με διαπραγμάτευση συνέχιση της διαδικασίας με τα εναπομείναντα μέλη αυτής. Στον πωλούντα φορέα ανήκει η ευχέρεια και ευθύνη να εκτιμήσει από άποψη ουσιαστική το συμφέρον ή μη γι’ αυτόν των όρων της προσφοράς όπως αυτή είχε υποβληθεί ή όπως μπορεί να διαμορφωθεί μετά από τις νέες διαπραγματεύσεις.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/97/2025
Η απόφαση 97/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο της νομιμότητας του διαγωνισμού για το έργο «Αποκατάσταση Υφιστάμενου Χ.Υ.Τ.Α. Κεντρικής Εύβοιας», με προϋπολογισμό 7.007.205,52 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Αναθέτουσα αρχή είναι ο Φο.Δ.Σ.Α. Στερεάς Ελλάδας Α.Ε. Η διαδικασία ολοκληρώθηκε με την ανάδειξη της εταιρείας «W.A.T.T. A.E.» ως προσωρινού αναδόχου, με συμβατικό τίμημα 4.371.005,12 ευρώ, βάσει του κριτηρίου της χαμηλότερης τιμής. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι δεν υπήρξαν νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία ανάδειξης και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, με την επισήμανση ωστόσο ότι πρέπει να συμπληρωθεί το νόμιμο ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης, υπολογιζόμενο ορθώς επί της προϋπολογιζόμενης δαπάνης του έργου (εκτιμώμενη αξία της σύμβασης).