ΝΣΚ/182/2003
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αποκρατικοποίηση φορέων του Δημοσίου (Δημοσίων Επιχειρήσεων).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο νόμος 2000/1991 (ΦΕΚ Α’ 206) εξακολουθεί να διέπει τις διαδικασίες αποκρατικοποίησης για τις οποίες οι σχετικές αποφάσεις της Διϋπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων έχουν ληφθεί πριν από την έναρξη ισχύος του νέου νόμου 3049/2002 (ΦΕΚ Α’ 212) σύμφωνα με το άρθρο 11 παρ.4 αυτού. Σε περίπτωση αποχώρησης μέλους ή μελών Κοινοπραξίας που υπέβαλε τελική δεσμευτική προσφορά δυνατή η με διαπραγμάτευση συνέχιση της διαδικασίας με τα εναπομείναντα μέλη αυτής. Στον πωλούντα φορέα ανήκει η ευχέρεια και ευθύνη να εκτιμήσει από άποψη ουσιαστική το συμφέρον ή μη γι’ αυτόν των όρων της προσφοράς όπως αυτή είχε υποβληθεί ή όπως μπορεί να διαμορφωθεί μετά από τις νέες διαπραγματεύσεις.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/197/2017
Δυνατότητα υπαγωγής στο τέλος χαρτοσήμου σύμβασης εκχώρησης απαιτήσεων.Οι συμβάσεις εκχώρησης απαιτήσεων μεταξύ της «FRAPORT ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ Α.Ε.», ως εκχωρητή και του «ΤΑΜΕΙΟΥ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Α.Ε.», ως εκδοχέα υπάγονται στο πεδίο της απαλλακτικής διάταξης του άρθρου 10 παρ.1 του ν. 3049/2002, σε συνδυασμό με τις διατάξεις των άρθρων 2 παρ. 11 και 5 παρ. 1 του ν. 3986/2011, και επομένως απαλλάσσονται της υποχρέωσης καταβολής τελών χαρτοσήμου, ως συμβάσεις οι οποίες συνάφθηκαν σε εφαρμογή διαδικασιών αποκρατικοποίησης (ομοφ.)
ΝΣΚ/486/2002
Μίσθωση έργου. Παροχή βεβαίωσης άρθρου 6 παρ.2 του Ν 2527/1997.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η παροχή υπηρεσιών τριών επιστημόνων, νομικών με ειδίκευση στο δημόσιο ή το ιδιωτικό δίκαιο και σχετική εμπειρία, που συνίσταται στη νομική υποστήριξη της υπηρεσίας στις διαπραγματεύσεις που διεξάγονται με την τριτοβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση (ΑΔΕΔΥ) και τις δευτεροβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις των δημοσίων υπαλλήλων, στην κατάρτιση των συλλογικών συμβάσεων και συμφωνιών που θα προκύψουν από τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, στη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου των συλλογικών διαπραγματεύσεων, στη δημιουργία βάσεων δεδομένων των συνδικαλιστικών οργανώσεων και στη συλλογή της σχετικής με τις συλλογικές διαπραγματεύσεις νομοθεσίας και νομολογίας, μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο συμβάσεων έργου χωρίς να υποκρύπτεται εξαρτημένη εργασία, δοθέντος ότι δεν είναι απαραίτητη η εξάρτηση των παραπάνω από τον εργοδότη, οι δε συμβαλλόμενοι μπορούν να αποβλέπουν στο αποτέλεσμα. Άλλωστε, από το νόμο δεν επιβάλλεται η παροχή τέτοιου επιστημονικού έργου μόνο στα πλαίσια συμβάσεως εργασίας. Η καταβολή της εργολαβικής αμοιβής πρέπει να είναι είτε συνολική είτε τμηματική εφόσον συναρτάται με την πρόοδο του έργου.
ΝΣΚ/83/2021
Εάν, μετά από την έναρξη εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 38 του ν. 4488/2017, με βάση τις οποίες οι εργοδότες υποχρεούνται να αναγγέλλουν κάθε περίπτωση οικειοθελούς αποχώρησης μισθωτού, εντός τεσσάρων (4) εργασίμων ημερών, από την ημερομηνία οικειοθελούς αποχώρησής του, στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ συνεχίζουν να έχουν τη δυνατότητα να εκδίδουν Πράξη Επιβολής Αυτοτελούς Προστίμου (ΠΕΑΠ), όπως προβλεπόταν από τις διατάξεις του άρθρου 65 του ν. 3996/2011, ως κύρωση, για την, εκ μέρους των εργοδοτών, μη αναγγελία ή την εκπρόθεσμη αναγγελία στον ΟΑΕΔ, της οικειοθελούς αποχώρησης των μισθωτών.(....)Μετά την θέσπιση των διατάξεων του άρθρου 38 του ν. 4488/2017, οι διατάξεις του άρθρου 65 του ν. 3996/2011 δεν θα πρέπει να θεωρηθούν σιωπηρά καταργημένες και, επομένως, θα πρέπει να θεωρηθεί ότι οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ συνεχίζουν να έχουν τη δυνατότητα να εκδίδουν Πράξη Επιβολής Αυτοτελούς Προστίμου (ΠΕΑΠ), όπως προβλεπόταν από τις διατάξεις του άρθρου 65 του ν. 3996/2011, ως κύρωση, για την, εκ μέρους των εργοδοτών, μη αναγγελία ή την εκπρόθεσμη αναγγελία στον ΟΑΕΔ, της οικειοθελούς αποχώρησης των μισθωτών (κατά πλειοψηφία)
ΕλΣυν/Τμ/4/43/2010
Καταβολή συνολικού ποσού 230.159,68 ευρώ, σε διάφορες εκδοτικές επιχειρήσεις για την καταχώριση ολοσέλιδου κειμένου σχετικού με την αναγκαιότητα αποκρατικοποίησης της Ολυμπιακής ΑεροπορίαςΕνόψει αυτών και, σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στη μείζονα σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η επίμαχη δαπάνη είναι μη νόμιμη, αφού εκ του περιεχομένου του κειμένου που προπαρατέθηκε προκύπτει ότι η εν λόγω καταχώριση αποβλέπει γενικότερα στην προώθηση των πολιτικών θέσεων της Κυβέρνησης των σχετικών με την αναγκαιότητα αποκρατικοποίησης της Ολυμπιακής Αεροπορίας και δεν συνιστά διαφήμιση για τα αγαθά και τις υπηρεσίες που το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων παρέχει στους πολίτες ή για την προβολή συναφούς δραστηριότητας του Υπουργείου αυτού, κατά την έννοια του άρθρου 2 του π.δ/τος 261/1997. Εξάλλου, είναι σαφές ότι το επίμαχο κείμενο δεν συνιστά ούτε υπηρεσιακή καταχώριση υπό την έννοια του άρθρου 22 παρ. 5 του ν. 2362/1995, αφού δεν αφορά τις ειδικές υπηρεσιακές ανάγκες που αναφέρονται στη διάταξη αυτή. Κατόπιν αυτών, εφόσον η επίμαχη καταχώριση δεν εμπίπτει ούτε σε αυτές που προβλέπονται στο π.δ.261/1997, ούτε σε αυτές του άρθρου 22 παρ. 5 του ν.2362/1995, ανεξαρτήτως της διαδικασίας που ακολουθήθηκε για την ανάθεσή της, η δαπάνη που απορρέει από αυτήν είναι μη νόμιμη και ως εκ τούτου τα κρινόμενα χρηματικά εντάλματα δεν πρέπει να θεωρηθούν.
Ελσυν/Τμ7/80/2009
Νόμιμη η προμήθεια μεταχειρισμένου αυτοκινήτου πλύσεως κάδων. Ο Δήμος έχει το συμβατικό δικαίωμα να κηρύξει τον προμηθευτή έκπτωτο για τους λόγους που αναφέρονται στο άρθρο 35 του Ε.Κ.Π.Ο.Τ.Α., το οποίο είναι στην ουσία δικαίωμα συμβατικής υπαναχώρησης στις περιπτώσεις εκείνες κατά τις οποίες η μη εκπλήρωση της σύμβασης ή η πλημμελής εκπλήρωση αυτής οφείλεται σε υπαιτιότητα του προμηθευτή, οπότε τότε η σύμβαση διαλύεται ενοχικώς, αυτοδικαίως και αναδρομικώς. Στην περίπτωση αυτή ο Δήμος έχει αθροιστικά τις δυνατότητες να αναθέσει την προμήθεια είτε σε κάποιον από τους υπόλοιπους προμηθευτές που είχαν λάβει μέρος στον διαγωνισμό είτε είχαν κληθεί σε διαπραγματεύσεις, να καταλογίσει κάθε άμεση ή έμμεση ζημιά σε βάρος του έκπτωτου προμηθευτή και να προβεί σε κατάπτωση ολική ή μερική της εγγύησης καλής εκτέλεσης της σύμβασης.
ΝΣΚ/150/2012
Φορολογικό απόρρητο – Εισαγγελική παραγγελία για χορήγηση φορολογικών στοιχείων σε ιδιώτες δεσμευτική ή μη για τη Διοίκηση – Έννομο συμφέρον – Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η εντολή του Εισαγγελέα για τη χορήγηση στοιχείων προς ιδιώτες, από τις Δ.Ο.Υ., απορρήτων, κατά το άρθρο 85 του Κ.Φ.Ε., δεν είναι δεσμευτική για τη φορολογική αρχή, εφόσον η εισαγγελική εντολή δεν περιέχει ρητή έκφραση γνώμης περί του απορρήτου των χορηγουμένων στοιχείων και περαιτέρω παραγγελία του εισαγγελικού λειτουργού προς την αρμόδια διοικητική αρχή για τη γνωστοποίηση στον αιτούντα των αιτουμένων στοιχείων, αλλά αποτελεί απλώς διαβίβαση προς αυτήν της σχετικής αιτήσεως προς αξιολόγηση του περιεχομένου της και για τις περαιτέρω νόμιμες ενέργειες της αρμοδιότητάς της. Ως εκ τούτου δεν γεννάται υποχρέωση της Διοικήσεως προς παροχή των αιτουμένων στοιχείων. Κατόπιν δε των ανωτέρω δεν τίθεται ζήτημα ανακλήσεως των σχετικών γνωμοδοτήσεων του Ν.Σ.Κ. επ’ αυτού του θέματος. (ομοφ.) β) Τα στοιχεία που δημοσιεύονται στους καταλόγους φορολογουμένων (άρθρο 85 παρ. 3 Κ.Φ.Ε.), τα οποία δεν είναι απόρρητα, χορηγούνται από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. στους αιτούντες, που έχουν και αποδεικνύουν έννομο συμφέρον, μετά από προηγούμενη ενημέρωση των προσώπων στα οποία αφορούν. (ομοφ.) γ) Έννομο συμφέρον για τη χρήση προσωπικών δεδομένων υπάρχει όχι μόνο όταν έχει ασκηθεί αγωγή στο Δικαστήριο αλλά και όταν υπάρχει πρόθεση προς άσκηση αγωγής για διεκδίκηση δικαιώματος, το οποίο αποδεικνύεται με άλλα στοιχεία. (ομοφ.) δ) Η υπ’ αριθμ. πρωτ. 5007/28-11-2009 εγκύκλιος του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου δεν είναι δεσμευτική για τη Διοίκηση. (ομοφ.)
ΔΕΚ/C-243/1989
Περίληψη 1. Στο πλαίσιο προσφυγής κατά παραβάσεως, η προ της ασκήσεως της προσφυγής διαδικασία οροθετεί το αντικείμενο της διαφοράς, οπότε τούτο δεν μπορεί πλέον, στη συνέχεια, να διευρυνθεί. Πράγματι, η δυνατότητα που έχει το ενδιαφερόμενο κράτος να υποβάλει τις παρατηρήσεις του αποτελεί μια βασική και ηθελημένη από τη Συνθήκη εγγύηση, καθώς και ουσιώδη τύπο του νομοτύπου χαρακτήρα της διαδικασίας με την οποία σκοπείται η διαπίστωση παραβάσεως κράτους μέλους. 2. Στο πλαίσιο προσφυγής κατά παραβάσεως, ασκηθείσας από την Επιτροπή δυνάμει του άρθρου 169 της Συνθήκης και της οποίας τη σκοπιμότητα μόνον αυτή μπορεί να εκτιμήσει, στο Δικαστήριο εναπόκειται να διαπιστώσει την ύπαρξη ή μη της προσαπτομένης παραβάσεως, ακόμα και αν το ενδιαφερόμενο κράτος δεν αμφισβητεί πλέον την παράβαση και αναγνωρίζει το δικαίωμα προς αποκατάσταση της ζημίας που έχουν τυχόν υποστεί εξ αυτής ιδιώτες. Στην αντίθετη περίπτωση, τα κράτη μέλη, αναγνωρίζοντας μια παράβαση και αποδεχόμενα την ευθύνη που μπορεί εξ αυτής να απορρέει, θα ήσαν οποτεδήποτε ελεύθερα, κατά τη διάρκεια μιας εκκρεμούς ενώπιον του Δικαστηρίου διαδικασίας λόγω παραβάσεως, να θέτουν τέρμα σ' αυτήν χωρίς να έχει αποδειχθεί δικαστικώς η ύπαρξη της παραβάσεως και η θεμελίωση της ευθύνης τους. 3. Παραβαίνει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τα άρθρα 30, 48 και 59 της Συνθήκης, καθώς και από την οδηγία 71/305, το κράτος μέλος το οποίο δημοσίευσε πρόσκληση για υποβολή προσφορών, στο πλαίσιο διαδικασίας συνάψεως συμβάσεως δημοσίου έργου, βάσει όρου προβλέποντος την κατά το δυνατόν μεγαλύτερη χρησιμοποίηση εγχωρίων υλικών, καταναλωτικών αγαθών, εργατικού δυναμικού και εξοπλισμού και το οποίο διεξήγαγε τις διαπραγματεύσεις με την τελικώς επιλεγείσα εταιρία βάσει προσφοράς μη σύμφωνης προς τη συγγραφή υποχρεώσεων που είχε σχετικώς καταρτιστεί.
ΑΕΠΠ/577/2018
Η προσφεύγουσα ανώνυμη εταιρεία επιδιώκει με την προδικαστική προσφυγή της: 1) την ακύρωση ή τροποποίηση της απόφασης 212/2018 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Δίου-Ολύμπου, η οποία απορρίπτει την προσφορά της και δέχεται τις προσφορές των ανταγωνιστικών εταιρειών, 2) την αναστολή της διαδικασίας του διαγωνισμού μέχρι την εκδίκαση της προσφυγής. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την 'Προμήθεια ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού των αρδευτικών-υδρευτικών γεωτρήσεων για την Δ.Ε. Δίου' για τα έτη 2018 και 2019, με συνολικό προϋπολογισμό 160.750,00€ (χωρίς ΦΠΑ).
ΝΣΚ/432/2013
Ερωτήματα περί της ερμηνείας διατάξεων σχετικά με τις εν γένει συνταξιοδοτικές προϋποθέσεις συνταξιούχων στρατιωτικών της ΕΛ.ΑΣ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Επί μεν των 1ου, 2ου, 4ου και 5ου ερωτημάτων παρέλκει η απάντηση του Ν.Σ.Κ., κατά τις ειδικότερες επιμέρους αιτιολογίες, επί δε του 3ου τούτων ότι εναπόκειται στην απόλυτη διακριτική ευχέρεια της Διοίκησης, τόσο το αν τα τιθέμενα με νεότερες αιτήσεις των ενδιαφερομένων στοιχεία έχουν αποτελέσει ή όχι αντικείμενο κρίσης της όσο και, σε αρνητική περίπτωση, και στο πλαίσιο της επιτρεπόμενης τότε ουσιαστικής τους εξέτασης, το αν αυτή θα εκτιμήσει τα εν λόγω στοιχεία ως τέτοια που μπορούν να ασκήσουν ουσιώδη επιρροή στην έκταση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος των ανωτέρω θιγομένων προσώπων, υπό την έννοια ότι τα στοιχεία αυτά προϋπήρχαν της οικείας (οριστικής) τροποποιητικής συνταξιοδοτικής πράξης ή πάντως βεβαιώνουν πραγματικά περιστατικά προγενέστερα αυτών. (ομοφ.)
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/535/2025
Προμήθεια συνδρομητικών αδειών σε βάσεις δεδομένων.(...)Από τον συνδυασμό των διατάξεων του ν. 4412/2016 που προπαρατέθηκαν (σκ. 5) και των όρων της οικείας διακήρυξης (σκ. 6) συνάγεται ότι αποκλείεται από τη συμμετοχή σε διαδικασία σύναψης σύμβασης οποιοσδήποτε οικονομικός φορέας έχει αθετήσει τις υποχρεώσεις του όσον αφορά στην καταβολή φόρων ή εισφορών κοινωνικής ασφάλισης και αυτό έχει διαπιστωθεί με δικαστική ή διοικητική απόφαση με τελεσίδικη και δεσμευτική ισχύ, σύμφωνα με τις διατάξεις της χώρας όπου είναι εγκατεστημένος ή την εθνική νομοθεσία. Οι εν λόγω υποχρεώσεις θεωρείται ότι δεν έχουν αθετηθεί, εφόσον δεν έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες. Κατά τη διαδικασία υποβολής προσφοράς οι ενδιαφερόμενοι οικονομικοί φορείς συμπληρώνουν τυποποιημένο έντυπο ως προκαταρκτική απόδειξη του ότι πληρούν τα κριτήρια επιλογής και ότι δεν συντρέχει στο πρόσωπό τους λόγος αποκλεισμού. (..) Με τα δεδομένα αυτά, το Τμήμα, συνεκτιμώντας το σύνολο των στοιχείων του φακέλου, ήτοι των εγγράφων που υποβλήθηκαν ενώπιον της αναθέτουσας αρχής στο πλαίσιο του διαγωνισμού και εκείνων που προσκομίστηκαν συμπληρωματικά ενώπιον του Δικαστηρίου, κρίνει, κατά παραδοχή του πρώτου προβαλλόμενου με την προσφυγή λόγου, ότι η προσφεύγουσα ήταν φορολογικά ενήμερη κατά τους κρίσιμους εν προκειμένω χρόνους, αφού τόσο κατά τον χρόνο υποβολής της προσφοράς της (24.11.2024) όσο και κατά τον χρόνο υποβολής των δικαιολογητικών κατακύρωσης (13.12.2024) δεν προκύπτει αθέτηση των φορολογικών της υποχρεώσεων διαπιστωθείσα με δικαστική ή διοικητική απόφαση με τελεσίδικη και δεσμευτική ισχύ. Για τους λόγους αυτούς.Απορρίπτει ως απαράδεκτη την κατά της προσφυγής και υπέρ του κύρους της προσβαλλόμενης πράξης παρέμβαση της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «..Α.Ε.». Δέχεται την προσφυγή του οικονομικού φορέα «.... SRL».Ανακαλεί την 1/2025 πράξη της Αναπληρώτριας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου