ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/260/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 260/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο καθαρισμών και επισκευής βλαβών στην κοίτη του Σπερχειού ποταμού και των συμβαλλόντων χειμάρρων, μετά τις θεομηνίες Daniel και Elias του Σεπτεμβρίου 2023. Το έργο, προϋπολογισμού 4.032.258,06 ευρώ, ανατέθηκε μέσω της εξαιρετικής διαδικασίας της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση (Άρθρο 32 παρ. 2 περ. γ΄ του ν. 4412/2016), λόγω κατεπείγουσας ανάγκης που οφείλεται σε απρόβλεπτα γεγονότα και αφορά την άμεση αντιπλημμυρική θωράκιση και την προστασία ζωής και περιουσίας. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής της εξαίρεσης και ότι η επιλογή της διαδικασίας ήταν δικαιολογημένη, καθώς υποβλήθηκαν προσφορές από επτά οικονομικούς φορείς, εξασφαλίζοντας ανταγωνισμό. Κατόπιν ελέγχου, δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/300/2025
Η Πράξη 300/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης με τίτλο «Αντιπλημμυρική θωράκιση ανατολικού αναχώματος ποταμού Νέστου», συνολικού προϋπολογισμού 2.338.709,68 ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Αρχικά, η κατακύρωση στον πρώτο μειοδότη ακυρώθηκε (μετά από προσφυγή και δικαστική απόφαση) λόγω απόκρυψης συμβάσεων και υπέρβασης των ανώτατων επιτρεπτών ορίων ανεκτέλεστου υπολοίπου. Κατόπιν επανεξέτασης, το έργο ανατέθηκε στον επόμενο κατά σειρά μειοδοσίας οικονομικό φορέα «... ΑΕ», με συμβατική αξία 2.011.290,33 ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώνονται νομικές πλημμέλειες στην τελική διαδικασία ανάθεσης και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/318/2025
Η Πράξη 318/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ – ΑΡΣΗ ΠΡΟΣΧΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΝΟΤΙΑΣ ΕΥΒΟΙΑΣ ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΘΕΟΜΗΝΙΕΣ DANIEL ΚΑΙ ELIAS», προϋπολογισμού 3.225.806,46 ευρώ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι νομίμως η αναθέτουσα αρχή προσέφυγε στην εξαιρετική διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση (άρθρο 32 παρ. 2γ του ν.4412/2016), λόγω κατεπείγουσας ανάγκης που οφείλεται στα απρόβλεπτα γεγονότα των θεομηνιών του Σεπτεμβρίου 2023. Διαπιστώθηκε ότι το αντικείμενο του έργου είναι αναγκαίο για την αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής. Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον ανάδοχο «.... Α.Τ.Ε.», με την επισήμανση να αναγραφεί ορθά η ανάλυση του συμβατικού ποσού στη σελίδα 3 του σχεδίου σύμβασης.
ΥΠΕΝ/ΔΔΕΥ/95856/2749/2020
Αρμοδιότητες των Δασικών Υπηρεσιών σχετικά με την εκτέλεση έργων και καθαρισμών στις ορεινές κοίτες χειμάρρων ΑΔΑ:Ψ2ΤΝ4653Π8-Θ5Π
81818/2774/2022
Αρμοδιότητες των Υπηρεσιών σχετικά με την εκτέλεση καθαρισμών στις κοίτες (ορεινές και πεδινές) χειμάρρων ΑΔΑ:6ΗΛΣ4653Π8-Ξ94
ΑΕΠΠ/948/2021
Η προσφεύγουσα εταιρεία ζητεί με την προδικαστική προσφυγή της την ακύρωση της πράξης με την οποία ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος του έργου ο παρεμβαίνων οικονομικός φορέας. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΒΛΑΒΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ ΥΠΟΔΟΜΗΣ ΟΙΚΙΣΜΟΥ ΔΗΜΟΥ ...», με προϋπολογισμό 195.161,29 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Συγκεκριμένα, το έργο περιλαμβάνει αποκατάσταση οδοστρώματος, αντιπλημμυρική θωράκιση, κατασκευές υπόγειων σωληνώτων και εργασίες συντήρησης υφιστάμενων δικτύων, με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα οικονομικά προσφορά.
ΑΕΠΠ/127/2021
Η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση της απόφασης με αριθμό 189/2020, η οποία αποδέχθηκε τις προσφορές των παρεμβαινουσών εταιρειών και ανακήρυξε τη δεύτερη παρεμβαίνουσα ως προσωρινή ανάδοχο του έργου 'Αποκατάσταση βλαβών δικτύων υποδομής οικισμού'. Το έργο περιλαμβάνει αποκατάσταση του οδοστρώματος, αντιπλημμυρική θωράκιση, κατασκευές υπόγειων σωληνώσεων, καθαρισμό και συντήρηση σχαρωτών και δικτύων υποδομής. Η προσφυγή βασίζεται σε ισχυρισμούς για μη συμμόρφωση των παρεμβαινουσών με τα κριτήρια οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας, όπως ορίζονται στη διακήρυξη και τον νόμο.
ΑΕΠΠ/1034/2020
Με την προδικαστική προσφυγή η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης με αριθμό 598/2020 της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας, καθώς και κάθε άλλης συναφούς πράξης ή παραλείψωναρϵιφαⓎ幅Ⓨψης στην αναθέτουσα αρχή για την ανάθεση της δημόσιας σύμβασης έργου με τίτλο «Εργασίες συντήρησης-αποκατάστασης υφιστάμενων αντιπλημμυρικών έργων ποταμού Θολοπόταμος και κλάδων ή όμορων χειμάρρων αυτού». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά ερχασίες συντήρησης, αποκατάστασης υφιστάμενων τεχνικών έργων κατά μήκος του ποταμού Θολοποτάμου και παραποτάμων χειμάρρων, με σκοπό την προστασία παραχθίων ιδιοκτησιών, οδών, προσβάσεων και του ζωτικών κεκɸαλαίων γεωργικής παραγωγής. Η προσφεύγουσⓎα διαμαρτύρεται για ελλείψεις στα δικαιολογητικά κατακύρωσης της αναδειχθείσας ανάδοχος, ισχυριζόμενη ότι δεν αποδείχθηκε η μη αναστολή επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, η φορολογική ενημερότητα και η έλλειψη λόγων αποκλεισμού σύμφωνα με τη διακήρυξη.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/43/2017
Οριοθέτηση-χωροθέτηση τμήματος ποταμού-συμπληρωματική σύμβαση...Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 4 της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι νομίμως περιλήφθησαν στην ελεγχόμενη συμπληρωματική σύμβαση οι εργασίες, που αναλυτικά αναφέρονται στον 4ο Α.Π.Ε. και τούτο διότι πράγματι οι εργασίες αυτές κατέστησαν αναγκαίες συνεπεία απρόβλεπτων περιστάσεων, όπως ήταν τα έντονα και ακραία καιρικά φαινόμενα εξαιρετικής έντασης, που έπληξαν την περιοχή του έργου και προκάλεσαν διάβρωση του εδάφους, καταστροφή των επιχωμάτων και απόθεση φερτών υλικών στην κοίτη του ποταμού, γεγονότα που δεν θα επισυνέβαιναν σε φυσιολογικές καταστάσεις και ως εκ τούτου δεν μπορούσαν να προβλεφθούν στην αρχική μελέτη, κατέστησαν όμως, πλέον, αναγκαίες τις συμπληρωματικές αυτές εργασίες προκειμένου να προστατευθεί το υπό εκτέλεση κύριο έργο από τυχόν μελλοντικά όμοια φαινόμενα. Συγκεκριμένα, η ανάθεση των συμπληρωματικών αυτών εργασιών, που κατέστησαν αναγκαίες από τις ως άνω απρόβλεπτες περιστάσεις, στον ανάδοχο του αρχικού έργου, αποσκοπεί στην άμεση θωράκιση των αναχωμάτων του ποταμού από μελλοντικούς κινδύνους, ώστε να μην επαναληφθεί το φαινόμενο της καταστροφής ήδη εκτελεσμένων εργασιών και είναι, συνεπώς, απαραίτητες για την πλήρωση του λειτουργικού προορισμού του έργου (βλ. πρ. Ελ Κλιμ. 333/2015).Κατ’ ακολουθία, το Κλιμάκιο κρίνει ότι συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις για τη σύναψη της ελεγχόμενης σύμβασης και ότι, συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου αυτής, το οποίο επισυνάπτεται και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας Πράξης. Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι στο σχέδιο σύμβασης πρέπει, κατά τη γνώμη που επικράτησε στο Κλιμάκιο, να απαλειφθεί ο όρος περί εφαρμογής του ν. 4412/2016, καθόσον οι διατάξεις του δεν εφαρμόζονται στις συμπληρωματικές συμβάσεις των κύριων συμβάσεων που ανατέθηκαν υπό το καθεστώς του ν.3669/2008.
ΑΕΠΠ/897/2020
Η ένωση οικονομικών φορέων «*******» ζητά την ακύρωση, ανάκληση ή τροποποίηση της απόφασης Δ19/812/03.06.2020 του Υπουργού ******, με την οποία εγκρίθηκε το πρακτικό ελέγχου δικαιολογητικών συμμετοχής και αξιολόγησης τεχνικών προσφορών. Η ένωση ζητά την ακύρωση της αποδοχής της προσφοράς της Ένωσης Οικονομικών Φορέων «******», καθώς και την αναβαθμολόγηση της τεχνικής προσφοράς της ίδιας σε συγκεκριμένα κριτήρια (Κ1, Κ2γ, Κ3). Επίσης, ζητά τον αποκλεισμό της Ένωσης Οικονομικών Φορέων «******» ή, εναλλακτικά, την αναβαθμολόγηση της προσφοράς της, ώστε η προσφεύγουσα ένωση να αναδειχθεί ως πρώτη στη σειρά κατάταξης των τεχνικών προσφορών. Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η εκπόνηση μελέτης με τίτλο «Αντιπλημμυρική Θωράκιση Ε.Π. Θεσσαλονίκης με έργα διευθέτησης ποταμού Δενδροπόταμου και συμβαλλομένων ρεμάτων», με προϋπολογισμό 2.822.580,64€ πλέον ΦΠΑ και διάρκεια 29 μήνες. Η μελέτη περιλαμβάνει υδρολογική μελέτη, έργα διευθέτησης και οριοθέτησης τμημάτων του ποταμού Δενδροποτάμου (1.5km διευθέτηση, 10km οριοθέτηση), του ρ. Κορδελιού (500m διευθέτηση, οριοθέτηση), καθώς και ελέγχους παροχετευτικότητας και μελέτες διευθέτησης και οριοθέτησης των ρεμάτων Διαβατών (και των κλάδων του), Μπάρμπα, Παππά, και *******. Περιλαμβάνει επίσης τη μελέτη αντλιοστασίου, τη σύνδεση του δικτύου αποχέτευσης κεντρικής Λαχαναγοράς-Κρεαταγοράς, ελέγχους παροχετευτικότητας υφιστάμενης τάφρου, μελέτη των ρ. Δημαρχείου και Αριστοτέλους, μελέτη τεχνικών διέλευσης οδών και συμβολής ρεμάτων, επικαιροποίηση υφιστάμενων μελετών και μελέτη αγωγών ομβρίων στον οικισμό Ωραιοκάστρου.
ΑΕΠΠ/896/2020
Η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ με αριθμό 896/2020 αίτησεται την ακύρωση, ανάκληση ή τροποποίηση της απόφασης Δ19/812/03.06.2020 του Υπουργού που ενέκρινε το πρώτο πρακτικό αξιολόγησης τεχνικών προσφορών για τη σύμβαση εκπόνησης μελέτης. Η προσφυγή στρέφεται κατά της αναθέτουσας αρχής «ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ» και αποσκοπεί στην ακύρωση της αποδοχής προσφοράς της ένωσης «ΕΡΓΟΣΕ-ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ-ΜΕΛΕΤΕΣ-ΕΡΓΑ Α.Ε.» και της βαθμολογίας της σε συγκεκριμένα κριτήρια (Κ1, Κ2γ, Κ3). Ζητείται ο αποκλεισμός της εν λόγω ένωσης ή αναβαθμολόγηση της προσφοράς της ώστε η προσφεύγουσα ένωση «ΑΔΚ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ» να αναδειχθεί ως πρώτη στη σειρά κατάταξης των τεχνικών προσφορών. Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η «Αντιπλημμυρική Θωράκιση Ε.Π. Θεσσαλονίκης με έργα διευθέτησης ποταμού Δενδροπόταμου και συμβαλλομένων ρεμάτων», με προϋπολογισμό 2.822.580,64€ και διάρκεια 29 μήνες, με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα προσφορά βάσει της βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιμής. Περιλαμβάνει υδρολογικές μελέτες, διευθετήσεις τμημάτων του ποταμού Δενδροπόταμου (1,5 km), ρ. Κορδελιού (500 m), κλάδων ρ. Διαβατών (200 m, 400 m, 1.500 m), ρεμάτων Μπάρμπα και Παππά (4 km, 4,5 km), ρ. Αγ. Παρασκευής (1,20 km) και των ρ. Δημαρχείου και Αριστοτέλους (2,00 km, 1,50 km), καθώς και μελέτη αντλιοστασίου, σύνδεσης δικτύου αποχέτευσης, ελέγχους παροχετευτικότητας, μελέτη τεχνικών διέλευσης οδών και συμβολής ρεμάτων, επικαιροποίηση υφιστάμενων μελετών και μελέτη αγωγών ομβρίων σε οικισμούς.