ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/154/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 154/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το Τμήμα 6 της προμήθειας με τίτλο «Προμήθεια ειδικών μέσων περιπολίας και απομάκρυνσης πολιτών». Η προμήθεια χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2021-2027 και αφορά 42 ειδικά λεωφορεία μεταφοράς προσωπικού, με συμβατική δαπάνη 15.044.400,00 ευρώ προ ΦΠΑ. Ο διαγωνισμός διεξήχθη από την Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε., η οποία αποτελεί καθολικό διάδοχο του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. Ο οικονομικός φορέας «...» αναδείχθηκε προσωρινός και οριστικός ανάδοχος. Η προσφορά του άλλου οικονομικού φορέα απορρίφθηκε, κυρίως λόγω μη συμμόρφωσης με τεχνικές απαιτήσεις της διακήρυξης. Το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, καθώς ο διαγωνισμός διεξήχθη νόμιμα και η προδικαστική προσφυγή του άλλου διαγωνιζόμενου απορρίφθηκε, με αποτέλεσμα να μην κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/57/2025
Η Πράξη 57/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια «Πυροσβεστικά Οχήματα και Λοιπά Μέσα για το Πυροσβεστικό Σώμα». Ο έλεγχος επικεντρώθηκε στα Τμήματα 1, 2, 3, 5, 6, 13 και 14, με συνολική συμβατική δαπάνη 35.486.249,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Η διαδικασία διεξήχθη από την Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε., ως καθολικό διάδοχο του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ., με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα προσφορά βάσει της βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιμής. Το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία. Κατά συνέπεια, δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων μεταξύ του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και των αναδόχων οικονομικών φορέων.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/47/2025
Η Πράξη 47/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των σχεδίων συμβάσεων για τα Τμήματα 10, 11 και 12 της προμήθειας «Προμήθεια ειδικών μέσων περιπολίας και απομάκρυνσης πολιτών». Η προμήθεια, συνολικής συμβατικής δαπάνης 1.957.200,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ για τα ελεγχόμενα Τμήματα, αφορά την προμήθεια λεωφορείων, οχημάτων οδικής βοήθειας και οχημάτων μεταφοράς προσωπικού τύπου VAN για την ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος και της Ελληνικής Αστυνομίας, με φορέα ανάθεσης την Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι η αναγκαιότητα και η προϋπολογιζόμενη δαπάνη τεκμηριώνονται επαρκώς, ενώ η διαδικασία διενεργήθηκε νόμιμα, συμπεριλαμβανομένης και της απόρριψης μίας προσφοράς λόγω τεχνικών ελλείψεων. Κατακυρώθηκαν οριστικώς στους οικονομικούς φορείς «… Α.Ε.Ε.» (Τμήματα 10, 11) και «… Α.Ε.Β.Ε.» (Τμήμα 12). Το Συνέδριο έκρινε ότι δεν υπάρχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/149/2025
Η Πράξη 149/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για την προμήθεια «πετρελαίου κίνησης για λεβητοστάσιο» του Γενικού Νοσοκομείου Χανίων. Αρχικά, ο πρώτος ανάδοχος («... Α.Ε.») κηρύχθηκε έκπτωτος, καθώς δεν προσήλθε για υπογραφή της σύμβασης, ακόμη και μετά την απόρριψη των προσφυγών του. Στη συνέχεια, η προμήθεια κατακυρώθηκε στον οικονομικό φορέα «... Ο.Ε.», ο οποίος όμως συγχωνεύτηκε, με καθολικό διάδοχο την εταιρεία «...». Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον νέο διάδοχο («...»), υπό δύο όρους: α) αντικατάσταση των παλαιών κρατήσεων ΕΑΑΔΗΣΥ και ΑΕΠΠ με την ισχύουσα κράτηση 0,10% υπέρ της Ενιαίας Αρχής Δημόσιων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), και β) ρητή προσθήκη των όρων τροποποίησης της σύμβασης όπως ορίζονται στην παράγραφο 4.5 της διακήρυξης.
ΝΣΚ/57/2011
Περιουσία Ασφαλιστικών Ταμείων – Καθολική διαδοχή – Υποθήκη επί ακινήτου – Εξάλειψη υποθήκης – Αρμόδιος φορέας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μετά την ένταξη του κλάδου σύνταξης στο Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ., στο οποίο περιήλθε κατά τους νομίμους τύπους και το υπό εκμετάλλευση ακίνητο επί της οδού Αμερικής 6 ως καθολικό διάδοχο, το χρέος που δημιουργήθηκε εξαιτίας της μισθωτικής σχέσης στο ακίνητο αυτό, με αρχικό δανειστή το Τ.Α.Π.Ι.Λ.Τ. έχει περιέλθει στο Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ., και συνεπώς το Ίδρυμα είναι ο αρμόδιος φορέας για να συναινέσει στην εξάλειψη της υποθήκης, η οποία αποτελεί παρεπόμενο δικαίωμα σε σχέση με το χρέος και έλκεται από αυτό. (ομοφ.)
ΑΕΠΠ/1051/2018
Ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου της αναθέτουσας αρχής, με την οποία απορρίφθηκε η τεχνική προσφορά του στον διαγωνισμό για την προμήθεια και εγκατάσταση ενός συστήματος αξονικής τομογραφίας 64 τομών, εκτιμώμενης αξίας 403.225,80 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Ο διαγωνισμός διεξήχθη με κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει σχέσης ποιότητας-τιμής. Ο προσφεύγων ισχυρίζεται ότι το προσφερόμενο σύστημά του καλύπτει τις τεχνικές προδιαγραφές, ιδίως ως προς τον χρόνο συνεχούς έκθεσης της ακτινολογικής λυχνίας (≥100 δευτερόλεπτα στα 120 kV & 200 mA) και τον χρόνο συνεχούς ελικοειδούς σάρωσης (≥100 δευτερόλεπτα με 64 ταυτόχρονες τομές), και ότι τα τεχνικά έγγραφα που κατέθεσε συμφωνούν μεταξύ τους.
ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/208/2025
Η Πράξη 208/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης του έργου «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΕΕΛ ΠΑΝΑΓΙΑΣ-ΠΟΤΑΜΙΑΣ» της Δ.Ε.Υ.Α. Θάσου, με συμβατική δαπάνη 5.986.646,25 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.). Ο διαγωνισμός διεξήχθη με κριτήριο ανάθεσης τη βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής. Από τους δύο διαγωνιζόμενους, ο ένας απορρίφθηκε επειδή η επικαλούμενη εμπειρία του ήταν εκτός της ζητούμενης δεκαετίας 2013-2022. Ο εναπομείνας οικονομικός φορέας, «... Α.Ε.», αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος με συνολική βαθμολογία 60,09. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό τον όρο της διενέργειας συγκεκριμένων διορθώσεων, όπως η ορθή συμπλήρωση του ποσού της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης και η διόρθωση ορισμένων αριθμών αποφάσεων της Δημοτικής Επιτροπής Θάσου και στοιχείων χρηματοδότησης.
ΕΑΔΗΣΥ/1372/2023
Ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της απόφασης με αριθμό .../2023 της αναθέτουσας αρχής, με την οποία έγινε δεκτή η προσφορά του παρεμβαίνοντος, ο οποίος ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος. Η σύμβαση αφορά την παροχή υπηρεσιών ... για πέντε (5) έτη, με εκτιμώμενη αξία ... ευρώ. Ο διαγωνισμός έγινε με κριτήριο ανάθεσης τη μεγαλύτερη τιμή προσφοράς και η διαδικασία διεξήχθη σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 4412/2016.
ΝΣΚ/80/2017
Δυνατότητα εφαρμογής στον ΕΦΚΑ, ως καθολικό διάδοχο του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ (και των λοιπών εντασσομένων Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης), διάταξης του ν. 4310/2014, που προβλέπει ότι το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ διενεργεί διαγωνισμούς, κατά παρέκκλιση των διατάξεων των ν. 2503/1997 και 3852/2010, για την κάλυψη των αναγκών σε πετρέλαιο θέρμανσης των κτιρίων του στο σύνολο της Επικρατείας που στεγάζονται υπηρεσίες του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, είτε αυτοτελώς είτε συστεγάζονται με άλλες υπηρεσίες.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το άρθρο 55 παρ. 6Δ του ν. 4310/2014, που προβλέπει τη δυνατότητα των υπηρεσιών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ να διενεργούν διαγωνισμούς για την κάλυψη των αναγκών σε πετρέλαιο θέρμανσης των κτιρίων που στεγάζουν, είτε αυτοτελώς είτε συστεγαζόμενες με άλλους φορείς, τις υπηρεσίες του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, στο σύνολο της επικράτειας, κατά παρέκκλιση των διατάξεων του ν. 2503/1997 και 3852/2010 (οι οποίες ορίζουν ότι τα ν.π.δ.δ. διενεργούν τους διαγωνισμούς τους για την προμήθεια πετρελαιοειδών μέσω των νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων και ήδη των περιφερειών), έχει εφαρμογή στον Ε.Φ.Κ.Α. (ως καθολικό διάδοχο των εντασσομένων φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης, στον οποίον περιήλθε αυτοδίκαια και η ακίνητη περιουσία του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ), καθόσον αυτός υπεισήλθε και στα πάσης φύσεως δικαιώματα και υποχρεώσεις των εντασσόμενων φορέων.
ΝΣΚ/25/2004
Νομιμότητα διεξαγωγής διαγωνισμού κατασκευής δημόσιου έργου.α) Ανοικτή δημοπρασία για την κατασκευή δημόσιου έργου, στην οποία εφαρμόζεται (και) η Κοινοτική νομοθεσία, δεν θεωρείται ότι διεξήχθη νόμιμα, αν κατά την ορισθείσα για την υποβολή των προσφορών ημερομηνία, δεν συνεδρίασε η Επιτροπή του διαγωνισμού. β) Ο νέος διαγωνισμός για το ίδιο έργο δεν θεωρείται επαναληπτικός, διότι ο αρχικός θεωρείται ως μη γενόμενος. (πλειοψ.)
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/206/2025
Η απόφαση αποτελεί Πράξη του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΠΡΑΞΗ 206/2025), το οποίο συνήλθε στις 3 Ιουνίου 2025. Ελέγχθηκε η νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση του Τμήματος 17 της προμήθειας «Αγορά μηχανών πυρόσβεσης και άλλων οχημάτων απόκρισης για το Πυροσβεστικό Σώμα» και «Αγορά οχημάτων για την ΓΓΠΠ, Περιφερειακά - Τοπικά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας και Εθελοντικούς Οργανισμούς». Το έργο ανατέθηκε από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με διενεργούσα αρχή το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ./Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε., με προϋπολογισμό 564.500,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. για το Τμήμα 17. Μετά από προσφυγές και ακυρώσεις, οριστικός ανάδοχος ανακηρύχθηκε ο οικονομικός φορέας «.. Ο.Ε.» με συμβατική αξία 445.000,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.