ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/196/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 196/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας σύναψης και του σχεδίου της 1ης εκτελεστικής σύμβασης της συμφωνίας-πλαίσιο 129/5.5.2025 μεταξύ της Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε. και της κοινοπραξίας «..». Η εκτελεστική σύμβαση, συμβατικής αξίας 1.082.250,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), αφορά στο Προϊόν/Μέρος 1 του αντικειμένου, δηλαδή την παροχή υπηρεσιών επεξεργασίας και διαχείρισης δεδομένων υδρομετρητών (MDM), συμπεριλαμβανομένης της αρχικής εγκατάστασης και πενταετούς ετήσιας υποστήριξης λειτουργίας πλατφόρμας λογισμικού. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχόμενη διαδικασία ανάθεσης. Κατά συνέπεια, αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου, υπό τον όρο της προσκόμισης υπεύθυνης δήλωσης περί μη οψιγενών μεταβολών από κάθε μέλος της συμβαλλόμενης κοινοπραξίας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/204/2025
Η Πράξη 204/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας σύναψης και του σχεδίου της 1ης εκτελεστικής σύμβασης MDC (Εξοπλισμός πεδίου και σύστημα AMR), η οποία προέρχεται από τη συμφωνία-πλαίσιο 129/2025 μεταξύ της ΕΥΑΘ ΑΕ και μιας ένωσης οικονομικών φορέων. Η σύμβαση, συνολικής δαπάνης 4.925.615,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ και δικαιωμάτων προαίρεσης, αφορά την προμήθεια υδρομετρητών και την παροχή υπηρεσιών λειτουργίας λογισμικού συλλογής δεδομένων, συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας και εγκατάστασης 25.000 νέων ηλεκτρονικών υδρομετρητών. Το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη ότι η απευθείας ανάθεση προβλεπόταν στην αρχική διακήρυξη 12/2022, έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, υπό τον όρο να προσκομισθεί υπεύθυνη δήλωση περί μη οψιγενών μεταβολών από κάθε μέλος της συμβαλλόμενης Κοινοπραξίας.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/195/2025
Η Πράξη 195/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της 2ης εκτελεστικής σύμβασης MDC (Εξοπλισμός πεδίου και σύστημα AMR), η οποία αποτελεί μέρος της συμφωνίας-πλαίσιο 129/5.5.2025 μεταξύ της Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης Α.Ε. (ΕΥΑΘ Α.Ε.) και της κοινοπραξίας «.. Α.Τ.Ε. Κ/Ξ». Αντικείμενο της σύμβασης είναι η προμήθεια και εγκατάσταση 25.000 νέων ηλεκτρονικών υδρομετρητών, η ενσωμάτωσή τους στο λογισμικό MDC και η λειτουργία του λογισμικού, με συμβατική αξία 4.761.680,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της σύμβασης, υπό τον όρο της ορθής συμπλήρωσης των ποσών των εγγυητικών επιστολών, την προσκόμιση υπεύθυνης δήλωσης περί μη οψιγενών μεταβολών από τα μέλη της κοινοπραξίας, και τη διόρθωση της επωνυμίας της κοινοπραξίας στο σχέδιο της σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/60/2023
Η Πράξη 060/2023 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας επιλογής αναδόχου από τον Δήμο Ηρακλείου Αττικής και του σχεδίου σύμβασης για την «Προμήθεια και τοποθέτηση αστικού εξοπλισμού» συνολικής προϋπολογισθείσας δαπάνης 2.539.869,87 ευρώ (με ΦΠΑ). Το αντικείμενο υποδιαιρέθηκε σε Ομάδα Α (χώροι πρασίνου) και Ομάδα Β (παιδικές χαρές). Ως οριστικός ανάδοχος, μετά από αξιολόγηση και αντιμετώπιση οψιγενών μεταβολών στη νομική της μορφή (από ΙΚΕ σε ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ), ανακηρύχθηκε η εταιρεία «... ΤΕΧΝΙΚΗ – ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΙΚΕ». Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης. Ωστόσο, έθεσε την επισήμανση για τη διόρθωση του αναγραφόμενου ποσού της εγγύησης καλής εκτέλεσης στο σχέδιο σύμβασης, από το εσφαλμένο 81.115,23 ευρώ στο ορθό 81.931,29 ευρώ (το οποίο αντιστοιχεί στο 4% της εκτιμώμενης αξίας πλέον ΦΠΑ).
ΑΕΠΠ/1154/2021
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης έγκρισης και κατακύρωσης του έργου «Αναβάθμιση Επικοινωνιών GAG Α/Δ ...», συνολικού προϋπολογισμού 289.000,00€ (χωρίς ΦΠΑ). Ισχυρίζεται ότι ο προσωρινός μειοδότης («...») είχε αποσύρει την προσφορά του λόγω οψιγενών μεταβολών και αδυναμίας εκπλήρωσης των προδιαγραφών της σύμβασης, όπως η έλλειψη ISO 9001/2015 και η ανάγκη στήριξης σε τρίτους. Κατακρίνει τη νομιμότητα της κατακύρωσης, καθώς ο μειοδότης δεν πληρούσε πλέον τις απαιτήσεις της Διακήρυξης, παραβιάζοντας τις αρχές ίσης μεταχείρισης και διαφάνειας.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/100/2023
«Προμήθεια υποδομής για παροχή υπηρεσιών Ιδιωτικού υπολογιστικού Νέφους υπό τη μορφή IaaS» & το Υποέργο 2 «Υπηρεσίες …& Πλατφόρμας αυτοματοποίησης επιχειρησιακών διαδικασιών ως υπηρεσία (Automation as a service)» της Πράξης «…», εκτιμώμενης αξίας - συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων προαίρεσης - 46.613.050,00 ευρώ (πλέον ΦΠΑ).(...) Κατ’ ακολουθίαν, δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο, με το 22713/20.12.2022 έγγραφο του - κατ’ εντολή του Διευθύνοντος Συμβούλου - Γενικού Διευθυντή Λειτουργίας της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «….», σχεδίου σύμβασης. Δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης μεταξύ της εταιρείας «Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε.» και της εταιρείας «...» με αντικείμενο «Εκσυγχρονισμός και ενίσχυση της υφιστάμενης on-premises υποδομής του Κυβερνητικού Υπολογιστικού Νέφους (G-Cloud) και δημιουργία δεύτερου κόμβου και παροχή υπηρεσιών …& Πλατφόρμας αυτοματοποίησης επιχειρησιακών διαδικασιών ως υπηρεσία (…)», Υποέργο 2 «Υπηρεσίες …& Πλατφόρμας αυτοματοποίησης επιχειρησιακών διαδικασιών ως υπηρεσία (Automation as a service)» της Πράξης «…», αντί συμβατικού τιμήματος 10.804.000,00 ευρώ (πλέον ΦΠΑ).
26411/2021
Καθορισμός διαδικασίας και ηλεκτρονικών προδιαγραφών της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τη διεξαγωγή της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας μεταξύ των πιστωτών για την έγκριση σχεδίου συμφωνίας εξυγίανσης στο πλαίσιο του ν. 4738/2020 (Α’ 207) «Ρύθμιση οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας και άλλες διατάξεις».
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/607/2021
Εκπόνηση αρχιτεκτονικής μελέτης...Κατ’ ακολουθία, η ένδικη προσφυγή και η υπέρ αυτής παρέμβαση πρέπει να γίνουν δεκτές, να ανακληθεί η 36/2021 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και να επιτραπεί η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας .... και της υπό σύσταση κοινοπραξίας με την επωνυμία «....» υπό τον όρο εγκρίσεως του αποτελέσματος του ελέγχου των προσκομισθέντων δικαιολογητικών κατακύρωσης και καταλληλότητας της αναδόχου κοινοπραξίας και της συνεργαζόμενης με αυτήν εταιρείας «....» από την Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας .... (βλ. άρθρο 15 παρ. 2 εδ. τελευταίο της Υ.Α. 26804/2011) και της αναγραφής της σχετικής εγκριτικής απόφασης στο προοίμιο («έχοντας υπ’ όψη») του σχεδίου σύμβασης. Τέλος, γενόμενης δεκτής της προσφυγής, πρέπει να διαταχθεί η απόδοση στους προσφεύγοντες του κατατεθέντος παραβόλου (βλ. άρθρο 310 παρ. 1 του ν. 4700/2020).
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/295/2025
Η Πράξη 295/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο της Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (Ε.Υ.Α.Θ.) Α.Ε., με τίτλο «Α΄ Ομάδα επειγόντων έργων ύδρευσης έτους 2025». Ο προϋπολογισμός του έργου, χωρίς ΦΠΑ, ανέρχεται σε 4.200.000,00 ευρώ με δικαίωμα προαίρεσης 600.000,00 ευρώ. Ανάδοχος αναδείχθηκε η Ένωση Οικονομικών Φορέων «…Α.Τ.Ε.Β.Ε.» με προσφερόμενο ποσοστό έκπτωσης 11,00%. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι λόγω της γενικής περιγραφής του έργου και του μη προσδιορισμού των σημείων εκτέλεσης, δεν είναι δυνατή η σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης κατά την εκτέλεση.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/65/2025
Η Πράξη 65/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας για το έργο «ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΔΙΚΤΥΟΥ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΑΚΑΘΑΡΤΩΝ ΟΙΚΙΣΜΟΥ Ν. ΑΓΧΙΑΛΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΧΑΛΚΗΔΟΝΟΣ». Το έργο, αρχικού προϋπολογισμού 1.899.193,55 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), υλοποιείται από την Ε.Υ.Α.Θ. Παγίων κατόπιν προγραμματικής σύμβασης με τη Δ.Ε.Υ.Α.Χ. και χρηματοδοτείται κυρίως από το πρόγραμμα «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ». Ο διαγωνισμός, με κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή, κατέληξε στην ανάδειξη της εταιρείας «... ΑΤΕ» ως αναδόχου με συμβατικό τίμημα 1.354.311,82 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), αφού προηγουμένως έγινε αποδεκτή η αιτιολόγηση της ασυνήθιστα χαμηλής προσφοράς της. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου και, ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/518/2022
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης με αντικείμενο «Υπηρεσίες καθαριότητας των κτηρίων των Υπηρεσιών αρμοδιότητας της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πελοποννήσου», προεκτιμώμενης αμοιβής 982.086,06 ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α. (1.217.786,70 ευρώ με Φ.Π.Α.) και δικαιώματος παράτασης έως 12 μήνες, προϋπολογισμού 491.043,03 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α.(...)έκανε δεκτές τις προσφορές των εταιρειών «… ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΙΑ» και «… A.E.», καθόσον διαπίστωσε ότι η τελευταία εταιρία είχε καταθέσει εμπρόθεσμα αποδεικτικό κατάθεσης φακέλου σε ταχυδρομική εταιρία (voucher) μέσω της πλατφόρμας ΕΣΗΔΗΣ, σύμφωνα με τη διακήρυξη(...)Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης