ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/195/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 195/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της 2ης εκτελεστικής σύμβασης MDC (Εξοπλισμός πεδίου και σύστημα AMR), η οποία αποτελεί μέρος της συμφωνίας-πλαίσιο 129/5.5.2025 μεταξύ της Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης Α.Ε. (ΕΥΑΘ Α.Ε.) και της κοινοπραξίας «.. Α.Τ.Ε. Κ/Ξ». Αντικείμενο της σύμβασης είναι η προμήθεια και εγκατάσταση 25.000 νέων ηλεκτρονικών υδρομετρητών, η ενσωμάτωσή τους στο λογισμικό MDC και η λειτουργία του λογισμικού, με συμβατική αξία 4.761.680,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της σύμβασης, υπό τον όρο της ορθής συμπλήρωσης των ποσών των εγγυητικών επιστολών, την προσκόμιση υπεύθυνης δήλωσης περί μη οψιγενών μεταβολών από τα μέλη της κοινοπραξίας, και τη διόρθωση της επωνυμίας της κοινοπραξίας στο σχέδιο της σύμβασης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/204/2025
Η Πράξη 204/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας σύναψης και του σχεδίου της 1ης εκτελεστικής σύμβασης MDC (Εξοπλισμός πεδίου και σύστημα AMR), η οποία προέρχεται από τη συμφωνία-πλαίσιο 129/2025 μεταξύ της ΕΥΑΘ ΑΕ και μιας ένωσης οικονομικών φορέων. Η σύμβαση, συνολικής δαπάνης 4.925.615,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ και δικαιωμάτων προαίρεσης, αφορά την προμήθεια υδρομετρητών και την παροχή υπηρεσιών λειτουργίας λογισμικού συλλογής δεδομένων, συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας και εγκατάστασης 25.000 νέων ηλεκτρονικών υδρομετρητών. Το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη ότι η απευθείας ανάθεση προβλεπόταν στην αρχική διακήρυξη 12/2022, έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, υπό τον όρο να προσκομισθεί υπεύθυνη δήλωση περί μη οψιγενών μεταβολών από κάθε μέλος της συμβαλλόμενης Κοινοπραξίας.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/196/2025
Η Πράξη 196/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας σύναψης και του σχεδίου της 1ης εκτελεστικής σύμβασης της συμφωνίας-πλαίσιο 129/5.5.2025 μεταξύ της Ε.Υ.Α.Θ. Α.Ε. και της κοινοπραξίας «..». Η εκτελεστική σύμβαση, συμβατικής αξίας 1.082.250,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), αφορά στο Προϊόν/Μέρος 1 του αντικειμένου, δηλαδή την παροχή υπηρεσιών επεξεργασίας και διαχείρισης δεδομένων υδρομετρητών (MDM), συμπεριλαμβανομένης της αρχικής εγκατάστασης και πενταετούς ετήσιας υποστήριξης λειτουργίας πλατφόρμας λογισμικού. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχόμενη διαδικασία ανάθεσης. Κατά συνέπεια, αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου, υπό τον όρο της προσκόμισης υπεύθυνης δήλωσης περί μη οψιγενών μεταβολών από κάθε μέλος της συμβαλλόμενης κοινοπραξίας.
ΑΕΠΠ/192/2019
Η προσφεύγουσα αιτείται την ακύρωση της απόφασης 570/2018 του Δ.Σ. του αναθέτοντος φορέα (ΕΥΑΘ Α.Ε.), η οποία απορρίπτει την προσφορά της και αποδέχεται την προσφορά της παρεμβαίνουσας. Επίσης, ζητά την ακύρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας λόγω παραλείψεων και πλημμελειών. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά τη «Προμήθεια & Τοποθέτηση Τηλεέλεγχου και Αυτοματισμού του συστήματος Ύδρευσης της περιοχής εξυπηρέτησης της ΕΥΑΘ» με προϋπολογισμό 4.150.340,76 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η προσφυγή θεμελιώνεται σε ασυμφωνίες με τους όρους της διακήρυξης, ιδίως ως προς τεχνικές προδιαγραφές και την αρχή της διαφάνειας.
ΕλΣυν/Ε Κλιμ/159/2010
Μη νόμιμη διαδικασία ανάθεσης δημοσίου έργου, καθόσον μη νομίμως αποκλείστηκε η πρώτη μειοδότρια Κ/Ξ εργοληπτικών επιχειρήσεων, αφού: α) η μη αναγραφή στην κατατεθείσα εγγυητική επιστολή των πατρωνύμων των κοινοπρακτούντων μερών- ατομικών εργοληπτών, δεν συνιστά πλημμέλεια, που οδηγεί σε ακυρότητα της εγγυητικής επιστολής, δεδομένου ότι δεν καταλείπεται αμφιβολία για τους διαγωνιζόμενους, για τους οποίους αυτή παρέχεται, β) η υπογραφή στην υπεύθυνη δήλωση, στην οποία αναφέρονται τα υποβαλλόμενα δικαιολογητικά του δεύτερου μέλους της Κ/Ξ μόνο στην εμπρόσθια και όχι την οπίσθια όψη αυτής, εφόσον η απαρίθμηση των δικαιολογητικών συνεχίζεται ενιαία (χωρία να διακόπτεται) στην εμπρόσθια και την οπίσθια όψη της δήλωσης, γ) η αναφορά του πρώτου και τρίτου μέλους της Κ/Ξ στις υπεύθυνες δηλώσεις περί ανεκτέλεστου μέρους των εργολαβικών συμβάσεων δεν σημαίνει ότι οι ανωτέρω έχουν ανεκτέλεστα έργα, για τα οποία έχουν υποχρέωση να προσκομίσουν περαιτέρω ασφαλιστικές ενημερότητες δεδομένου ότι δεν αποδεικνύεται το αντίθετο, δ) η μη αναγρα¬φή στο ιδιωτικό συμφωνητικό σύστασης της Κ/Ξ της επωνυμίας και της έδρας της δεν συνιστούν νόμιμο λόγο αποκλεισμού της. Με την 2015/2010 απόφασή του το VI Τμήμα του Έλεγκτικού Συνεδρίου απορρίφθηκε αίτηση ανάκλησης κατά της προμνησθείσας Πράξης του Κλιμακίου ως εκπρόθεσμη.
ΣΤΕ/ΕΑ/162/2015
Επεξεργασία λυμάτων Δήμου...Επειδή, ενόψει των ανωτέρω, η κρινόμενη αίτηση πρέπει : α. να γίνει δεκτή, κατά το μέρος που αφορά την αποδοχή των τεχνικών προσφορών της εταιρείας «... ΑΕ», της Κ/Ξ «... ΑΤΕΕ - ... ΑΤΕ» και της Κ/Ξ «... ΑΕ – ... ΑΕ - Κ/Ξ ... ΑΕ - ... ΑΤΕ» και να απορριφθούν οι παρεμβάσεις των τριών αυτών διαδίκων και β. να απορριφθεί, κατά το μέρος που βάλλει κατά της αποδοχής της τεχνικής προσφοράς της Κ/Ξ «... ΑΕ - ... ΑΕ» και να γίνει δεκτή η παρέμβαση της τελευταίας αυτής κοινοπραξίας. Ως κατάλληλο δε ασφαλιστικό μέτρο πρέπει να διαταχθεί η αναστολή εκτελέσεως των πράξεων 3/123/3.4.2015 και 5/193/2.6.2015 του Δ.Σ. ΔΕΥΑΙ, καθ’ ο μέρος με αυτές κρίθηκαν αποδεκτές οι τεχνικές προσφορές της εταιρείας «... ΑΕ», της Κ/Ξ «... ΑΤΕΕ - ... ΑΤΕ» και της Κ/Ξ «... ΑΕ – ... ΑΕ - Κ/Ξ ... ΑΕ - ... ΑΤΕ», καθώς και η πρόοδος του διαγωνισμού με τη συμμετοχή των διαγωνιζομένων αυτών, μέχρι την δημοσίευση απόφασης επί της αιτήσεως ακυρώσεως που η αιτούσα πρέπει να ασκήσει σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 7 εδ. γ΄ του ν. 3886/2010. Πάντως, ο αναθέτων φορέας δύναται να επανέλθει και πριν από την άσκηση της εν λόγω αιτήσεως ακυρώσεως ή την δημοσίευση αποφάσεως επ’ αυτής και να κρίνει αιτιολογημένως τη βασιμότητα των αιτιάσεων, η απόρριψη των οποίων χωρίς ειδικότερη αιτιολογία πιθανολογήθηκε σοβαρώς ως μη νόμιμη (ανωτέρω, σκ. 11), να εκδώσει σχετική πράξη και να συνεχίσει τη διαδικασία του διαγωνισμού. Εξάλλου, η Επιτροπή Αναστολών, εκτιμώντας τις περιστάσεις, συμψηφίζει τη δικαστική δαπάνη μεταξύ των διαδίκων.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/300/2023
Νομιμότητα της από 8.6.2023 εγκριθείσας τροποποίησης της από 20.4.2021 σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής (ΟΤΑ B΄ Βαθμού) και της κοινοπραξίας (Κ/Ξ)... που αφορά στο έργο «Συντήρηση και αναβάθμιση του οδοφωτισμού των κυρίων οδικών αξόνων της Περιφέρειας Αττικής με σκοπό την εξοικονόμηση ενέργειας και τη μείωση κόστους λειτουργίας».(...)Αποφαίνεται ότι είναι μη νόμιμη η από 8.6.2023 εγκριθείσα τροποποίηση της από 20.4.2021 σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και της κοινοπραξίας... για τη «Συντήρηση και αναβάθμιση του οδοφωτισμού των κυρίων οδικών αξόνων της Περιφέρειας Αττικής με σκοπό την εξοικονόμηση ενέργειας και τη μείωση κόστους λειτουργίας» και κωλύεται η υπογραφή του σχετικού υποβληθέντος για έλεγχο σχεδίου τροποποιητικής σύμβασης.
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/261/2024
ΑΕΠΠ/543/2018
Η προσφεύγουσα ατομική επιχείρηση με την προδικαστική προσφυγή της επιδιώκει την ακύρωση της υπ’ αριθμ. 200/10.05.2018 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του αναθέτοντος φορέα (ΕΥΑΘ Α.Ε.), με την οποία εγκρίθηκαν τα πρακτικά της Επιτροπής Διενέργειας του διαγωνισμού για την «Παροχή υπηρεσιών καθαρισμού των κτιριακών εγκαταστάσεων της ΕΥΑΘ Α.Ε. για 1 έτος» με προϋπολογισμό 120.000,00 € (συν ΦΠΑ) και δικαίωμα προαίρεσης για 6 επιπλέον μήνες (συνολικός προϋπολογισμός 180.000,00 € συν ΦΠΑ). Ισχυρίζεται ότι οι προσφορές των οικονομικών φορέων (συμπεριλαμβανομένης της παρεμβαίνουσας) έπρεπε να απορριφθούν λόγω πλημμελειών στις τεχνικές και οικονομικές προσφορές τους, όπως ελλιπή δικαιολογητικά, μη συμμόρφωση με ειδικούς όρους της διακήρυξης και υποβολή ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών χωρίς επαρκή αιτιολόγηση.
ΑΕΠΠ/82/2017
Η επίμαχη προδικαστική προσφυγή αφορά τον ανοικτό ηλεκτρονικό δημόσιο διαγωνισμό της ΕΥΑΘ Α.Ε. με αριθμό 23/2017. Η προσφεύγουσα εταιρεία ζητεί την ακύρωση της διακήρυξης, επειδή απαιτεί – επί ποινή αποκλεισμού – ο φάκελος τεχνικής προσφοράς όλων των υποψηφίων να περιλαμβάνει εγκαταστάσεις συνεργείου επισκευών ηλεκτροκινητήρων στον Νομό Θεσσαλονίκης. Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η παροχή υπηρεσιών ετήσιας επισκευής ηλεκτροκινητήρων υδρευτικών εγκαταστάσεων, με προϋπολογισμό 120.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) για ένα έτος, με δικαίωμα προαίρεσης για έξι μήνες, συνολικού προϋπολογισμού 180.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
ΕΣ/ΜΕΙΖ.ΕΠΤΑΜΕΛΟΥΣ/1793/2013
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:ζητείται η αναθεώρηση της 746/2013 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Με την απόφαση αυτή απορρίφθηκαν ως απαράδεκτες, λόγω ελλείψεως εννόμου συμφέροντος για την κοινοπραξία «Κ/Ξ … - … Α.Τ.Ε.» και λόγω παρέλευσης της τασσόμενης στο νόμο αποκλειστικής δεκαπενθήμερης προθεσμίας για τις κοινοπραξίες «… Α.Τ.Ε. – … Α.Ε.» και «ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ … Α.Ε. – … Α.Ε. – … S.A.», οι αιτήσεις των και νυν αιτουσών για ανάκληση της 580/2012 πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία κρίθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και της κοινοπραξίας «… Α.Ε. – … Α.Ε. – … Α.Ε.», για την εκτέλεση του έργου «Συλλογή, μεταφορά, επεξεργασία και διάθεση ακαθάρτων περιοχών … - …», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 112.900.193,61 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.(...) νομίμως απορρίφθηκαν ως εκπρόθεσμες οι αιτήσεις ανάκλησης της δεύτερης και τρίτης αιτούσας κοινοπραξίας, καθώς και των μελών της τελευταίας ανωνύμων εταιρειών, λόγω παρέλευσης της προβλεπόμενης στις οικείες διατάξεις αποκλειστικής δεκαπενθήμερης προθεσμίας για την άσκησή τους, καθόσον εκ των στοιχείων του φακέλου προκύπτει σαφώς η ημερομηνία κοινοποίησης, δια τηλεομοιοτυπίας (fax), της 580/2012 πράξης του Ε΄ Κλιμακίου στην Περιφέρεια Αττικής, ως αναθέτουσας αρχής, καθώς και παραλαβής της εν λόγω πράξης από την τελευταία και αποστολής της προς τις αιτούσες κοινοπραξίες, μεσολαβούντος σε κάθε περίπτωση επαρκούς χρόνου έως τη λήξη της σχετικής προθεσμίας. Περαιτέρω, νομίμως απερρίφθη ως απαράδεκτη η αίτηση ανάκλησης της πρώτης εκ των αιτουσών την αναθεώρηση κοινοπραξίας, ελλείψει σπουδαίου εννόμου συμφέροντος, αφού τυχόν ανάκληση της προσβληθείσας πράξης του Κλιμακίου, κατά παραδοχή των λόγων ανάκλησης, θα είχε ως αποκλειστική συνέπεια τη ματαίωση της ανάθεσης και, ενδεχομένως, την επανάληψη της διαδικασίας. Το γεγονός όμως ότι η μόνη ωφέλεια που θα μπορούσε να αποκομίσει η αιτούσα από την ευδοκίμηση της αίτησής της θα συνίστατο στο ενδεχόμενο, υπό την προϋπόθεση της επαναπροκήρυξης του διαγωνισμού και συμμετοχής της στη σχετική διαδικασία, να ανακηρυχθεί ανάδοχος, καθιστά το έννομο συμφέρον της μελλοντικό και αβέβαιο και στερεί από αυτό τον χαρακτήρα του αμέσου και ενεστώτος, δοθέντος, μάλιστα, ότι για τη θεμελίωση «σπουδαίου εννόμου συμφέροντος» για την άσκηση αίτησης ανάκλησης δεν αρκεί το γενικό ενδιαφέρον για την τήρηση της νομιμότητας και την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος, αφού τέτοιο ενδιαφέρον θα μπορούσε να επικαλεσθεί οποιοσδήποτε διοικούμενος, με συνέπεια η αίτηση ανάκλησης να μετατραπεί από βοήθημα, που παρέχεται στους προσωπικώς θιγόμενους από το αποτέλεσμα του πρωτοβάθμιου προσυμβατικού ελέγχου..., σε «λαϊκή αγωγή» για την προστασία γενικών και απρόσωπων συμφερόντων. Απορρίπτει τις αιτήσεις αναθεώρησης
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/154/2025
Η Πράξη 154/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για το έργο της ΕΥΑΘ Α.Ε., «Αντικατάσταση των δύο ωθητικών αγωγών του Αντλιοστασίου Αποχέτευσης ΑΑ12 και έργα βελτίωσης της λειτουργίας του αποχετευτικού δικτύου της περιοχής Ανάληψης». Το έργο, προϋπολογισμού 3.350.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), ανατέθηκε μέσω ανοικτής διαδικασίας με κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή. Κατατέθηκε μόνο μία προσφορά. Το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη την έγκριση των πρακτικών του διαγωνισμού και τη βεβαίωση ότι δεν εκκρεμούν ένδικα μέσα, διαπίστωσε ότι δεν υπήρξαν νομικές πλημμέλειες και αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με την ένωση εταιρειών που αναδείχθηκε ανάδοχος.