ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/209/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 209/2025 του ΣΤ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και του οικονομικού φορέα για την «Προμήθεια και Εγκατάσταση ενός (1) Συστήματος Υδρογόνου, Φωτοβολταϊκής εγκατάστασης, Φορτιστή, Σταθμού Ανεφοδιασμού Υδρογόνου και δύο (2) οχημάτων υδρογόνου» (συνολικής αξίας 2.147.425,00 ευρώ άνευ ΦΠΑ). Διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες όπως: α) Ασάφεια στον προσδιορισμό του οικονομικού αντικειμένου και μη τεκμηρίωση της προϋπολογιζόμενης δαπάνης του Τμήματος 1. β) Έλλειψη ωριμότητας της ανάθεσης, καθώς η χωροθέτηση του πρατηρίου υδρογόνου ήταν ενδεικτική και δεν είχε εκκινήσει η διαδικασία αδειοδότησης. γ) Θέσπιση μη νόμιμου όρου τεχνικής/επαγγελματικής ικανότητας που απαιτούσε εμπειρία αποκλειστικά από δημόσιους φορείς, περιορίζοντας τον ανταγωνισμό. Λόγω των πλημμελειών του Τμήματος 1, κωλύεται συνολικά η σύμβαση, συμπεριλαμβανομένου του Τμήματος 2 (οχήματα), λόγω του παρακολουθηματικού χαρακτήρα του.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/1178/2025
Η απόφαση 1178/2025 του Έβδομου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου απορρίπτει την προσφυγή ανάκλησης της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας κατά της 209/2025 Πράξης του Στ’ Κλιμακίου, η οποία έκρινε ότι κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης για την προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος υδρογόνου, φωτοβολταϊκών και σταθμού ανεφοδιασμού. Το Τμήμα έκρινε ότι αίρονται οι δύο πρώτες πλημμέλειες του Κλιμακίου (ασάφεια οικονομικού αντικειμένου και απόκλιση προϋπολογισμού). Ωστόσο, διατήρησε την κρίση για την ύπαρξη ουσιώδους πλημμέλειας λόγω: α) της έλλειψης στοιχείων ωριμότητας για την αδειοδότηση (ίδρυση/λειτουργία) και την ασάφεια της χωροθέτησης του πρατηρίου υδρογόνου, και β) του μη νόμιμου όρου της διακήρυξης (άρθρο 2.2.6) που απαιτούσε η εμπειρία των υποψηφίων να έχει αποκτηθεί αποκλειστικά σε δημόσιους φορείς, όρος που κρίθηκε ότι περιόριζε υπέρμετρα τον ελεύθερο ανταγωνισμό. Ως εκ τούτου, η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης κωλύεται.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/80/2025
Η Πράξη 80/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης σύμβασης, συνολικού προϋπολογισμού 2.147.425,00 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.), για την προμήθεια και εγκατάσταση συστημάτων υδρογόνου, φωτοβολταϊκών και σταθμού ανεφοδιασμού. Το Κλιμάκιο αναβάλλει εκ νέου την οριστική κρίση του, καθώς ο φάκελος κρίθηκε μερικώς ελλιπής. Διατάσσει τη συμπλήρωση με στοιχεία που τεκμηριώνουν τον προϋπολογισμό, την αιτιολόγηση του κατ' αποκοπή τιμήματος, και την ετοιμότητα των σημείων εγκατάστασης. Κρίνεται απαραίτητη η διευκρίνιση των τεχνικών διαφορών του έργου ώστε να δικαιολογηθεί ο περιοριστικός όρος εμπειρίας μόνο από δημόσιους φορείς. Τέλος, ζητείται ειδική, σαφής, πλήρης λεκτική αιτιολόγηση της βαθμολόγησης της τεχνικής προσφοράς του αναδόχου.
ΝΣΚ/195/2003
Κυκλοφοριακή σύνδεση πρατηρίου υγρών καυσίμων. Διαπίστωση κατάργησης της Κ.Σ. λόγω μη καταβολής μισθώματος στο Τ.Ε.Ο. και διακοπής της λειτουργίας της παρόδιας εγκατάστασης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Παλαιά κυκλοφοριακή σύνδεση παρόδιας εγκατάστασης, η οποία διέκοψε από μακρού χρόνου τη λειτουργία της και δεν καταβάλλει το ετήσιο μίσθωμα στο Ταμείο Εθνικής Οδοποιϊας για τη χρήση της δημόσιας έκτασης που μεσολαβεί μεταξύ της οδού και της παρόδιας ιδιοκτησίας, θεωρείται ως καταργηθείσα. Δεν κωλύεται συνεπώς εκ του ως άνω λόγου η έγκριση νέας κυκλοφοριακής σύνδεσης επ’ ονόματι ιδιοκτήτη ομόρου ακινήτου προς ίδρυση πρατηρίου υγρών καυσίμων.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/497/2023
Προμήθεια υγρών καυσίμων για δύο (2) έτη από τον Δήμο Νέας Προποντίδας.(...)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων μεταξύ του Δήμου Νέας Προποντίδας και του οικονομικού φορέα «…» για τα Τμήματα 1, 2 και 3 της ως άνω διακήρυξης. Εξάλλου, δεν διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και, ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων μεταξύ του Δήμου Νέας Προποντίδας και του οικονομικού 14 Α.Κ./prx kl.6.23/ 412φ φορέα «…» για τα Τμήματα 4 και 5 της εν θέματι διακήρυξης, υπό τους όρους που διαλαμβάνονται στη σκέψη 21 της παρούσας.Αποφαίνεται ότι: α) Κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων μεταξύ του Δήμου Νέας Προποντίδας και του οικονομικού φορέα «…» για τα Τμήματα 1, 2 και 3. β) Δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων μεταξύ του Δήμου Νέας Προποντίδας και του οικονομικού φορέα «…» για τα Τμήματα 4 και 5, υπό τους όρους που διαλαμβάνονται στη σκέψη 21 της παρούσας.
ΝΣΚ/488/2007
Ανάκληση άδειας λειτουργίας πρατηρίου καυσίμων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Απόφαση ασφαλιστικών μέτρων, με την οποία αφαιρείται η χρήση του ακινήτου από τον εκμεταλλευτή του πρατηρίου, ο οποίος αποβάλλεται βιαίως από αυτό - Ανάκληση της άδειας λειτουργίας του πρατηρίου μετά την έκδοση της απόφασης των ασφαλιστικών μέτρων - Νομίμως η Διοίκηση ανακαλεί βασιζόμενη στην κρίση της ως άνω απόφασης των ασφαλιστικών μέτρων περί απόδοσης της χρήσης του πρατηρίου - Προσωρινή η ανάκληση - Διαρκεί για όσο χρόνο ισχύει το προσωρινό δεδικασμένο από την απόφαση των ασφαλιστικών μέτρων. (πλειοψ.)
71159/819/2022
Διευκρινήσεις σχετικά με την εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 17 του ν.4710/2020 «Χωροθέτηση σημείων στάθμευσης και επαναφόρτισης Η/Ο από Ο.Τ.Α.» (ΦΕΚ Α΄142)ΑΔΑ:91ΨΠ4653Π8-ΒΔΤ
ΕΣ/ΤΜ.6/1872/2019
Προμήθεια πετρελαίου κίνησης και αμόλυβδης βενζίνης ..Ήδη με την υπό κρίση αίτηση, όπως οι λόγοι αυτής αναπτύσσονται με το παραδεκτά κατατεθέν στις 15.11.2019 υπόμνημα, ζητείται η ανάκληση της 305/2019 Πράξης, κατά το μέρος που με αυτή κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του ως άνω σχεδίου σύμβασης μεταξύ του αιτούντος Δήμου και του αναδόχου οικονομικού φορέα «...», για την ανάθεση των ειδών του Τμήματος 1 της ελεγχόμενης προμήθειας. Ειδικότερα, ο αιτών προβάλλει, μεταξύ άλλων, ότι ήδη εκδόθηκε η 244/2019 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Λουτρακίου - Περαχώρας - Αγίων Θεοδώρων, με την οποία τροποποιήθηκε η 96/2019 απόφαση («σε ορθή επανάληψη») ως προς το ποσό κατακύρωσης του Τμήματος 1 [«Προμήθεια πετρελαίου κίνησης και αμόλυβδης βενζίνης (Δήμος)»] του επίμαχου διαγωνισμού και περιορίστηκε αυτό στο ύψος των 256.919,35 ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α. (318.580,00 ευρώ με Φ.Π.Α.), λόγω μεταβολής των πραγματικών αναγκών του Δήμου, μετά τη μεσολάβηση τριών απευθείας αναθέσεων για την προμήθεια πετρελαίου κίνησης και αμόλυβδης βενζίνης (βλ. τις αποφάσεις 44/2019, 129/2019 και 166/2019 της Οικονομικής Επιτροπής). Κατόπιν αυτών και σύμφωνα με όσα παρατίθενται στη σκέψη που προηγήθηκε (υπό στοιχείο ΙΙ της παρούσας), προκύπτει ότι μετά την τροποποίηση της 96/2019 απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής εξέλιπε, όπως βάσιμα προβάλλεται, η ως άνω διαπιστωθείσα διαφοροποίηση μεταξύ της συμβατικής αξίας για την ανάθεση των ειδών του Τμήματος 1 της ελεγχόμενης προμήθειας και της κατακυρωτικής απόφασης, το δε αναγραφόμενο στο συγκεκριμένο σχέδιο σύμβασης τίμημα (ύψους 256.919,35 ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.) είναι σύμφωνο με το ποσό κατακύρωσης του Τμήματος 1 του επίμαχου διαγωνισμού [«Προμήθεια πετρελαίου κίνησης και αμόλυβδης βενζίνης (Δήμος)»], όπως αυτό διαμορφώθηκε με την ήδη προσκομισθείσα 244/2019 απόφαση.Κατ΄ ακολουθίαν των ανωτέρω, το Τμήμα κρίνει ότι πρέπει η υπό κρίση αίτηση ανάκλησης να γίνει δεκτή και να ανακληθεί η 305/2019 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κατά το μέρος που με αυτή κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του αιτούντος Δήμου και του αναδόχου οικονομικού φορέα «...», για την ανάθεση των ειδών του Τμήματος 1 [«Προμήθεια πετρελαίου κίνησης και αμόλυβδης βενζίνης (Δήμος)»], καθώς και ότι, εφόσον δεν διαπιστώθηκε άλλος νόμιμος διακωλυτικός της υπογραφής λόγος, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου αυτού.
ΕλΣυν.Τμ.Μείζονος-Επταμ.Σύνθ/1318/2018
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ Ζητείται η αναθεώρηση της 840/2018 απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου(...) Με τα δεδομένα αυτά και ενόψει των προηγούμενων νομικών παραδοχών (σκέψη IΙ.Β), η υπό κρίση αίτηση είναι απορριπτέα ως απαράδεκτη, προεχόντως διότι με αυτήν διώκεται η αναθεώρηση απόφασης του VI Τμήματος, που ορθώς απέρριψε ως απαράδεκτη αίτηση ανάκλησης κατά της, μη διακωλυτικής της υπογραφής της ελεγχθείσας προγραμματικής σύμβασης, 69/2018 πράξης του Ε΄ Κλιμακίου, οι δε περί του αντιθέτου ισχυρισμοί του αιτούντος είναι απορριπτέοι ως νόμω αβάσιμοι. Περαιτέρω, μετά την απόρριψη της κρινόμενης αίτησης, παρέλκει η εξέταση του παραδεκτού των ενώπιον του παρόντος Τμήματος ασκηθεισών παρεμβάσεων, λόγω του παρακολουθηματικού τους, σε σχέση με την κύρια διαδικασία, χαρακτήρα. Απορρίπτει την αίτηση αναθεώρησης
ΝΣΚ/40/2007
Πρατήρια υγρών καυσίμων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
-Παραχώρηση της χρήσης του πρατηρίου με μισθωτήριο συμβόλαιο. -Η άδεια λειτουργίας πρατηρίου χορηγείται σε εκείνον που έχει το δικαίωμα εκμετάλλευσης αυτού. -Η ανάκληση της δήλωσης παραχώρησης εκμετάλλευσης δεν θίγει το μισθωτικό δικαίωμα του εκμεταλλευόμενου το πρατήριο. -Για την άρση της αμφισβήτησης του δικαιώματος εκμετάλλευσης απαιτείται τελεσίδικη δικαστική απόφαση.
ΝΣΚ/395/2008
Μικτά πρατήρια π.δ. 595/1984.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν εφαρμόζεται εν προκειμένω η απόσταση ασφαλείας των 150 μ. τουλάχιστον μεταξύ ενός υφιστάμενου πρατηρίου υγρών καυσίμων και ενός μικτού πρατηρίου υπό ίδρυση, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ.2 του άρθρου 4 του π.δ/τος 595/1984.