ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/227/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 227/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και οκτώ (8) σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια «Αντιδραστηρίων Ανοσολογικού» του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης ΑΧΕΠΑ, συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 2.413.205,08 ευρώ. Το Κλιμάκιο αποφάσισε: 1) Ότι δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων για τα Παραρτήματα Α, Β1 και Β2, λόγω απουσίας ουσιωδών νομικών πλημμελειών, υπό τον όρο ότι η έναρξη της χρονικής διάρκειας δεν θα ανατρέχει σε χρόνο προγενέστερο της υπογραφής τους. 2) Αναβάλλει την οριστική του κρίση για την κατακύρωση των Παραρτημάτων Γ, Δ, Ε, ΣΤ, Ζ1, Ζ2, Η και των ειδών του Παραρτήματος Θ. Για αυτά τα Παραρτήματα, διατάσσει τη συμπλήρωση του φακέλου εντός δεκαπέντε (15) ημερών με τεκμηρίωση τόσο των προϋπολογιζόμενων τιμών μονάδας όσο και των ποσοτήτων των υπό προμήθεια ειδών, σύμφωνα με το άρθρο 45 παρ. 3 του ν. 4412/2016.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/178/2025
Η Πράξη 178/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο της νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας και των πέντε σχεδίων σύμβασης για την προμήθεια του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης ΑΧΕΠΑ με αντιδραστήρια ειδικών λοιμώξεων για δύο έτη, με δικαίωμα προαίρεσης για ένα επιπλέον έτος. Η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη ανέρχεται σε 1.745.014,29 ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο, κατά τον έλεγχο, διαπίστωσε την τήρηση των αρχών της νομιμότητας, της διαφάνειας και του υγιούς ανταγωνισμού. Δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία. Συνεπώς, αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή των πέντε σχεδίων σύμβασης μεταξύ του ΑΧΕΠΑ και των ανακηρυχθέντων οικονομικών φορέων για τα Παραρτήματα Θ, Ι, Μ, Ε, Κ, Ζ, και συγκεκριμένα είδη του Παραρτήματος Η.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/29/2025
Η Πράξη 29/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας σύναψης και του σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση του τμήματος ΣΤ΄ της προμήθειας με τίτλο «Αντιδραστήρια και αναλώσιμα για βιοχημικούς αναλυτές με συνοδό εξοπλισμό» εκ μέρους του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης ΑΧΕΠΑ. Το ελεγχόμενο τμήμα ΣΤ΄, που αφορά εξετάσεις ανοσολογικού αναλυτή εφημερείου, έχει διετή συμβατική δαπάνη 235.432,16 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έλαβε υπόψη την ολοκληρωμένη διαγωνιστική διαδικασία, τις προδικαστικές προσφυγές που απορρίφθηκαν από την ΕΑΔΗΣΥ (712, 713/2024) και τις αιτήσεις ακύρωσης που απορρίφθηκαν από το Διοικητικό Εφετείο Θεσσαλονίκης. Καταλήγοντας, το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/8/2025
Η Πράξη 8/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των επτά σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια καυσίμων και λιπαντικών του Δήμου Καστοριάς, συνολικού προϋπολογισμού 2.162.917,60 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία. Ωστόσο, έθεσε έναν όρο για την υπογραφή: να προστεθεί συγκεκριμένος κωδικός του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στο άρθρο 6 (ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής) των σχεδίων συμβάσεων για τις Ομάδες Γ' (Λιπαντικά) και Δ' (Βιοαποικοδομήσιμα Λιπαντικά). Ο σκοπός είναι να καταστεί σαφές ότι τυχόν αναπροσαρμογή τιμής κατά την παράδοση αφορά στη συγκεκριμένη κατηγορία ειδών. Συνεπώς, η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων δεν κωλύεται, υπό την τήρηση του ανωτέρω όρου.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/237/2010
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Για να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των οικείων σχεδίων συμβάσεων, με αντικείμενο τη μεταφορά μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Νομού … για το σχολικό έτος 2010-2011(....)δεν είναι νόμιμη η διαδικασία της απευθείας ανάθεσης κατόπιν διαπραγματεύσεων και η κατακύρωση των δρομολογίων των Παραρτημάτων Α΄ και Β΄, διότι αποκλείσθηκε από τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης ενώ παρατηρείται σημαντική υπέρβαση του ύψους της μέγιστης ημερήσιας αποζημίωσης (128,5% για το Παράρτημα Α΄ και 32,5% για το Παράρτημα Β΄), χωρίς μάλιστα αυτή να αιτιολογείται επαρκώς, με αποτέλεσμα να κωλύεται η υπογραφή των σχετικών σχεδίων συμβάσεων. Αντιθέτως, είναι νόμιμη η κατακύρωση των δρομολογίων των Παραρτημάτων Γ΄ και Δ΄ και, επομένως, δεν συντρέχει λόγος που να κωλύει την υπογραφή των υποβληθέντων για έλεγχο νομιμότητας σχεδίων συμβάσεων.Κωλύεται η υπογραφή των υποβληθέντων σχεδίων συμβάσεων, με αντικείμενο τη μεταφορά μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Νομού … για το σχολικό έτος 2010-2011 όσον αφορά τα δρομολόγια που αναφέρονται στα Παραρτήματα Α΄ και Β΄.Δεν κωλύεται υπογραφή των υποβληθέντων σχεδίων συμβάσεων για τα δρομολόγια που αναφέρονται στα Παραρτήματα Γ΄ και Δ΄, κατά τα ειδικότερα διαλαμβανόμενα στο σκεπτικό της παρούσας.
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.6/2845/2010.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/106/2025
Η Πράξη 106/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των σχεδίων συμβάσεων για τα τμήματα 1, 5 και 6 της «προμήθειας ηλεκτρικών οχημάτων στον Δήμο Καλαμαριάς και σταθμών φόρτισης αυτών», με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 1.370.235 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη την πορεία του διαγωνισμού, συμπεριλαμβανομένων των αποφάσεων της ΕΑΔΗΣΥ επί των προδικαστικών προσφυγών για τα τμήματα 5 και 6, αποφάνθηκε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή των υποβληθέντων σχεδίων συμβάσεων. Τέθηκε, ωστόσο, ο όρος της διόρθωσης του χρόνου παράδοσης των ειδών στο άρθρο 3 των σχεδίων, καθώς και η επισήμανση για τη συμπλήρωση των ποσών των εγγυητικών επιστολών καλής εκτέλεσης (4% επί της προϋπολογισθείσας δαπάνης χωρίς Φ.Π.Α.).
ΕλΣυν.Τμ.6/1789/2013
Προμήθεια αντιδραστηρίων:..επιδιώκεται η ανάκληση της 154/2012 Πράξης του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.Κατ΄ ακολουθίαν των ανωτέρω το Τμήμα κρίνει ότι η προσβαλλόμενη πράξη πρέπει να ανακληθεί κατά το μέρος αυτής κατά το οποίο έκρινε ότι μη νομίμως κατακυρώθηκαν τα είδη των ομάδων «Αντιδραστήρια Ανοσολογικού», «Αντιδραστήρια Αιματολογικού» και «Αντιδραστήρια Αιμοδοσίας» και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του αιτούντος νοσοκομείου και των εταιριών, όπως οι επωνυμίες αυτών αναφέρονται στα προσκομιζόμενα σχέδια: 1) ... και 14) ...,υπό τον όρο ότι θα συμπληρωθεί το προοίμιο των συμβάσεων με τον αριθμό δημοσίευσης της κατακυρωτικής απόφασης στο Πρόγραμμα Διαύγεια και θα αναγραφεί στο άρθρο 8 ο αριθμός και το ποσό της εγγυητικής επιστολή, που θα προσκομίσουν οι ως άνω προμηθευτές. Κατά λοιπά κωλύεται η υπογραφή των υποβληθέντων σχεδίων συμβάσεων για τα λοιπά είδη, που περιλαμβάνονται σε αυτές, καθώς και τα σχέδια συμβάσεων με τις εταιρίες .... Συνακόλουθα πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή η αίτηση ανάκλησης και να ανακληθεί εν μέρει η προσβαλλόμενη πράξη.Δέχεται εν μέρει την κρινόμενη αίτηση ανάκλησης του Γενικού Νοσοκομείου ....Ανακαλεί εν μέρει την 154/2012 Πράξη του Στ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/156/2025
Η Πράξη 156/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των σχεδίων είκοσι ενός (21) συμβάσεων για την Προμήθεια Ερευνητικού, Εργαστηριακού και Εκπαιδευτικού Εξοπλισμού (Τμήμα 1), το οποίο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η ανάθεση έγινε από τον ΕΛΚΕ/Ε.Μ.Π. για 72 εκ των 102 ειδών του Τμήματος 1, με συνολική συμβατική δαπάνη 907.876,48 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες. Ως εκ τούτου, αποφάνθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων υπό την προϋπόθεση αναριθμητισμού ενός όρου του προοιμίου και την συμπλήρωση του ποσού της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης (4% της εκτιμώμενης δαπάνης χωρίς ΦΠΑ).
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/295/2024
Η απόφαση του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Πράξη 295/2024) ελέγχει τη νομιμότητα διαδικασίας ανάθεσης εννέα συμβάσεων προμήθειας υλικών σπονδυλοδεσίας από το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης ΑΧΕΠΑ, συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 2.317.522,20 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο διαπιστώνει ουσιώδεις πλημμέλειες: έλλειψη τεκμηρίωσης αναγκαιότητας και ποσοτήτων βάσει στατιστικών δεδομένων και αποθεμάτων, μη επαρκή τεκμηρίωση τιμών μονάδας από έρευνα αγοράς με αποκλίσεις (υπέρβαση μέγιστων ή ταύτιση με ελάχιστες τιμές), παράβαση κριτηρίου κατακύρωσης για είδη α/α 4 και 5 (κατακύρωση μη μειοδότριας προσφοράς), και μη νόμιμη τροποποίηση οικονομικής προσφοράς μετά την προθεσμία για είδη α/α 9, 12, 20, 25 και 38. Συνεπώς, κωλύεται η υπογραφή όλων των σχεδίων συμβάσεων, καθιστώντας τη διαδικασία μη νόμιμη στο σύνολό της λόγω παραβίασης αρχών χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/67/2025
Η Πράξη 67/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και των σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια υγρών καυσίμων και ελαιολιπαντικών για τον Δήμο Ορεστιάδας για τα έτη 2025-2026. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης για τις Ομάδες Α (Καύσιμα Θέρμανσης) και Β (Καύσιμα Κίνησης), υπό τον όρο της έκδοσης απόφασης ανάληψης υποχρέωσης και της ρητής αναμόρφωσης του σχεδίου ώστε το προσφερόμενο ποσοστό έκπτωσης να υπολογίζεται επί της μέσης τιμής λιανικής πώλησης του Παρατηρητηρίου Τιμών Έβρου. Αντίθετα, ανέβαλε την έκδοση οριστικής πράξης για τις Ομάδες Γ, Δ, και Ε (Ελαιολιπαντικά, Βιοαποικοδομήσιμα Λιπαντικά και Λοιπά Υλικά), διατάσσοντας τη συμπλήρωση του φακέλου εντός 15 ημερών με τεκμηρίωση των ποσοτήτων και των προϋπολογιζόμενων τιμών μονάδας.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/186/2024
Η απόφαση του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Πράξη 186/2024) ελέγχει τη νομιμότητα διαδικασίας ανάθεσης προμήθειας υλικών εξωσωματικής κυκλοφορίας στο Νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ, συνολικής αξίας 1.737.806,70 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Εγκρίνεται η υπογραφή επτά σχεδίων συμβάσεων για 45 είδη σε διάφορους αναδόχους, υπό όρους όπως πραγματική ημερομηνία υπογραφής και τροποποίηση εγγυητικών. Αναβάλλεται κρίση για είδη 41 και 48 στην εταιρεία «… ΑΕ» λόγω σοβαρού επαγγελματικού παραπτώματος και μη επαρκούς αιτιολόγησης μέτρων αυτοκάθαρσης, απαιτώντας επιπλέον στοιχεία και σύμφωνη γνώμη Επιτροπής. Κωλύεται η υπογραφή για είδος 4 στην «… ΑΕ» λόγω μη νομίμου αποκλεισμού άλλου προσφέροντα («… ΕΠΕ») με αόριστη αιτιολογία, παραβιάζοντας αρχές ίσης μεταχείρισης και ανταγωνισμού. Η διαδικασία διενεργήθηκε μέσω ΕΣΗΔΗΣ, με 9 συμμετέχοντες, και εγκρίθηκε μετά από προσφυγή στην ΕΑΔΗΣΥ.