×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/238/2024

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η Πράξη 238/2024 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και τη σύναψη δύο σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια εξοπλισμού για την αναβάθμιση του πάρκου «ΘΑΛΩΣΣΙ» του Δήμου Πεντέλης, συνολικού προϋπολογισμού 4.328.060,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Η προμήθεια, που διαιρείται σε δύο Τμήματα, κατακυρώθηκε στις εταιρείες «… ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ Ι.Κ.Ε.» (Τμήμα 1) και «… Ι.Κ.Ε.» (Τμήμα 2). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν υπάρχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και ότι δεν κωλύεται η υπογραφή των συμβάσεων. Επισήμανε ωστόσο την ανάγκη διόρθωσης των ποσών των εγγυητικών επιστολών καλής εκτέλεσης στο άρθρο 3 των συμβάσεων, ώστε να αντιστοιχούν στο 4% της εκτιμώμενης (προϋπολογιζόμενης) δαπάνης χωρίς ΦΠΑ.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΑΕΠΠ/121/2020

Στην προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων οικονομικός φορέας ζητά την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου που αφορά την ανάδειξη προσωρινού αναδόχου για την «Προμήθεια Ειδών Τροφίμων & Ειδών Βασικής Υλικής Συνδρομής (ΤΕΒΑ)». Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η προμήθεια τροφίμων και ειδών βασικής υλικής συνδρομής για το πρόγραμμα ΤΕΒΑ, με συνολική προϋπολογιζόμενη αξία 2.132.542,67€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η σύμβαση διαιρείται σε δύο τμήματα: Τμήμα 1 για τρόφιμα (αξίας 1.624.760,00€ συν ΦΠΑ) και Τμήμα 2 για βασική υλική συνδρομή (αξίας 237.212,80€ συν ΦΠΑ). Ο διαγωνισμός διενεργήθηκε με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα προσφορά βάσει τιμής.


ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/33/2024

Προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων και φορτιστών ηλεκτροκίνητων οχημάτων (...) ο Δήμος ... δεν τήρησε για τα Τμήματα 1, 2 και 3 της ελεγχόμενης προμήθειας την υποχρέωσή του να δημοπρατήσει επακριβώς το φυσικό αντικείμενο (τεχνικές προδιαγραφές, υποχρεώσεις συντήρησης και λοιποί όροι) που αξιολογήθηκε και εντάχθηκε στο Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» και ειδικώς στον Άξονα Προτεραιότητας «Περιβάλλον» αυτού με τη σχετική απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εσωτερικών. Τούτο δε διότι και για τα τρία αυτά Τμήματα της προμήθειας δεν προέβλεψε στα τεύχη του διαγωνισμού ότι για τις μπαταρίες και το σύστημα φόρτισης των υπό προμήθεια οχημάτων, η εγγύηση καλής λειτουργίας πρέπει να είναι (κατ’ ελάχιστον) πέντε έτη ή 4.000 κύκλους φόρτισης, όποιο από τα δύο παρέλθει πρώτο, επιπροσθέτως δε όσον αφορά στο Τμήμα 2 (ηλεκτρικά λεωφορεία) προέβλεψε στα τεύχη του διαγωνισμού και ακολούθως αποδέχθηκε υποβληθείσα τεχνική προσφορά με διαφορετικό μήκος (5,4 μ.), διαφορετικό αριθμό καθήμενων (μέχρι 9 καθήμενοι) και συνακόλουθα όρθιων επιβατών, καθώς και διαφορετική επιθυμητή διάταξη των επιβατών (9 καθήμενων χωρίς τον επιβάτη ΑμεΑ ή 7 καθήμενων και ενός επιβάτη ΑμεΑ), σε σχέση με τα διαλαμβανόμενα στο οικείο Τεχνικό Δελτίο Έργου (βλ. ανωτέρω σκ. 8), με βάση το οποίο υποβλήθηκε από τον Δήμο Πεντέλης η σχετική πρόταση που αξιολογήθηκε θετικά και εντάχθηκε στο ως άνω Πρόγραμμα.(...)Εξάλλου, συνεπεία των ανωτέρω διαφοροποιήσεων παραβιάζεται και η αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, με ειδικότερη έκφανση την αρχή της οικονομικότητας, σύμφωνα με την οποία ο δημόσιος σκοπός που επιτελείται μέσω της οικείας προμήθειας πρέπει να επιτυγχάνεται με τη μικρότερη δυνατή οικονομική (δημοσιονομική) επιβάρυνση. Τούτο διότι, αν και η υψηλότερη ως άνω εγγύηση καλής λειτουργίας για την μπαταρία και το σύστημα φόρτισης περιλαμβάνεται στην απόφαση και στα δικαιολογητικά ένταξης της προμήθειας στο ανωτέρω Πρόγραμμα, με βάση τα οποία καθορίστηκε και η αντίστοιχη προϋπολογιζόμενη δαπάνη της προμήθειας αυτής, εν προκειμένω ο Δήμος προμηθεύεται οχήματα που καλύπτονται από μικρότερης διάρκειας εγγύηση καλής λειτουργίας για τις μπαταρίες και το σύστημα φόρτισης, στοιχεία που, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας, έχουν μεγάλη σημασία για ένα ηλεκτροκίνητο όχημα.(...)Τέλος, όσον αφορά στο Τμήμα 2 (ηλεκτρικά λεωφορεία) πρέπει επιπροσθέτως να ληφθεί υπόψη ότι η πρόβλεψη στα τεύχη του διαγωνισμού και διαφορετικού μήκους, διαφορετικού αριθμού καθήμενων και όρθιων επιβατών, καθώς και διαφορετικής επιθυμητής διάταξης των επιβατών, σε σχέση με τα αντίστοιχα τεχνικά χαρακτηριστικά με βάση τα οποία διενεργήθηκε από τον Δήμο ... η έρευνα αγοράς και υποβλήθηκε η σχετική πρόταση που αξιολογήθηκε θετικά και εντάχθηκε στο ως άνω Πρόγραμμα, θα μπορούσε ευλόγως να θεωρηθεί και ως περιοριστική του ανταγωνισμού, διότι στην έρευνα αγοράς ανταποκρίθηκαν τρεις οικονομικοί φορείς, υποβάλλοντας προσφορές με βάση τα ανωτέρω τεχνικά χαρακτηριστικά των ηλεκτρικών λεωφορείων, ενώ δεν μπορεί να αποκλειστεί η πιθανότητα η συμμετοχή στο διαγωνισμό για το Τμήμα αυτό ενός μόνον οικονομικού φορέα να οφείλεται και στην πρόβλεψη διαφορετικών τεχνικών χαρακτηριστικών σε σχέση με αυτά της έρευνας αγοράς. Για τους λόγους αυτούς Αποφαίνεται ότι: α) Κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Πεντέλης και του οικονομικού φορέα «… Α.Ε.Β.Ε.» για το Τμήμα 1 του Διαγωνισμού. β) Κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων μεταξύ του Δήμου Πεντέλης και του οικονομικού φορέα «… Α.Ε.» για τα Τμήματα 2 και 3 του Διαγωνισμού. γ) Δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων μεταξύ του Δήμου Πεντέλης και του οικονομικού φορέα «… Μονοπρόσωπη Ι.Κ.Ε.» για τα Τμήματα 4 και 5 του Διαγωνισμού, υπό τον όρο που διαλαμβάνεται στην σκέψη 23 της παρούσας. δ) Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Πεντέλης και του οικονομικού φορέα «… Μονοπρόσωπη Ι.Κ.Ε.» για το Τμήμα 7 του Διαγωνισμού, υπό τον όρο που διαλαμβάνεται στην σκέψη 24 της παρούσας.


ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΤΗΝ: ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/66/2024



ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/131/2024

Η Πράξη 131/2024 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας διαδικασίας ανάθεσης προμήθειας ειδών ατομικής προστασίας ετών 2021-2022 για τον Δήμο Πατρέων και τα νομικά του πρόσωπα, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 3.000.785,60 ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Η προμήθεια διαιρείται σε 69 τμήματα με κριτήριο την τιμή. Συμμετείχαν 21 οικονομικοί φορείς, εκ των οποίων αποκλείστηκαν αρκετοί λόγω μη συμμόρφωσης με τεχνικές προδιαγραφές. Εγκρίθηκαν 42 σχέδια συμβάσεων συνολικής αξίας 824.462,59 ευρώ με διάφορες εταιρείες, ενώ απαγορεύεται η υπογραφή δύο λόγω μη παράτασης προσφορών. Επισημαίνεται υπερβάλλουσα προϋπολογιζόμενη δαπάνη, χωρίς όμως δυσμενείς συνέπειες.


ΑΕΠΠ/1440/2019

Η προσφεύγουσα αιτείται την ακύρωση της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου της αναθέτουσας αρχής (αριθμ. πρωτ. ……/11.10.2019), με την οποία απορρίφθηκε η προσφορά της και ανακηρύχθηκε η παρεμβαίνουσα ως προσωρινή ανάδοχος. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την παροχή υπηρεσιών καθαριότητας για τις εγκαταστάσεις της αναθέτουσας αρχής (Κτίρια … και Κτίρια …) για δύο (2) έτη, με προϋπολογισμένη δαπάνη 800.000,00 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.). Η σύμβαση διαιρείται σε δύο τμήματα και οι προσφορές υποβάλλονται χωριστά για κάθε τμήμα, με κριτήριο κατακύρωσης τη συμφερότερη οικονομικά προσφορά.


ΕΑΔΗΣΥ/1473/2023

Η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση των αποφάσεων της αναθέτουσας αρχής που έγιναν δεκτές οι προφορές των εταιρειών για τα Τμήματα Α΄ και Β΄ της σύμβασης και την ανάδειξη οριστικής ανάδόχου της μίας εξ αυτών. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η παροχή υπηρεσιών εργαστηριακών εξετάσεων για την περίοδο 2023-2025, με συνολικό προϋπολογισμό 280.720,00€ χωρίς ΦΠΑ. Το έργο διαιρείται σε δύο τμήματα: Τμήμα Α (141.680,00€) για έτη 2023-2024 και Τμήμα Β (139.040,00€) για έτη 2024-2025. Η προσφυγή επικαλείται πλημμελή υποβολή δικαιολογητικών και μη συμμόρφωση με τις τεχνικές προδιαγραφές της Διακήρυξης.


ΕΑΔΗΣΥ/650/2024

Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα εταιρεία ζητεί την ακύρωση της απόφασης της Διενεργούσας Αρχής που έκανε δεκτή την προσφορά της παρεμβαίνουσας εταιρείας και την ανακήρυξή της ως προσωρινής αναδόχου για το Τμήμα Α' της σύμβασης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την κατασκευή έργου αποκατάστασης και συντήρησης, με συνολική εκτιμώμενη αξία 19.072.880,72 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%). Η σύμβαση διαιρείται σε δύο τμήματα: Τμήμα Α' (αποκατάσταση, προϋπολογισμός 14.878.936,52 ευρώ) και Τμήμα Β' (συντήρηση, προϋπολογισμός 4.193.944,20 ευρώ). Η προσφυγή στηρίζεται στην παράβαση του άρθρου 23.1 της Διακήρυξης, καθώς η παρεμβαίνουσα δεν προαπέδειξε το ακριβές ποσό του ανεκτέλεστου υπολοίπου εργολαβικών συμβάσεών της στο Ευρωπαϊκό Ενιαίο Έγγραφο Σύμβασης (ΕΕΕΣ).


ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/409/2023

Προμήθεια υγρών καυσίμων και λιπαντικών για δύο (2) έτη από τον Δήμο Διονύσου και τα νομικά του πρόσωπα (Τμήματα Α, Β, Γ, Δ και Ε της 4740/40768/27.12.2022 διακήρυξης).(...)Αποφαίνεται ότι: α) Κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Διονύσου και του οικονομικού φορέα «…» για το Τμήμα Α, Υποτμήματα Α1 και Α2. β) Δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων μεταξύ του οικονομικού φορέα «….» και του Δήμου Διονύσου (Τμήμα Β), του Ν.Π.Δ.Δ. Κοινωνικής Προστασίας, Αλληλεγγύης και Παιδείας Δήμου Διονύσου «…» (Τμήμα Γ), της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Τμήμα Δ) και της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Τμήμα Ε), για την προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης, υπό τους όρους που διαλαμβάνονται στη σκέψη 13.7 της παρούσας.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/243/2025

Η Πράξη 243/2025 του ΣΤ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας του Γενικού Νοσοκομείου Αττικής «Σισμανόγλειο – Αμαλία Φλέμιγκ» για την προμήθεια «Βηματοδοτών και εξαρτημάτων βηματοδοτών» (προϋπολογισμού 992.432€). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, αν και οι όροι της διακήρυξης που αφορούσαν τα έτη αναγωγής (2020-2022 αντί του 2021-2023) για την απόδειξη της οικονομικής και τεχνικής ικανότητας ήταν μη νόμιμοι, η πλημμέλεια αυτή δεν θεωρείται ουσιώδης στην προκειμένη περίπτωση. Κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης με τον οικονομικό φορέα «//» για συγκεκριμένα είδη λόγω μη προσκόμισης απαιτούμενων συμβάσεων. Δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων με τους λοιπούς αναδόχους («//»), υπό τον όρο συμπλήρωσης τεχνικών στοιχείων και των εγγυητικών επιστολών. Αναβάλλεται δε η οριστική κρίση για άλλους δύο αναδόχους εν αναμονή βεβαιώσεων καλής εκτέλεσης.


ΑΕΠΠ/1311/2019

Η προσφεύγουσα ζητεί την ακύρωση του κριτηρίου τεχνικής και επαγγελματικής επάρκειας στον διαγωνισμό, συγκεκριμένα στο Τμήμα 2 της διακήρυξης, όπου απαιτείται η εκτέλεση τριών συμβάσεων προμήθειας συγκεκριμένων ειδών την τελευταία τριετία. Αιτείται η τροποποίηση αυτού του όρου, ώστε να μην αποκλείεται αδικαιολόγητα, καθώς έχει εκτελέσει δύο συμβάσεις μεγαλύτερης αξίας και ποσότητας. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια αναισθησιολογικών μηχανημάτων, με προϋπολογισμό 32.258,07€ άνευ ΦΠΑ.


ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/438/2023

Προμήθεια εκτυπωτών για κάλυψη αναγκών Φορέων του Δημοσίου.(...)Παραπέμπει το φάκελο με το σχέδιο εκτελεστικής συμβάσεως για το 1ο Τμήμα της 16/ΓΓΕ/2022 συμφωνίας πλαίσιο και τα συνοδεύοντα αυτά στοιχεία στην αρμόδια 1 η Υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου του Τομέα Ανάπτυξης Επενδύσεων και Τουρισμού, για την άσκηση του προβλεπόμενου ελέγχου νομιμότητας, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο σκεπτικό της παρούσας. Αποφαίνεται ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν για έλεγχο τα δύο (2) σχέδια εκτελεστικών συμβάσεων για τα 4ο και 6ο Τμήμα της ανωτέρω συμφωνίας πλαίσιο.