ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/275/2024
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 275/2024 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας σχεδίου σύμβασης για τις «ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ ΔΗΜΟΥ ΣΙΝΤΙΚΗΣ». Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι η αναθέτουσα αρχή (Δήμος Σιντικής) παραβίασε το δεδικασμένο της 34/2024 απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Θεσσαλονίκης. Η δικαστική απόφαση είχε ακυρώσει την αρχική ανάδειξη της εταιρείας ως αναδόχου, κρίνοντας τη προσφορά της μη νόμιμη λόγω εσφαλμένης συμπλήρωσης του Ε.Ε.Ε.Σ. Ο Δήμος, όμως, εξέδωσε νέα απόφαση (123/30.4.2024) ανακηρύσσοντας εκ νέου την ίδια εταιρεία ανάδοχο, κατόπιν απόσυρσης της προσφοράς του έτερου διαγωνιζόμενου. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι αυτή η ενέργεια συνιστά ουσιαστικά απευθείας ανάθεση αντίθετη προς τη δικαστική απόφαση που είχε κρίνει την προσφορά της εταιρείας μη νόμιμη. Συνεπώς, κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/123/2007
Ακύρωση νέας εγκρίσεως, κατά παρέκκλιση κυκλοφοριακής συνδέσεως πρατηρίου υγρών καυσίμων μετά την δικαστική ακύρωση της κυκλοφοριακής συνδέσεως που είχε εγκριθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του ΒΔ 465/1970.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Διοίκηση οφείλει να ακυρώσει την χορηγηθείσα, νέα έγκριση, κατά παρέκκλιση κυκλοφοριακής σύνδεσης που χορηγήθηκε σε πρατήριο υγρών καυσίμων, συμμορφούμενη προς την υπ’ αρ. 2666/2004 απόφαση του ΣτΕ. Δεν έχει εφαρμογή στην συγκεκριμένη περίπτωση η διάταξη του άρθρου 19 παρ.2 του ΠΔ 143/1989, όπως είχε αντικατασταθεί με το άρθρο 7 του ΠΔ 401/1993 επειδή πρόκειται για λειτουργία πρατηρίου σε περιοχή εκτός σχεδίου και εκτός κατοικημένης περιοχής, όπου η κυκλοφοριακή σύνδεσή του είχε εξ υπ’ αρχής εγκριθεί βάσει των διατάξεων του ΒΔ 465/1970 και η σύνδεση αυτή ακυρώθηκε με την υπ’ αρ. 2666/2004 απόφαση του ΣτΕ.
ΕΑΔΗΣΥ/84/2025
Η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση της απόφασης ματαίωσης του διαγωνισμού από την αναθέτουσα αρχή, καθώς και κάθε άλλης σχετικής πράξης ή παραλείψεως. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια προϊόντων με συνολικό προϋπολογισμό 150.000€ (χωρίς ΦΠΑ 24%), υπό τον κωδικό CPV 12345678. Η προσφεύγουσα θεωρεί την απόφαση άκυρη λόγω παράβασης ουσιωδών τυπικών προϋποθέσεων, τεκμηρίωσης και συμμόρφωσης με προηγούμενη απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ (Αρ. 1503/2024), η οποία είχε ήδη ακυρώσει παρόμοια πράξη. Επισημαίνεται αναδρομική χρήση κριτηρίων και έλλειψη νέων στοιχείων αιτιολόγησης.
ΔΕΔ/Θεσ/1193/2025
Η παρούσα απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (Δ.Ε.Δ.) εκδίδεται κατόπιν αναπομπής της υπόθεσης από το Διοικητικό Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης, το οποίο είχε ακυρώσει την προηγούμενη απορριπτική απόφαση της Δ.Ε.Δ. Το δικαστήριο έκρινε ότι η επίδοση των οριστικών πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού ΦΠΑ από τη Δ.Ο.Υ. Ζ' ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ήταν μη νόμιμη, καθώς δεν είχε προηγηθεί ηλεκτρονική κοινοποίηση, με αποτέλεσμα να μην έχει εκκινήσει η προθεσμία άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής. Η Δ.Ε.Δ., συμμορφούμενη με την δικαστική απόφαση, αποδέχεται την ενδικοφανή προσφυγή της εταιρείας «.........», και ακυρώνει τις πράξεις προσδιορισμού Φ.Π.Α./επιβολής προστίμου για τις φορολογικές περιόδους 01/05/2017-31/12/2017, 01/01/2018-31/12/2018 και 01/01/2019-31/12/2019, λόγω τυπικής πλημμέλειας. Η αρμόδια φορολογική αρχή εντέλλεται να ενεργήσει εκ νέου τηρώντας τη νόμιμη διαδικασία κοινοποίησης.
ΕΣ/ΤΜ.ΔΕΥΤΕΡΟ/37/2021
Αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό επιδόματος βαριάς αναπηρίας...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στη σκέψη 4 της παρούσας, το Τμήμα πιθανολογεί ότι η άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης καταλογιστικής Πράξης θα προκαλέσει στην αιτούσα δυσχερώς επανορθώσιμη οικονομική βλάβη και, ως εκ τούτου, συντρέχει ειδικός λόγος χορήγησης της αιτούμενης αναστολής εκτέλεσης αυτής μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης επί της ασκηθείσας κατ’ αυτής έφεσης ή μέχρι την κατάργηση της επί της έφεσης αυτής δίκης, παρελκούσης ως αλυσιτελούς της εξέτασης του έτερου προβαλλόμενου λόγου αναστολής περί πρόδηλης βασιμότητας της έφεσης.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, πρέπει η κρινόμενη αίτηση να γίνει δεκτή, να ανασταλεί η εκτέλεση της προσβαλλόμενης Πράξης και να αποδοθεί το κατατεθέν παράβολο στην αιτούσα (άρθρο 310 παρ. 1 του ν. 4700/2020). Εκτιμωμένων δε των περιστάσεων, να απαλλαγούν το Ελληνικό Δημόσιο και ο Δήμος ... από τη δικαστική δαπάνη της αιτούσας (άρθρο 314 παρ. 3 εδ. β΄ του ν. 4700/2020).
ΝΣΚ/149/2017
Συμμόρφωση Διοικήσεως σε δικαστική απόφαση άρσεως ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης σε κοινόχρηστο χώρο, του οποίου απαγορεύεται η άρση.Η συμμόρφωση σε δικαστική απόφαση περί άρσεως ρυμοτομικής απαλλοτριώσεως σε κοινόχρηστο χώρο, χαρακτηριζόμενο ως τέτοιο σε ρυμοτομικό διάγραμμα που εγκρίθηκε με επίσπευση Οικοδομικού Συνεταιρισμού Αστών Προσφύγων, ολοκληρώνεται με την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου, ενώ δεν καταλαμβάνει το νέο πολεοδομικό καθεστώς του ακινήτου, για τον καθορισμό του οποίου η Διοίκηση, δεσμευόμενη από απαγορευτική ως προς την αλλαγή του κοινοχρήστου χώρου διάταξη, υποχρεωτικά χωρεί σε επανεπιβολή της απαλλοτριώσεως, καθορίζοντας εκ νέου τον εν λόγω χώρο ως κοινόχρηστο, υπόχρεος δε προς αποζημίωση του αναγνωρισθέντος ως κυρίου του συγκεκριμένου βεβαρημένου ακινήτου τυγχάνει ο ανωτέρω Συνεταιρισμός (ομόφωνα).
ΕΑΔΗΣΥ/792/2023
Με την προδικαστική προσφυγή της, η προσφεύγουσα αιτείται ν’ ακυρωθούν η προσβαλλομένη, υπ’ αριθμ. 78/2023, απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου ..., που περιλαμβάνεται ως 7° θέμα της ημερήσιας διάταξης στο πρακτικό της υπ’ αριθμ. 7ης/13-3-2023 δια ζώσης συνεδρίασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου ..., με ΘΕΜΑ: «ΕΓΚΡΙΣΗ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ ΑΠΟΣΦΡΑΓΙΣΗΣ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ: «ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΥ ... ΜΕ ΔΡΑΣΕΙΣ/ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΕΥΦΥΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ "ΕΞΥΠΝΗΣ ΠΟΛΗΣ» ΓΙΑ ΤΟ ΥΠΟΕΡΓΟ 3 ΟΜΑΔΑ Γ Σύστημα διαδικτυακής οικονομικής πληροφόρησης πολιτών και ηλεκτρονικών πληρωμών - ΕΛΕΓΧΟΣ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΩΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΠΡΟΣΦΟΡΩΝ», κατά το μέρος, με το οποίο γίνεται αποδεκτή η σχετική, υποβληθείσα με αριθμό συστήματος 320347, προσφορά του έτερου οικονομικού Φορέα «... ... συστήματα πληροφορικής μονοπρόσωπη ανώνυμη εμπορική εταιρία», που συμμετέχει στον εν λόγω Διαγωνισμό, καθώς και το συμπροσβαλλόμενο σχετικό πρακτικό, κατά το οποίο γίνεται αποδεκτή η σχετική, υποβληθείσα με αριθμό συστήματος ..., προσφορά του έτερου οικονομικού φορέα «... ... συστήματα πληροφορικής μονοπρόσωπη ανώνυμη εμπορική εταιρία», που συμμετέχει στον εν λόγω Διαγωνισμό, επί τω τέλει όπως απορριφθεί ως απαράδεκτη η σχετική, υποβληθείσα με αριθμό συστήματος ..., προσφορά του έτερου οικονομικού φορέα «... ... συστήματα πληροφορικής μονοπρόσωπη ανώνυμη εμπορική εταιρία», να διαταχθεί δε η επιστροφή του καταβληθέντος ποσού eπαραβόλου.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/31/2025
Η Πράξη 31/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «Ασφαλτοστρώσεις Δ.Κ. Μεγαλόπολης» του ομώνυμου Δήμου, με συμβατικό τίμημα 1.716.437,44 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α.. Η απόφαση εκδόθηκε μετά τη συνεδρίαση της 16ης Ιανουαρίου 2025. Διαπιστώθηκε ότι η αρχική επιλογή του πρώτου μειοδότη ως προσωρινού αναδόχου ακυρώθηκε λόγω μη δήλωσης του ακριβούς ανεκτέλεστου υπολοίπου εργολαβικών συμβάσεων στο Ε.Ε.Ε.Σ., μια κρίση που επικυρώθηκε από το Διοικητικό Εφετείο Τρίπολης. Κατόπιν αυτού, αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος ο δεύτερος στη σειρά μειοδοσίας οικονομικός φορέας. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, επιτρέποντας την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, με την επισήμανση για την υποχρεωτική προσθήκη της ενιαίας κράτησης 0,1% υπέρ της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/56/2020
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα της διαγωνιστικής διαδικασίας και του υποδείγματος σχεδίου σύμβασης για την «Παροχή υπηρεσιών παρασκευής – συσκευασίας και διανομής ζεστών γευμάτων σε μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατά τη σχολική χρονιά 2019-2020», ως προς τα Τμήματα 3 (Δήμος Αβδήρων), 4 (Δήμος Ξάνθης), 6 (Π.Ε. Δράμας), 12 (Δήμος Γαλατσίου), 15 (Δήμοι Ζωγράφου – Βύρωνα – Καισαριανής), 26 (Δήμος Μαραθώνα), 27 (Δήμος Ραφήνας – Πικερμίου), 38 (Δήμος Τρικκαίων), 55 (Π.Ε. Πέλλας), 60 (Δήμος Θερμαϊκού) και 65 (Δήμος Ωραιοκάστρου), εκ των 74 συνολικά Τμημάτων της οικείας διακήρυξης, συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 73.499.901,93 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.(....)Δεν κωλύεται η υπογραφή των ... σχεδίων συμβάσεων.
ΔΕΔ/Αθ/270/2025
Η Απόφαση 270/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών αφορά την αποδοχή ενδικοφανούς προσφυγής κατά Οριστικών Πράξεων Επιβολής Προστίμου του άρθρου 53 του Ν. 5104/2024. Ο προσφεύγων είχε θεωρηθεί αλληλεγγύως υπεύθυνος, καθώς είχε οριστεί προσωρινό μέλος του ΔΣ της ελεγχόμενης εταιρείας με δικαστική απόφαση. Οι πράξεις αφορούσαν αυτοτελή πρόστιμα ύψους 500,00 € για μη υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (2019, 2020, 2021) και για μη ανταπόκριση σε αίτημα πληροφοριών (2024). Η ΔΕΔ έκρινε, βάσει της ερμηνευτικής εγκυκλίου Ε. 2173/2020, ότι η αλληλέγγυα ευθύνη μπορεί να στοιχειοθετηθεί μόνο επί των προστίμων/προσαυξήσεων που έχουν παρακολουθηματικό χαρακτήρα επί των κύριων φόρων, και όχι επί των αυτοτελών προστίμων. Ως εκ τούτου, έγινε δεκτή η προσφυγή και παύθηκε η αλληλέγγυα ευθύνη του προσφεύγοντος για τις καταλογισθείσες οφειλές.
ΝΣΚ/249/2010
Αναγκαστική απαλλοτρίωση - Mη συντέλεση - Αυτοδίκαιη άρση κατόπιν δικαστικής απόφασης - Δυνατότητα τροποποίησης ρυμοτομικού σχεδίου - Υποχρέωση ή μη για αντιστάθμισμα κοινοχρήστων χώρων - Εισφορά γης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1α) Μετά την παρέλευση 18μήνου από τη δημοσίευση δικαστικής απόφασης καθορισμού αποζημίωσης σε ρυμοτομική απαλλοτρίωση χωρίς συντέλεσή της, είναι επιτρεπτή η τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου όχι μόνο μετά δικαστική απόφαση, αλλά και μετά χορήγηση βεβαίωσης της υπηρεσίας για αυτοδίκαιη άρση της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης. 1β) Διαφορετική όμως είναι η περίπτωση των ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων που κηρύχθηκαν υπό την ισχύ του ΝΔ 797/1971 και πριν την κατάργησή του με το Ν 1337/1983, για τις οποίες έχει παρέλθει «εύλογος» χρόνος από την κήρυξή τους χωρίς να κινηθούν οι διαδικασίες συντέλεσης της απαλλοτρίωσης. Μόνο μετά από δικαστική απόφαση που θα διαπιστώνει την παρέλευση εύλογου χρόνου από την κήρυξη της απαλλοτρίωσης χωρίς συντέλεσή της είναι δυνατή η εξέταση τροποποίησης του ρυμοτομικού σχεδίου. 2α) Στην περίπτωση τροποποίησης του ρυμοτομικού σχεδίου μετά τη χορήγηση βεβαίωσης αυτοδίκαιης άρσης λόγω παρόδου απράκτου του 18μήνου από τη δημοσίευση της δικαστικής απόφασης καθορισμού αποζημίωσης, δεν απαιτείται αντιστάθμισμα του αποδεσμευόμενου κοινόχρηστου χώρου με άλλον ίσου εμβαδού. 2β) Περαιτέρω έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 2ε του άρθρου 20 του Ν 2508/1997 για την εισφορά γης (όπως προστέθηκε με την παρ. 5 του άρθρου 11 του Ν 3212/2003).