ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/460/2024
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 460/2024 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης του Δήμου Αθηναίων για την «ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΕΚΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΟΥ ΣΤΟΛΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΕΤΩΝ 2024 - 2027», συνολικού προϋπολογισμού σχεδόν 3 εκ. ευρώ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή για την Ομάδα 1 (τοποθέτηση/εκτοποθέτηση στολισμού, €1.862.898,00), καθώς οι απαιτήσεις τεχνικής ικανότητας ήταν ανάλογες του φυσικού αντικειμένου. Αντιθέτως, κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης κατά το μέρος που αφορά την Ομάδα 4 (επισκευή στολιδιών, €101.400,00). Η κώλυση οφείλεται στο ότι οι αυξημένες απαιτήσεις τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας που ίσχυαν για την Ομάδα 1 επιβλήθηκαν αυθαίρετα και στην Ομάδα 4, καθιστώντας τις δυσανάλογες προς το περιορισμένο αντικείμενο της τελευταίας και αντίθετες με τις αρχές της ίσης μεταχείρισης και του ελεύθερου ανταγωνισμού.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/2052/2022
Παροχή υπηρεσιών εστίασης-σίτισης.(...)Ουσιώδεις πλημμέλειες της διακήρυξης. Οι απαιτήσεις ορισμένου ύψους κύκλου εργασιών και επαγγελματικής εμπειρίας πρέπει να αναφέρονται και στο έτος που προηγείται της δημοσίευσης αυτής. Δυσανάλογες απαιτήσεις τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας. Ανάληψη ποσού υπολειπόμενου της συμβατικής δαπάνης. Για τους λόγους αυτούςΔέχεται τις προσφυγές ανάκλησης.Ανακαλεί την 710/2022 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΑΕΠΠ/613/2018
Η προσφεύγουσα Κοινοπραξία ζητεί την ακύρωση της υπ' αριθμ. 8173/14.05.2018 Διακήρυξης του Δήμου Πεντέλης για τον δημόσιο ανοικτό ηλεκτρονικό Διαγωνισμό με τίτλο «Συντήρηση Οδικού Δικτύου Δήμου Πεντέλης έτους 2017» (προϋπολογισμού €3.806.505,80). Επιδιώκει να ακυρωθούν οι αυθαίρετα επιβαλλόμενες πρόσθετες απαιτήσεις οικονομικής επάρκειας (ελάχιστος κύκλος εργασιών €12.000.000 για τριετία) και τεχνικής ικανότητας (κατάλογος έργων οδοποιίας €4.700.000 και έργο €3.000.000), οι οποίες θεωρούνται δυσανάλογες, περιοριστικές και παράνομες, καθώς δεν τηρήθηκαν οι διαδικαστικές προϋποθέσεις του άρθρου 53 παρ. 7β του Ν. 4412/2016.
ΑΕΠΠ/857/2019
Η προσφυγή ασκήθηκε από την ένωση εταιρειών «......................» κατά της διακήρυξης του ανοικτού δημοσίου ηλεκτρονικού διαγωνισμού για την ανάθεση της σύμβασης «Λειτουργία και Συντήρηση του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων ...................... (......................)» και ενεργειακής βελτιστοποίησής του, με προϋπολογιζόμενη αξία 261.485.000€. Η προσφυγή βαλλόμενε ασάφειες, ελλείψεις και μη νόμιμες παραλείψεις στις πληροφορίες των εγγράφων της σύμβασης, ιδίως στα ενεργειακά στοιχεία, λειτουργικά χαρακτηριστικά και μελετητικά στοιχεία, καθώς και την άρνηση παράτασης της προθεσμίας υποβολής προσφορών. Επίσης, επικαλείται περιοριστικές και δυσανάλογες απαιτήσεις τεχνικής ικανότητας, ιδίως για το επιστημονικό προσωπικό, που ευνόησαν τον σημερινό λειτουργό της εγκατάστασης. Ζητείται ο έλεγχος της νομιμότητας των όρων της διακήρυξης σύμφωνα με τις αρχές ίσης μεταχείρισης, διαφάνειας και υγιούς ανταγωνισμού.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/22/2025
Η Πράξη 22/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου συμφωνίας-πλαίσιο τριετούς διάρκειας, συμβατικού τιμήματος 21.434.065,14 ευρώ (προ ΦΠΑ), μεταξύ της Περιφέρειας Πελοποννήσου και της ένωσης εταιρειών «...ΑΒΕΕ». Αντικείμενο της συμφωνίας είναι η προμήθεια τροφίμων και ειδών βασικής υλικής συνδρομής για τις ανάγκες του προγράμματος αντιμετώπισης της υλικής στέρησης απόρων. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι κωλύεται η υπογραφή της συμφωνίας. Η υπογραφή κωλύεται διότι οι όροι τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας (άρθρα 2.2.6.1 και 2.2.6.2 της διακήρυξης) κρίνονται υπέρμετρα περιοριστικοί και δυσανάλογοι, τυποποιώντας σύνθετα την αιτούμενη εμπειρία και απαιτώντας εκ των προτέρων τη διάθεση συγκεκριμένων εγκαταστάσεων (αποθήκης 700 τ.μ.) και οχημάτων.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/501/2024
Η Πράξη 501/2024 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάθεση υπηρεσιών υποστήριξης στη ΔΕΥΑΡ Ρόδου, προϋπολογισμού 2.897.499,90 ευρώ. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε σοβαρές νομικές πλημμέλειες στη διακήρυξη. Συγκεκριμένα, η απαίτηση για μέσο ετήσιο κύκλο εργασιών ίσο με το διπλάσιο της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης κρίθηκε αδικαιολόγητη και δυσανάλογη. Επιπλέον, ο όρος που απαιτούσε απόδειξη τεχνικής ικανότητας μέσω συμβάσεων που έχουν ολοκληρωθεί αποκλειστικά σε φορείς του δημόσιου ή ευρύτερου δημόσιου τομέα (ειδικά για δράσεις ψηφιακού μετασχηματισμού) κρίθηκε ως ανεπίτρεπτη διάκριση. Οι απαιτήσεις αυτές θεωρήθηκε ότι περιορίζουν τον ανταγωνισμό, γεγονός που καταδεικνύεται και από την υποβολή προσφοράς από έναν μόνο οικονομικό φορέα. Ως εκ τούτου, κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/197/2025
Η Πράξη 197/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για την τριετή προμήθεια καυσίμων και λιπαντικών για τον Δήμο Ηλιούπολης, συνολικού προϋπολογισμού 2.893.909,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Ο διαγωνισμός υποδιαιρέθηκε σε ομάδες (Α: Πετρέλαιο, Β: Βενζίνη, Γ: Λιπαντικά), με την Ομάδα Β να ματαιώνεται. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε πλημμέλεια στον όρο τεχνικής ικανότητας, ο οποίος απαιτούσε εμπειρία αποκλειστικά από συμβάσεις με φορείς του Δημοσίου, κρίνοντας ότι εισάγει ανεπίτρεπτη διάκριση. Ωστόσο, η πλημμέλεια αυτή κρίθηκε μη ουσιώδης, καθώς δεν επηρέασε τον ανταγωνισμό. Αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων για τις Ομάδες Α και Γ, υπό τον όρο να εξειδικευθεί η ρήτρα αναπροσαρμογής στο σχέδιο σύμβασης των λιπαντικών (άρθρο 5.Α), με την προσθήκη της συγκεκριμένης κατηγορίας COICOP5.
ΕΣ/Τ6/73/2007
Μελέτες.Ελεγχος καταλληλότητας.Νόμιμη πιστοποίηση τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας, ανταποκρινόμενη στις σχετικές απαιτήσεις του νόμου και της οικείας διακήρυξης, συνεπεία δε τούτου, η προσκόμιση επιπλέον αποδεικτικών πιστοποίησης των λοιπών μελών της σύμπραξης δεν καθίσταται αναγκαία για την παραδεκτή συμμετοχή αυτής στην ελεγχόμενη διαδικασία.
ΑΕΠΠ/210/2021
ΜΕ την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα αιτείται την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής που έκανε δεκτά τα δικαιολογητικά κατακύρωσης των προσωρινών αναδόχων και ανέδειξε ως οριστικούς αναδόχους στον διαγωνισμό. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε την προμήθεια τροφίμων για το Κοινωνικό Παντοπωλείο και τα παραρτήματά του, με προϋπολογισμό 1.085.435,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) για δύο έτη, διαχωρισμένο σε τρεις ομάδες προϊόντων: Ομάδα Α (Είδη Διατροφής), Ομάδα Β (Είδη κρεοπωλείου) και Ομάδα Γ (Είδη καθαριότητας). Η προσφυγή επικεντρώνεται στις ενδείξεις παραβίασης κριτηρίων τεχνικής ικανότητας και προσκόμισης ελλιπών δικαιολογητικών από τους αναδόχους.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/243/2025
Η Πράξη 243/2025 του ΣΤ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας του Γενικού Νοσοκομείου Αττικής «Σισμανόγλειο – Αμαλία Φλέμιγκ» για την προμήθεια «Βηματοδοτών και εξαρτημάτων βηματοδοτών» (προϋπολογισμού 992.432€). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι, αν και οι όροι της διακήρυξης που αφορούσαν τα έτη αναγωγής (2020-2022 αντί του 2021-2023) για την απόδειξη της οικονομικής και τεχνικής ικανότητας ήταν μη νόμιμοι, η πλημμέλεια αυτή δεν θεωρείται ουσιώδης στην προκειμένη περίπτωση. Κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης με τον οικονομικό φορέα «//» για συγκεκριμένα είδη λόγω μη προσκόμισης απαιτούμενων συμβάσεων. Δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων με τους λοιπούς αναδόχους («//»), υπό τον όρο συμπλήρωσης τεχνικών στοιχείων και των εγγυητικών επιστολών. Αναβάλλεται δε η οριστική κρίση για άλλους δύο αναδόχους εν αναμονή βεβαιώσεων καλής εκτέλεσης.
ΑΕΠΠ/365/2019
Οι προσφεύγουσες (ανώνυμες εταιρείες «…Α.Ε.» και «…Α.Ε.») ασκούν προδικαστικές προσφυγές κατά της απόφασης του αναθέτοντα φορέα (…), η οποία κρίνει τεχνικά αποδεκτές τις προσφορές τους στο πλαίσιο του ανοιχτού διαγωνισμού για την ανάδειξη αναδόχου της σύμβασης «ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ». Η πρώτη προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι η τεχνική προσφορά της άλλης εταιρείας (…) δεν συμμορφώνεται με τους όρους της διακήρυξης, επειδή η ομάδα έργου της περιλαμβάνει πρόσωπα που δεν απασχολούνται σε αυτήν με σχέση εξαρτημένης εργασίας. Η δεύτερη προσφεύγουσα επισημαίνει ότι η άλλη εταιρεία δεν καλύπτει τις ελάχιστες προϋποθέσεις τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας, καθώς τα έργα που υποβάλλει ως αποδεικτικά στοιχεία δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της διακήρυξης.