Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΤΜ.6/1891/2020

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 2932/2001

Εκτέλεση δρομολογίων...ζητείται η ανάκληση της 231/2020 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου...Με τα δεδομένα αυτά, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι, σύμφωνα με όσα έγιναν κατά πλειοψηφία δεκτά στην σκέψη 4 ανωτέρω, οι τριάντα τρείς (33) συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για τη διασφάλιση της ελάχιστης θαλάσσιας συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης των νησιωτικών περιοχών που καταρτίστηκαν δυνάμει της ΠΝΠ 30.3.2020 και είχαν διάρκεια μέχρι 30.4.2020, ενόψει του ειδικού, εκτάκτου, αυτοτελούς και εξαιρετικού κανονιστικού καθεστώτος υπό το οποίο καταρτίστηκαν προκειμένου κατά τον ελάχιστο χρόνο ισχύος τους (που δεν υπερέβαινε τις οκτώ ημέρες) να εξυπηρετηθεί ο ανωτέρω σκοπός, εκφεύγουν του πεδίου εφαρμογής των διατάξεων ελέγχου νομιμότητας κατ’ άρθρο 35 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, ακόμα δε και της διαδικασίας ελέγχου της παραγράφου 8 του ίδιου άρθρου, δεδομένου ότι δεν πρόκειται για τις αναφερόμενες στην παράγραφο αυτή συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας στις θαλάσσιες ενδομεταφορές συναπτόμενες κατά τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου όγδοου του ν. 2932/2001. Επομένως, ορθά, αν και με εσφαλμένη αιτιολογία, έκρινε το Ζ΄ Κλιμάκιο με την προσβαλλόμενη πράξη, ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν ενώπιόν του προς έλεγχο οι τριάντα τρείς (33) συναφθείσες συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας. Κατόπιν τούτων, η προσβαλλόμενη πράξη δεν πρέπει να ανακληθεί και η προσφυγή ανάκλησης πρέπει να απορριφθεί, οι δε ανωτέρω συναφθείσες συμβάσεις, εκ του λόγου ότι γι’ αυτές δεν υπήρχε, σύμφωνα με τα προαναφερθέντα, νομική υποχρέωση υποβολής τους για έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, είναι έγκυρες και ισχυρές παράγουσες πλήρως μεταξύ των συμβαλλομένων όλα τα προβλεπόμενα έννομα αποτελέσματά τους. Κατά τη γνώμη, όμως, των Παρέδρων, ...., ο προβαλλόμενος λόγος ανάκλησης είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, διότι ακόμα και στις εξαιρετικές περιπτώσεις των συμβάσεων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παραγράφου 8 του άρθρου 35 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, η άσκηση του ελέγχου νομιμότητας προϋποθέτει σύμβαση που εξακολουθεί να εκτελείται. Ως εκ τούτου, ορθά και με νόμιμη αιτιολογία το Κλιμάκιο έκρινε ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν ενώπιόν του τα ανωτέρω σχέδια συμβάσεων μετά την εκτέλεσή τους. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, ορθά, αν και με διαφορετική αιτιολογία, το Κλιμάκιο έκρινε με την προσβαλλόμενη πράξη του ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν ενώπιόν του οι τριάντα τρείς (33) συναφθείσες συμβάσεις για έλεγχο νομιμότητας και η πράξη 231/2020 του Ζ΄ Κλιμακίου δεν πρέπει να ανακληθεί, η δε κρινόμενη προσφυγή ανάκλησης πρέπει να απορριφθεί.

Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΛ.Ζ/254/2020

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα είκοσι (20) συμβάσεων και της οικείας διαδικασίας για την ανάθεση δημόσιας υπηρεσίας αφορώσης στην εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών(....)Δεδομένου, περαιτέρω, ότι οι συμβάσεις αυτές υποβλήθηκαν στο Ελεγκτικό Συνέδριο στις 5.6.2020, ήτοι μετά τη λήξη τους, δεν διατηρούν πλέον το αντικείμενό τους, ώστε να είναι εφικτή η άσκηση προσυμβατικού ελέγχου επ’ αυτών.Αποφαίνεται ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν για έλεγχο νομιμότητας οι δεκαεννέα (19) συναφθείσες συμβάσεις 

ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.6/1892/2020.


ΕΣ/ΤΜ.6/1892/2020

Εκτέλεση δρομολογίων...ζητείται η ανάκληση της 254/2020 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Περαιτέρω, το Τμήμα κατά πλειοψηφία κρίνει ότι ο πρώτος λόγος ανάκλησης και οι συναφείς ισχυρισμοί που προβάλλονται με την ίδια προσφυγή ανάκλησης πρέπει, σύμφωνα με τα προεκτιθέμενα στην σκέψη 7, να γίνει δεκτός ως βάσιμος αναφορικά τόσο προς τις συμβάσεις για την εκτέλεση των 19 δρομολογίων του Παραρτήματος Ι της 2252.1.1/25613/2020/1.5.2020 όσο και προς τη σύμβαση του Παραρτήματος ΙΙ της ίδιας απόφασης, όπως τροποποιήθηκε με την 2252.1.1/27264/12.5.2020 νεότερη απόφαση (Β 1901/18.5.2020), για τη δρομολογιακή γραμμή ...,. Τούτο διότι, όπως εκτίθεται ανωτέρω, σύμφωνα με το έκτακτο και εξαιρετικό καθεστώς υπό το οποίο καταρτίστηκαν οι συμβάσεις αυτές, υπαγορευόμενο από απόλυτα ιδιάζουσες συνθήκες, παραδεκτώς, όπως προβλέπεται από την ανωτέρω 1.5.2020 ΠΝΠ, υποβλήθηκαν προς έλεγχο, κατ’ εφαρμογή της εξαιρετικής προθεσμίας του άρθρου 35 παρ. 8 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, εντός 15 εργάσιμων ημερών από την υπογραφή τους και ανεξαρτήτως της λήξης του χρόνου εκτέλεσής τους. Επομένως, εσφαλμένως το Ζ΄ Κλιμάκιο αποφάνθηκε με την 254/2020 ήδη προσβαλλόμενη Πράξη του ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν ενώπιόν του για έλεγχο νομιμότητας οι ανωτέρω συμβάσεις, ως εκ τούτου η Πράξη αυτή, δεκτού γενομένου του λόγου ανάκλησης πρέπει να ανακληθεί, παρέλκει δε η εξέταση των λοιπών λόγων ανάκλησης. Μειοψήφησε ο Σύμβουλος Κωνσταντίνος Εφεντάκης, με τον οποίον συντάχθηκαν οι Πάρεδροι, με συμβουλευτική ψήφο, που διατύπωσε τη γνώμη ότι, παρά τα περί του αντιθέτου υποστηριζόμενα με την ένδικη προσφυγή, ακόμα και στις εξαιρετικές περιπτώσεις των συμβάσεων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παραγράφου 8 του άρθρου 35 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, η άσκηση του ελέγχου νομιμότητας προϋποθέτει σύμβαση που εξακολουθεί να εκτελείται και δεν έχει εξαντληθεί το αντικείμενό της, σχετική δε εξαίρεση δεν εισάγεται με την από 1.5.2020 ΠΝΠ. Κατά συνέπεια, ορθά το Κλιμάκιο έκρινε ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν ενώπιόν του τα σχέδια των επίμαχων συμβάσεων στις 5.6.2020, ήτοι μετά τη λήξη τους στις 31.5.2020, χωρίς, όμως, κατά την ειδικότερη γνώμη του ιδίου Συμβούλου, με την οποία συντάχθηκε και η Πάρεδρος Ελένη Νικολάου, η παράλειψη του προηγούμενου, υπό την έννοια αυτή, ελέγχου των εν λόγω συμβάσεων να επάγεται την ακυρότητά τους, δοθέντος ότι τούτο δεν προβλέπεται ως έννομη συνέπεια από το άρθρο τεσσαρακοστό πρώτο της από 1.5.2020 ΠΝΠ και στις διατάξεις στις οποίες το τελευταίο παραπέμπει. Οι γνώμες, ωστόσο, αυτές δεν εκράτησαν.Ανακαλεί την 254/2020 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου.


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/194/2019

Ανάθεση υπηρεσιών καθαριότητας χώρων...Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, εφόσον τα υποβληθέντα ενώπιόν του σχέδια τροποιητικών συμβάσεων δεν έχουν οικονομικό αντικείμενο, τούτο στερείται, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 43 παρ. 21 περίπτ. α΄ του ν. 4605/2019, αρμοδιότητας για τη διενέργεια ελέγχου νομιμότητας επ’ αυτών. Κατά συνέπεια, τα υποβληθέντα με το Φ....2019 έγγραφο του Διοικητή της Υπηρεσίας Προμηθειών της Πολεμικής Αεροπορίας σχέδια συμβάσεων απαραδέκτως εισάγονται ενώπιον του παρόντος Κλιμακίου.


ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/583/2022

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ :Κατόπιν αυτών και σύμφωνα με όσα παρατίθενται στις σκέψεις 1 και 2, το υποβληθέν σχέδιο προγραμματικής σύμβασης, εφόσον έχει ως αντικείμενο την υλοποίηση έργου, χρηματοδοτούμενου από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με προϋπολογιζόμενη δαπάνη (1.450.800,00 ευρώ με Φ.Π.Α. / 1.170.000,00 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α.) που υπολείπεται του οριζόμενου στο άρθρο 324 παρ. 3, όπως ισχύει, του ν. 4700/2020 ορίου, δεν υπάγεται στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Κατά συνέπεια, απαραδέκτως εισάγεται, ενώπιόν του Κλιμακίου τούτου, το εν λόγω σχέδιο προγραμματικής σύμβασης για τη διενέργεια ελέγχου νομιμότητας.   


ΕλΣυν/Κλ.Ζ/16/2010

Συνεπώς, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι την 31.12.2009, κατά την οποία υποβλήθηκε για έλεγχο νομιμότητας η παραπάνω σύμβαση, έληγε σύμφωνα με το άρθρο 49 παρ. 1 του ν. 3772/2009 (βλ. και άρθρο 42 παρ. 1 του ν. 3731/2008, ΦΕΚ. 263 Α΄) το χρονικό διάστημα ,κατά το οποίο οι Δήμοι μπορούσαν νομίμως να αναθέτουν σε ιδιώτες την καθαριότητα των κοινοχρήστων χώρων τους και την αποκομιδή και διαχείριση των αποβλήτων τους και έπαυαν να ισχύουν οι σχετικές συμβάσεις, απαραδέκτως ζητείται, εκ νέου, ο έλεγχος νομιμότητας, ως σχεδίου (σύμβασης), της αριθ. πρωτ. …. σύμβασης.


ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/26/2019

ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΚΑΥΣΙΜΩΝ:Επομένως, απαραδέκτως υποβλήθηκαν για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας τα σχέδια τρίμηνης χρονικής παράτασης, χωρίς αύξηση των συμβατικών ποσοτήτων και τιμών, των από 5.2.2018 συμβάσεων προμήθειας καυσίμων μεταξύ αφενός της εταιρείας «....» και αφετέρου του Δήμου ..., της Σχολικής Επιτροπής Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου ..., της Σχολικής Επιτροπής Μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου ... και της Δημοτικής Θεατρικής Κοινωφελούς Επιχείρησης του ίδιου Δήμου, αντίστοιχα, σε εφαρμογή του όρου 3.1 των συμβάσεων αυτών, που το Κλιμάκιο έχει κρίνει ότι δεν κωλύεται η υπογραφή τους με την 14/2018 Πράξη του. Ως  εκ τούτου, το Κλιμάκιο κρίνει ότι πρέπει να απόσχει του ελέγχου αυτού


ΕλΣυν.Τμ.6/2440/2012

ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ:Με την αίτηση αυτή επιδιώκεται η ανάκληση της 207/2012 πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ, το Τμήμα κρίνει ότι ορθώς κατ’ αποτέλεσμα το Κλιμάκιο απείχε του ελέγχου νομιμότητας του υποβληθέντος ενώπιόν του σχεδίου σύμβασης. Ειδικότερα ορθά τούτο έκρινε ότι η υπό κατάρτιση σύμβαση, κατά το μέρος που ερείδεται σε ενεργοποίηση του περιλαμβανομένου στη 461/29.6.2007 αρχική σύμβαση δικαιώματος προαίρεσης, δεν υπάγεται, λόγω της φύσης αυτού, αυτοτελώς εκ νέου σε έλεγχο νομιμότητας στο στάδιο της ενεργοποίησής του, καθόσον, ως αναπόσπαστο μέρος της αρχικής σύμβασης, ελέγχθηκε κατά τον προσυμβατικό έλεγχο αυτής με την 162/2007 πράξη του και κρίθηκε νόμιμο. Με την υπό κρίση αίτηση προβάλλεται ότι εσφαλμένα το Κλιμάκιο έκρινε ότι μη νομίμως η από 4.5.2009 σύμβαση δεν υποβλήθηκε για έλεγχο νομιμότητας, υπολαμβάνοντας εσφαλμένα ως κατώτατο χρηματικό όριο το ποσό των 1.000.000,00 ευρώ και όχι το ποσό των 5.000.000,00 ευρώ, δοθέντος ότι τόσο η αρχική όσο και η από 4.5.2009 σύμβαση συγχρηματοδοτούνται από το Ε.Τ.Π.Α...(..)Με δεδομένο επομένως ότι η από 4.5.2009 σύμβαση είναι συγχρηματοδοτούμενη από κονδύλια της Ε.Ε. και δεν υπερβαίνει το όριο των 5.000.000,00 ευρώ και ότι συνεπώς ακόμα και αν είχε υποβληθεί για έλεγχο πριν από την υπογραφή της, θα είχε σύμφωνα με την τότε νομολογία κριθεί ότι υποβάλλεται απαραδέκτως, λόγω της μη υπέρβασης του εν λόγω ορίου, το Τμήμα κρίνει ότι η από 4.5.4009 σύμβαση δεν είναι αυτοδικαίως άκυρη, εκ μόνου του λόγου της μη υποβολής της σε προσυμβατικό έλεγχο πριν από την υπογραφή της, αφού η μη υποβολή της ήταν σύμφωνη με την κατά τον κρίσιμο χρόνο ισχύουσα νομολογία..Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, πρέπει να γίνει δεκτή η κρινόμενη αίτηση ανάκλησης,.Ανακαλεί τη 207/2012 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/248/2022

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:«Εργασίες ειδικών δασοτεχνικών έργων του άρθρου 16 παρ. 5 του ν. 998/1979 για τον καθαρισμό των δασών και δασικών εκτάσεων καθώς και για τη συντήρηση του δασικού οδικού δικτύου και των αντιπυρικών ζωνών, σε εκτάσεις ευθύνης των Δασαρχείων Πειραιά, Μεγάρων και Πόρου», συνολικής εκτιμώμενης αξίας 3.115.206,08 ευρώ πλέον ΦΠΑ(...)Πλην, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, τα συγκεκριμένα συμβατικά κείμενα μεταξύ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των ανωτέρω αναδειχθέντων αναδόχων έχουν ήδη, ...., υπογραφεί. Το γεγονός δε αυτό αυτοτελώς ... καθιστά το τελευταίο κατά χρόνο αναρμόδιο για τη διενέργεια του ... προληπτικού ελέγχου νομιμότητας, ο οποίος σε κάθε περίπτωση πρέπει να προηγείται της κατάρτισης των οικείων συμβάσεων...απαραδέκτως υποβάλλονται ενώπιόν του προς έλεγχο οι δύο (2) συμβάσεις


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/122/2019

Παροχή υπηρεσίας θαλάσσιας ενδομεταφοράς...Με τα δεδομένα αυτά και λαμβάνοντας υπόψη ότι η αναθέτουσα αρχή είχε ενεργοποιήσει εντός σύντομου χρονικού διαστήματος τους μηχανισμούς ανοιχτής συμμετοχής πλοιοκτητών στις υπό ανάθεση γραμμές (πρόσκληση για σύναψη συμβάσεων αποκλειστικής εκμετάλλευσης και μειοδοτικό διαγωνισμό), το Κλιμάκιο άγεται στην κρίση ότι, από τον έλεγχο όλων των στοιχείων που υποβλήθηκαν σε αυτό, συνάγεται ότι η Αναθέτουσα Αρχή προέβη στις προβλεπόμενες από το άρθρο όγδοο του ν.2932/2001 ενέργειες, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι επείγουσες συγκοινωνιακές ανάγκες των εξυπηρετούμενων περιοχών, για το χρονικό διάστημα μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας του ανοικτού διαγωνισμού και τη σύναψη της σχετικής σύμβασης, το δε πλοίο που επελέγη πληροί τις προβλεπόμενες από το νόμο και τη διακήρυξη απαιτήσεις ασφαλείας (σχετ. και το 2252.1.20/22052/18/22.3.2018 διαβιβαστικό έγγραφο του Υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής). Κατά συνέπεια, νομίμως συνήφθη η ελεγχόμενη σύμβαση.


ΕλΣυν/ΣΤ Κλιμ/57/2010

Κρίσιμο μέγεθος για την υπαγωγή στον ειδικό προληπτικό έλεγχο νομιμότητας από το αρμόδιο Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου είναι αυστηρά και μόνο η προϋπολογισθείσα δαπάνη, όπως αυτή αναγράφεται στην οικεία διακήρυξη του διαγωνισμού, από το ύψος της οποίας άλλωστε εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η συμμετοχή στο διαγωνισμό και η, δια της αναπτύξεως ανταγωνισμού, επίτευξη καλύτερου αποτελέσματος για το φορέα. Επομένως, προμήθειες, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη των οποίων, χωρίς Φ.Π.Α., είναι κατώτερη του 1.000.000 ευρώ, (με την επιφύλαξη του άρθρου 25 του ν.3614/2007 ειδικά για τις συγχρηματοδοτούμενες συμβάσεις) απαραδέκτως υποβάλλονται στο Ελεγκτικό Συνέδριο για την άσκηση προσυμβατικού ελέγχου νομιμότητας, το δε Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου υποχρεούται να απέχει του ελέγχου αυτών. Επιπρόσθετα απαραδέκτως υποβάλλονται για έλεγχο σχέδια συμβάσεων προμήθειας δοθέντος ότι είχαν υπογραφεί πριν την υποβολή τους για έλεγχο ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου και ήδη εκτελούνται.