Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΤΜ.6/1891/2020

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 2932/2001

Εκτέλεση δρομολογίων...ζητείται η ανάκληση της 231/2020 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου...Με τα δεδομένα αυτά, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι, σύμφωνα με όσα έγιναν κατά πλειοψηφία δεκτά στην σκέψη 4 ανωτέρω, οι τριάντα τρείς (33) συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για τη διασφάλιση της ελάχιστης θαλάσσιας συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης των νησιωτικών περιοχών που καταρτίστηκαν δυνάμει της ΠΝΠ 30.3.2020 και είχαν διάρκεια μέχρι 30.4.2020, ενόψει του ειδικού, εκτάκτου, αυτοτελούς και εξαιρετικού κανονιστικού καθεστώτος υπό το οποίο καταρτίστηκαν προκειμένου κατά τον ελάχιστο χρόνο ισχύος τους (που δεν υπερέβαινε τις οκτώ ημέρες) να εξυπηρετηθεί ο ανωτέρω σκοπός, εκφεύγουν του πεδίου εφαρμογής των διατάξεων ελέγχου νομιμότητας κατ’ άρθρο 35 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, ακόμα δε και της διαδικασίας ελέγχου της παραγράφου 8 του ίδιου άρθρου, δεδομένου ότι δεν πρόκειται για τις αναφερόμενες στην παράγραφο αυτή συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας στις θαλάσσιες ενδομεταφορές συναπτόμενες κατά τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου όγδοου του ν. 2932/2001. Επομένως, ορθά, αν και με εσφαλμένη αιτιολογία, έκρινε το Ζ΄ Κλιμάκιο με την προσβαλλόμενη πράξη, ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν ενώπιόν του προς έλεγχο οι τριάντα τρείς (33) συναφθείσες συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας. Κατόπιν τούτων, η προσβαλλόμενη πράξη δεν πρέπει να ανακληθεί και η προσφυγή ανάκλησης πρέπει να απορριφθεί, οι δε ανωτέρω συναφθείσες συμβάσεις, εκ του λόγου ότι γι’ αυτές δεν υπήρχε, σύμφωνα με τα προαναφερθέντα, νομική υποχρέωση υποβολής τους για έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, είναι έγκυρες και ισχυρές παράγουσες πλήρως μεταξύ των συμβαλλομένων όλα τα προβλεπόμενα έννομα αποτελέσματά τους. Κατά τη γνώμη, όμως, των Παρέδρων, ...., ο προβαλλόμενος λόγος ανάκλησης είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, διότι ακόμα και στις εξαιρετικές περιπτώσεις των συμβάσεων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παραγράφου 8 του άρθρου 35 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, η άσκηση του ελέγχου νομιμότητας προϋποθέτει σύμβαση που εξακολουθεί να εκτελείται. Ως εκ τούτου, ορθά και με νόμιμη αιτιολογία το Κλιμάκιο έκρινε ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν ενώπιόν του τα ανωτέρω σχέδια συμβάσεων μετά την εκτέλεσή τους. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, ορθά, αν και με διαφορετική αιτιολογία, το Κλιμάκιο έκρινε με την προσβαλλόμενη πράξη του ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν ενώπιόν του οι τριάντα τρείς (33) συναφθείσες συμβάσεις για έλεγχο νομιμότητας και η πράξη 231/2020 του Ζ΄ Κλιμακίου δεν πρέπει να ανακληθεί, η δε κρινόμενη προσφυγή ανάκλησης πρέπει να απορριφθεί.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΛ.Ζ/254/2020

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα είκοσι (20) συμβάσεων και της οικείας διαδικασίας για την ανάθεση δημόσιας υπηρεσίας αφορώσης στην εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών(....)Δεδομένου, περαιτέρω, ότι οι συμβάσεις αυτές υποβλήθηκαν στο Ελεγκτικό Συνέδριο στις 5.6.2020, ήτοι μετά τη λήξη τους, δεν διατηρούν πλέον το αντικείμενό τους, ώστε να είναι εφικτή η άσκηση προσυμβατικού ελέγχου επ’ αυτών.Αποφαίνεται ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν για έλεγχο νομιμότητας οι δεκαεννέα (19) συναφθείσες συμβάσεις 

ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.6/1892/2020.


ΕΣ/ΤΜ.6/1892/2020

Εκτέλεση δρομολογίων...ζητείται η ανάκληση της 254/2020 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Περαιτέρω, το Τμήμα κατά πλειοψηφία κρίνει ότι ο πρώτος λόγος ανάκλησης και οι συναφείς ισχυρισμοί που προβάλλονται με την ίδια προσφυγή ανάκλησης πρέπει, σύμφωνα με τα προεκτιθέμενα στην σκέψη 7, να γίνει δεκτός ως βάσιμος αναφορικά τόσο προς τις συμβάσεις για την εκτέλεση των 19 δρομολογίων του Παραρτήματος Ι της 2252.1.1/25613/2020/1.5.2020 όσο και προς τη σύμβαση του Παραρτήματος ΙΙ της ίδιας απόφασης, όπως τροποποιήθηκε με την 2252.1.1/27264/12.5.2020 νεότερη απόφαση (Β 1901/18.5.2020), για τη δρομολογιακή γραμμή ...,. Τούτο διότι, όπως εκτίθεται ανωτέρω, σύμφωνα με το έκτακτο και εξαιρετικό καθεστώς υπό το οποίο καταρτίστηκαν οι συμβάσεις αυτές, υπαγορευόμενο από απόλυτα ιδιάζουσες συνθήκες, παραδεκτώς, όπως προβλέπεται από την ανωτέρω 1.5.2020 ΠΝΠ, υποβλήθηκαν προς έλεγχο, κατ’ εφαρμογή της εξαιρετικής προθεσμίας του άρθρου 35 παρ. 8 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, εντός 15 εργάσιμων ημερών από την υπογραφή τους και ανεξαρτήτως της λήξης του χρόνου εκτέλεσής τους. Επομένως, εσφαλμένως το Ζ΄ Κλιμάκιο αποφάνθηκε με την 254/2020 ήδη προσβαλλόμενη Πράξη του ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν ενώπιόν του για έλεγχο νομιμότητας οι ανωτέρω συμβάσεις, ως εκ τούτου η Πράξη αυτή, δεκτού γενομένου του λόγου ανάκλησης πρέπει να ανακληθεί, παρέλκει δε η εξέταση των λοιπών λόγων ανάκλησης. Μειοψήφησε ο Σύμβουλος Κωνσταντίνος Εφεντάκης, με τον οποίον συντάχθηκαν οι Πάρεδροι, με συμβουλευτική ψήφο, που διατύπωσε τη γνώμη ότι, παρά τα περί του αντιθέτου υποστηριζόμενα με την ένδικη προσφυγή, ακόμα και στις εξαιρετικές περιπτώσεις των συμβάσεων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παραγράφου 8 του άρθρου 35 του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο, η άσκηση του ελέγχου νομιμότητας προϋποθέτει σύμβαση που εξακολουθεί να εκτελείται και δεν έχει εξαντληθεί το αντικείμενό της, σχετική δε εξαίρεση δεν εισάγεται με την από 1.5.2020 ΠΝΠ. Κατά συνέπεια, ορθά το Κλιμάκιο έκρινε ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν ενώπιόν του τα σχέδια των επίμαχων συμβάσεων στις 5.6.2020, ήτοι μετά τη λήξη τους στις 31.5.2020, χωρίς, όμως, κατά την ειδικότερη γνώμη του ιδίου Συμβούλου, με την οποία συντάχθηκε και η Πάρεδρος Ελένη Νικολάου, η παράλειψη του προηγούμενου, υπό την έννοια αυτή, ελέγχου των εν λόγω συμβάσεων να επάγεται την ακυρότητά τους, δοθέντος ότι τούτο δεν προβλέπεται ως έννομη συνέπεια από το άρθρο τεσσαρακοστό πρώτο της από 1.5.2020 ΠΝΠ και στις διατάξεις στις οποίες το τελευταίο παραπέμπει. Οι γνώμες, ωστόσο, αυτές δεν εκράτησαν.Ανακαλεί την 254/2020 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου.


ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/504/2023

Προμήθειας ειδών ηλεκτροφωτισμού και καμερών ασφαλείας.(...)Αποφαίνεται ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν για έλεγχο νομιμότητας τα σχέδια συμβάσεων για την ανάθεση εκτέλεσης τμήματος της προμήθειας με τίτλο «Δημιουργία Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) Δήμου Γλυφάδας»


ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)262/2014

Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής σε εργαζόμενους Δημοτικού Βρεφοκομείου σε εκτέλεση συμβάσεων παροχής υπηρεσιών, οι οποίες καταρτίστηκαν κατ’ εφαρμογή του άρθρου 209 του κυρωθέντος με το άρθρο πρώτο του Ν. 3463/2006 (ΦΕΚ Α΄ 114) Κ.Δ.Κ., καθόσον με τις συναφθείσες συμβάσεις καλύπτονται πάγιες και διαρκείς ανάγκες, διότι το αντικείμενο των εν λόγω συμβάσεων, δεν είναι ποσοτικά και χρονικά περιορισμένο, αλλά ανακύπτει σε μόνιμη βάση και για το σύνολο του σχολικού έτους, οι δε ανατιθέμενες στους εργαζόμενους εργασίες ανάγονται στη συνήθη λειτουργική δραστηριότητα του Τμήματος Βρεφονηπιακού – Παιδικού Σταθμού. Επιπλέον, ο αριθμός των σχετικώς συναφθεισών συμβάσεων (21), υπερβαίνει κατά πολύ τον αριθμό των προβλεπόμενων στον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας μη καλυφθεισών οργανικών θέσεων (6), αλλά και τον αριθμό των συμβάσεων έργου, η έγκριση των οποίων ζητήθηκε και τελικώς καταρτίσθηκαν, παρά την προηγούμενη σύναψη των εν λόγω συμβάσεων παροχής υπηρεσιών, με αποτέλεσμα να φέρονται ότι απασχολούνται στο Βρεφοκομείο 33 άτομα.  

ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/38/2024

Προμήθεια – Εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία Εξοπλισμού Κυτταρομετρίας Ροής για το Ερευνητικό Κέντρο Βιοϊατρικών Επιστημών «...» (...)Από τον συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων συνάγεται ότι οι συγχρηματοδοτούμενες από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμβάσεις προμήθειας αγαθών που συνάπτουν οι οργανισμοί δημοσίου δικαίου υπάγονται στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, εφόσον η προϋπολογιζόμενη δαπάνη τους, χωρίς ΦΠΑ, υπερβαίνει το χρηματικό όριο των 5.000.000 ευρώ. Το αυξημένο αυτό όριο θεσμοθετήθηκε ειδικώς στην κατηγορία αυτή συμβάσεων προς επίτευξη του δημοσίου συμφέροντος σκοπού της επιτάχυνσης της διαδικασίας απορρόφησης των σχετικών κονδυλίων. Για τους λόγους αυτούς Αποφαίνεται ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν για έλεγχο νομιμότητας τα σχέδια σύμβασης με τίτλο «Προμήθεια – Εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία Εξοπλισμού Κυτταρομετρίας Ροής».



ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/352/2023

«Προμήθεια και εγκατάσταση εργαστηριακού εξοπλισμού βασικής έρευνας για τις ανάγκες των τμημάτων του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης».(...)Αποφαίνεται ότι απαραδέκτως υποβλήθηκαν για έλεγχο νομιμότητας τα οχτώ (8) σχέδια σύμβασης για την Προμήθεια και εγκατάσταση εργαστηριακού εξοπλισμού βασικής έρευνας για τις ανάγκες των τμημάτων του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, κατά τα αναφερόμενα στο σκεπτικό.


Ελ.Συν/Τμ.7(ΚΠΕ)/136/2015

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από ν.π.δ.δ. Δήμου σε δικαιούχους σε εκτέλεση συμβάσεων παροχής υπηρεσιών, οι οποίες καταρτίστηκαν κατ’ εφαρμογή του άρθρου 209 του κυρωθέντος με το άρθρο πρώτο του Ν. 3463/2006(ΦΕΚ Α΄ 114) Κ.Δ.Κ., καθόσον: α)  μη νομίμως το ανωτέρω νομικό πρόσωπο προέβη στην ανάθεση της παροχής των προαναφερόμενων υπηρεσιών, διότι με τις συναφθείσες συμβάσεις καλύπτονται πάγιες και διαρκείς ανάγκες λειτουργίας των τμημάτων του Οργανισμού που ανάγονται στα καθήκοντα του υπηρετούντος προσωπικού και β) η ως άνω πλημμέλεια της απευθείας ανάθεσης, κατ’ επίκληση των διατάξεων του άρθρου 209 του             ν. 3463/2006, υπηρεσιών που έχουν πάγιο και διαρκή χαρακτήρα, είναι ουσιώδης, διότι άγει σε καταστρατήγηση των περί των περιορισμών των προσλήψεων διατάξεων της Π.Υ.Σ. 33/2006, βάσει των οποίων άλλωστε εγκρίθηκε, συγκεκριμένος αριθμός προσλήψεων, κατόπιν των σχετικών αιτημάτων του νομικού προσώπου.

Ανακλήθηκε με την ΕλΣυν.Τμ.7/26/2015


ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/583/2022

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ :Κατόπιν αυτών και σύμφωνα με όσα παρατίθενται στις σκέψεις 1 και 2, το υποβληθέν σχέδιο προγραμματικής σύμβασης, εφόσον έχει ως αντικείμενο την υλοποίηση έργου, χρηματοδοτούμενου από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με προϋπολογιζόμενη δαπάνη (1.450.800,00 ευρώ με Φ.Π.Α. / 1.170.000,00 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α.) που υπολείπεται του οριζόμενου στο άρθρο 324 παρ. 3, όπως ισχύει, του ν. 4700/2020 ορίου, δεν υπάγεται στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Κατά συνέπεια, απαραδέκτως εισάγεται, ενώπιόν του Κλιμακίου τούτου, το εν λόγω σχέδιο προγραμματικής σύμβασης για τη διενέργεια ελέγχου νομιμότητας.   


ΕΣ/ΣΤ ΚΛΙΜΑΚΙΟ/448/2022

Προμήθεια τεσσάρων (4) απορριματοφόρων: Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 1, τα τέσσερα (4) σχέδια σύμβασης που αφορούν στην ανωτέρω συγχρηματοδοτούμενη από ενωσιακούς πόρους προμήθεια του Δήμου Χαλανδρίου, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη της οποίας δεν υπερβαίνει τα 5.000.000,00 ευρώ χωρίς ΦΠΑ (είναι 1.036.220,97 ευρώ χωρίς ΦΠΑ), απαραδέκτως υποβλήθηκαν στο Κλιμάκιο για έλεγχο νομιμότητας.


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/248/2022

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:«Εργασίες ειδικών δασοτεχνικών έργων του άρθρου 16 παρ. 5 του ν. 998/1979 για τον καθαρισμό των δασών και δασικών εκτάσεων καθώς και για τη συντήρηση του δασικού οδικού δικτύου και των αντιπυρικών ζωνών, σε εκτάσεις ευθύνης των Δασαρχείων Πειραιά, Μεγάρων και Πόρου», συνολικής εκτιμώμενης αξίας 3.115.206,08 ευρώ πλέον ΦΠΑ(...)Πλην, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, τα συγκεκριμένα συμβατικά κείμενα μεταξύ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των ανωτέρω αναδειχθέντων αναδόχων έχουν ήδη, ...., υπογραφεί. Το γεγονός δε αυτό αυτοτελώς ... καθιστά το τελευταίο κατά χρόνο αναρμόδιο για τη διενέργεια του ... προληπτικού ελέγχου νομιμότητας, ο οποίος σε κάθε περίπτωση πρέπει να προηγείται της κατάρτισης των οικείων συμβάσεων...απαραδέκτως υποβάλλονται ενώπιόν του προς έλεγχο οι δύο (2) συμβάσεις