ΕΣ/ΤΜ.6/1928/2013
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ:Ζητείται παραδεκτώς η ανάκληση της 38/2013 πράξης του Στ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος για έλεγχο νομιμότητας σχεδίου σύμβασης μεταξύ του … Γενικού Νοσοκομείου … και της «… Α.Ε.», με αντικείμενο την προμήθεια φυσικού αερίου για την κάλυψη των αναγκών του ως άνω Νοσοκομείου για δύο (2) έτη, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 2.000.000,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α.).(....)Τούτο δε, διότι, από τις παρατιθέμενες στην προηγούμενη σκέψη της παρούσας διατάξεις δεν προβλέπεται η άρση της υποχρέωσης υποβολής των ως άνω δικαιολογητικών, στην περίπτωση που οι προμηθεύτριες εταιρείες έχουν αποκλειστικό δικαίωμα πώλησης του προς προμήθεια είδους. Περαιτέρω, όμως, το Τμήμα κρίνει, κατ’ αποδοχή του σχετικού λόγου της κρινόμενης αίτησης, ότι είναι δυνατή η εκ των υστέρων προσκόμιση των ελλειπόντων δικαιολογητικών, δεδομένου ότι δεν πλήττονται από αυτήν οι αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης των διακρίσεων.Ανακαλεί την 38/2013 πράξη του Στ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με τα ειδικότερα εκτιθέμενα στο σκεπτικό.Αποφαίνεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της σύμβασης μεταξύ του … Γενικού Νοσοκομείου … και της «… Α.Ε.», με αντικείμενο την προμήθεια φυσικού αερίου για την κάλυψη των αναγκών του ως άνω Νοσοκομείου για δύο (2) έτη, υπό τον όρο ότι η αντισυμβαλλόμενη ανώνυμη εταιρεία θα προσκομίσει αρμοδίως όλα τα αναφερόμενα στα άρθρα 1 παρ. 2 του π.δ. 82/1996 και 8 του ν. 3310/2005 δικαιολογητικά ονομαστικοποίησης, καθώς και τα προβλεπόμενα στους όρους της διακήρυξης δικαιολογητικά των άρθρων 42-50 του π.δ. 60/2007, κατά τις ειδικότερες προβλέψεις των ως άνω διατάξεων.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΤΜ.Μ-ΕΣ/2038/2014
Προμήθεια φυσικού αερίου...Εν όψει του ως άνω σκοπού, στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 35 του ν. 4129/2013 δεν εμπίπτουν και κατ’ επέκταση δεν υπόκεινται σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας οι συμβάσεις εκείνες που, σύμφωνα με το οικείο νομοθετικό πλαίσιο, φέρουν απολύτως αναγκαστικό χαρακτήρα τόσο ως προς το πρόσωπο του αντισυμβαλλομένου της αναθέτουσας αρχής, όσο και ως προς τους κατ’ ιδίαν όρους της σύμβασης, ιδίως δε όταν ο αντισυμβαλλόμενος συνιστά οργανισμό δημοσίου δικαίου, που λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος. Τέτοια σύμβαση είναι και αυτή που συνάπτεται με αντισυμβαλλόμενο τη δημόσια επιχείρηση .... για την παροχή φυσικού αερίου, δεδομένου ότι δεν υπάρχει ευχέρεια επιλογής αναδόχου, καθόσον κατ’ ουσίαν μοναδικός διανομέας φυσικού αερίου στην Ελλάδα είναι η ως άνω εταιρεία, ενώ, περαιτέρω, ούτε οι όροι της σύμβασης ούτε η τιμολόγηση της παρεχομένης προμήθειας υπόκεινται σε διαπραγμάτευση. Τα παραπάνω ισχύουν καθ’ όσο διάστημα η αγορά του φυσικού αερίου είναι μεν τύποις απελευθερωμένη, πλην όμως ουσιαστικά μοναδικός διανομέας του φυσικού αερίου παραμένει η ..... Στην περίπτωση αυτή δεν καταλείπεται αντικείμενο άσκησης προσυμβατικού ελέγχου, αφού, ως εκ του αναγκαστικού χαρακτήρα των προεκτεθέντων δεδομένων σύναψης της σύμβασης, αυτή αποτελεί σύμβαση προσχώρησης της αναθέτουσας αρχής στους τυποποιημένου περιεχομένου όρους της σύμβασης χωρίς καμιά διαπραγματευτική δυνατότητα. ..Κατόπιν όσων έγιναν, κατά πλειοψηφία, δεκτά ανωτέρω, οι συμβάσεις των αναθετουσών αρχών με τη .... για την παροχή φυσικού αερίου, για όσο χρονικό διάστημα η .... παραμένει ο αποκλειστικός διανομέας του φυσικού αερίου στην Ελλάδα, ως συναπτόμενες χωρίς τη συμβατική αυτονομία της επιλογής του αναδόχου και έχουσες, ως προς τους όρους σύναψης της σύμβασης, τον χαρακτήρα συμβάσεων προσχώρησης, εκφεύγουν του κατά το άρθρο 35 του ν. 4129/2013 προσυμβατικού ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/38/2013
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας για την ανάθεση, κατόπιν διαπραγμάτευσης, καθώς και του οικείου σχεδίου σύμβασης μεταξύ του … Γενικού Νοσοκομείου … και της «… Α.Ε.», με αντικείμενο την προμήθεια φυσικού αερίου για την κάλυψη των αναγκών του ως άνω Νοσοκομείου(....)Η ανάθεση της επίμαχης προμήθειας στην ως άνω προμηθεύτρια εταιρεία δεν είναι νόμιμη, για τον πρόσθετο λόγο ότι αυτή δεν υπέβαλε, ως όφειλε για την παραδεκτή συμμετοχή της στην ελεγχόμενη διαδικασία, τα προβλεπόμενα κατά νόμο δικαιολογητικά ονομαστικοποίησης, δεδομένου ότι η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη της προμήθειας υπερβαίνει το καθοριζόμενο στο άρθρο 8 του ν. 3310/2005 ποσό του 1.000.000 ευρώ.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η ελεγχόμενη διαδικασία δεν είναι νόμιμη και, ως εκ τούτου, κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος για έλεγχο σχεδίου σύμβασης.
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.6/1928/2013.
ΑΕΠΠ/880/2019
Η προσφεύγουσα ζητεί την ακύρωση της διακήρυξης για προμήθεια φυσικού αερίου του οργανισμού, επικαλούμενη τρεις κύριους λόγους: Πρώτον, ότι οι όροι για ποιοτικό έλεγχο του φυσικού αερίου από επιτροπή παραλαβής είναι ασύμβατοι με το νομικό πλαίσιο. Δεύτερον, ότι η απαίτηση για υπεύθυνη δήλωση σχετικά με την επιχειρηματική μονάδα παραγωγής είναι αδύνατη για εισαγόμενο προϊόν όπως το φυσικό αέριο. Τρίτον, ότι η χρέωση μεταφοράς (TR) με σταθερή τιμή μόνο για τη διαγωνιστική διαδικασία δημιουργεί άνισες συνθήκες, αφού κατά την εκτέλεση της σύμβασης είναι μεταβλητή, εμποδίζοντας τον υγιή ανταγωνισμό. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά προμήθεια φυσικού αερίου για λειτουργικές ανάγκες με προϋπολογισμό 1.770.000€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 13%).
ΝΣΚ/35/2020
Αν η ένταξη υπόγειου φυσικού χώρου που μετατρέπεται σε χώρο αποθήκευσης φυσικού αερίου στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) ή σε Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (AΣΦΑ), ευρίσκεται εντός των ορίων της χορηγηθείσας, με το άρθρο 93 του ν. 4001/2011, εξουσιοδότησης για την έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης.(...)Η ένταξη υπόγειου φυσικού χώρου που μετατρέπεται σε χώρο αποθήκευσης φυσικού αερίου στο ΕΣΦΑ ή σε ΑΣΦΑ, δεν εμπίπτει στο πλαίσιο της νομοθετικής εξουσιοδότησης που χορηγείται βάσει του τρίτου εδαφίου του άρθρου 93 του ν. 4001/2011. Δεδομένου όμως ότι η, κατά τα ανωτέρω παρασχεθείσα νομοθετική εξουσιοδότηση περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, και τον καθορισμό με την έκδοση κ.υ.α. των προϋποθέσεων για την ανάπτυξη του υπόγειου φυσικού χώρου ως χώρου αποθήκευσης φυσικού αερίου, βασική παράμετρο της οποίας αποτελεί ο τρόπος ανάπτυξής του, θα πρέπει να περιλαμβάνεται στην κ.υ.α. και η πρόβλεψη αν ο υπόγειος φυσικός χώρος τον οποίο αφορά η παραχώρηση, θα αναπτυχθεί ως τμήμα του ΕΣΦΑ ή αυτόνομα υπό τη μορφή ΑΣΦΑ (ομόφωνα).
ΑΕΠΠ/166/2020
Ο προσφεύγων αιτείται την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής που απέρριψε την προσφορά του στον διαγωνισμό για την προμήθεια φυσικού αερίου διάρκειας δύο ετών. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια φυσικού αερίου για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του Δήμου και των νομικών του προσώπων. Ο προσφεύγων υποστηρίζει ότι διαθέτει έγκυρη άδεια προμήθειας σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο και ότι η απόρριψη της προσφοράς του ήταν άδικη και παράνομη, ζητώντας την επανεξέταση της ορθότητας της απόφασης αποκλεισμού του.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/242/2017
Νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου της 1080/17 συμφωνίας - πλαίσιο για την «Προμήθεια Φορτίου Υ.Φ.Α. για την Εξισορρόπηση του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου κατά το έτος 2018» από το «Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου Α.Ε.» (...)ΙV. Με τα δεδομένα αυτά, δεν διαπιστώνονται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ανωτέρω διενεργηθείσα διαγωνιστική διαδικασία και, ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου συμφωνίας - πλαίσιο.Για τους λόγους αυτούςΔεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της 1080/17 συμφωνίας - πλαίσιο για την «Προμήθεια Φορτίου Υ.Φ.Α. για την Εξισορρόπηση του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου κατά το έτος 2018».
ΑΕΠΠ/706/2019
Οι προσφεύγοντες στο πλαίσιο των προδικαστικών προσφυγών αίτησαν την ακύρωση ή τροποποίηση διαφόρων όρων της διακήρυξης του διαγωνισμού για τη σύναψη προμήθειας φυσικού αερίου. Συγκεκριμένα, ζητήθηκε η ακύρωση όρων σχετικών με τον ποιοτικό έλεγχο του φυσικού αερίου, την απαίτηση πιστοποιητικών ποιότητας, τον ασαφή προσδιορισμό της μονάδας τιμολόγησης και των χρεώσεων μεταφοράς και διανομής. Επίσης, επεστράφησαν λόγω αντιφάσεων απαιτήσεις σχετικές με την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα των προσφερόντων. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε την προμήθεια φυσικού αερίου για το Γενικό Νοσοκομείο Κιλκίς, με εκτιμώμενη αξία 256.613,17 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).
ΑΕΠΠ/834/2021
Η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση ορισμένων όρων της διακήρυξης του διαγωνισμού για την προμήθεια φυσικού αερίου, επικαλούμενη παραβιάσεις του νόμου και αρχών του δικαίου των δημοσίων συμβάσεων. Συγκεκριμένα, αμφισβητεί την απαίτηση υποβολής πιστοποιητικών περιβαλλοντικής διαχείρισης (ISO 14001) και ασφάλειας στην εργασία (OHSAS 18001), τα οποία θεωρεί άσχετα με το αντικείμενο της σύμβασης και περιοριστικά του ανταγωνισμού. Επίσης, επιτίθεται στον τρόπο υπολογισμού της χρέωσης προμήθειας και στη διενέργεια ποιοτικού ελέγχου του αερίου από τον Δήμο, τον οποίο ισχυρίζεται ότι αντιβαίνει τις διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ. Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η προμήθεια φυσικού αερίου για τις ανάγκες του Δήμου και των νομικών του προσώπων για τη χρονική περίοδο 2021-2022, με εκτιμώμενη αξία 275.706 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 6%).
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/30/2013
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας απευθείας ανάθεσης, καθώς και του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Αθηναίων και της Δημόσιας Επιχείρησης «… Α.Ε.», με αντικείμενο την «προμήθεια φυσικού αερίου για τις ανάγκες κίνησης των τριάντα δύο (32) αεριοκίνητων απορριμματοφόρων του Δήμου Αθηναίων»(....)το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως δεν εντάχθηκε η εν λόγω προμήθεια φυσικού αερίου κίνησης στο Ενιαίο Πρόγραμμα Προμηθειών, η δε παράλειψη αυτή καθιστά μη νόμιμη όλη τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης.(....)Ενόψει των ανωτέρω πλημμελειών, το Κλιμάκιο α) απέχει του ελέγχου νομιμότητας του σχεδίου σύμβασης για το έτος 2012 και β) κρίνει ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβαλλόμενου προς έλεγχο νομιμότητας σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Αθηναίων και της προμηθεύτριας εταιρείας «… Α.Ε.» με αντικείμενο την προμήθεια φυσικού αερίου κίνησης για τις ανάγκες τριάντα δύο (32) αεριοκίνητων απορριμματοφόρων του Δήμου Αθηναίων για τα έτη 2013 και 2014.
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.6/1908/2013.
ΑΕΠΠ/465/2019
Η προσφυγή αίτησε την ακύρωση ορισμένων όρων της διακήρυξης του διαγωνισμού για την προμήθεια φυσικού αερίου, ιδίως των κριτηρίων επιλογής που αφορούν την απαίτηση πιστοποιητικών περιβαλλοντικής διαχείρισης (EN ISO 14001:2015) και ασφάλειας (OHSAS 18001:2007), καθώς και της διαδικασίας ποιοτικού ελέγχου με μακροσκοπική εξέταση. Ο προσφεύγων θεωρεί ότι αυτοί οι όροι είναι μη νόμιμοι, δεν συνδέονται αναλογικά με το αντικείμενο της σύμβασης και δυσχεραίνουν άδικα τη συμμετοχή. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια φυσικού αερίου για τον Δήμο και τα νομικά του πρόσωπα για την περίοδο 2019-2021, με συνολικό προϋπολογισμό 678.450,00€ (χωρίς ΦΠΑ).