ΕΣ/Τμ.6/260/2017
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Προμήθεια φιαλών υγρού αλκοολούχου διαλύματος για την απολύμανση των χεριών.Ζητείται η ανάκληση της 12/2016 πράξης της Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Δήμο...Mε τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω το Τμήμα κρίνει ότι η εν λόγω προμήθεια αρμοδίως διενεργήθηκε από τον αιτούντα Δήμο, ενώ περαιτέρω νομίμως συμβάλλεται ο ίδιος με τους ανωτέρω αναδόχους προμηθευτές για λογαριασμό των Σχολικών Επιτροπών της εδαφικής του περιφέρειας, αφού, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, η δαπάνη της προμήθειας των ανωτέρω ειδών βαρύνει τις πιστώσεις του προϋπολογισμού του και θα καλυφθεί από αντίστοιχη παρακράτηση των επιχορηγήσεων που οι Σχολικές Επιτροπές λαμβάνουν σε ετήσια βάση από αυτόν (Δήμο) για την κάλυψη των αναγκών τους.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/700/2020
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση των προδιαγραφών που αφορούν το υπ’αριθ. 5 είδος του Πίνακα Προμήθειας Α’ Υλών Παραγωγής αντιπηκτικού υγρού, συγκεκριμένα ενός πρόσθετου για την παραγωγή υδατικού διαλύματος αντιπηκτικού υγρού με συγκεκριμένο κωδικό αριθμό. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά τη σύναψη Συμφωνίας Πλαίσιο (Σ-Π) 2ετούς διάρκειας για την προμήθεια πρώτων υλών για την παραγωγή αντιπηκτικού υγρού, με συνολική προϋπολογισθείσα αξία 3.132.202,80 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Το υπ’αριθ. 5 είδος, στο οποίο αναφέρεται η προσφυγή, έχει προϋπολογισθείσα αξία 207.570,00 ευρώ. Το κριτήριο ανάθεσης είναι η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει της τιμής.
ΑΕΠΠ/576/2018
Ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της επαναπροκήρυξης διαγωνισμού για την προμήθεια οξυγόνου (CPV 24111900-4) του Γενικού Νοσοκομείου Ελευσίνας, αξίας 336.067,74 ευρώ. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η προμήθεια υγρού οξυγόνου σε δεξαμενές και αερίου οξυγόνου σε φιάλες συγκεκριμένων χωρητικοτήτων (1M³, 2M³, 4M³, 10M³), μαζί με συναφείς υπηρεσίες (μεταφορικά, ενοίκια φιαλών, επισκευές κλπ). Ο προσφεύγων επικαλείται παραβίαση αρχών ανταγωνισμού και ίσης μεταχείρισης, καθώς οι όροι της διακήρυξης απαιτούν υποχρεωτική παροχή φιαλών με συγκεκριμένες χωρητικότητες που εξαρτώνται από τις άδειες κυκλοφορίας των διαγωνιζομένων, χωρίς να επιτρέπεται η υποβολή προσφοράς για επιμέρους τμήματα της προμήθειας.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/7/2021
Προμήθεια α' υλών για την παραγωγή αντιπηκτικού υγρού..Υπό τις ανωτέρω, συνεπώς, περιστάσεις, οι προμνημονευθείσες απαιτήσεις των τεχνικών προδιαγραφών των παραπάνω ειδών έχουν τεθεί κατά παράβαση του άρθρου 54 παρ. 2 του ν. 4412/2016, καθώς και των θεμελιωδών αρχών του κοινοτικού δικαίου των δημοσίων συμβάσεων, ιδίως δε αυτών της αναλογικότητας, της ίσης μεταχείρισης και της προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού, με περαιτέρω συνέπεια, τον περιορισμό του κύκλου των δυνητικών υποψηφίων προμηθευτών και, κατ’ αποτέλεσμα, τη συρρίκνωση του ανταγωνισμού – δοθέντος ότι υποβλήθηκε μία μοναδική προσφορά για κάθε ένα από τα παραπάνω είδη από τον ίδιο μάλιστα οικονομικό φορέα-. Η πλημμέλεια καθιστά μη νόμιμη την επακολουθήσασα διαγωνιστική διαδικασία για τα είδη «ρητίνη ιοντοεναλλαγής κατιόντων», «ρητίνη ιοντοεναλλαγής ανιόντων», «πρόσθετο για την παραγωγή υδατικού διαλύματος αντιπηκτικού υγρού ANDEM» και «πρόσθετο για την παραγωγή υδατικού διαλύματος αντιπηκτικού υγρού με κωδικό αριθμό ΝΑΤΟ S-750». Ως εκ τούτου κωλύεται και η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης της συμφωνίας-πλαίσιο ως προς τα αντίστοιχα είδη.
ΔΕΝ ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/601/2021
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1073/2021
ΑΕΠΠ/697/2018
Η προσφεύγουσα αιτείται την αναθεώρηση της Διακήρυξης υπ’ αριθ. 17/2018 του Γενικού Νοσοκομείου Κορίνθου για τον ανοικτό διαγωνισμό προμήθειας ΟΞΥΓΌΝΟΥ (υγρού και αέριου), προϋπολογισμένου στα 109.928,40 € (με ΦΠΑ). Ειδικότερα, ζητεί η διακήρυξη να απαιτεί από τους διαγωνιζόμενους άδεια κυκλοφορίας του ΕΟΦ για το αέριο οξυγόνο (όπως ήδη ισχύει για το υγρό), καθώς και την κατάργηση των όρων για συγκεκριμένα μεγέθη φιαλών και τη δωρεάν παραχώρησή τους. Υποστηρίζει ότι η παρούσα ρύθμιση παραβιάζει την αρχή της ισότητας και του ελεύθερου ανταγωνισμού.
ΕΣ/ΤΜ.6/1882/2018
Προμήθεια και εγκατάσταση ηλεκτρονικών υπολογιστών, περιφερειακών και λοιπού ηλεκτρονικού εξοπλισμού:. Αίτηση ανάκλησης της 8/2018 πράξης της Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Υπουργείο Τουρισμού(...)Mε τις κρινόμενες αιτήσεις ζητείται η ανάκληση της ως άνω πράξης της Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Υπουργείο Τουρισμού και προβάλλεται, μεταξύ άλλων, ότι η αρμοδιότητα των Σχολικών Επιτροπών να προβούν σε προμήθεια ηλεκτρονικών υπολογιστών και συναφούς εξοπλισμού για τις σχολικές μονάδες, δεν είναι αποκλειστική αλλά συντρέχουσα σε σχέση με την αρμοδιότητα του οικείου Δήμου να προβεί στην εν λόγω προμήθεια. Τούτο, μεταξύ άλλων, καθίσταται εμφανές και από τις διατάξεις του άρθρου 6 παρ. 6 του ν. 2817/2000, σύμφωνα με τις οποίες στα έργα των Σχολικών Επιτροπών προστίθεται και η δυνατότητα αγοράς εξοπλισμού για τη λειτουργία των σχολείων, χωρίς να εισάγεται αποκλειστική αρμοδιότητα των Επιτροπών αυτών για την προμήθεια του εν λόγω εξοπλισμού. Ο λόγος αυτός είναι βάσιμος και πρέπει να γίνει δεκτός, καθώς για τη διενέργεια της ελεγχόμενης προμήθειας επιτραπέζιων ηλεκτρονικών υπολογιστών, συσκευών προβολής, φωτοαντιγραφικών μηχανημάτων και εκτυπωτών για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών και την αντικατάσταση υπάρχοντος εξοπλισμού που δυσλειτουργεί των σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Δήμου ....., έχει συντρέχουσα αρμοδιότητα με τις Σχολικές Επιτροπές του και ο εν λόγω Δήμος, καθώς τα ανωτέρω προς προμήθεια αντικείμενα υπάγονται στην υλικοτεχνική υποδομή των σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Δήμου, η διαχείριση της οποίας, σύμφωνα με το άρθρο 75 παρ. Ι. στ) περίπτωση 1 του ν. 3463/2006, ανήκει στην αρμοδιότητα των Δήμων. Άλλωστε, σύμφωνα με το ανωτέρω άρθρο 6 παρ. 6 του ν. 2817/2000, στις Σχολικές Επιτροπές έχει παρασχεθεί η δυνατότητα αγοράς εξοπλιστικών ή άλλων συναφών ειδών ή διδακτικών μέσων για τη λειτουργία των σχολείων (στα οποία ανήκουν τα αγαθά της ελεγχόμενης προμήθειας), συνεπώς η αρμοδιότητα προμήθειας των ανωτέρω ειδών ανήκει μεν και σε αυτές, όχι όμως κατ’ αποκλειστική αρμοδιότητα αλλά συντρεχόντως με το Δήμο ...... Κατόπιν αυτών, το Τμήμα κρίνει ότι η εν λόγω προμήθεια αρμοδίως διενεργήθηκε από τον αιτούντα Δήμο, με την προϋπόθεση ότι για την προμήθεια αυτή δεν έχει δοθεί επιχορήγηση από το Δήμο στις Σχολικές Επιτροπές του.V. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, οι κρινόμενες αιτήσεις πρέπει να γίνουν δεκτές, να ανακληθεί η προσβαλλόμενη 8/2018 πράξη της Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Υπουργείο Τουρισμού και να υπογραφεί το σχέδιο σύμβασης μεταξύ του Δήμου ..... και της εταιρείας «.....», με αντικείμενο την «προμήθεια και εγκατάσταση ηλεκτρονικών υπολογιστών, περιφερειακών και λοιπού ηλεκτρονικού εξοπλισμού» για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών και την αντικατάσταση υπάρχοντος εξοπλισμού που δυσλειτουργεί των σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Δήμου ...... Ακολούθως, να διαταχθεί η απόδοση του κατατεθέντος παραβόλου στην αιτούσα ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «.....».Ανακαλεί την 8/2018 πράξη της Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Υπουργείο Τουρισμού
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/2056/2022
Προμήθεια υγρού οξυγόνου :Ζητείται η ανάκληση της 27/2022 Πράξης της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης «Τομέα Υγείας».(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω (βλ. σκέψεις 4-5), το Δικαστήριο κρίνει ότι οι απρόβλεπτες περιστάσεις τις οποίες επικαλείται το προσφεύγον Νοσοκομείο, ήτοι η αύξηση τιμών στην αγορά ενέργειας σε παγκόσμια κλίμακα, καθώς και η αύξηση της τιμής των καυσίμων ειδικότερα, ναι μεν συντρέχουν, και μάλιστα τις περιστάσεις αυτές δεν μπορούσε να προβλέψει, πολλώ μάλλον να επηρεάσει ή να αποφύγει το ανωτέρω νοσοκομείο κατά τον χρόνο προκήρυξης της προμήθειας (βλ. και το 2040/13.4.2022 προαναφερθέν έγγραφο της ΕΑΑΔΗΣΥ). Ωστόσο, το προσφεύγον έχει το βάρος να αποδείξει ότι λόγω των απροβλέπτων αυτών περιστάσεων έχει ανατραπεί η οικονομική ισορροπία της αρχικής σύμβασης, στην οποία απέβλεψαν τα συμβαλλόμενα σ’ αυτή μέρη, και μάλιστα υπέρμετρα σε βάρος της προμηθεύτριας εταιρείας. Kωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης για την τροποποίηση της 26/23.8.2021 σύμβασης του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης ΑΧΕΠΑ», κατ’ επίκληση του άρθρου 132 παρ. 1 περ. γ΄ του ν. 4412/2016 (Α΄ 147), με αντικείμενο την προμήθεια υγρού οξυγόνου για τις ανάγκες του προσφεύγοντος.(...)Δεν ανακαλεί την 27/2022 Πράξη της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης «Τομέας Υγείας».
ΕΣ/ΤΜ.6/738/2019
Προμήθεια οικολογικών βυθιζόμενων συστημάτων κάθετης διαβαθμιζόμενης συμπίεσης απορριμμάτων σε κάδους κοινής χρήσηςεπιδιώκεται η ανάκληση της 4/2019 Πράξης του Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Δήμο…...(...) Ο Επίτροπος της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Δήμο ......, με την προσβαλλόμενη Πράξη του, αφού περιέγραψε συνοπτικά τη διαγωνιστική διαδικασία, έκρινε ότι κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης της ανωτέρω προμήθειας, με την αιτιολογία ότι α) εκκρεμεί η απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Πειραιώς επί της αίτησης ακύρωσης της εταιρείας …και β) στα υποβληθέντα δικαιολογητικά δεν περιελήφθη βεβαίωση ότι δεν εκκρεμούν περαιτέρω ενστάσεις, προσφυγές ή άλλα ένδικα βοηθήματα ή μέσα κατά του διαγωνισμού. Πλην όμως, εφόσον η διαγωνιστική διαδικασία δεν είχε ανασταλεί, με την απόφαση της Α.Ε.Π.Π. ή του Διοικητικού Εφετείου Πειραιώς, οι αναφερόμενες περιστάσεις δεν συνιστούν, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, πλημμέλεια της διαγωνιστικής διαδικασίας και δεν δικαιολογούν την κρίση του Επιτρόπου, ότι κωλύεται η υπογραφή της ελεγχόμενης σύμβασης, γενομένων κατά τούτο δεκτών των ισχυρισμών του αιτούντος και της παρεμβαίνουσας. Εντούτοις, λαμβάνοντας υπόψη ότι η προσβαλλόμενη Πράξη είναι ελλιπής καθόσον δεν διαλαμβάνεται κρίση, θετική ή αρνητική, για οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας, το Τμήμα κρίνει ότι ο φάκελος της υπόθεσης πρέπει να αναπεμφθεί στον Επίτροπο, προκειμένου να ασκήσει την αρμοδιότητά του για έλεγχο της διαγωνιστικής διαδικασίας και του σχεδίου σύμβασης, τα οποία δεν προκύπτει ότι ήλεγξε (πρβλ. Ε.Σ. Τμ. VI 644, 6218/2015).Ανακαλεί την 4/2019 πράξη του Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Δήμο ......
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/243/2015
Προμήθεια υγρού οξυγόνου: (...)Η ανωτέρω δε ανάδοχος εταιρεία παρέδωσε (προμήθευσε) στο Νοσοκομείο στις 27.6.2014, 4.7.2014, 11.7.2014, 17.7.2014 και 1.8.2014 ποσότητες υγρού οξυγόνου εκ των 133.000 κυβικών μέτρων της συνολικής συμβατικής ποσότητας υγρού οξυγόνου της ως άνω αρχικής σύμβασης, η παράδοση των 109.980 κυβικών μέτρων εκ των οποίων είχε ήδη ολοκληρωθεί, σύμφωνα με τα ανωτέρω, πριν από την έναρξη των παραδόσεων αυτών, αντί τιμής 0,82 ευρώ/κυβικό μέτρο, χωρίς κόστος μεταφορικών, ενοικίασης δεξαμενής και Φ.Π.Α., η πληρωμή της προμήθειας των οποίων εντέλλεται με το 480/2015 ένταλμα του Νοσοκομείου. Στις δε 8.8.2014, 19.8.2014, 27.8.2014, 5.9.2014, 12.9.2014 παρέδωσε, επίσης, ποσότητες υγρού οξυγόνου εκ της ως άνω συνολικής συμβατικής ποσότητας της ως άνω αρχικής σύμβασης αντί της ίδιας ως άνω τιμής (0,82 ευρώ/κυβικό μέτρο, χωρίς κόστος μεταφορικών, ενοικίασης δεξαμενής και Φ.Π.Α.), η πληρωμή της προμήθειας των οποίων εντέλλεται με το 479/2015 ένταλμα του Νοσοκομείου, καθώς και νέες ποσότητες υγρού οξυγόνου, συνολικής αξίας 3.819,15 ευρώ με Φ.Π.Α., που αφορούν το μετά τη λήξη του συνόλου της ως άνω συμβατικής ποσότητας υγρού οξυγόνου της ως άνω αρχικής σύμβασης χρονικό διάστημα (μετά τις 12.9.2014), στο πλαίσιο της ως άνω μέχρι 24.12.2014 παράτασής της, στις 22.9.2014 και 30.9.2014, η πληρωμή της προμήθειας των οποίων επίσης εντέλλεται με το τελευταίο ως άνω ένταλμα του Νοσοκομείου (479/2015), στην συμφωνηθείσα όμως στο πλαίσιο της επίμαχης παράτασης νέα τιμή των 0,69 ευρώ/κυβικό μέτρο, χωρίς κόστος μεταφορικών, ενοικίασης δεξαμενής και Φ.Π.Α. Ενόψει αυτών, τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα πληρωμής του ως άνω Νοσοκομείου του ΕΣΥ δεν υπάγονται στον προληπτικό έλεγχο νομιμότητας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, καθώς το μεν ένα εξ αυτών (480/2015) αφορά δαπάνες πληρωμής με επόμενο του πρώτου λογαριασμό της ως άνω αρχικής σύμβασης προμηθειών του ως άνω Νοσοκομείου, συμβατικού προϋπολογισμού άνω των 5.000,00 ευρώ με Φ.Π.Α., της προμήθειας των τελευταίων συμβατικών ποσοτήτων υγρού οξυγόνου της εν λόγω σύμβασης, το δε άλλο (479/2015) αφορά αφενός μεν όμοιες με τις ως άνω δαπάνες, αφετέρου δε δαπάνες όμοιων προμηθειών ποσού κάτω των 5.000,00 ευρώ με Φ.Π.Α. στο πλαίσιο της ως άνω τελευταίας παράτασης της ως άνω αρχικής σύμβασης, που όμως δεν προκύπτει ότι ο συμβατικός της προϋπολογισμός υπερβαίνει το όριο των 5.000,00 ευρώ με Φ.Π.Α.
ΕΣ/(ΚΠΕ)ΤΜ.7/65/2019
Επιχορηγήσεις: Με τα δεδομένα αυτά, δε συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις για την επιχορήγηση του ως άνω σωματείου από τον Δήμο ......, διότι το ποσό της επιχορήγησης προορίζεται για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών αυτού. Και ναι μεν στο έγγραφο επανυποβολής του Δήμου επισημαίνεται ότι η χρηματοδότηση των υποδομών γίνεται ενόψει εθνικών πρωταθλημάτων εντός του έτους 2018 καθώς και πανευρωπαϊκού αγώνα το καλοκαίρι του έτους 2019, πλην όμως προϋπόθεση για τη νομιμότητα των επιχορηγήσεων αυτών είναι, κατά τα γενόμενα δεκτά ανωτέρω, η χρηματοδότηση της διοργάνωσης των αθλητικών διοργανώσεων (π.χ. έξοδα διοργάνωσης, αγορά αθλητικού και φαρμακευτικού υλικού, αμοιβές παραγόντων, ιατρών αγώνων κλπ) και όχι των υποδομών όπου θα λάβουν χώρα αυτές.
ΕλΣυν/Τμ.VII/314/2009
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:Με δεδομένα αυτά και συμφωνά με όσα έγιναν δεκτά στην προηγουμένη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλομένη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον η προμήθεια των ανωτέρω αγαθών (φιαλών κρασιού), για την προσφορά τους ως δώρων στους εργαζόμενους του Δήμου ..... στα πλαίσια της εορτής της Πρωτοχρονιάς 2009, δεν συμβάλλει στην εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου ....., ούτε συνδέεται με την προαγωγή των κοινωνικών, οικονομικών, πολιτιστικών και πνευματικών καθηκόντων των κατοίκων. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.