ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1160/2023
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Φύλαξη των χώρων και της Ασφάλειας του προσωπικού και των ασθενών (...)Ως προς την πρώτη διαπιστωθείσα με την προσβαλλόμενη Πράξη πλημμέλεια, με τα υπό κρίση δικόγραφα προβάλλεται, μεταξύ άλλων, ότι, κατ’ εσφαλμένη ερμηνεία και πλημμελή εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 75 του ν. 4412/2016, κρίθηκε ότι οι προβλεπόμενες στο άρθρο 2.2.5 της διακήρυξης απαιτήσεις χρηματοοικονομικής επάρκειας, σωρευτικώς εξεταζόμενες, είναι δυσανάλογες του σκοπού για τον οποίο προβλέφθηκαν και αντίκεινται στις αρχές του ελεύθερου ανταγωνισμού και της ίσης μεταχείρισης, καθώς η νομιμότητα της θέσπισής τους κρίνεται ξεχωριστά για κάθε επιμέρους κριτήριο επιλογής. (...)Πέραν τούτων, ενόψει του χαρακτήρα των προς ανάθεση υπηρεσιών, με αντικείμενο τη φύλαξη των χώρων και την ασφάλεια του προσωπικού και των ασθενών του Γ.Ν.Θ. «Ιπποκράτειο» και της Αποκεντρωμένης Οργανικής Μονάδας του Νοσοκομείου (ΝΑΔΝΘ) και μάλιστα σε εικοσιτετράωρη βάση (από Δευτέρα έως Κυριακή) καθ΄ όλη τη διάρκεια της σύμβασης, το Τμήμα, λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθος και τη διαρρύθμιση του εν λόγω Νοσοκομείου, καθώς και τη μεγάλη προσέλευση ασθενών / επισκεπτών (βλ. το από 27.6.2022 έγγραφο της Επιτροπής σύνταξης τεχνικών προδιαγραφών του ελεγχόμενου διαγωνισμού), άγεται στην κρίση ότι ο ορισμός της οικονομικής ευρωστίας των υποψηφίων ως επιμέρους κριτηρίου, συνεκτιμωμένου με τα λοιπά κριτήρια ανάθεσης
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/1286/2020
Η προσφεύγουσα αίτησε την ακύρωση της διακήρυξης του διαγωνισμού για την παροχή υπηρεσιών φύλαξης στο Γενικό Νοσοκομείο Κηφισιάς, με αντικείμενο τη φύλαξη των χώρων του νοσοκομείου. Επιδίωξε τη διόρθωση των κριτηρίων επιλογής (καταλληλότητα, τεχνική και οικονομική ικανότητα), την ακύρωση του κριτηρίου ανάθεσης βάσει σχέσης ποιότητας-τιμής και τη διόρθωση των τεχνικών προδιαγραφών, ισχυριζόμενη ότι οι όροι παραβιάζουν τις αρχές της ίσης μεταχείρισης, διαφάνειας και υγιούς διακυβέρνησης.
ΑΕΠΠ/489/2018
Η προσφεύγουσα εταιρεία ζητεί την ακύρωση: 1) της απόφασης 66/Θ.3/12-3-2018 του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου «Η ΠΑΜΜΑΚΑΡΙΣΤΟΣ», η οποία αιτιολογεί την ύπαρξη απρόβλεπτων και επειγουσών περιστάσεων για πρόσληψη προσωπικού βάσει άρθρου 63 του Ν.4430/2016, 2) της ανακοίνωσης ΣΟΧ 2/2018 για πρόσληψη προσωπικού με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου για φύλαξη κτιρίων του νοσοκομείου, και 3) της παραλείψεως δημοσίου διαγωνισμού για ανάδειξη αναδόχου υπηρεσιών φύλαξης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την παροχή υπηρεσιών φύλαξης των χώρων του νοσοκομείου, με ισχυρισμούς παραβίασης κοινοτικών οδηγιών, αρχής της διάκρισης εξουσιών και χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης.
ΑΕΠΠ/68/2018
Η προσφεύγουσα ατομική ιδιωτική επιχείρηση παροχής υπηρεσιών ασφαλείας με την προδικαστική προσφυγή της επιδιώκει την ακύρωση: (1) της Ανακοίνωσης υπ’ αριθ. ΣΟΧ 1/2017 του Αντικαρκινικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Θεαγένειο», με την οποία ανακοινώθηκε η πρόσληψη 78 ατόμων (14 θέσεις ΔΕ Προσωπικού Φυλάκων και 64 θέσεις ΥΕ Προσωπικού Καθαριότητας) με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, (2) της υπ’ αριθ. 19/14.6.2017 Απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου που αιτιολογούσε την απρόβλεπτη και επείγουσα περίσταση, (3) της παράλειψης διενέργειας δημόσιου διαγωνισμού για ανάδειξη αναδόχου παροχής υπηρεσιών φύλαξης, και (4) οποιασδήποτε άλλης συναφούς πράξης ή παράλειψης σχετικής με τη σύναψη ατομικών συμβάσεων εργασίας για φύλαξη χώρων του νοσοκομείου. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την παροχή υπηρεσιών φύλαξης και καθαριότητας στους χώρους του νοσοκομείου, με βάση τις διατάξεις των άρθρων 63 Ν.4430/2016, 21 Ν.2190/1994 και 107 Ν.4461/2017.
ΑΕΠΠ/213/2018
Με την προδικαστική προσφυγή με ΓΑΚ 121/09.02.2018, ο προσφεύγων Αντώνιος Κοριανίτης, ως διαχειριστής της ατομικής επιχειρησης [...], ζητούσε την ακύρωση της απόφασης 03/30.01.2018 του ΔΣ του Γενικού Νοσοκομείου [...], η οποία αρχικά κατέκρινε τη σύμβαση παροχής υπηρεσιών φύλαξης στην εταιρεία [...]. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε την ανάδειξη αναδόχου για φύλαξη χώρων του νοσοκομείου διάρκειας 3 μηνών με προϋπολογισμένη δαπάνη 104.343€ (πλέον ΦΠΑ 24%). Επικεντρώθηκε στην ακύρωση λόγω εσφαλμένου αποκλεισμού της προσφοράς του, καθώς τα στοιχεία για επιτιθέμενες κυρώσεις (3 πράξεις προστίμων) αφορούσαν άλλο νομικό πρόσωπο (ΙΚΕ) που εκπροσωπούσε ο ίδιος, όχι την επιχείρησή του.
ΕΑΔΗΣΥ/624/2024
Η προσφεύγουσα εταιρεία ζητεί την ακύρωση της Διακήρυξης του διαγωνισμού της Αναθέτουσας Αρχής με αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών φύλαξης στις εγκαταστάσεις του τριτοβάθμιου νοσοκομειακού οργανισμού. Ειδικότερα προσβάλλει τους όρους που απαιτούν εκτέλεση τουλάχιστον έξι συμβάσεων ιδίου τύπου (μία ανά έτος για την τριετία 2020-2022) σε νοσοκομεία με δυναμικότητα άνω των 150 κλινών, θεωρώντας ότι οι όροι αυτοί είναι δυσανάλογοι, περιορίζουν τον ανταγωνισμό και αποκλείουν άδικα την συμμετοχή της, παρά την τεχνογνωσία και εμπειρία της στον κλάδο. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά ολοκληρωμένη φύλαξη εσωτερικών/εξωτερικών χώρων, κτιρίων και εγκαταστάσεων του νοσοκομείου για ένα έτος (με δυνατότητα παράτασης), με εκτιμώμενη αξία 678.022,42€ (συμπλ. ΦΠΑ).
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/53/2018
Προμήθεια τροφίμων.Κατ’ αρχάς, το γάλα και το γιαούρτι αποτελούν αγαθά που κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας και τις συναλλακτικές αντιλήψεις, είναι ομοειδή, υπό την έννοια ότι εντάσσονται στην ευρύτερη κατηγορία τρόφιμα – προϊόντα γαλακτομικά...Εξάλλου, το ομοειδές των αγαθών δεν αναιρείται από τυχόν διαφορετικές προδιαγραφές των επιμέρους κατηγοριών αυτών, οι οποίες, σε κάθε περίπτωση, μπορούν να συμπεριλαμβάνονται ανά ομάδες στο ίδιο κείμενο διακήρυξης,..Ως εκ τούτου, οι επίμαχες προμήθειες αποτελούν τμήματα ενός ενιαίου μείζονος αντικειμένου, η συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνη του οποίου,...υπερβαίνει το ποσό των 60.000 ευρώ μέχρι το οποίο επιτρέπεται η ανάθεση προμηθειών κατόπιν διενέργειας πρόχειρου διαγωνισμού, αυτονοήτως δε και το ποσό των 20.000 ευρώ μέχρι το οποίο επιτρέπεται, άνευ συνδρομής ειδικού λόγου, η απευθείας ανάθεση...Ωστόσο, το Κλιμάκιο, συνεκτιμώντας: 1) προεχόντως την αδήριτη ανάγκη για την απρόσκοπτη σίτιση των ασθενών του Νοσοκομείου και 2) ότι ο οικείος διαγωνισμός για προμήθεια τροφίμων είχε ενταχθεί στο Πρόγραμμα Προμηθειών Υπηρεσιών ... του 2014 ως ενιαίος για όλα τα νοσοκομεία της 1ης Υ.Πε. και με φορέα διενέργειας έτερο νοσοκομείο, 3) ότι το επόμενο Πρόγραμμα Προμηθειών του 2015 στο πλαίσιο του οποίου, κατά τα γνωστά στο Δικαστήριο, φορέας διενέργειας είναι το κάθε νοσοκομείο για τις δικές του ανάγκες,4)....5)....6)..κρίνει ότι τα όργανα του Νοσοκομείου δεν λειτούργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης της κείμενης νομοθεσίας για την ανάθεση δημόσιων συμβάσεων, αλλά προκειμένου να καλύψουν την επιτακτική ανάγκη για σίτιση των ασθενών του Νοσοκομείου.(Συγγνωστή πλάνη)
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/383/2018
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την υπηρεσία «Φύλαξη των κτιρίων, εγκαταστάσεων και εξωτερικών χώρων του … Πανεπιστημίου … (….)», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 5.795.165,60 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.(....)δεν έχει κατατεθεί προδικαστική προσφυγή ή άλλο ένδικο μέσο κατά του κύρους των πράξεων του διαγωνισμού(....)Δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης μεταξύ … Πανεπιστημίου … και της εταιρείας «… S.A.», για την ανάθεση των υπηρεσιών φύλαξης των κτιρίων, εγκαταστάσεων και εξωτερικών χώρων του ανωτέρω Πανεπιστημίου.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/130/2015
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω (βλ. σκέψη ΙΙ της παρούσας), μη νομίμως ανατέθηκε στη φερόμενη ως δικαιούχο εταιρεία ...... Α.Ε. η αρχειοθέτηση των ιατρικών φακέλων των ασθενών στο νέο χώρο του αρχείου του Νοσοκομείου, για το χρονικό διάστημα από από 24.6.2014 έως 24.10.2014 και τούτο διότι οι εργασίες αυτές δεν είναι, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας, ειδικής φύσης ώστε να επιβάλλεται η ανάθεσή τους σε τρίτους οι οποίοι να διαθέτουν εξειδικευμένες γνώσεις ή εμπειρία αλλά ανάγονται στα πάγια και συνήθη καθήκοντα του προσωπικού της Διοικητικής - Οικονομικής Υπηρεσίας του Νοσοκομείου και, ειδικότερα, του Τμήματος Κίνησης Ασθενών, όπως κατ’ ουσίαν αποδέχεται και το ίδιο το Νοσοκομείο στο 5441/20.4.2015 έγγραφο επανυποβολής του επίμαχου εντάλματος, με το οποίο ως αιτιολογία για την ανάθεση των εργασιών αυτών σε ιδιώτη προβάλλονται τα χρονίζοντα χωροταξικά προβλήματα του αρχείου και η έλλειψη προσωπικού και όχι η ειδική φύση των ανατεθεισών εργασιών. Ειδικότερα, το Νοσοκομείο, δια του εγγράφου επανυποβολής, προβάλλει ως δικαιολογητικό λόγο της ανωτέρω ανάθεσης την συσσώρευση ιδιαιτέρως μεγάλου αριθμού φακέλων ασθενών, λόγω χωροταξικών προβλημάτων του νοσοκομείου, και την άμεση ανάγκη της μεταφοράς και ταξινόμησης τους στους νέους χώρους του αρχείου, έργο το οποίο δεν ήταν δυνατόν να υλοποιηθεί από το υπάρχον προσωπικό του Τμήματος Κίνησης Ασθενών. Λαμβάνοντας όμως υπόψη τον αριθμό των συνολικά προβλεπόμενων, στο άρθρο 15 του Οργανισμού του Νοσοκομείου, θέσεων της Διοικητικής – Οικονομικής Υπηρεσίας και ειδικότερα των προβλεπόμενων 2 θέσεων Κλάδου ΤΕ Βιβλιοθηκονομίας, 69 θέσεων Κλάδου ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων, 18 θέσεων Κλάδου ΥΕ Βοηθητικού Προσωπικού και 10 θέσεων Κλάδου ΥΕ Εργατών, δεν αποδεικνύεται η αδυναμία του Νοσοκομείου να εκτελέσει τις επίμαχες εργασίες με το υπηρετούν προσωπικό, εφόσον δεν προκύπτει έλλειψη υπαλλήλων των αντίστοιχων κλάδων, και μάλιστα σε τέτοια έκταση που να μην είναι δυνατή η εξυπηρέτηση της συγκεκριμένης λειτουργικής δραστηριότητας. Εξάλλου ο ισχυρισμός του Νοσοκομείου ότι από τις προβλεπόμενες στον Οργανισμό του δέκα (10) θέσεις Κλάδου ΥΕ Εργατών, οι οποίες και είναι όλες καλυμμένες, απουσιάζουν τέσσερα (4) άτομα λόγω μετακινήσεων σε άλλα Νοσοκομεία ή μακροχρόνιας ανάρρωσης, πέραν του ότι προβάλλεται αναποδείκτως, περαιτέρω, και αληθής υποτιθέμενος δεν ασκεί, εν προκειμένω, επιρροή αφού δεν προκύπτει ότι οι ανωτέρω μετακινήσεις αφορούν στο κρίσιμο χρονικό διάστημα ανάθεσης των επίμαχων υπηρεσιών ή ότι δεν ανάγονται στη σφαίρα ευθύνης των αρμοδίων οργάνων του Νοσοκομείου που όφειλε να προγραμματίσει εγκαίρως την αναπλήρωσή τους. Επιπρόσθετα, ενόψει του ότι α) οι σχετικές ανάγκες για την παροχή των επίμαχων υπηρεσιών αρχειοθέτησης είχαν ανακύψει –όπως προκύπτει - ήδη από μακρού χρόνου (αφού σύμφωνα με το 3020/4.3.2014 έγγραφο του Τμήματος Κίνησης Ασθενών το πρόβλημα «χρονίζει», όχι μόνο λόγω έλλειψης χώρων αλλά και προσωπικού) αλλά και β) οι εργασίες αυτές, ως εκ της φύσεώς τους (αρχειοθέτηση ιατρικών φακέλων), δύνανται, κατά την κοινή πείρα, να διεκπεραιωθούν και από το προσωπικό άλλων κλάδων του Νοσοκομείου, όπως για παράδειγμα από τους υπηρετούντες στο κλάδο ΥΕ Βοηθητικού Προσωπικού ή στο κλάδο ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων, έπρεπε να αιτιολογείται, περαιτέρω, γιατί δεν κατέστη εφικτή η ενίσχυση του εν λόγω Τμήματος Κίνησης Ασθενών μετά από στάθμιση των επικαλούμενων αυξημένων αναγκών του, με το απαραίτητο επιπλέον προσωπικό. Ειδικότερα, έπρεπε να στοιχειοθετείται, ενόψει του ότι ήταν καλυμμένες ήδη 57 θέσεις του Κλάδου ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων, γιατί δεν ήταν εφικτή η προσωρινή αξιοποίηση υπηρετούντων στο συγκεκριμένο κλάδο για την εκτέλεση των επίμαχων υπηρεσιών ή γιατί δεν αξιοποιήθηκαν οι υπηρετούντες στο Κλάδο ΥΕ Βοηθητικού Προσωπικού (κλάδος στον οποίο προβλέπονται 18 οργανικές θέσεις). Εξάλλου, το Νοσοκομείο ούτε ισχυρίζεται ούτε αποδεικνύει εάν επιχειρήθηκε και δεν κατέστη εφικτή η ενίσχυση του Τμήματος Κίνησης Ασθενών είτε με μεταφορά προσωπικού από άλλες οργανικές μονάδες του Νοσοκομείου, πέραν του Τμήματος Επιστασίας το οποίο φέρεται να αντιμετώπιζε ομοίως έλλειψη προσωπικού (όπως για παράδειγμα και όχι αποκλειστικά από το Τμήμα Γραμματείας, στα καθήκοντα του οποίου άλλωστε περιλαμβάνεται και η τήρηση αρχείου σύμφωνα με τον οικείο οργανισμό), είτε με οποιονδήποτε άλλο νόμιμο τρόπο (μετάταξη υπαλλήλων, μεγαλύτερη υπηρεσιακή προσπάθεια ή υπερωριακή απασχόληση του υπηρετούντος προσωπικού), ενώ, περαιτέρω, δεν αποδεικνύεται η εξάντληση των απαιτούμενων νόμιμων διαδικασιών προκειμένου να επιτευχθεί η κάλυψη των τυχόν κενών οργανικών θέσεων είτε του Κλάδου ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων είτε του Κλάδου ΥΕ Βοηθητικού Προσωπικού. Ως εκ τούτου, παρίσταται βάσιμος ο προβαλλόμενος λόγος διαφωνίας του Επιτρόπου και συνεπώς, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.
Δ1α/ΓΠ.οικ.18149/2020
Επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας επιμέρους ιδιωτικών επιχειρήσεων, μουσείων, αρχαιολογικών και ιστορικών χώρων, αθλητικών εγκαταστάσεων, καθώς και γενικά χώρων συνάθροισης κοινού, στο σύνολο της Επικράτειας, για το χρονικό διάστημα από 14.3.2020 έως και 27.3.2020.
Γ.Π.οικ. 25885/2021
Τοποθέτηση των κινητών μονάδων ΜΕΘ σε προαύλιο χώρο ιδιοκτησίας ή χρήσεως δημόσιου νοσοκομείου για την παροχή υπηρεσιών υγείας ασθενών λόγω διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19 και χορήγηση οικοδομικής άδειας σύμφωνα με το άρθρο 34Γ του ν. 4647/2019 (Α’ 204).