×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ/493/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η απόφαση αφορά την απόρριψη αίτησης του Δήμου ... για καταλογισμό υπαλλήλου (ταμία-εισπράκτορα) με το ποσό των 79.413,97 ευρώ, το οποίο φέρεται ότι ιδιοποιήθηκε παρανόμως (υπεξαίρεση) κατά την άσκηση των καθηκόντων της μεταξύ Απριλίου 2013 και Μαΐου 2017. Το Δευτερο Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε ότι η ζημία προκλήθηκε από την άσκηση διαχειριστικών καθηκόντων και συνιστά έλλειμμα στη χρηματική διαχείριση του Δήμου. Δεδομένου ότι η καθ' ης φέρει την ιδιότητα του de jure υπολόγου, η αποκατάσταση του ελλείμματος απαιτεί την έκδοση καταλογιστικής πράξης από τα αρμόδια όργανα, κατά της οποίας προβλέπεται άσκηση έφεσης, και όχι αίτηση καταλογισμού κατά των άρθρων 118 επ. του ν. 4700/2020. Ως εκ τούτου, η αίτηση του Δήμου απορρίφθηκε ως απαράδεκτη.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/414/2006

Αρχή αμεροληψίας των οργάνων της διοικήσεως. Λόγος εξαιρέσεως υπαλλήλου ή αποχής αυτού από την άσκηση των καθηκόντων του ως δημοσίου υπολόγου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ενόψει των διατάξεων του άρθρου 7 παρ.1-5 του Ν 2690/1999, στο πρόσωπο που έχει ήδη ορισθεί και εκτελεί καθήκοντα διαχειριστή-συντονιστή του όλου Ευρωπαϊκού Προγράμματος Αλιείας, υφίσταται λόγος ο οποίος καθιστά ανεπίτρεπτο τον ορισμό του και ως υπολόγου διαχειριστού του έργου «Ανταλλαγή Υπαλλήλων με άλλα Κράτη-Μέλη Ε.Ε.», υλοποιουμένου στο πλαίσιο του όλου Ευρωπαϊκού Προγράμματος Αλιείας και, σε περίπτωση ορισμού του, λόγος αποχής ή εξαιρέσεως από την άσκηση των καθηκόντων του υπολόγου διαχειριστού.


ΝΣΚ/230/2006

Αρχή αμεροληψίας των οργάνων της διοικήσεως. Λόγος εξαιρέσεως υπαλλήλου ή αποχής αυτού από την άσκηση των καθηκόντων του ως δημοσίου υπολόγου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Κατά τις διατάξεις του άρθρου 7 παρ.1-5 του Ν 2690/1999, δεν είναι επιτρεπτός ο ορισμός δημοσίου υπαλλήλου ως υπολόγου διαχειριστή έργου προμηθείας υλικών και υφίσταται λόγος αποχής από την άσκηση των καθηκόντων του υπ’ αυτήν την ιδιότητα, σε περίπτωση κατά την οποία ο υπάλληλος συμμετείχε αρμοδίως σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας για τη σύναψη της συμβάσεως της ίδιας προμήθειας, διότι με τον ορισμό του ως υπολόγου διαχειριστή του ίδιου έργου αποκτά και την ιδιότητα του ελέγχοντος την τήρηση ή μη της νόμιμης διαδικασίας και των δικαιολογητικών, με συνέπεια να συμπίπτει στο πρόσωπό του η ιδιότητα του ελέγχοντος και ελεγχομένου, κατά παράβαση της αρχής της αμεροληψίας των διοικητικών οργάνων.


ΝΣΚ/83/2016

Άμισθοι υποθηκοφύλακες - Δικαιώματα εισπραττόμενα υπέρ του Δημοσίου - Έλεγχος υποθηκοφύλακα, ως δημοσίου υπολόγου και καταλογισμός εις βάρος του, για μη απόδοση δικαιωμάτων στο Δημόσιο - Αρμόδια για τον καταλογισμό διοικητική αρχή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Ο υποθηκοφύλακας έχει την ιδιότητα του δημοσίου υπολόγου ως προς τα εισπρακτέα, κατά την άσκηση των καθηκόντων του, δικαιώματα υπέρ του Δημοσίου, υποκείμενος, σε περίπτωση μη απόδοσης αυτών στο Δημόσιο, στον έλεγχο και την εποπτεία και του Υπουργού Οικονομικών, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 150 και 152 του Ν. 4270/2014. Η αρμοδιότητα ελέγχου και καταλογισμού του υποθηκοφύλακα, ως δημοσίου υπολόγου, ανήκει στη Διεύθυνση Εκτάκτων και Ειδικών Ελέγχων του Υπουργείου Οικονομικών του άρθρου 47 του Π.Δ. 111/2014 (ομοφ.).


ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/792/2025

Η απόφαση 792/2025 του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Ολομέλεια) απορρίπτει την αίτηση αναίρεσης του πρώην δημάρχου Καλυμνίων κατά της απόφασης 628/2021 του Δευτέρου Τμήματος. Ο αιτών αρχικά καταλογίστηκε με 247.326,54 ευρώ λόγω ελλείμματος στη διαχείριση του δήμου για το οικονομικό έτος 1999, ποσό που το Δευτερο Τμήμα είχε ήδη μειώσει σε 5.532,00 ευρώ, επικαλούμενο την αρχή της αναλογικότητας και ελαφρά αμέλεια. Η Ολομέλεια έκρινε ότι δεν υπήρξε παραβίαση του δικαιώματος προηγούμενης ακρόασης, ούτε έλλειψη υπαιτιότητας ή αιτιώδους συνάφειας, και ότι ο περιορισμός του καταλογισθέντος ποσού ήταν εντός των ορίων της διακριτικής ευχέρειας του δικαστηρίου ουσίας. Ως εκ τούτου, η αίτηση απορρίφθηκε στο σύνολό της.


ΝΣΚ/155/1992

Δήμοι-Κοινότητες. Τέλη διαμονής παρεπιδημούντων. Παρακράτηση. Υπεξαίρεση.(...) Εκείνος που εισπράττει τα υπέρ δήμων και κοινοτήτων τέλη διαμονής παρεπιδημούντων και τέλη επί των ακαθαρίστων εσόδων κέντρων διασκέδασης κλπ., δια λογαριασμό του δικαιούχου δήμου ή κοινότητος, αν δεν τα καταβάλει εντός των νομίμων προθεσμιών στο αρμόδιο δημόσιο ή δημοτικό ταμείο, αλλά τα κατακρατήσει με πρόθεση ιδιοποιήσεως, διαπράτει υπεξαίρεση κατά το άρθρο 375 παρ.1 του Π.Κ.


1184/56301/2017

“Άσκηση διαχειριστικών πράξεων από τις Περιφέρειες της Χώρας επί ακινήτων κυριότητας Ελληνικού Δημοσίου των οποίων η διαχείριση ανήκει στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων”.(ΑΔΑ:7Μ2Σ4653ΠΓ-9ΔΛ)


ΝΣΚ/179/2014

Πειθαρχική ευθύνη των αποσπασμένων και διατεθέντων στο ΤΑΥΤΕΚΩ υπαλλήλων κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Α) Στην έννοια «ευθύνη δημοσίου υπαλλήλου» του άρθρου 133 παρ. 2 Ν. 3655/2008, εφόσον ο νόμος δεν εξειδικεύει, περιλαμβάνεται – εκτός από την αστική, την ποινική και του δημοσίου υπολόγου – και η πειθαρχική ευθύνη. Β) Λόγω του σκοπού της διάθεσης του προσωπικού από τις υπηρεσίες, στις οποίες ανήκουν, στο Τ.Α.Υ.Τ.Ε.Κ.Ω., της μακρόχρονης σύμφωνα με το νόμο υπηρεσίας του προσωπικού τούτου στο Ταμείο, της φύσης των καθηκόντων που ασκεί στο Ταμείο και των μέσων που χρησιμοποιούνται για την επίτευξη αυτού του σκοπού, καθώς και από το γεγονός ότι από οποιαδήποτε παράνομη συμπεριφορά του εν λόγω προσωπικού θα ζημιωθεί το Ταμείο, συνάγεται το συμπέρασμα ότι οι αποσπασμένοι και διατεθέντες, με βάση ειδικές διατάξεις νόμου στο Τ.Α.Υ.Τ.Ε.Κ.Ω. υπάλληλοι, κατά το χρόνο της υπηρεσίας και κατά την άσκηση των καθηκόντων τους στο Ταμείο εμπίπτουν στις διατάξεις του πειθαρχικού δικαίου του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (πλειοψ).


ΝΣΚ/499/2011

Ευθύνη στρατιωτικού δημοσίου υπολόγου – Άσκηση, ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου αιτήσεως καταλογισμού εις βάρος αστικώς υπευθύνου στρατιωτικού – Προϋποθέσεις εξώδικης αναγνώρισης απαιτήσεως κατά του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή 
Οι στρατιωτικοί δημόσιοι υπόλογοι ευθύνονται για κάθε πταίσμα μέχρι του βαθμού της ελαφράς συγκεκριμένης αμέλειας. Η πρόσκληση προς αναπλήρωση διαπιστωθέντος ελλείμματος έχει και την έννοια της προηγουμένης ακροάσεως του υπολόγου, προκειμένου να του δοθεί η δυνατότητα άμυνας πριν από την έκδοση καταλογιστικής αποφάσεως. Μετά την εκούσια, εκ μέρους του υπόλογου διαχειριστή συναλλάγματος δραπέτευσης-διαφυγής, αναπλήρωση διαπιστωθέντος ελλείμματος δεν ανακύπτει υποχρέωση του Δημοσίου να προσφύγει στη διαδικασία του άρθρου 46 παρ.5 του Οργανισμού του Ελεγκτικού Συνεδρίου και να ζητήσει την άσκηση αιτήσεως καταλογισμού κατά τέως υπαξιωματικού, ο οποίος καταδικάσθηκε για κλοπή του εν λόγω συναλλάγματος. Ενόψει της αναπληρώσεως του ελλείμματος για νόμιμη αιτία, και μη συντρεχούσης περιπτώσεως διπλής ικανοποιήσεως της ίδιας αξιώσεως του Δημοσίου, δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις εξώδικης αναγνωρίσεως απαιτήσεως του ως άνω υπολόγου κατά του Δημοσίου, σύμφωνα με το άρθρο 2 περιπτ.ζ’ του Ν 3086/2002. (ομοφ.)


ΝΣΚ/227/2016

Δικαίωμα λήψης επιδόματος θέσης ευθύνης επιπέδου Γενικού Διευθυντή από διοικητική υπάλληλο Πανεπιστημίου, στην οποία ανατέθηκε προσωρινώς και μέχρι την εκλογή Γραμματέα, η άσκηση καθηκόντων Γραμματέως του Ιδρύματος, παράλληλα με την άσκηση καθηκόντων Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Οικονομικής Διαχείρισης.(..)Διοικητική Υπάλληλος Πανεπιστημίου, στην οποία ανατέθηκε, νομίμως, η προσωρινή άσκηση καθηκόντων Γραμματέως του Ιδρύματος μέχρι την εκλογή Γραμματέα, δικαιούται του επιδόματος θέσης ευθύνης επιπέδου Προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης για όσο διάστημα άσκησε τα καθήκοντα αυτά και πρέπει να της καταβληθεί η διαφορά μεταξύ του επιδόματος αυτού και του επιδόματος που της καταβλήθηκε ως Προϊσταμένης Διεύθυνσης. (ομοφ)


ΝΣΚ/404/2006

Προϋποθέσεις στην αναπλήρωση προϊσταμένου κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 97 του Ν 2683/1999, προκειμένου ο χρόνος άσκησης καθηκόντων προϊσταμένου να προσμετρηθεί ως προϋπηρεσία για το προβάδισμα μεταξύ ομοιοβάθμων προϊσταμένων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
1. Για να ληφθεί υπόψη ο χρόνος άσκησης καθηκόντων προϊσταμένου κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 97 παρ.1 του Ν 2683/1999, πρέπει αλλά και αρκεί α) να υπάρχει διοικητικό έγγραφο που να υποδεικνύει στον υπάλληλο την ανάληψη άσκησης καθηκόντων προϊσταμένου, έστω και αν έχει εμφιλοχωρήσει παρατυπία, δηλαδή έχει παρακαμφθεί η υπό του νόμου προβλεπόμενη διαδικασία, και β) να αποδεικνύεται η πραγματική άσκηση καθηκόντων προϊσταμένου τμήματος, που είναι ζήτημα πραγματικό, αναμφίβολα από έγγραφα που έχουν συνταχθεί από την αρμόδια Υπηρεσία. 2. Η άσκηση των καθηκόντων μπορεί να έχει γίνει είτε κατόπιν ανάθεσης, τοποθέτησης, επιλογής κ.λπ. είτε και προς αναπλήρωση ελλείποντος προϊσταμένου. 3. Η καταβολή του επιδόματος θέσεως δεν ασκεί επιρροή, εφόσον, όπως έχει νομολογικά κριθεί, η χορήγησή του συναρτάται με την ουσιαστική άσκηση καθηκόντων.